Skalning och format

Skalning på skärmen är problematisk. Till att börja med saknar vi det som borde vara den naturliga matrisen om 2 560 × 1 440 pixlar. Alltså 1/4-del av skärmens 5 120 × 2 880 pixlar. Det alternativet ges inte. Vi får (irriterande nog) istället 16:10-formatet 2 560 × 1 600 pixlar som alternativ. Detta ger svarta kanter på sidorna om bilden och någon halvhjärtat zoomning.

Dell_UP2715K_2560x1600_hela.jpg
Dell_UP2715K_2560x1600_uppf.jpg

Vi kan låta skärmen skala 2 560 × 1 600 pixlar via Nvidia-inställningarna. Fast det klarar den inte riktigt, utan skärmen sätter en icke-pixelmappad bild mitt i skärmen och omger den med 50 procent svarta kanter och rapporterar 3 840 × 2 160 pixlar som inkommande signal. Ingenting stämmer. Kort och gott måste du vid en del tillfällen skala via grafikkortet för att det ska fungera som du önskar.

Svårt att få till 2 560 × 1 440 pixlar

När vi kör skalning via grafikkortet öppnar sig 2 560 × 1 440 pixlar som alternativ, alltså att grafikkortet kör 5 120 × 2 880 till skärmen och grafikkretsen skalar från 2 560 × 1 440 pixlar. Nackdelen är att vi inte kan välja en riktig 1:4-skalning den här vägen utan grafikkortet interpolerar och ger en väldigt mjuk skalning.

Dell_UP2715K_skalning_pixelpeep_NY.jpg

Tittar vi hur UP2715K själv skalar upp 2 560 × 1 440 pixlar det tydligt att den väljer en mjukare metod. Idealet vore 1:4-förhållande för pixelmappning.

Detta är ett generellt problem med moderna skärmar. 4K/UHD-skärmar med sina 3 840 × 2 160 pixlar borde kunna köra 1 920 × 1 080 pixlar med pixelmappning. Enklast möjliga skalning. Väldigt få skärmar kan det. En klar fördel ifall du vill köra spel i en upplösning som ditt grafikkort mäktar med. Men det är alltså inte alls självklart. För 5K3K-skärmen UP2715K är det alltså 2 560 × 1 440 pixlar som borde vara lika enkelt att skala. Men så fungerar det inte.

Dell_UP2715K_skalning_Display_2560x1440.jpg

Skalning i skärmen via Mini Displayport

Dell_UP2715K_skalning_GPU_2560x1440.jpg

Skalning i i grafikkort över 5K3K-anslutningen

När vi drar igång spel vill de trots allt inte låta oss välja annan 16:9-upplösning än 1 920 × 1 080, 3 840 × 2 160 eller 5 120 × 2 880 pixlar. Vi kan ställa om till 16:10-upplösningen 2 560 × 1 600 dyker upp men då blir bilden något förvrängt och omgiven av svarta kanter. Lite varierande resultat runt exakt hur det blev, men inget resultat var optimalt eller riktigt önskvärt.

77 procent fler pixlar
Givetvis fungerar det att spela i 1 920 × 1 080 pixlar. Skärmen bråkar inte alls, men det blir en tämligen mjuk bild från skalningen. 4K UHD och 3 840 × 2 160 kräver fungerar men kräver sina näpna grafikkort. Spela moderna spel i 5 120 × 2 880 pixlar kräver betydligt vassare datorpark, med två eller fler grafikkort i toppklass. 4K UHD är 8,3 megapixlar. Upplösningen 5K3K med 5 120 × 2 880 pixlar är 14,7 megapixlar och alltså mycket mer tungdrivet. Även ett Geforce GTX 980 Ti har svårt att nå över 30–40 fps med den pixelmängden i moderna spel.

Lösningen för att köra 2 560 × 1 440 pixlar utan problem är att använda den andra ingången på skärmen, den vanliga Mini Displayport-anslutningen. Skalningen är fortfarande inte 1:4, men är heller inte riktigt lika mjuk som när grafikkortet tar hand om jobbet. Framför allt får text mer definition den här vägen.

Det går alltså att få till en vettig lösning för spel och 2 560 × 1 440 pixlar. Alla tre kontakter kan vara i samtidigt oh genom att växla ingång i skärmen löser sig situationen ganska väl. Problemet är kanske att man behöver Mini Displayport-ingången till ytterligare en källa, till exempel en bärbara dator.