Test: Prestanda vid överklockning

Med uppskruvade klockfrekvenser har det blivit dags att koppla prestandasiffror till överklockningsäventyret. Nedan bjuds det på resultat från syntetiska 3DMark Fire Strike och samtliga speltitlar. Det hela rundas av med effektmätningar av de överklockade korten tillsammans med flera referenser.

Frekvenser för överklockade kort

Modell

Basfrekv.

Turbofrekv.

Minnesfrekv.

Sapphire R9 390 (8 GB)

1 145 MHz

6 800 MHz

Asus R9 380X (4 GB)

1 130 MHz

6 400 MHz

Sapphire R9 380 (4 GB)

1 090 MHz

6 100 MHz

Geforce GTX 970 (4 GB)

1 315 MHz

1 454 MHz

7 812 MHz

Geforce GTX 960 (2 GB)

1 373 MHz

1 437 MHz

7 800 MHz

Med syntetiska 3DMark Fire Strike i riggen ger de ökade klockfrekvenserna en prestandafördel på cirka 8 procent. Det räcker för att närma sig oklockade GTX 970 I tabellen, men avståndet är fortsatt nämnvärt.

Vid speltesterna är resultaten lite mer varierande. De höjda klockfrekvenserna ger allt från cirka 5 procent till hela 10 procent bättre prestanda beroende på titel, där framför allt de båda Frostbite-titlarna är svårast att charma. Generellt hamnar resultaten över överklockade Geforce GTX 960, utan att kunna rå på GTX 970 vid standardfrekvens.

Effektmässigt blir resultatet ett påslag om i snitt 35 watt när prestandan skruvas upp, procentmässigt i linje med frekvensökningen. Det innebär siffror som i stort sett matchar betydligt snabbare Geforce GTX 970 OC.