Test: Rise of the Tomb Raider

Egenskap

Värde

Titel

Rise of the Tomb Raider

Utvecklare

Crystal Dynamics

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11, 12

Lanseringsdatum

2016-01-28

Systemkrav

  • Intel Core i3-2110 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7770, Nvidia Geforce GTX 650

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade Very High (upplösning varierar)

Rise of the Tomb Raider följer upp 2013-års lyckade omstart av den populära spelserien. Lara Croft kan återigen inte hålla fingrarna borta från att plundra gravar och färdas denna gång till den siberiska tundran för detta ändamål – i det överlägset snyggaste äventyret hittills.

Spelet begåvades några månader efter lansering med både ett inbyggt prestandatest och möjligheten att köra spelet under det nya grafikgränssnittet DirectX 12. Vi väljer här att fokusera på DirectX 11, men kompletterar även med prestandasiffror från DirectX 12 på en senare sida i artikeln.

Geforce GTX 1080 tar omedelbart en betryggande förstaplacering i Rise of the Tomb Raider i upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar. Modellen utpresterar här Geforce GTX Titan X med 23 procent bättre resultat. Därtill piskar Nvidias nya flaggskepp AMD:s Radeon R9 Fury X med hela 60 procent högre prestanda.

Nvidias nykomling får chansen att spänna musklerna ytterligare när upplösningen tar ett steg upp till 2 560 x 1 440 pixlar. Geforce GTX 1080 utpresterar här Geforce GTX Titan X med närmare 29 procent bättre siffror samtidigt som modellen landar 60 procent ovanför Radeon R9 Fury X.

Även i 4K UHD lyckas Geforce GTX 1080 presentera spelbara siffror, där modellen landar ungefär 24 procent högre än det föregående flaggskeppet Geforce GTX Titan X. Därtill lägger sig kortet på en prestandanivå 64 procent över Radeon R9 Fury X samtidigt som det besegrar sin föregångare Geforce GTX 980 med 92 procent högre resultat.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Renderingsgrafen från Rise of the Tomb Raider ser fin ut och saknar några uppenbara spikar. En subjektiv granskning av testsekvensen visar inga konstigheter, utan bara en välflytande upplevelse.