Snabbtest: Doom med Vulkan

Snabbtest: Doom med Vulkan

Blixtsnabba Doom fick tidigare i sommar stöd för Khronos Group-byggda Vulkan, vilket självklart intresserar redaktionen. Häng med på ett snabbt prestandatest i det nya gränssnittet.

Gränssnittet Vulkan har varit en stor snackis bland entusiaster på sistone som en konkurrent till Microsofts gränssnitt DirectX 12. Vulkan är en andlig vidareutveckling av Mantle, vilket skapades av AMD och DICE för spelet Battlefield 4.

Doom använde vid lansering OpenGL 4.5, men har likt många titlar för DirectX 12 fått ett sekundärt API påklistrat i efterhand. Även Vulkan bygger på ett gränssnitt som arbetar närmre hårdvaran, vilket i teorin kan ge bättre prestanda.

Redaktionen är givetvis nyfikna, och för att få lite kött på benen inför höstens tester installeras Doom på testriggarna. Målet är att samla erfarenheter runt hur titeln beter sig i Vulkan, där titeln än så länge är relativt ensam med gränssnittet.

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz

Moderkort

Asus Rampage V Extreme

Minne

16 GB Corsair Vengeance LPX, 2 133 MHz, 15-15-15-36

Grafikkort

  • AMD Radeon R9 Fury X (4 GB)

  • AMD Radeon RX 480 (8 GB)

  • Sapphire Radeon RX 470 (4 GB)

  • AMD Radeon R9 390X (8 GB)

  • AMD Radeon R9 280X (3 GB)

  • Nvidia Titan X "Pascal" (12 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 Ti (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 970 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 780 Ti (3 GB)

Lagring

Corsair LX 512 GB

Nätaggregat

Corsair AX1200i 1 200 W

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit

Maskinen som används är SweClockers vanliga testsystem för grafikkort. Installerade drivrutiner är senaste från AMD och Nvidia, Radeon Software 16.8.2 Hotfix respektive Nvidia Geforce 372.54. Mer information om system och testmetod finns i recensionen av Sapphire Radeon RX 470.

Doom6.jpg

Inställningarna som används är spelets fördefinerade Ultra, kompletterat av 8× TSSAA för kanututjämning och 16× anisotropisk filtrering. För att räkna bildrutor används verktyget Presentmon som är en ETW-baserad bildräknare. Mjukvaran saknar ett riktigt användargränssnitt, utan startas vanligtvis via kommandotolken.

Observera att det i första rummet handlar om nyfikna experiment på redaktionen, inget fullskaligt test. Tron och förhoppningen är dock att även entusiasterna bland SweClockers medlemmar finner siffrorna intressanta.

Först ut är populära 1 920 x 1 080 pixlar där både Titan X "Pascal" och Geforce GTX 1080 slår i taket på 200 bildrutor i sekunden med gränssnittet Vulkan. Sett till AMD får Radeon R9 Fury X en ökning runt 45 procent med Vulkan aktiverat. Samtliga kort får någon förbättring i Vulkan bortsett från Geforce GTX 780 Ti, vilket inte har samma stöd för close-to-metal-gränssnitt som nyare kort.

Med upplösningen i mellansteget slår Titan X "Pascal" nästan i taket återigen och utpresterar Geforce GTX 1080 med cirka 22 procent. Precis som innan går Radeon R9 Fury X ut som högsta vinnaren med en ökning på 37 procent i Vulkan, med Titan X "Pascal" på en andraplats med 31 procents ökning.

Sist men inte minst är upplösningen 3 840 x 2 160 pixlar. Resultaten ser betydligt jämnare ut bland majoriteten av korten. Något som sticker ut är Radeon R9 Fury X som tjänar runt 42 procent i prestanda med Vulkan, och R9 390X med 17 procent prestandaökning.

Sammanfattande tankar

På senare år har det snackats mycket om nästa generationens API, både DirectX 12 och Vulkan. Det förstnämnda har redan hittat ut till en del titlar, där prestandan kan variera enormt mycket beroende på implementationen.

Det är svårare att säga hur det ligger till på andra sidan när Doom är det första stora spelet där Vulkan gör verklig skillnad. Gränssnittet ger dock en trevlig prestandaökning, dock med bitvis kraftigt varierande resultat mellan rundorna. Implementationen av Vulkan är bättre än i många DirectX 12-titlar, men ger trots det oväntade prestandaskillnader fastän helt oförändrat läge. Sett till resultaten verkar något sätta stopp för en prestandaökning när det kommer till 4K-upplösning, bortom hårdvaruflaskhals.

Läs recensionen av Doom på FZ

Kommentarer till artikeln

117 debattinlägg

Skicka en rättelse
68

Forumet: Vad är tanken bakom caps lock?

Medlemmen "crew seven" funderar kring caps lock och andra sällan använda tangenter. Har du funderat över samma sak eller använder du rentav caps lock? Gå in i tråden! Läs mer

12

Cooler Master lanserar spelmus med styrkors och OLED-panel

Cooler Master presenterar sin spelmus MM830, som bland annat särskiljer sig genom ett styrkors på pekdonets vänstra sida. Läs mer

91

Galleriet: Drickaback blir chassi i bygget The Red One

I sitt galleri från 2010 visar proffsmoddaren "C4B12" sitt bygge The Red One, som är ett kompakt system där en modifierad Coca Cola-back får agera chassi. Läs mer

13

Jonas firar 10 år på CES – vi snackar teknikminnen och tveksamma hotell

Det senaste decenniet har Jonas inlett året genom att packa väskan och resa till Las Vegas. Under årets CES passar vi på att prata om vad som förändrats – och vad som är sig likt. Läs mer

56

AMD Radeon VII får stöd för DirectML – kan bli alternativ till Nvidia DLSS

Kommande Radeon VII får stöd för DirectX-tillägget DirectML, vilket likt Nvidias DLSS-teknik kan användas för att skala upp bilden i spel med hjälp av maskininlärning. Läs mer

86

Över 20 miljoner lösenord hittar ut på webben efter rekordstor läcka

En säkerhetsforskare rapporterar nu om vad som kallas Collection 1-läckan, vilken innehåller både lösenord och mejladresser till konton från ett stort antal webbplatser. Läs mer

40

Battle royale-läge i Call of Duty: Black Ops 4 gratis att testa

En av de stora nyheterna i Call of Duty: Black Ops 4 är battle royale-läget Blackout, vilket blir gratis att spela mellan 17 och 24 januari. Läs mer

3

Fulkultur om det bästa från 2018

Årets första Fulkultur-avsnitt handlar om det bästa som släppts under de senaste 12 månaderna. Självklart innebär det en lång lista med tips, med såväl film som spel och tv-serier. Läs mer

21

AMD dementerar uppgifter om låg tillgång på Radeon VII

Kort efter rapporter om att Radeon VII ska säljas i begränsad upplaga går AMD ut med att tillräckligt många släpps för att möta efterfrågan, men vill inte tala något om volymer. Läs mer

41

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti utan ray tracing hittar ut på webben

Uppgifter om modeller i Geforce GTX 1000-serien baserade på arkitekturen Turing styrks ytterligare, då specifikationer för GTX 1660 Ti hittar ut på webben. Läs mer

28

Nvidia: "Geforce GTX 1000-serien slutsåld inom några veckor"

Nvidia arbetar hårt med att ersätta grafikarkitekturen Pascal med Turing. Nu avslöjar Jensen Huang att GTX 1000-serien är helt slutsåld inom loppet av några veckor. Läs mer

47

Teknikstund: Nvidia G-Sync, AMD Freesync och VESA Adaptive Sync

SweClockers går igenom teknikerna Nvidia G-Sync och AMD Freesync och reder ut frågetecken, såsom vad de egentligen innebär och när de gör någon nytta. Läs mer