Snabbtest: Battlefield 1 Beta i DirectX 11 och DirectX 12

Snabbtest: Battlefield 1 Beta i DirectX 11 och DirectX 12

Det är dags för betatest av Battlefield 1, den senaste delen i den populära spelserien från DICE. Redaktionen smygstartar med en första laddning prestandatester.

En ny Battlefield-titel innebär alltid att det vädras morgonluft hos prestandajägare. Spelserien sätter traditionellt stor press på hårdvaran, och motorn Frostbite har en historia av att ligga i framkant med nya tekniker.

Så gäller även för Battlefield 1, vilket har stöd för DirectX 12 redan i betaversionen. Redaktionen kan givetvis inte hålla sig, utan drar igång med några snabba tester för att se hur gränssnittet beter sig.

BF1-12.jpg

Testsystem

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i5-6600K @ 4,2 GHz

Moderkort

Asus Z170 Pro Gaming

Minne

8 GB Corsair Vengeance, 2 666 MHz

Grafikkort

  • AMD Radeon RX 480 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

Lagring

Samsung 850 Evo 250 GB

Nätaggregat

Corsair RM750x 750 W

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 AU Professional 64-bit

Som bas används SweClockers vinterdator 2015, vilken med Intel Skylake under huven innebär lagom med prestanda för de allra flesta. Grafikkorten är dock utbytta mot AMD Radeon RX 480 respektive Nvidia Geforce GTX 1060 – två färska och förhållande jämnstarka konkurrenter i mellanklassen. Drivrutinerna som rullar är Radeon Software 16.8.2 samt Geforce Drivers 372.54 WHQL.

Testslingan som används är kort och gott tre minuter flerspelaraction på banan Sinai Desert i läget Conquest. Renderingstiderna loggas av spelets inbyggda verktyg, och omvandlas till klassiska FPS-värden. Spelet testas i fördefinierade Low, Medium, High samt Ultra.

BF1-9.jpg

AMD Radeon RX 480 (8 GB), DirectX 11

1 920 x 1 080 px

2 560 x 1 440 px

3 840 x 2 160 px

Low

166/90 FPS

147/83 FPS

76/55 FPS

Medium

129/82 FPS

88/67 FPS

45/33 FPS

High

110/73 FPS

68/54 FPS

36/25 FPS

Ultra

90/60 FPS

59/40 FPS

30/19 FPS

Först ut är Radeon RX 480 i DirectX 11. Modellen klarar av att hålla näsan över snittvärdet 60 FPS hela vägen upp till Ultra vid den lägsta upplösningen. När pixlarna blir fler behöver reglagen justeras, hela vägen ned till Low för 4K UHD.

AMD Radeon RX 480 (8 GB), DirectX 12

1 920 x 1 080 px

2 560 x 1 440 px

3 840 x 2 160 px

Low

152/66 FPS

137/50 FPS

73/34 FPS

Medium

129/53 FPS

86/35 FPS

44/32 FPS

High

101/49 FPS

69/27 FPS

35/25 FPS

Ultra

91/45 FPS

62/25 FPS

29/19 FPS

DirectX 12 innebär en blandad påse ställt mot DirectX 11. Generellt handlar det om lägre snittvärden, samt framför allt lägre dippar. Trots att redaktionens räknemetod utjämnar de värsta spikarna handlar det om noterbart sämre lägstavärden i många lägen.

BF1-1.jpg

Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB), DirectX 11

1 920 x 1 080 px

2 560 x 1 440 px

3 840 x 2 160 px

Low

194/95 FPS

175/100 FPS

87/57 FPS

Medium

148/89 FPS

97/75 FPS

49/37 FPS

High

123/84 FPS

79/63 FPS

42/30 FPS

Ultra

102/72 FPS

71/54 FPS

35/25 FPS

Nvidia Geforce GTX 1060 presterar generellt bättre än Radeon RX 480 vid DirectX 11. Modellen klarar med marginal av snittvärdet 60 FPS vid 2 560 x 1 440 pixlar hela vägen upp till Ultra. Nivån 4K UHD kräver dock att inställningar justeras ned rejält.

Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB), DirectX 12

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low

189/85 FPS

142/80 FPS

82/57 FPS

Medium

135/77 FPS

94/69 FPS

47/34 FPS

High

116/70 FPS

76/57 FPS

36/27 FPS

Ultra

92/64 FPS

68/48 FPS

32/24 FPS

Även här är DirectX 12 en rörig upplevelse. Det nya gränssnittet innebär överlag lägre prestanda, även om skillnaderna för snittvärdena inte är enorma. Lägstanivåerna klarar sig bättre än motsvarande övergång för Radeon RX 480, men är generellt lägre än vid DirectX 11.

Sammanfattande tankar

Battlefield 1 Beta är rykande färsk, och redaktionen laddar för fler tester i veckan. Det första intrycket pekar dock mot en prestandamässigt välpolerad titel som tickar på bra – speciellt i DirectX 11.

BF1-14.jpg

Det nya gränsnittet DirectX 12 innebär tillsynes ingen fördel, i alla fall inte när det gäller Radeon RX 480 och Geforce GTX 1060. Läget kan dock ändras med optimeringar och polerad kod närmare lansering – Battlefield 1 är fortfarande beta-märkt, och varken AMD eller Nvidia har haft chans till några större optimeringar.

Vissa buggar finns också, bland annat att Resolution Scale visar fel procentvärde – konkret, några timmars testande i papperskorgen. Spelet saknar även text för vissa meddelanden, samt lider av andra mindre skönhetsblessyrer.

Geeks Gaming strömmar Battlefield 1 Beta

Nyfiken på fler prestandaresultat med Battlefield 1 Beta? Redaktionen hoppas kunna återkomma med ytterligare siffror senare i veckan!

Kommentarer till artikeln

109 debattinlägg

Skicka en rättelse
111

Test: Ray tracing i Battlefield V med Nvidia RTX-serien

Strålspårning, strålföljning, ray tracing eller hur du nu vill kalla det. Redaktionen laddar testriggarna med fler grafikkort och testar nya tekniken i Battlefield V. Läs mer

7

FZ testar Battlefield V – actionskjutare som inte tar ut svängarna

FZ testar Battlefield V och imponeras av flera aspekter som fokuset på lagspel och det storslagna spelläget Grand Operations. Däremot faller kampanjen och nytänket kort. Läs mer

59

Quiz: Doge, Nyan Cat och andra memes

Temat för veckans quiz på SweClockers är något utöver det vanliga, då siktet ställs in på memes av olika slag. Läs mer

27

SK Hynix avtäcker första primärminnet enligt DDR5-standarden

Nästa år väntas standarden för DDR5 spikas av JEDEC, och nu meddelar SK Hynix att de ta tagit fram de första kretsarna som lever upp till denna. Läs mer

6

Insomniac Games släpper Sunset Overdrive till PC/Windows

Fyra år efter lanseringen till Xbox One släpps nu Sunset Overdrive till PC/Windows. I titeln vankas det actionäventyr med horder av fiender och ett intensivt stridssystem. Läs mer

16

Nvidia presenterar kvartalsrapport – datacenter växer med 58 procent

Nvidia presenterar sin kvartalsrapport för årets tredje kvartal, vilken visar på både ökade intäkter och förbättrade marginaler. Framförallt datacenter ser en stor tillväxt på 58 procent. Läs mer

125

Nvidia bekräftar tillverkningsproblem för Geforce RTX 2080 Ti

Varken drivrutiner eller GDDR6-minnet ska ha legat bakom stabilitetsproblemen för Geforce RTX 2080 Ti. Nvidia meddelar istället att felet låg hos bristfälliga kretskort. Läs mer

124

Inför Black Friday – SweClockers guide till TV-utbudet 2018

Greppa skillnaden mellan OLED och LCD och hur tillverkarna betecknar sina modeller. SweClockers kartlägger marknadens TV-modeller inför reasäsongen 2018. Läs mer

6

Finalister vidare till Dreamhack Winter 2018 för Casemod Championship

Sju proffsmoddare av rang går vidare till finalen i Casemod Championship, som äger rum den 2 december under Dreamhack Winter 2018 på Main Stage. Läs mer

97

Test: XFX Radeon RX 590 Fatboy – Polaris på 12 nanometer

AMD laddar om i mellanklassen genom uppdaterade grafikprocessorn Radeon RX 590. På menyn finns bland annat förfinad tillverkning och uppskruvade klockfrekvenser. Läs mer

118

Ubisoft: "Lootlådor är inget dåligt – så länge de görs på rätt sätt"

Lootlådor och mikrotransaktioner har återigen hamnat på tapeten, men enligt Ubisoft kan de vara något positivt om de görs på rätt sätt. Läs mer

24

Kom och häng i SweClockers och AOC Gamings monter på Dreamhack Winter 2018

Om två veckor är det dags för nästa upplaga av Dreamhack, och SweClockers är självklart på plats med egen monter och en uppsjö av aktiviter. Läs mer