Snabbtest: Minnesfrekvenser med AMD Ryzen 5 1600X och Intel Core i5-7600K

Snabbtest: Minnesfrekvenser med AMD Ryzen 5 1600X och Intel Core i5-7600K

Att använda DDR4-minne i högre frekvens kan ge positivt avtryck på prestandan. SweClockers gör en snabb undersökning med två populära modeller.

I samband med lanseringen av AMD Ryzen har minneshastighet hamnat i fokus ordentligt. Processorerna gillar hög frekvens mot DDR4, vilket samtidigt drar upp bandbredden för internkommunikation via infinity fabric.

1600X_vs_7600K-2.jpg

Resultatet sägs vara ordentligt med extra prestanda i vissa situationer, speciellt där processorn sätter stopp. Samtidigt finns frågetecken runt hur det står till för konkurrenten Intel – drar även Core-processorerna nytta av extra minnesbandbredd?

SweClockers testar

I väntan på AMD Ryzen Threadripper laddar redaktionen testriggen för en snabb undersökning. Valet faller på AMD Ryzen 5 1600X samt Intel Core i5-7600K – två populära modeller, som dessutom slåss i samma prisklass.

Upplägget är rakt på sak. Båda modellerna paras med DDR4-minne i 3 200 MHz (16-16-16-39), och siffrorna ställs mot respektive variant vid specificerad maxfrekvens. Det handlar om 2 400 MHz (15-15-15-36) för Intel Core i5-7600K och 2 666 MHz (15-16-16-36) för AMD Ryzen 5 1600X.

Som bonus passar även Kenneth på att smyga in extra överklockning för AMD Ryzen 5 1600X. Det handlar om processorn uppvriden till 4,0 GHz, kombinerat med DDR4-minnet i 3 200 MHz.

Testresultat

Nedan följer en rad testresultat från både processortunga applikationer och flera speltitlar. Referensvärden och metodik är hämtat rakt av från SweClockers test av AMD Ryzen 3 1300X och 3 1200.

I de rena processortesterna väntar varken överraskningar eller större skillnader. Båda modellerna hämtar hem extra prestanda med DDR4-minnet i högre frekvens, men det handlar generellt om små skillnader. AMD Ryzen 5 1600X är fortsatt starkare valet, tack vare fler kärnor och trådar.

Vid speltesterna blir det mer intressant. I den lägsta upplösningen plockas grafikkortet nästan bort ur ekvationen, vilket ger processorerna möjlighet att sträcka på benen.

Resultatet är klart mätbara förbättringar i bildfrekvens. Både AMD Ryzen 5 1600X och Intel Core i5-7600K plockar hem extra prestanda under varje titel, där till exempel The Witcher 3 visar fina ökningar oavsett modell.

När upplösningen skruvas till 1 920 × 1 080 pixlar blir grafikkortet i högre grad en komponent att räkna med. Resultatet är att prestandavinsterna sjunker, även om det fortfarande handlar om ytterligare bildfrekvens i alla lägen.

1600X_vs_7600K-1.jpg

Sammanfattning, speltester vid 1 280 × 720 pixlar

För att få bättre överblick av skillnaderna samlas värdena i tabellform. Det handlar kort och gott om en jämförelse mellan bildfrekvensen vid rekommenderad hastighet för minnet, ställt mot samma värde vid DDR4-3200.

AMD Ryzen 5 1600X

DDR4-2666

DDR4-3200

+/-

Battlefield 1

163/139

167/143

2,4 %

The Witcher 3

131/107

139/112

6,1 %

Fallout 4

90/78

92/81

2,2 %

Total War: Warhammer

188/165

198/175

5,3 %

Civilization VI

86/69

92/71

7,0 %

För AMD Ryzen 5 1600X väntar vinster på 2–7 procent för spelen i SweClockers testsvit, i alla fall så länge processorn är den största flaskhalsen. Battlefield 1 har minst att hämta, samtidigt som Civilization VI plockar hem största ökningen.

Intel Core i5-7600K

DDR4-2400

DDR4-3200

+/-

Battlefield 1

177/147

185/152

4,5 %

The Witcher 3

132/107

141/119

6,8 %

Fallout 4

107/95

114/101

6,5 %

Total War: Warhammer

194/163

218/189

12,3 %

Civilization VI

74/63

78/66

5,4 %

För Intel Core i5-7600K handlar det om vinster på 4–12 procent för spelen i SweClockers testsvit, åter då upplösningen är nedvriden och grafikkortet minimerat i ekvationen. Battlefield 1 har minst att hämta, med Total War: Warhammer som vinnare.

Sammanfattning, speltester vid 1 920 × 1 080 pixlar

AMD Ryzen 5 1600X

DDR4-2666

DDR4-3200

+/-

Battlefield 1

120/109

121/110

0,8 %

The Witcher 3

111/88

112/92

0,9 %

Fallout 4

77/58

78/59

1,3 %

Total War: Warhammer

127/111

132/118

3,9 %

Civilization VI

73/54

78/57

6,8 %

Med fler pixlar minskar i känd stil processorns inverkan. AMD Ryzen 5 1600X plockar hem vinster från cirka 1 procent till närmare 7 procent – åter med Battlefield 1 och Civilization VI i respektive ände av skalan.

Intel Core i5-7600K

DDR4-2400

DDR4-3200

+/-

Battlefield 1

125/112

128/113

2,4 %

The Witcher 3

113/100

118/104

4,4 %

Fallout 4

93/73

99/78

6,4 %

Total War: Warhammer

131/114

136/121

3,8 %

Civilization VI

65/54

68/56

4,6 %

Även för Core i5-7600K handlar det om minskad påverkan. Bildfrekvensen ökar dock, från cirka 2 procent upp i Battlefield 1 till cirka 6 procent i Fallout 4.

Överklockning av Ryzen 5 1600X

Som avrundning pressas Ryzen 5 1600X upp i 4,0 GHz för alla kärnor, samtidigt som DDR4-minnet får ligga kvar på 3 200 MHz. Det handlar alltså om en "maxad" upplevelse med bästa möjliga förutsättningar.

Vid 1 280 × 720 pixlar

AMD Ryzen 5 1600X

DDR4-2666

DDR4-3200 OC

+/-

Battlefield 1

163/139

174/148

6,7 %

The Witcher 3

131/107

141/116

7,6 %

Fallout 4

90/78

96/84

6,7 %

Total War: Warhammer

188/165

201/180

6,9 %

Civilization VI

86/69

94/72

9,3 %

Kombinationen av högre klockfrekvens och snabbt minne gör absolut avtryck. Totalt handlar det om prestandavinster från cirka 6 procent till över 9 procent, åter med Civilization VI högst upp på prispallen.

Vid 1 920 × 1 080 pixlar

AMD Ryzen 5 1600X

DDR4-2666

DDR4-3200 OC

+/-

Battlefield 1

120/109

122/110

1,6 %

The Witcher 3

111/88

113/93

1,8 %

Fallout 4

77/58

82/63

6,4 %

Total War: Warhammer

127/111

133/121

4,7 %

Civilization VI

73/54

79/58

8,2 %

Högre upplösning ger mindre utslag, men prestandavinsterna är trots det klart mätbara. Från cirka 2 procent till runt 8 procent högre bildfrekvens är resultatet.

Kaby_lake-13.jpg

Sammanfattning

Med redaktionens mycket snabba tester i hamn är det dags att knyta ihop säcken. Trots begränsat underlag är det tydligt att AMD Ryzen har prestanda att hämta med DDR4-minne i högre frekvens – men det samma gäller även Intel Core. För båda läger handlar det om fler bildrutor per sekund vid spelande, även om vinsterna minskar vid normala upplösningar.

Vid de rena processortesterna är vinsterna dock minimala, vare sig det sitter Intel eller AMD i burken. Som mest handlar det om några avhyvlade sekunder här eller där, men knappast något som gör reell skillnad i vardagen.

I korthet

  • Högre minnesfrekvens ger ökad prestanda. För SweClockers testsvit blir det störst avtryck vid spel i låg upplösning.

  • Högre upplösning minskar effekten. Vid nivå 2 560 × 1 440 pixlar och uppåt handlar det sannolikt om försumbara vinster.

  • Både AMD Ryzen och Intel Core hämtar hem prestandavinster med DDR4-minnet i högre frekvens.

Är det då värt med snabbare minnen än respektive plattforms standardnivåer? Det är på rak arm omöjligt att svara på. Om modulerna har samma pris finns inget att förlora på ett par snabbare, men handlar det om flera hundralappar i påslag kan det vara läge att väga mot vinsterna.

Som vanligt, fundera själv och framför allt – tipsa och hjälp varandra i SweClockers forum!

Bygga egen dator? Klart du ska!

thumbs-002.jpg

Missa inte SweClockers maffiga datorbyggarguide i samarbete med Webhallen! Där går Jonas Thörnqvist steg för steg igenom allt du behöver veta för att sätta ihop din första monstermaskin – givetvis på video. Ingen tid att förlora, sätt igång bums!

SweClockers Datorbyggarguide
Mer hjälp i SweClockers Guideportal

Kommentarer till artikeln

108 debattinlägg

Skicka en rättelse
I samarbete med Elgiganten
38

Tävla med Elgiganten och få chansen att kamma hem ett Geforce RTX 2080 Ti

Elgiganten drar igång en ny tävling på SweClockers, där en lycklig vinnare har chansen att kamma hem ett Geforce RTX 2080 Ti från MSI till ett värde av 14 000 kronor. Läs mer

12

EK Water Blocks förbereder vattenblock för Geforce RTX 2000-serien

För de som vill vattenkyla Nvidias kommande grafikkort bistår EK Water Blocks med anpassade vattenblock, vilka lanseras samtidigt som de nya modellerna. Läs mer

48

Nvidia Geforce RTX 2000-serien i referensutförande överklockas från fabrik

De nya Founders Edition-modellerna från Nvidia kommer med en rad nyheter, däribland ny kylarlösning och uppskruvade frekvenser direkt från fabrik. Läs mer

13

Shenmue III får lanseringsdatum – släpps den 27 augusti 2019

Under årets Gamescom-mässa släpps en ny trailer för Shenmue III, vilken avslöjar att speltiteln släpps den 27 augusti 2019. Läs mer

32

Battlefield V får öppen beta den 6 september

Den 6 september är det dags för ett öppet betatest av Battlefield V, vilket genomförs på både PC, Xbox One och Playstation 4. Läs mer

18

Valve lanserar strömningstjänsten Steam TV

I samband med Dota 2-turneringen The International 2018 lanserar Valve Steam TV, vilket är företagets tjänst för att strömma spel och turneringar. Läs mer

168

Nvidia visar ray tracing i realtid i Battlefield V

Under kvällens presskonferens lade Nvidia stort fokus vid sin teknik RTX, vilken används för hårdvaruaccelererad strålspårning i realtid i spel. Läs mer

32

Nvidias referenskort i Geforce RTX 2000-serien kommer med uppdaterad kylare

De tidigare ryktena visar sig stämma, då de tre grafikkorten i Nvidias Geforce RTX 2000-familj skrotar den gamla referenskylaren och får en ny variant med två fläktar och förbättrad ljudnivå. Läs mer

152

Nvidia Geforce RTX kan förbeställas – lansering den 20 september

Nvidia avslutar sin direktsända konferens med att meddela att företagets nya grafikkort kan förbokas redan nu, och att lanseringen sker den 20 september. Läs mer

308

Nvidia avtäcker Geforce RTX 2000-serien med arkitekturen "Turing"

Nvidia presenterar sina senaste grafikkort med arkitekturen Turing, vilka blir del av den nya Geforce RTX 2000-serien. Läs mer

68

Nvidia antyder om prissättning för Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Inför avtäckandet av nästa generations Geforce antyder Nvidias VD Jensen Huang om priset för de nya modellerna, vilket blir lägre än tidigare rapporterat. Läs mer

348

Nvidia direktsänder presskonferens för avtäckande av nästa generations Geforce

Grafikjätten Nvidia väntas avtäcka konsumentkort baserade på den nya Turing-arkitekturen inom kort, och klockan 18:00 går startskottet för bolagets direktsända presskonferens. Läs mer