Test, DX11: Rise of the Tomb Raider

Egenskap

Värde

Titel

Rise of the Tomb Raider

Utvecklare

Crystal Dynamics

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2016-01-28

Systemkrav

  • Intel Core i3-2110 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7770, Nvidia Geforce GTX 650

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Very High (upplösning varierar)

Rise of the Tomb Raider följer upp 2013-års lyckade omstart av den populära spelserien. Lara Croft kan återigen inte hålla fingrarna borta från att plundra gravar och färdas denna gång till den siberiska tundran för detta ändamål – i det överlägset snyggaste äventyret hittills.

Med Lara Croft på äventyr och upplösningen nedskruvad tappar Radeon RX Vega 64 och RX Vega 56 mark. Modellerna landar inte bara bakom Geforce GTX 1080, utan låter också GTX 1070 kliva förbi i tabellen.

Fler pixlar innebär viss revansch, där Radeon RX Vega 64 kan ta steget förbi Geforce GTX 1070. Upp till GTX 1080 är det dock ett stort steg, Nvidia-modellen landar på närmare 20 procent högre snittvärde. Samtidigt ligger RX Vega 56 fortsatt bakom närmaste konkurrenten.

Vid 4K UHD hämtar Radeon RX Vega 64 in ytterligare, men det är fortfarande långt upp till Geforce GTX 1080 – Nvidias grafikkort landar i snitt 15 procent över AMD-varianten. Radeon RX Vega 56 lyckas dock komma ikapp och matcha GTX 1070.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Trenden med trevliga renderingstider rullar vidare. Även i senaste Tomb Raider handlar det om en kontrollerad graf, där svängningarna rent konkret är mycket små. Subjektivt upplevs inga störningar.