Test, DX12: Rise of the Tomb Raider

Egenskap

Värde

Titel

Rise of the Tomb Raider

Utvecklare

Crystal Dynamics

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

12

Lanseringsdatum

2016-01-28

Systemkrav

  • Intel Core i3-2110 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7770, Nvidia Geforce GTX 650

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Very High (upplösning varierar)

Rise of the Tomb Raider följer upp 2013-års lyckade omstart av den populära spelserien. Lara Croft kan återigen inte hålla fingrarna borta från att plundra gravar och färdas denna gång till den siberiska tundran för detta ändamål – i det överlägset snyggaste äventyret hittills.

Tomb Raider vid den lägsta upplösningen och DirectX 12 innebär att Geforce GTX 1080 drar det längsta strået ställt mot Radeon RX Vega 64, i alla fall sett till snittprestanda. Radeon RX Vega 56 landar på samma snittnivå som GTX 1070, men med betydligt högre lägstasiffror.

Vid högre upplösning minskar skillnaderna mellan korten. Radeon RX Vega 64 smyger närmare, och parkerar endast i snitt 4 FPS bakom närmaste Geforce-konkurrenten. Samtidigt kliver RX Vega 56 förbi GTX 1070.

Sist men inte minst, vid 4K UHD tar Radeon RX Vega 64 igen det sista försprånget och landar på samma snittnivå. Aningen högre lägstavärde ger en tabellplacering precis före Geforce GTX 1080. Radeon RX Vega 56 landar åter över GTX 1070 för båda mätpunkterna.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Renderingstiderna är vid DirectX 12 ännu bättre kontrollerade än de redan mycket bra för DirectX 11. Resultatet är ett subjektivt flyt helt utan anmärkningar.