Test, DX12: Forza Motorsport 6: Apex

Forza-Motorsport.jpg

Egenskap

Värde

Titel

Forza Motorsport 6: Apex

Utvecklare

Turn 10 Studios

Genre

Racing

DirectX-version

12

Lanseringsdatum

2016-09-07

Systemkrav

  • Intel Core i5-4170, AMD FX-6300 eller motsv.

  • AMD Radeon RX 250X, Nvidia Geforce GTX 470

  • 8 GB RAM

Testinställningar

Ultra (upplösning varierar)

Forza Motorsport 6: Apex är väldigt processorbundet i den lägsta upplösningen, vilket jämnar ut resultaten. Radeon RX Vega 64 och RX Vega 56 hamnar båda i samma ungefärliga liga som allt från Radeon R9 Fury X till Geforce GTX 1080 Ti, långt över 100 FPS i snitt.

Högre upplösning ger mer press på grafikprocessorn, vilket gynnar Radeon RX Vega. Modellerna kliver förbi respektive drar jämnt med Geforce GTX 1080, och RX Vega 64 hamnar bara några bildrutor per sekund bakom toppvarianten GTX 1080 Ti.

Vid 4K UHD är processorn mer eller mindre borta ur ekvationen, vilket gör att GTX 1080 Ti kliver ifrån i toppen. Radeon RX Vega 64 håller dock fortsatt Geforce GTX 1080 på avstånd, samtidigt som RX Vega 56 hamnar ett par bildrutor per sekund bakom.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Renderingstiderna är mycket jämna och kontrollerade, trots att bildfrekvensen varierar allt eftersom racet pågår. Även subjektivt handlar det om en mjuk upplevelse utan märkbara störningar.