Test, DX12: Gears of War 4
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Gears of War 4 |
Utvecklare | The Coalition |
Genre | Third person shooter |
DirectX-version | 12 |
Lanseringsdatum | 2016-10-11 |
Systemkrav |
|
Testinställningar | Ultra (upplösning varierar) |
Universal Windows Platform-exklusiva Gears of War 4 utspelar sig 25 år efter orginaltrilogin med J.D Fenix i huvudspetsen, son till ursprungliga hjälten Marcus Fenix. Efter att ha besegrat Locust står nu mänskligheten inför nya utmaningar och slåss för sin överlevnad på planeten Sera.
Under huven hittas motorn Unreal Engine 4 och drivs enbart med hjälp av API-gränssnittet DirectX 12. Som grädde på moset ingår det även ett inbyggt prestandatest som redaktionen gladeligen tar del av.
Sist ut bland speltesterna, Gears of War 4. Radeon RX Vega 64 landar vid den lägsta upplösningen precis bakom Geforce GTX 1080. Det handlar om över 100 FPS i snitt, vilket borgar för en trevlig upplevelse. Lillebror Radeon RX Vega 56 tar position tillsammans med Geforce GTX 1070 och presterar nästintill identiska siffror.
Samma trend syns när pixlarna blir fler. Radeon RX Vega 64 placerar sig strax bakom Geforce GTX 1080, med GTX 1070 på exakt samma resultat som Radeon RX Vega 56 i tabellen.
Även vid 4K UHD handlar det om samma generella trend. Radeon RX Vega 64 har ett aningen sämre snitt ställt mot Geforce GTX 1080, men hamnar precis före när det kommer till lägstavärde. Radeon RX Vega 56 presterar återigen likvärdigt med Geforce GTX 1070.
Renderingstider
Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.
Det är ett starkt avslut sett till renderingstider. Grafen är fint kontrollerad utan nämnvärda spikar, vilket speglas vid subjektiv jämförelse då sekvensen upplevs som mycket mjuk.