Test: Bästa resultat, DirectX 11 och DirectX 12

Med både DirectX 11 och DirectX 12 på bordet är det bitvis svårt att få en bra överblick. Tabeller och diagram blir svåra att överblicka när allt för många dimensioner blandas in, samtidigt som siffror från olika artikelsidor ofta snabbt rörs ihop i huvudet.

Som ett experiment passar redaktionen på att plocka fram en ny tabell för Radeon RX Vega 64 och RX Vega 56 samt Geforce GTX 1080 och GTX 1070. Det handlar om samtliga 11 testade spel, där bästa resultat plockas oavsett gränssnitt. Med andra ord – inställningen som normalt bör väljas för Radeon respektive Geforce.

Vid 2 560 x 1 440 pixlar, bästa resultat oavsett gränssnitt

RX Vega 64

RX Vega 56

GTX 1080

GTX 1070

The Division

83/67

71/56

75/61

60/48

GR: Wildlands

65/51

59/47

70/56

58/47

Far Cry Primal

76/60

66/53

76/63

62/50

The Witcher 3

79/65

67/57

78/57

61/44

Battlefield 1

95/84

84/75

93/82

76/68

ROT Tomb Raider

76/64

68/58

85/65

68/57

DE: Mankind Divided

65/52

57/45

61/50

49/40

Grand Theft Auto V

64/50

58/45

82/60

67/52

Fallout 4

70/44

65/42

74/51

62/44

Gears of War 4

89/72

75/58

94/74

75/58

FM 6: Apex

124/80

119/74

119/63

108/61

Röda siffror kommer från resultat med DirectX 12, blå siffror från DirectX 11. Markerade spel har båda gränssnitten.

I tabellform är resultaten intressanta. För The Division ger DirectX 12 ett högre snittvärde med både Geforce och Radeon, samtidigt som Battlefield 1 är konsekvent starkare med DirectX 11. I Tomb Raider och senaste Deus Ex mår Nvidia bäst vid DX11, AMD vid DX12.

I ett tänkt prestandaindex där bästa resultat oavsett gränssnitt för samtliga 11 spel räknas landar Geforce GTX 1080 aningen före Radeon RX Vega 64. Det handlar dock om små skillnader – grafikkorten är och förbli väldigt jämnbördiga. Mellan Radeon RX Vega 56 och Geforce GTX 1070 är avståndet aningen större. AMD-modellen landar 6 procent över närmaste Nvidia-konkurrenten.