Snabbtest: Grafikprestanda i Middle-earth: Shadow of War

Redaktionen återvänder till Midgård för ett snabbt prestandatest av Monolith Studios senaste orcslaktare Middle-earth: Shadow of War, där bland annat 16 olika grafikkort tar plats i systemet.

För ganska exakt tre år sedan överraskade spelstudion Monolith med lanseringen av Middle-earth: Shadow of Mordor. Spelet, som innan utrullningen avfärdades av redaktionen som ännu ett dussinspel i Sagan om Ringen-universumet, tog världen med storm, där blandningen av spelelement lånade från Batman: Arkham Asylum och Assassins Creed visade sig vara riktigt roligt – något som i slutändan resulterade i ett antal "årets spel"-utmärkelser.

Uppdatering 2017-10-11: Under gårdagskvällen släppte AMD den nya drivrutinen Radeon Software 17.10.1, vilken innehöll prestandaspecifika optimeringar för Shadow of War. Med anledning av detta har samtliga AMD-kort testats om. För att se de uppdaterade diagrammen kan du behöva köra en forcerad uppdatering i webbläsaren med CTRL+F5.

Idag, tre år senare, har det blivit dags för uppföljaren att göra entré i form av Middle-earth: Shadow of War. Återigen får vi följa utbygdsjägaren Talion vars törst för orcslakt verkar nästintill omöjlig att släcka. Repris gör även det populära "Nemesis"-systemet från föregångaren, där spelaren har möjlighet att värva sin egen armé av orcer och uruks, där det denna gång även ska både stormas och försvaras fästningar.

20171010135051_1.jpg

Grafikmässigt baseras titeln kring utvecklaren Monoliths senaste version av sin egen Lithengine – denna gång under kodnamnet FireEngine. På menyn står en helt öppen värld med möjlighet till högupplösta texturer och avancerade ljuseffekter, där PC-versionen begåvas med både mer ögongodis och potentiellt högre bildfrekvens än sina konsolmotsvarigheter.

Frågan är hur den nya titeln presterar på dagens grafikhårdvara? SweClockers laddar upp med sexton grafikkort och tar dessa på ett snabbt prestandatest genom Midgård!

Testsystem

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i5-6600K @ 4,2 GHz

Moderkort

Asus Z170 Pro Gaming

Minne

16 GB Corsair Vengeance, 3 000 MHz

Grafikkort

  • AMD Radeon RX Vega 64 (8 GB)

  • AMD Radeon RX Vega 56 (8 GB)

  • AMD Radeon R9 Fury X (4 GB)

  • AMD Radeon R9 Fury (4 GB)

  • AMD Radeon RX 580 (8 GB)

  • AMD Radeon RX 570 (4 GB)

  • AMD Radeon RX 480 (8 GB)

  • AMD Radeon R9 390 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 Ti (11 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 Ti (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 970 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 960 (4 GB)

Lagring

Samsung 850 Evo 500 GB

Nätaggregat

Corsair RM750x 750 W

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 CU Professional 64-bit

Prestandatestet av Middle-earth: Shadow of War utförs på SweClockers Vinterdator 2016, där grafikkortet är den enda komponenten som roteras. Datorn kommer med den populära fyrkärniga processorn Core i5-6600K, som vi överklockat till 4,2 GHz över samtliga kärnor. Mätningarna görs med hjälp av mätverktyget OCAT, där vi fångar upp bildfrekvensen från spelets inbyggda prestandatest under 55 sekunder.

20171010135609_1.jpg

Drivrutinsmässigt används den senaste versionen från respektive tillverkare. Detta innebär Geforce Drivers 387.92 WHQL för Nvidia samt Radeon Software 17.9.3 för AMD – där den förstnämnda har uttalade optimeringar för speltiteln medan AMD meddelar att det är denna version som är aktuell för Shadow of War framöver. Testerna körs i upplösningarna 1 920 x 1 080, 2 560 x 1 440 samt 3 840 x 2 160 pixlar vid den förinställda detaljnivån "Ultra", samt ett extratest vid förinställda "High" för den högsta upplösningen.

Vi inleder prestandatesterna med att köra igenom samtliga detaljlägen med Vinterdatorns ursprungliga grafikkort, nämligen ett Palit Geforce GTX 1070 Super Jetstream.

Testresultat, Palit Geforce GTX 1070 Super Jetstream (8 GB)

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Lowest

169/123

132/105

71/54

Low

157/115

119/95

67/52

Medium

138/113

96/76

52/40

High

109/83

73/56

39/30

Very High

92/70

60/47

34/26

Ultra

84/58

56/42

32/25

Shadow of War bjuder på en hel del olika förinställda lägen när det kommer till grafikdetaljer, vilket gör att titeln lätt kan anpassas till olika kraftfull hårdvara. De lägsta två lägena ger som väntat hög bildfrekvens, där även 4K UHD är fullt möjligt med Geforce GTX 1070 – dock med ganska mycket avkall på den allmänna grafiska upplevelsen, där främst inpoppande texturer i sena skeden blir ett irritationsmoment.

Förinställda "High" är en bra kompromiss för den som värdesätter både ögongodis och någorlunda hög bildfrekvens medan "Ultra" onekligen ser bäst ut. Det sistnämnda läget ställer dock väldigt höga krav på grafikhårdvaran, där egentligen bara upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar ger ett helt välflytande upplevelsen ihop med Geforce GTX 1070.

Härnäst är det dags att kasta in 16 populära grafikkort från AMD och Nvidia och se hur de klarar sig i samtliga upplösningar vid den förinställda detaljnivån "Ultra" samt ett extratest vid förinställda "High" för den högsta upplösningen.

Uppdatering 2017-10-11: Under gårdagskvällen släppte AMD den nya drivrutinen Radeon Software 17.10.1, vilken innehöll prestandaspecifika optimeringar för Shadow of War. Med anledning av detta har samtliga AMD-kort testats om. För att se de uppdaterade diagrammen kan du behöva köra en forcerad uppdatering i webbläsaren med CTRL+F5.

Först ut är upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar där toppen inte helt oväntat tas över av Nvidia Geforce GTX 1080 Ti. Efter det blir det en jämn batalj mellan Geforce GTX 1080 och AMD Radeon RX Vega 64.

Kikar vi till det mindre syskonet i Vega-serien hamnar den en bit ovanför rivalen Geforce GTX 1070, med en prestandaskillnad runt nio procent. Den nedre halvan av listan straffas extra hårt av det begränsade grafikminnet hos respektive modell.

Med upplösningen ställt till 2 560 x 1 440 pixlar är ordningen tämligen orörd. Toppen domineras fortfarande av Geforce GTX 1080 Ti med god marginal mot GTX 1080 och Radeon RX Vega 64, som är ännu närmare varandra än föregående upplösning.

AMD Radeon RX Vega 56 håller sig fortfarande på ett betryggande avstånd mot konkurrerande Geforce GTX 1070, med cirka tolv procent högre prestanda.

När upplösningen skruvas upp till det maximala för testet står Geforce GTX 1080 Ti stadigt i toppen. Strax nedanför visar Radeon RX Vega 64 något bättre form i den högre upplösningen än konkurrenten Geforce GTX 1080, som tappar runt två bildrutor mot det röda laget.

För att få ytterligare kött på benen gällande 4K-spelande testar redaktionen att dra ned kvalitetsnivån till förinställda "High" och drar igenom samtliga kort en gång till. Som synes lyckas enbart Geforce GTX 1080 Ti med nöd och näppe hålla önskvärda 60 FPS som medel, utan några större synliga skillnader i grafiken.

Är tanken att spela i 4K UHD bör man vara beredd på att tumma lite på grafikinställningarna för att uppnå en jämn uppdateringsfrekvens. Med något lägre inställningar är det möjligt att Radeon RX Vega 56 att driva spelet i 3 840 x 2 160 med acceptabel bildfrekvens.

Processorbelastning och renderingstider

Snabbtest i all ära, redaktionen passar även på att samla in lite ytterligare data. Processortestet nedan körs med ett Geforce GTX 1070 samt ett Radeon RX Vega 56 vid upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar och förinställda detaljnivån "Ultra". Graferna för renderingstiderna är uppmätta vid upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar vid samma detaljnivå.

shadow_of_war_cpu.png

Processoranvändningen spikar under ett fåtal fall ihop med Vinterdatorns Core i5-6600K-processor, men under större delen ligger den stabilt en bit under taket för modellen. Grafikanvändningen ligger konsekvent maxat genom hela testslingan.

Med blickarna mot renderingstider är det inte enorma skillnader mellan lagen. AMD har några fler spikar genom testrundan, vilka är knappt märkbara under en subjektiv bedömning. Det gröna laget presenterar en extremt jämn kurva och tillika mjuk upplevelse rent subjektivt.

AMD Ryzen 5 1600X mot Intel Core i5-8600K

Då grafikkortstestandet för en gångs skull gick som på räls, mycket tack vare det inbyggda prestandatestet i spelet, passar vi även på att slänga in ett snabbt test av två högaktuella processorer, nämligen AMD:s Ryzen 5 1600X samt Intels nylanserade Core i5-8600K ihop med moderkorten Asus ROG Crosshair VI Hero respektive Asus ROG Strix Z370-F .

Respektive processor paras ihop med Nvidias värsting Geforce GTX 1080 Ti för att minimera GPU-flaskhalsen så långt det går. Därtill får varje system tillgång till snabba minnen från G.Skill, där dessa körs i 3 200 MHz vid latenserna 14-14-14-34 för båda plattformarna. Senaste UEFI-version är applicerad för respektive moderkort.

Vid den lägsta upplösningen finns det helt klart mätbara prestandafördelar hos Core i5-8600K, där denna presenterar tio procent högre bildfrekvens än konkurrenten AMD:s Ryzen 5 1600X. När reglaget vrids upp till 2 560 x 1 440 pixlar flyttas belastningen över betydligt mer på grafikkortet, och skillnaden är här nu endast fyra procent prestandamässigt mellan processorerna.

När upplösningen når sitt maximala läge vid 3 840 x 2 160 pixlar står grafikkortet fullt ut för flaskhalsen i systemet, vilket presenterar identiska siffror för båda plattformarna.

Sammanfattande tankar

Föregångare Middle-earth: Shadow of Mordor var en oväntad succé, även om handlingen var något bristande på ett flertal fronter. Uppföljaren försöker inte med något banbrytande utan bygger snarare vidare på det befintliga konceptet, vilket visar sig i form av en kraftigt expanderad spelvärld, mer utvecklad spelmekanik och upphottad grafikmotor.

20171010135335_1.jpg

Är målet att maxa ut spelet med så mycket ögongodis som möjligt krävs ett riktigt fläskigt system, där speciellt grafikkortet har mest betydelse. Däremot går det att kliva ned något steg i både upplösning och detaljnivå utan att det ser allt för illa ut. Trevligt nog lirar även titeln likvärdigt bra med hårdvara från AMD och Nvidia direkt vid lansering.

Redaktionen har hittills mest haft kontakt med det inbyggda prestandatestet och ska nu ge sig ut i Midgård för att se om uppföljaren håller måttet. Förhoppningsvis sätter de omtalade mikrotransaktionerna inte alltför många käppar i hjulen...

Läs recensionen av Middle-earth: Shadow of War hos FZ

Kommentarer till artikeln

106 debattinlägg

Skicka en rättelse
25

Microsoft presenterar årsrapport – intäkter norr om 970 miljarder kronor

Microsoft meddelar nu att räkenskapsåret 2018 blir ett rekordår för bolaget, där intäkterna överstiger 100 miljarder USD för första gången. Tillväxten är stark på flera områden. Läs mer

18

Samsung investerar 80 miljarder i utökad produktionskapacitet för flashminnen

Samsung hade sedan innan öronmärkt 57 miljarder kronor för större produktion av flashminnen, men skjuter nu till mer pengar. Investeringarna för 2019 uppgår till 80 miljarder. Läs mer

13

Halvtid i testlabbet 2018 – första halvårets tester samlade

Det råder semestertider i Sverige, där bad och snudd på tropiskt klimat ser ut att stå på agendan sommaren 2018. I lugnet passar SweClockers på att sammanfatta det gångna halvårets tester. Läs mer

14

Asus ROG Swift PG27UQ – historien och framtiden för 4K-spelskärmen

Skärmmarknaden upplever en renässans, där skärmar som Asus ROG Swift PG27UQ med G-Sync HDR, 4K, local dimming och 144 Hz nu tar plats. Vi sammanfattar skärmoraklet Thomas Ytterbergs åsikter inför testets avslutande del. Läs mer

51

Fortnite har inbringat mer än 9 miljarder kronor via mikrotransaktioner

Framgångssagan Fortnite uppges nu ha dragit in över 9 miljarder kronor sedan lansering. Pengarna kommer huvudsakligen från en markant ökning av mikrotransaktioner. Läs mer

31

TV4-affären: Oppositionen öppnar för att stycka upp Telia

Tidigt fredagen den 20 juli blev det klart att Telia går vidare med förvärvet av bland annat TV4. Regeringen riktade då kritik mot agerandet, och nu föreslår oppositionen en uppstyckning. Läs mer

SweClockers Galleri

Vad passar bättre under ledigheten än att spana in skönheterna till datorbyggen i SweClockers galleri? Svaret år såklart ingenting, så in och kika! Läs mer

20

Virtuallink Group är samarbete för gemensam kabelstandard till VR

För att möjliggöra ett bredare genomslag för VR-headset bildar nu en rad ledande företag Virtuallink Group. Syftet är en gemensam kabelstandard som kan leverera ström, bild och data. Läs mer

59

Telias TV4-förvärv kan stoppas av staten

Tidigare idag meddelade Telia att bolaget förvärvat bland annat TV4. Regeringen reagerade snabbt på köpet med en inte helt positiv inställning, och kan nu agera för att stoppa affären. Läs mer

64

World of Warcraft byter betalmodell och får stöd för DirectX 12

Inför kommande Battle for Azeroth tillkommer flera betydande förändringar till World of Warcraft. Främst ingår alla expansioner till och med Legion vid prenumeration. Läs mer

1074

Forumet: Vilken var din första dator?

Oavsett om du började med färdigbyggda märkesdatorer eller tog saken i egna händer och byggde en själv, så minns nog många sin första dator. I forumet diskuterar SweClockers medlemmar den första datorn. Läs mer

61

Telia köper TV4 och C More för 9,2 miljarder

Telia Company förvärvar nu Bonnier Broadcasting, där TV4, C More och finländska MTV ingår. Köpet innebär indirekt att staten får mer inflytande över Sveriges två största TV-kanaler. Läs mer