3dfx Voodoo5 5500 AGP

3dfx Voodoo5 5500 AGP. Bild: Konstantin Lanzet (Wikipedia).

3dfx Voodoo5 5500 AGP

I torsdags fick jag ett trevligt paket i min postlåda. Raka vägen från 3dfx, landade det nylanserade Voodoo5 5500 hos oss på Sweclockers.

Inledning, tech-specs och installation

Kommentar 2018-02-04: Det här testet av Martin "misko" är ursprungligen från gamla SweClockers. Tyvärr har inte alla bilder med till arkivet, men artikeln är trots det en mysig tillbakablick!

Missa inte "Vi minns legendariska 3dfx"

Voodoo5 5500 är fösta produkten i 3dfxs nya kort-serie som baseras på chipet VSA-100. VSA-100 teknologin innehåller ett flertal nyheter jämfört med det tidigare Voodoo3. Den nya kretsen är snabbare, klarar 32bits rendering, större texturer och innehar den omtalade T-buffern med bildpunktsutjämning (FSAA), rörelseoskärpa, skugg- och reflektionsförbättring och fokusdjup.

Tech-specs

  • 2x VSA-100 (166MHz)

  • RAMDAC: 350MHz

  • Minne: 64MB SDR RAM (166MHz)

  • 667 Mpixlar/s

  • 11 miljoner trianglar/s

  • 1x/2x/4x AGP support med Side-banding

  • T-buffer: Full Scene Anti Aliasing (2 eller 4 "samples")

  • T-buffer: Depth-Of-Field

  • T-buffer: Motion Blur

  • T-buffer: Soft Shadows and Reflections

  • FXT1 (8:1) and DirectX textur-kompression

  • 2048 x 2048 texturer

  • 32 bits färgdjup

  • upp till 2048*1536 85Hz

Vårt kort bygger alltså på två VSA-100 kretsar med vardera 32MB RAM. Minnesåtkomsten fungerar lite annorlunda än på NVIDIAs GeForce och det resulterar i två stora skillnader:

1)Varje VSA-100 har sina "egna" 32MB av minne. Problemet är att alla texturer måste kopieras till båda kretsarnas resp. minnen vilket i sin tur innebär att det bara finns 32MB (minus framebuffers/2 mm) som kan användas åt texturer.
2)De skilda minneskanalerna från kretsarna ger en fördel när det gäller minnesbandbredden. Varje VSA-krets renderar sin egen del av skärmen och kan valfritt skyffla data till minnet utan att egentligen behöva ta hänsyn till den andra kretsen. Detta betyder att Voodoo5s 5.3MB/s i överföring mellan själva kretsen och grafikkortets minne, väger förmodligen lite tyngre än samma bandbredd på GeForce2.

AGP hastighet

Låt mig även säga något om den lilla förvirringen som har uppstått runt AGP-hastigheten på Voodoo5 5500. Den allmänna uppfattningen är att kortet är 4xAGP dvs klarar av 1066MB/s, något som är felaktigt. Kortet är kompatibelt (dvs kan köras) med moderkort som stödjer 2x/4x AGP, men hastigheten är alltid 266MB/s dvs 1xAGP.

Detta ska inte ses som någon speciell begränsning, eftersom det möjligtvis bara kan påverka prestandan negativt i väldigt låga upplösningar, där grafikkortet hinner bearbeta data snabbare och därigenom inte får tillräckligt med information med 1xAGP. Vid sådana tillfällen, brukar man höja upplösningen :-).

För att göra det hela ännu mer invecklat, så bör det nämnas att både Voodoo4 och Voodoo5 6000 kommer att vara "rena" 4xAGP kort (dvs 1066MB/s).

Installation

Kortet är stort, eller rättare sagt väldigt långt. Det ska dock passa utan problem i de flesta midi-towers. Det finns ett enkelt sätt för dig som är osäker, att kontrollera om du får plats med kortet i din dator. Mät ca 25cm från lådans baksida i linje med AGP-porten (du kommer att hamna i närheten av de yttre moderkortsskruvarna) och kontrollera att denna plan (ca 12cm hög) är fri från diverse hårddiskar, vattenkylning, husdjur mm. Själv, så hade jag inga som helst problem att få kortet att passa i min midi-tower.

Och just det... glöm inte att ansluta kortet med en av strömsladdarna från nätaggregatet med hjälp av "förlängningssladden" som medföljer med Voodoo-kortet.

Efter att ha rensat registret från gamla drivrutiner och ställt om grafikkortet i Windows till Standard VGA PCI, var jag redo för Voodoo5. Den lilla "Quick Install" manualen som följer med, är alldeles tillräcklig för att lyckas med installationen av drivrutinerna och de medföljande 3dfx Tools. Resten av installationen gick alltså perfekt och efter två omstarter, så var jag "back in bussiness".

Det har florerat ett rykte (ett inlägg som postades på 3dfxgamers forum) om att drivrutinsinstallationen ska ske på ett speciellt sätt för att installationsprogramet ska känna igen kortet som "Voodoo5" och inte som "Voodoo Series", vilket skulle i sin tur ge bättre prestanda. Jag märkte dock inte någon som helst skillnad mellan de olika beteckningarna (körde ett par benchmarks). 3dfx har också kommenterat den hela "driver-incidenten" med förklaringen att det fanns ett felaktigt namn ("Voodoo Series") i en av installationsfilerna. Med andra ord, så ska det inte spela någon roll vad kortet heter i enhetshanteraren.

Det som följer med i CD-väg, är en skiva med drivrutiner och en annan skiva som innehåller några demos (bl.a. Ground Control). Inget speciellt kul alltså.

Till sist, några kommentarer om höga FSB-hastigheter på BX-baserade moderkort och Voodoo5. Det är nämligen så att jag inte kunde få kortet att fungera på mitt Abit BE6-2 i högre FSB än 112MHz. Jag testade med att ändra alla möjliga (och omöjliga för den delen ) inställningar i BIOS för att kunna boota in i Windows98, men datorn hängde sig alltid efter ca 4-5sek av Windows uppstarten.

Trickset man ska göra är följande (tack Sergey!):

Öppna msdos.sys och lägg till (alt. ändra) "Logo=0" för att hoppa över Windows startbild. Tro det eller ej, men efter det, så var det inga som helst problem med 133MHz i FSB (89MHz på AGP).
Så att ni som överklockar på BX-kort, behöver inte vara rädda att kortet inte klarar av höga buss-hastigheter.

Själva kortet gick också att klocka ganska bra. Klockfrekvensen på Voodoo5 är gemensam för både minnet och VSA-chipen. Från ursprungliga 166MHz lyckades jag att nå 188MHz (vilket ger 752 MPixlar/s).

30

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

24

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
41

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
36

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

25

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer

142

Forumet: Berätta om din första egna dator

Nostalgin flödar i SweClockers forum när det börjar pratas om gamla ägodelar. Vilken var din första datorn och när kom du in i hårdvarusvängen? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

9

Fredagspanelen 169: Radeon VII, Nvidia DLSS i spel och kemikalieskatten

Strax innan Jonas och Jacob ska ge sig iväg till Växjö för en medlemsträff hoppar duon in i studion för att gå igenom stora händelser från senaste två veckorna. Läs mer

13

SweClockers öppnar ny kategori för smarta hem och hemautomation i Galleriet

Intresset för hemautomationsprojekt av olika slag fortsätter öka på SweClockers, och därför öppnar vi nu en ny kategori i Galleriet för just detta Läs mer

49

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris. Läs mer

77

Nvidias senaste kvartalsrapport visar på sjunkande försäljning inom gamingsegmentet

Försäljningen av Nvidias grafikkort har sjunkit under det senaste kvartalet, vilket gjort avtryck på företagets intäkter för det senaste kvartalet. Läs mer

15

Galleriet: Hemmabyggt arkadspel tillverkat i ek

"Pettzoon" känner suget efter retrospel och bygger ett eget arkadkabinett i ek, vilket han visar i galleriet. Läs mer