Asus ROG Swift PG27UQ: Stora kompromisser vid 144 Hz i 4K-upplösning

I praktiken är det 4K i 120 Hz som gäller för Asus PG27UQ. SweClockers går igenom den komplexa situationen med bandbredd, subsampling och mitt i allt ett fel som gör bilden för mörk.

Inledning

Det är ganska troligt att du inte vill köra 144 Hz på Asus PG27UQ utan att högsta frekvens för dig som köra SDR, alltså vanlig bild, är då 120 Hz. Vill du köra HDR-signal är den praktiska gränsen 98 Hz, för det är så långt du kommer med bandbredden hos Displayport.

asus_pg27uq_intro_kartong.jpg

Alternativet är att köra YCbCr-format på signalen, som reducerar färgupplösningen och därför går den att skicka över Displayport-kabeln. Men Asus PG27UQ blir då för mörk och får problem med att färger smetas ut. Smetandet är en del av grundproblemet med reducerade färgupplösning medan den mörka bilden är ett produktproblem. För att förklara allt detta måste vi först förklara grunderna.

Displayport räcker inte till

Bandbredden i nuvarande Displayport-standard är väldigt mycket högre än vad som används i praktiken. HBR3, High Bit Rate 3, i Displayport klarar en pixelklocka om motsvarande 1 080 MHz där de flesta skärmar har en praktisk gräns på 600 MHz.

Några få undantag är de G-Sync-skärmarna i premiumklassen som når runt 650 MHz. Detta räcker för sådant som att köra till exempel 2 560 × 1 440 pixlar i 165 Hz istället för de 144 Hz som är max med 600 MHz-gränsen.

Läs mer om bandbredd, standarder och pixelklockan i denna artikel

Asus PG27UQ är därför väldigt speciell då det är första konsumentskärmen någonsin som använder den bandbredd som faktiskt är möjlig med Displayport – nästan fyra år efter att HBR3 introducerades i Displayport 1.3-specifikationen. Nuvarande version 1.4 ökar inte den bandbredden på något sätt.

Så mycket bättre – ändå inte tillräckligt

Ironin är att Asus PG27UQ behöver mycket mer bandbredd än vad nuvarande Displayport-standard tillåter. Trots en rejäl ökning jämfört med existerande skärmars kapacitet är det i alla fall inte nog. Samma problem lär verkligen också gälla för de fåtalet andra 4K/144 Hz-skärmarna som kommer, inklusive Acers X27.

För att nå 144 Hz måste skärmen ta till en kompromiss i form av en YCbCr-signal med subsamplade färger. Färginformationen är reducerad vilket skapar problem i Windows. Men bandbredden är också för låg för att orka köra HDR i 120 Hz. Först vid 98 Hz slipper vi reducera färgupplösning vid HDR.

Frekvens

bitdjup

RGB

YCbCr

HDR

82 Hz

12-bit

RGB

4:4:4

Ja

98 Hz

10-bit

RGB

4:4:4

Ja

120 Hz

8-bit

RGB

4:4:4

Nej

120 Hz

12-bit

-

4:2:2

Ja

144 Hz

10-bit

-

4:2:2

Ja

Detta är alltså gränserna för vad som är möjligt med en pixelklocka om 1 080 MHz. 144 Hz i 4K-upplösning i med 12 bitars RGB-signal kräver uppemot 1 900 MHz-bandbredd, alltså en tredubbling av vad som fram tills alldeles nyligen var den praktiskt möjliga gränsen om cirka 600 MHz.

Delar i testet av Asus ROG Swift PG27UQ:

Detta är en av flera delar av ett långvarigt test av Asus premiumskärm ROG Swift PG27UQ, som är bland de första att kombinera egenskaperna högkvalitativ 4K UHD-panel, 144 Hz med Nvidia G-Sync och stöd för HDR.

Kommentarer till artikeln

69 debattinlägg

Skicka en rättelse
55

Serielegendaren Stan Lee är död – blev 95 år

Mannen bakom många av de namn som förknippas med "superhjältar" och Marvel har gått ur tiden. Serielegendaren Stan Lee blev 95 år gammal. Läs mer

12

SweClockers besöker Café på Bit i Skellefteå

I samband med SweClockers senaste Meet & Geek i Skellefteå passade redaktionen på att besöka Café på Bit, fyllt till brädden med TV-spel, brädspel, flipperspel, T-shirts och så klart även fika. Läs mer

14

Testpilot: Phanteks Enthoo Evolv X – rymligt chassi med vattenkylning i åtanke

Phanteks nykomling Enthoo Evolv X en lyxig låda i aluminium och härdat glas, och som även rymmer stora mängder med vattenkylning. Testpiloten "Laine" kikar närmare. Läs mer

46

AMD: "Inga planer på stöd för DirectX Raytracing i dagsläget"

I en intervju berättar AMD att de i dagsläget inte har planer på att implementera stöd för DirectX Raytracing. Detta då de vill vänta tills de kan erbjuda detta i såväl dyrare som billigare modeller. Läs mer

26

Logitech MX 518 Legendary lanseras i Kina – släpps i Europa under våren 2019

Den uppdaterade versionen av Logitechs mus MX518 lanseras nu i Kina, och det bekräftas att övriga regioner får vänta till början av 2019. Läs mer

Följ SweClockers bakom kulisserna och få senaste nytt om medlemsträffar

  • igår 13:32

När redaktionen inte testar hårdvara hittar de på tok, dricker den äckligaste läsken från världens alla hörn och anordnar ibland även medlemsträffar. Allt går att ta del av i en dedikerad forumdel. Läs mer

32

Microsoft lovar förbättringar för Microsoft Store

Under spelevenemanget X018 talade Phil Spencer om spel på både PC och konsol, och lovade att förbättra sin spelbutik Microsoft Store på PC-plattformen. Läs mer

14

Galleri: SweClockers Meet & Geek i Skellefteå

För tredje gången på fyra månader tog redaktionen sitt pick och pack för en ny Meet & Geek. Fredagen den 9 november bar det av till Skellefteå, där snack och skratt pågick ändå in på småtimmarna. Läs mer

60

Xbox One-spel får stöd för mus och tangentbord

Efter att ha varit på tapeten ett längre tag kommer nu slutligen stöd för mus och tangentbord till Xbox One. Dock får enbart utvalda titlar stöd – om utvecklaren vill ha det. Läs mer

91

Köpfesten Singles Day – Tips på erbjudanden

Innan Black Friday om knappt två veckor är det idag Singles Day – världens största dag för näthandel som nu börjat leta sig in till Sverige. Ta del av heta erbjudanden och tipsa andra. Läs mer

43

Microsoft förvärvar Obsidian Entertainment och Inxile Entertainment

Under spelevenemanget X018 avslöjar Microsoft att bolaget förvärvar Inxile Entertainment och Obsidian Entertainment. Detta ger 13 interna spelstudior varav 7 köpts under 2018. Läs mer

106

Testpilot: Florpad – gamingmatta som skyddar mot slabb och spill

Testpiloten "hunden" tittar närmare på Florpad, en matta som placerar sig inom gamingsegmentet och ska stå emot både vätska och smuts. Läs mer