Speltest: Fallout 4
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Fallout 4 |
Utvecklare | Bethesda Game Studios |
Genre | Action-RPG |
DirectX-version | 11 |
Lanseringsdatum | 2015-11-10 |
Systemkrav |
|
Testinställningar |
2015 års stora överraskning var utan tvekan Fallout 4, som lanserades kort inpå avtäckandet på sommarens E3-mässa. Spelet utspelar sig i postapokalypsens Boston cirka 200 år efter ett fullskaligt kärnvapenkrig har brutit ut, och följer i mångt och mycket de tidigare titlarnas spelmekanik.
Spelet använder sig av en förbättrad version av grafikmotorn Creation Engine, som tidigare används ihop med det omåttligt populära Skyrim. Då titeln saknar ett inbyggt prestandatest vandrar vi istället längs en slinga i Diamond City.
Som tidigare påpekat är Fallout 4 väldigt frekvensdrivet och tjänar knappt något på en uppsjö av trådar. Det syns tydligt på resultaten med Core i7-8086K och Core i7-8700K i toppen, samtidigt som testobjektet Ryzen Threadripper 2950X hamnar betydligt längre ned i listan.
Med högre grafikinställningar är ställningen nästintill orörd, bortsett från Core i7-7820X som klättrade upp två platser. I Fallout 4 är få kärnor med höga klockfrekvenser helt klart att föredra.