Snart är det dags för nya grafikkort på marknaden efter att toppsegmentet har stått stilla i över två år. Det ger även ett utmärkt tillfälle att blicka tillbaka och se hur gamla modeller står sig idag. Tidigare kikade vi på R9 Fury X mot GTX 980 Ti och nu vrids klockan moturs ytterligare en generation.
Hawaii mot Kepler – Kampen om tronen år 2013
År 2013 lanserade båda grafikkortsgiganterna nya modeller i prestandasegmentet och det blev en ordentlig kamp i toppen. Detta var drygt fem år sedan, och mycket har hänt under den tiden. I väntan på nya kort undersöker SweClockers hur AMD Radeon R9 290X och Nvidia Geforce GTX 780 Ti presterar idag, med nya drivrutiner och färska spel.
Komponenter i testsystemen
Komponent | Modell | Tack till |
---|---|---|
Processor | Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz | |
Moderkort | Asus ROG Maximus X Hero | |
Minne | 2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB | |
Kylning | Noctua NH-D15 | |
Lagring | Samsung 970 Evo M.2, 1 TB | |
Nätaggregat | Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W | |
Chassi | Streacom BC1 Open Benchtable | |
Skärm | Dell P2415Q | |
Operativsystem | Windows 10 Professional 64-bit (1803) |
I grunden finns SweClockers nya testsystem för grafikkort som är presenterade i en separat artikel. Det handlar om en överklockad Core i7-8700K med DDR4-minnet ställt till 3 200 MHz vid låga latenser. Till detta hittas även snabb lagring i form av Samsung 970 Evo M.2 på hela 1 TB för att få plats med moderna speltitlar.
Så genomför vi testerna
För själva testandet används SweClockers färska spelsvit. Det handlar om totalt 11 olika titlar som körs i tre olika upplösningar. Totalt testas tio av dessa med DirectX 11, och sex stycken med DirectX 12. Till det kommer sedvanliga effektmätningar och andra godsaker.
Drivrutinerna som används är de i skrivande stund senaste från AMD respektive Nvidia. Det handlar om Geforce 398.82 WHQL samt Radeon Adrenalin Edition 18.8.1. Bildfrekvensen fångas med mjukvaran OCAT för samtliga titlar.
Tester med DirectX 11
Först ut är speltesterna för gränssnittet DirectX 11. Trots mycket snack om modernare DirectX 12 är det fortfarande åldringen som dominerar, även i nya titlar. Av den anledningen är prestandan här givetvis högintressant.
FPS-värdena i tabellen representerar medelvärde respektive lägsta värde, där det sistnämnda plockas fram genom 99:e percentilen. Bästa resultat för varje rad är gulmarkerat.
Radeon R9 290X | Geforce GTX 780 Ti | |
---|---|---|
Tom Clancy's The Division | ||
1 920 × 1 080 px | 54/41 FPS | 50/36 FPS |
2 560 × 1 440 px | 40/26 FPS | 36/24 FPS |
3 840 × 2 160 px | 25/14 FPS | 20/11 FPS |
Far Cry 5 | ||
1 920 × 1 080 px | 58/50 FPS | 52/45 FPS |
2 560 × 1 440 px | 44/37 FPS | 37/32 FPS |
3 840 × 2 160 px | 24/20 FPS | 19/16 FPS |
Assassins Creed: Origins | ||
1 920 × 1 080 px | 36/31 FPS | 43/38 FPS |
2 560 × 1 440 px | 28/24 FPS | 32/28 FPS |
3 840 × 2 160 px | 13/6 FPS | 15/12 FPS |
Battlefield 1 | ||
1 920 × 1 080 px | 80/65 FPS | 71/61 FPS |
2 560 × 1 440 px | 59/51 FPS | 51/45 FPS |
3 840 × 2 160 px | 32/29 FPS | 25/23 FPS |
Destiny 2 | ||
1 920 × 1 080 px | 68/55 FPS | 68/53 FPS |
2 560 × 1 440 px | 51/42 FPS | 48/40 FPS |
3 840 × 2 160 px | 29/25 FPS | 27/22 FPS |
The Witcher 3 | ||
1 920 × 1 080 px | 47/39 FPS | 44/35 FPS |
2 560 × 1 440 px | 37/33 FPS | 34/16 FPS |
3 840 × 2 160 px | 23/20 FPS | 21/18 FPS |
Rise of the Tomb Raider | ||
1 920 × 1 080 px | 58/50 FPS | 62/53 FPS |
2 560 × 1 440 px | 42/37 FPS | 43/37 FPS |
3 840 × 2 160 px | 25/21 FPS | 22/16 FPS |
Deus Ex: Mankind Divided | ||
1 920 × 1 080 px | 44/35 FPS | 36/29 FPS |
2 560 × 1 440 px | 31/23 FPS | 25/19 FPS |
3 840 × 2 160 px | 16/10 FPS | 5/4 FPS |
Total War: Warhammer II | ||
1 920 × 1 080 px | 35/29 FPS | 46/40 FPS |
2 560 × 1 440 px | 29/22 FPS | 32/28 FPS |
3 840 × 2 160 px | 14/13 FPS | 13/12 FPS |
Warhammer: Vermintide 2 | ||
1 920 × 1 080 px | 67/61 FPS | 53/49 FPS |
2 560 × 1 440 px | 47/43 FPS | 37/33 FPS |
3 840 × 2 160 px | 26/23 FPS | 19/15 FPS |
Totalt antal segrar | 23/30 tester | 7/30 tester |
När AMD Radeon R9 290X och Nvidia Geforce GTX 780 Ti ställdes mot varandra år 2013 gick det sistnämnda ut som vinnare där kortet kammade hem 11 speltitlar av 16 i SweClockers testsvit. Fem år senare ser resultatet rejält annorlunda ut och istället tar Radeon R9 290X hem 23 av totalt 30 tester från redaktionens nuvarande uppsättning spel.
För många titlar är det verkligen ingen större skillnad mellan de två korten, och det handlar om enstaka bildrutor åt något håll som skiljer dem åt. I andra titlar blir det istället ren utklassning, som till exempel Total War: Warhammer II för Nvidia eller Warhammer: Vermintide 2 för AMD.
Ett snabb titt i SweClockers prestandaindex visar att korten är väldigt jämna i 1 920 x 1 080 pixlar, med endast en poäng till fördel för AMD. Efter ett steg upp i upplösning börjar det röda laget ta en behaglig ledning, vilken ökar till cirka 22 procents prestandafördel vid 4K UHD.
Tester med DirectX 12
En långsam start till trots, DirectX 12 letar sig in i allt fler spel. Att lägga mer ansvar på utvecklarna har dock sina baksidor – resultatet är ibland utmärkt med fina prestandavinster, men minst lika ofta halvtrasigt och mest irriterande.
FPS-värdena i tabellen representerar medelvärde respektive lägsta värde, där det sistnämnda plockas fram genom 99:e percentilen. Bästa resultat för varje rad är gulmarkerat.
Radeon R9 290X | Geforce GTX 780 Ti | |
---|---|---|
Tom Clancy's The Division | ||
1 920 × 1 080 px | 59/43 FPS | 46/32 FPS |
2 560 × 1 440 px | 44/33 FPS | 33/18 FPS |
3 840 × 2 160 px | 4/2 FPS | 17/9 FPS |
Battlefield 1 | ||
1 920 × 1 080 px | 78/71 FPS | 63/46 FPS |
2 560 × 1 440 px | 60/56 FPS | 37/31 FPS |
3 840 × 2 160 px | 32/30 FPS | 3/2 FPS |
Rise of the Tomb Raider | ||
1 920 × 1 080 px | 61/51 FPS | 58/47 FPS |
2 560 × 1 440 px | 44/38 FPS | 38/32 FPS |
3 840 × 2 160 px | 25/21 FPS | 2/1 FPS |
Deus Ex: Mankind Divided | ||
1 920 × 1 080 px | 48/38 FPS | 33/23 FPS |
2 560 × 1 440 px | 34/27 FPS | 20/12 FPS |
3 840 × 2 160 px | 16/10 FPS | 3/2 FPS |
Warhammer: Vermintide 2 | ||
1 920 × 1 080 px | 62/48 FPS | 51/44 FPS |
2 560 × 1 440 px | 42/37 FPS | 35/30 FPS |
3 840 × 2 160 px | 22/18 FPS | 17/12 FPS |
Civilization VI | ||
1 920 × 1 080 px | 52/39 FPS | 3/2 FPS |
2 560 × 1 440 px | 46/34 FPS | 2/1 FPS |
3 840 × 2 160 px | 35/27 FPS | 0/0 FPS |
Totalt antal segrar | 17/18 tester | 1/18 tester |
När spelen ställs om till gränssnittet DirectX 12 blir utklassningen total till fördel för AMD Radeon R9 290X. Det röda laget tar hem hela 17 av 18 tester och kör i många fall cirklar runt Geforce GTX 780 Ti. Det sistnämnda var uppenbart inte gjort för att komma till sin rätt vid DirectX 12, vilket syns tydligt i tabellen.
Med blicken mot prestandaindex för DirectX 12 har AMD en klar ledning över Geforce GTX 780 Ti i samtliga upplösningar. Geforce-kortet tappar prestanda mot Radeon-modellen för varje steg, där speciellt högsta läget på 4K UHD i de flesta fall är helt ospelbart med Nvidias kombatant under huven.
Tronskifte i 2013-toppen
AMD hade fortfarande en bit kvar för att nå Geforce GTX 780 Ti när det sistnämnda lanserades i november 2013. Mycket har hänt sedan dess, bland annat konstant förbättring av mjukvaror och tillskottet DirectX 12. Där var AMD:s hårdvara mer anpassad med bättre stöd för det nya gränssnittet, något som Nvidia inte fick fullt ut förrän Geforce GTX 1080 lanserades med logik för Asynchronous Compute.
Det har talats mycket om att AMD åldras betydligt bättre med tiden, fine wine, och SweClockers tester visar att det i vissa sammanhang faktiskt stämmer – R9 290X har stått emot tidens tand betydligt bättre än GTX 780 Ti. Lika stor skillnad blev det däremot inte i förra artikeln, Radeon R9 Fury X mot Geforce GTX 980 Ti, även om AMD lyckades ta lite mark mot rivalen även där.
Med det sagt finns det andra problem med referensmodellen av Radeon R9 290X, framför allt en extremt högljudd kylare, något som redaktionen alltid lyckas förtränga mellan testtillfällena. Både Emil och Kenneth led och undrade hur AMD kunde tycka att lösningen var acceptabel när kortet gick igenom testsviten – till och med Frida stängde bestämt dörren till grannrummet för att slippa oljudet.
För modeller från partnertillverkare berättas en helt annan historia och dessa är ett bättre val för generationen. Användare som sitter kvar på Radeon R9 290X har fått bra användning av sitt kort, och har fortfarande kraft nog för att spela det mesta – i alla fall vid lägre upplösning eller sänkta detaljnivåer. Den som vill fläska på bör dock börja titta på nyinköp, eller varför inte hålla ögonen på begagnatmarknaden som snart lär fyllas av nuvarande generations godsaker.