Om de senaste två åren har varit en besvikelse för den på jakt efter grafikkort i prestandasegmentet har desto mer fokus legat på gränssnitt. En gradvis förflyttning mot DirectX 12 och Vulkan har inneburit allt mer fokus mot de modernare lösningarna – på gott och ont.

Allt är nämligen inte guld som glimmar, för att använda en sliten term. Speciellt DirectX 12 har varit rejält problemtyngt, och knappast övertygat förutom i enstaka speltitlar. Möjligheter till högre bildfrekvens på svagare processorer i all ära, de flesta är inte beredda att ta steget om det sker på bekostnad av stabilitet.

Hur ser det då ut hösten 2018, ett år efter att Radeon RX Vega såg dagens ljus? Med gott om siffror på hand inför kommande stora grafikkortstester passar SweClockers på att plocka ut en radda resultat, vilka speglar prestandan i både DirectX 11 och DirectX 12.

Komponenter i testsystemen

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz

Webhallen

Moderkort

Asus ROG Maximus X Hero

Asus

Minne

2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB
3 200 MHz, 14-14-14-34

G.Skill

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 970 Evo M.2, 1 TB

Samsung &
Webhallen

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (1803)

Som bas rullar redaktionen igång höstens nya testsystem – mer om dessa i en separat artikel. I korthet handlar det dock om alldeles prima spelmaskiner med överklockade Intel Core i7-8700K i centrum, gott om DDR4-minne samt snabb lagring i M.2-anslutningarna.

Så genomför vi testerna

För själva testandet används delar av SweClockers färska spelsvit, vilken kommer presenteras närmare i ett kommande grafikkortstest. Det handlar om totalt sex olika titlar som körs i både DirectX 11 och DirectX 12, med högsta eller nära högsta inställningar. Redaktionen väljer att för det här scenariot plocka ut upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar.

Drivrutinerna som används är de vid testtillfället nyaste från AMD respektive Nvidia. Det handlar om Geforce 398.82 WHQL samt Radeon Adrenalin Edition 18.8.1. Bildfrekvensen fångas med mjukvaran OCAT för samtliga titlar. Observera att det är bästa resultat per grafikkort som är gulmarkerat, inte för hela raden.

DirectX 11 och DirectX 12, vid 2 560 × 1 440 pixlar

FPS, med/min (99 perc.)

Radeon RX Vega 64

Geforce GTX 1080

DX11

DX12

DX11

DX12

The Division

77/60

78/60

74/55

75/57

Battlefield 1

95/81

95/87

95/79

90/70

ROT Tomb Raider

74/62

77/66

86/71

81/68

DE: Mankind Divided

57/46

60/48

54/44

53/43

TW: Warhammer II

53/47

54/47

58/49

49/41

WH: Vermintide 2

77/68

70/60

79/72

72/65

Resultatet som målas upp är väldigt tydligt. Av sex testade titlar presterar AMD Radeon RX Vega 64 bättre under DirectX 12 i fem stycken. För Nvidia Geforce GTX 1080 är det tvärt om – endast ett spel visar bättre DX12-resultat, och i flera fall är DX11 avsevärt snabbare.

Det finns mer än siffrorna visar

Så långt, allt väl. DirectX 12 ger bättre prestanda med AMD Radeon, och Nvidia är sämst – eller? Om det ändå vore så enkelt.

Även om enormt mycket är bättre än tidigare innebär DirectX 12 fortsatt en viss osäkerhet, oavsett grafikmakare. Det är lite fler grafikbuggar, lite fler krascher, lite fler oväntade prestandatapp eller konstiga menyer. Lite mer opolerat, helt enkelt.

Det stora sorgebarnet, både för AMD och Nvidia, är Total War: Warhammer II – mer så än vad siffrorna visar. DirectX 12-funktionen är tydligt märkt som beta, och tur är det – spelet kraschar, fungerar inte som det ska med vissa kort, ger bitvis galna prestandatapp och bitvis mer än fördubblade laddningstider.

Men, ska jag köra med DirectX 12 eller inte?

Ett försök till tumregel är att om det sitter ett AMD Radeon under huven – testa, för all del. Du kan mycket väl tjäna några bildrutor per sekund, utan att egentligen förlora så mycket – speciellt med lite långsammare processor.

De som däremot sitter på ett Nvidia Geforce kan med gott samvete lämna reglaget inställt på DirectX 11, i de fall valet finns. Prestandan blir i nästan alla fall likvärdig eller bättre, samtidigt som vi duckar en hel hög småproblem.

Ovanstående två stycken sammanfattar ganska väl status för DirectX 11 och DirectX 12, tidig höst i nådens år 2018. Utmaningarna runt det nya gränssnittet är många, och ibland är vinsterna oklara – speciellt för utvecklare med begränsade resurser. Det lär ta många år innan vi kan lägga 11:an till historien.