Test, DX12: Warhammer: Vermintide 2

Egenskap

Värde

Titel

Warhammer: Vermintide 2

Utvecklare

Fatshark

Genre

Förstapersonsaction

DirectX-version

12

Lanseringsdatum

2018-03-08

Systemkrav

  • Intel Core i5-2300, AMD FX 4350 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 5870, Nvidia Geforce GTX 460

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Extreme (upplösning varierar)

När Bödvar Ribspreader vill plocka fram en armé av råttliknande Skaven vankas gott om slafsigt slagsmål för dig och upp tre vänner i bästa Left 4 Dead-stil. Under skalet rullar grafikmotorn Autodesk Stingray med stöd för gott om effekter under både DirectX 11 och DirectX 12 – perfekt för testande, med andra ord.

Med spelet ställt till DirectX 12 syns det prestandavinster för nya RTX-korten där Geforce RTX 2080 Ti FE kammar hem den stora vinsten med drygt 7 procent förbättring mot DirectX 11. Lillebror Geforce RTX 2080 FE visar inte lika stora förbättringar med bara några enstaka bildrutor extra.

I högre upplösning så vänder trenden och både Geforce RTX 2080 Ti FE och RTX 2080 FE tappar istället prestanda över DirectX 11. Dock så är ställningen desamma som tidigare upplösningen.

Slutligen så handlar det återigen om en mindre prestandaförlust ställt mot DirectX 11, där Geforce RTX 2080 Ti FE fortfarande kan hålla sig över 60 FPS. Det samma kan inte sägas för Geforce RTX 2080 FE som tar över andra platsen framför GTX 1080 Ti.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Som graferna visar dyker det upp några små hack under testslingan, men dessa är väldigt små och är knappt märkbara om aktivt letar efter dessa.