Testsystem, mjukvara och metod
Komponenter
Komponent | Modell |
---|---|
Processor |
|
Moderkort |
|
Minne |
|
Grafikkort | Nvidia Geforce GTX 1080 |
Lagring | OCZ Trion 150 960 GB |
Nätaggregat | Corsair AX1200i 1 200 W |
Skärm | Dell P2415Q |
Operativsystem | Windows 10 Professional Fall Creators Update 64-bit |
För vårens tester 2018 har nya uppdateringar installerats för samtliga spel och programvaror samtidigt som Windows uppdaterats med fixarna för säkerhetshålen Meltdown och Spectre. Detta innebär att resultaten inte är direkt jämförbara med de från processortester innan denna tidpunkt.
Redaktionen passar även på att köra speltesterna ihop med nylanserade Nvidia Geforce RTX 2080 Ti FE för ge extra utrymme för processorerna och verkligen visa skillnader mellan modellerna. I samma veva slängs även upplösningarna 2 560 × 1 440 och 3 840 × 2 160 pixlar in i smeten efter förfrågningar från forumet.
Drivrutiner
Mjukvaran som används är, om ej annat anges, alltid de senaste drivrutinerna som finns tillgängliga vid respektive komponents testtillfälle. Relevanta versioner och annan information noteras.
Nvidia Geforce 391.35 WHQL
Nvidia Geforce 416.16 WHQL (Speltester)
Testmjukvara
Bildfrekvens för spel snappas primärt upp med mjukvaran OCAT. Vidare analys av datan sker med hjälp av Microsoft Excel. Siffrorna avrundas beroende på mätsäkerhet för respektive test.
Applikation | Användning |
---|---|
Cinebench | Program som simulerar modellering och rendering av 3D-objekt. |
x264 Benchmark HD | Mjukvara som komprimerar en 1080p-upplöst videofil över flera kärnor. |
7-Zip | 7-Zip används för att komprimera filer till en mängd olika format. |
Blender | 3D-verktyget Blender är kostnadsfritt och används av kreatörer världen över. |
Photoshop Lightroom | Adobe-utvecklat verktyg för att behandla och katalogisera bilder, framför allt i råformat. |
Luxmark | Mjukvara som renderar en fördefinerad scen på CPU, GPU eller båda med hjälp av OpenCL. |
3DMark, Fire Strike | Senaste testsviten från Futuremark bjuder på tyngre belastning och högre upplösning än någonsin. |
Battlefield 1 | Den senaste delen i Battlefield-serien tar oss till första världskriget med Frostbite 3 under huven. |
The Witcher 3 | Geralt pressar både grafik och magi till max i senaste upplagan av The Witcher. |
Total War: Warhammer II | Nästa del av Creative Assemblys Total War-serie bygger vidare på Warhammer-universumet. |
Far Cry 5 | Femte delen i Far Cry-serien tar oss till USA och Montana för galna sektledare och sedvanligt pang-pang i öppen värld. |
Assassin's Creed Origins | Egyptiskt lönnmörderi står på menyn i denna Ubisoft-titel som drivs av motorn Anvilnext 2.0. |
Metod
För testet används ett urval plattformar och processorer från Intel och AMD. Varje system testas enligt tillverkarnas specifikationer gällande klockfrekvenser och minneshastighet för att ge en så rättvisande bild som möjligt. Alla övriga inställningar lämnas i moderkortens fördefinierade lägen.
För speltesterna används ett Nvidia Geforce RTX 2080 Ti FE med temperaturmål och strömbudget uppvridet, vilket med grafikkortets dynamiska klockfrekvenser säkerställer tillräckligt jämn prestanda. Upplösningen är dels 1 920 x 1 080 pixlar med höga inställningar, dels lägre upplösning och inställningar för att verkligen låta processorerna sträcka på benen.