Test, DX11: Rise of the Tomb Raider

Egenskap

Värde

Titel

Rise of the Tomb Raider

Utvecklare

Crystal Dynamics

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2016-01-28

Systemkrav

  • Intel Core i3-2110 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7770, Nvidia Geforce GTX 650

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Very High (upplösning varierar)

Rise of the Tomb Raider följer upp 2013-års lyckade omstart av den populära spelserien. Lara Croft kan återigen inte hålla fingrarna borta från att plundra gravar och färdas denna gång till den siberiska tundran för detta ändamål – i det överlägset snyggaste äventyret hittills.

Bland toppkorten är det en jämn kamp om toppen där Geforce RTX 2080 FE är en bildruta från första platsen. Längre ned i listan hittas Radeon VII som hamnar efter med dryga 22 procent i prestandaskillnad.

Med högre upplösning drar det gröna laget ifrån något mer, där prestandaskillnaden hamnar på 27 procent ställt mot Radeon VII.

När upplösningen ställs till sitt högsta värde på 3 840 × 2 160 pixlar tar Radeon VII igen lite mark, vilken placerar sig åter igen runt 21 procent prestandaskillnad.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Även om prestandan inte är som väntat i speltiteln ser renderingstiderna för Radeon VII riktigt jämna och fina ut, men bara några minimala spikar under testslingan.