Optimera Red Dead Redemption 2 – SweClockers hittar prestandatjuvarna

Optimera Red Dead Redemption 2 – SweClockers hittar prestandatjuvarna

Att trimma in inställningarna i spel är inte lätt. SweClockers bjuder på en rejäl genomgång och rekommenderade nivåer för vettig prestanda.

Vid det här laget kan det vara nästintill omöjligt att missa Red Dead Redemption 2 till PC, där testlabbet redan har slängt ut flera riktigt matiga undersökningar av speltitlen. Näst på tur är djupare titt på varje detaljnivå och hur det påverkar spelet, både i bildfrekvens och grafiskt utseende.

Screenshot (5).jpg

Som vanligt används spelets egna prestandatest där bildfrekvensen fångas av OCAT. Grafikkortet som används är Geforce RTX 2060 Super, för att se om ett mellanklasskort kan uppnå bra bildfrekvens samtidigt som det är grafiskt tilltalande.

Komponenter i testsystemen

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz

Webhallen

Moderkort

Asus ROG Maximus X Hero

Asus

Minne

2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB
3 200 MHz, 14-14-14-34

G.Skill

Grafikkort

Nvidia Geforce RTX 2060 Super (8 GB)

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 970 Evo M.2, 1 TB

Samsung

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (1903)

Undertecknad börjar testet med att sätta Quality Preset Level i källaren, för att utgå från spelets egna rekommendation av Low. Efter att ha mätt bildfrekvensen på sagda detaljnivå är det dags att gå igenom varje detalj en och en, och på så sätt få fram hur stor påverkan den har på bildfrekvensen. Det sker genom att vi skruvar upp enskilda reglage till Ultra, och sedan gör en ny prestandamätning.

Undersökning på varje specifik detalj

Detalj

FPS

Skillnad vid Ultra

Referensvärde (Low)

93/75

Texture Quality*

89/72

-4%

Lighting Quality

90/73

-3%

Global Illumination Quality

90/74

-3%

Shadow Quality

85/71

-9%

Far Shadow Quality

90/73

-3%

Ambient Occlusion

88/73

-5%

Reflection Quality

70/58

-25%

Mirror Quality

90/74

-3%

Water Quality

90/74

-3%

Volumetrics Quality

77/64

-17%

Particles Quality*

90/73

-3%

Tessellation Quality

89/73

-4%

Advanced

Near Volumetric Resolution

82/70

-12%

Far Volumetric Resolution

90/74

-3%

Volumetric Lighting Quality

88/71

-5%

Particle Lighting Quality

91/74

-2%

Soft Shadows

89/72

-4%

Grass Shadows

90/73

-3%

Long Shadows

91/74

-2%

Full Res Ambient Occlution

84/71

-10%

Water Refraction Quality

90/73

-3%

Water Reflection Quality

91/73

-2%

Water Physics Quality

90/73

-3%

Geometry Level of Detail

88/62

-5%

Grass Level of Detail

88/70

-6%

Tree Quality

90/70

-3%

Parallax Occlusion Mapping Quality

86/65

-8%

Decal Quality

90/65

-3%

Fur Quality

90/70

-3%

* Kräver en omstart
När allt sammanställs står Reflection Quality för en stor del av prestandaförlusten, med en minskning om hela 25 procent från referenssiffran. Överlag är det inte allt för många detaljer som drar mycket prestanda, men den som ökar grafiska kvaliteten mest är givetvis Texture Quality. Finns det tillräckligt med grafikminne så ska det inte vara några problem att lämna Texture Quality på Ultra.

Med det sagt så är det fullt möjligt att vissa detaljer kostar mer i kombination med andra i listan, vilken är svårt att komma fram till utan att köra igenom varenda möjliga kombination.

SweClockers rekommenderade inställningar

SweC_settings1.png
SweC_settings2.png
SweC_settings3.png
SweC_settings4.png

Med resultaten i hand plockar redaktionen fram en egen rekommenderad lista på detaljnivåer, med fokus på bra bildfrekvens i kombination med en tillräckligt bra grafisk upplevelse. Dessa kan givetvis justeras efter eget tycke, men är en bra utgångspunkt för spelare som letar efter lite högre bildfrekvens utan att tumma allt för mycket på grafiken.

Detalj

FPS

Skillnad

Low

93/75

SweC-settings

81/53

-13%

Medium

71/60

-24%

High

59/50

-37%

Ultra

42/36

-65%

Efter att ha kört igenom våra egna inställningar syns det ett prestandatapp på runt 13 procent ställt mot spelets egna Low. Det innebär även en bildfrekvens runt 81 FPS som är helt klart acceptabelt, samtidigt som att spelet visar betydligt fler detaljer och färger som tidigare saknades.

Sammanfattande tankar

Dessa inställningar riktas mest som användare som kanske inte har den fetaste datorn och kommer behöva dra ned på vissa detaljer. Undertecknad sitter med ett Geforce GTX 1080 som också är i behov av egen handpåläggning när det kommer till grafiska inställningar, men vill självklart inte tumma för mycket på detaljerna.

RDR2-1.jpg

Störst skillnad i grafiska upplevelsen är Texture Quality som helt enkelt ger världen liv igen, och tar bort allt som tidigare var utsmetat. Samtidigt kostar det väldigt lite sett till prestanda och rekommenderas verkligen att sätta på Ultra så länge grafikminnet håller.

Detaljer som kan justeras nedåt är Reflection och Volumetrics som i bästa fall ger mer till spelet, men förstör samtidigt inte med reglagen i botten. Samma gäller även Near Volumetric Resolution och Full Resolution Ambient Occlution som kan sättas lägre utan att det ser märkbart sämre ut.

Skicka en rättelse
20 ÅR
27

AMD:s Joe Macri ger sin 10-årsvision för stationära datorn på SweClockers Live!

Hur kommer den stationära datorn se ut om 10 år? Ingen vet med säkerhet, men AMD:s teknikchef siade om saken på SweClockers Live! Läs mer

257

Veckans fråga: Hur stor TV har du hemma?

Det börjar bli mörkt på riktigt ute, vilket traditionellt innebär läge att parkera bakdelen i soffan för TV-mys. Hur stor är skärmen du normalt tittar på? Läs mer

87

Missa inte veckans quiz om science fiction i spel!

Med Star Wars Jedi: Fallen Order ute testar SweClockers vad medlemmarna vet om science fiction i spelsammanhang. Sätter du alla rätt? Läs mer

20 ÅR
20

Intervju med SweClockers grundare – Edin om hur allt började

Under SweClockers Live! intog SweClockers grundare Edin Mehinovic scen för att berätta om hur allt började i pojkrummet. Läs mer

51

Path of Exile 2 avtäcks med trailer och gameplay-video

Det blåser upp till storm i rollspelsvärlden och i framtiden får Diablo IV sällskap av nytt Path of Exile, där uppdaterad grafik och ny kampanj bygger ut föregångaren. Läs mer

11

Phil Spencer: "Pris och prestanda i vettigt förhållande med Xbox Scarlett"

Med Xbox One lanserade Microsoft en klenare och dyrare konsol än Sony. Xbox-chefen Phil Spencer menar att så inte blir fallet med nästa generation. Läs mer

I samarbete med NZXT
6

Testpilot: NZXT H210i – kompakt och rymligt

Populära Mini ITX-chassit H200i får en uppfräschning med H210i, som nu synas av testpiloten Rasmus "BettyBoo42" Arvåsen. Läs mer

69

Red Dead Redemption 2 får rejält förbättrad prestanda – SweClockers testar

En uppdatering för Red Dead Redemption 2 ska göra spelet mer lättdrivet och löser frysningar för processorer med fyra till sex trådar. Läs mer

41

Tiktok utreds som nationellt säkerhetshot i USA – SD, C och MP uttalar sig

Tiktok är ett socialt medium från Kina, som hamnat under lupp för censur och hanteringen av användardata i USA. Applikationen har över 600 miljoner användare utanför Kina. Läs mer

54

Corsairs QL-fläktar RGB-belyser åt alla håll

Med Icue QL RGB-serien ger Corsair sina fläktar RGB-belysning som ser lika bra ut oavsett från vilket håll de betraktas. Läs mer

176

Kraften är ljummen i Star Wars Jedi: Fallen Order

I Star Wars Jedi: Fallen Order ser en stark inledning ut att smolkas av en opolerad upplevelse enligt tidiga recensioner. Läs mer

38

Nvidia vänder nedåtgående trend – spår stark försäljning framöver

I nästan ett år har Nvidia rapporterat kraftigt nedåtgående siffror, men nu sker ett trendbrott. Framöver spår bolaget på en stark återkomst. Läs mer