Färgåtergivning och bildegenskaper
Ljusstyrkan hos alla tre skärmar är hög och lyser starkt. Ljusstyrkan regleras av Brightness-reglaget och nås som snabbknapp på skärmens högra baksida. Regleringen av ljuset sker utan flimmer, förutom när du kör VRB-läget eftersom det per definition är ett läge för flimmer.
Modell | Min | Max | 120 nits (hemma) | 200 nits (kontor) |
---|---|---|---|---|
XV253QX | 70 nits | 410 nits | Brightness: 15 | Brightness: 39 |
XV253QP | 67 nits | 390 nits | Brightness: 19 | Brightness: 48 |
XV273X | 95 nits | 479 nits | Brightness: 6 | Brightness: 26 |
Som synes är XV273X mer ljusstark vilket är på gott och ont. Gott därför att det ger mer kraft åt HDR samt VRB-funktionen för eftersläpsreducering. Det ”onda” är att 95 nits fortfarande är ganska ljus bild i ett mörkt rum. Alla tre har en ”IPS glow”-effekt som blir tydligare om man kör för ljusstark bild i rummet man befinner sig i. Föregående avsnitt tar upp detta.
Färgåtergivningen är annars fläckfri hos alla tre skärmar. Det är balanserat och rimligt för standardnivåer med mål om Rec.709-färgrymd, det vill säga grunden för webb och video med mera. Vi föreslår standardläget med kontrastreglaget på 49 för att slippa en mild klippning mot vitt.
XV273X-modellen kommer fabrikskalibrerad vilket knappt märks. Som vi konstaterat i andra tester är dessa mätningar och fabrikskalibreringar ganska intetsägande. Mätningarna som presenteras säger egentligen inget om kalibrering. Nåväl – det finns inget att klaga på i grunden för alla tre skärmar utan det är verkligen tillräckligt bra för att räknas som problemfritt direkt ur kartong.
I vanliga ordning finns det flera olika lägen för olika typer av spel, movie etc. I vanliga ordning är detta endast godtyckliga försämringar. Black Boost-reglaget för att ljusa upp skuggor i spel likt tävlingsinriktade förstapersonsspel fungerar felaktigt då det ökar ljuset genom att förskjuta nivåer så att bilden klipper mot vitt.
Använd istället skärmarna gammareglage och läget 1.8 för generellt ljusare bild. Detta fungerar med alla skärmar – förutom XV253QX vilken ger en kraftig posterisering vid just 1.8-läget. Det blir ett stort hopp mellan nyanser av grått och mörkgrått.
HDR400 är en mest en axelryckning
Som nämnt förut många gånger om är HDR400-specfikationen inget som är anmärkningsvärt. HDR fungerar och signalen tas emot. Men det finns inte dynamiskt omfång eller färgomfång för att HDR ska bli en märkbar förbättring. Om ens det många gånger. Acers tre skärmar är här på en nivå av inte dålig. i fråga om HDR. XV273X lyckas något bättre tack vare den extra ljusstyrkan.
Alla tre skärmar har tyvärr den irriterande egenskapen att de inte växlar över till HDR-bild när de får HDR-signal. Effekten blir en extremt gråblaskig bild som följd av att HDR-data matas in i SDR-omfånget. Man måste manuellt aktivera HDR i menyerna.
Efter detta hoppar HDR-bilden igång och den är överskarp. Ställ reglaget Super Sharpness på Off eftersom detta är den onödiga kantskärpan. Läget HDR400 ger lite mindre klippning mot högdagrar och fungerar bäst. När du väl växlar tillbaka till SDR kommer skärmarna stanna kvar på Brightness: 100 från HDR-bilden. Vilket då måste ändras tillbaka manuellt. Som tur är är det en snabb process att ändra tillbaka i alla fall.
XV253QX har då också som nämnt en begränsning i att den inte kan köra Displayport med väntat bandbredd. HDR i 240 Hz och 10-bitars bild kräver då 4:2:2-subsampling vilket leder till en mjukare bild och en del färgblödningar i datorgrafik.
För att se utmärkelser och betyg, gå tillbaka till första sidan.