Test: Speltester med Ryzen 9 5900X och Smart Access Memory

För bara två veckor sedan lanserade AMD senaste generationens Ryzen-processorer, där Ryzen 9 5900X och 9 5950X var först ut ur SweClockers testlabb. Testerna visade att AMD numera även är med i prestandastriden i spel på allvar och därför tyckte vi det vore intressant att köra igenom de senaste grafikkorten från både det röda och gröna laget i ett Ryzen 5000-baserat system också.

Detta ger oss även ett utmärkt tillfälle att testa företagets teknik Smart Access Memory (SAM), vilken introduceras med Radeon RX 6000-serien. Tekniken ska ge processorn möjlighet att adressera en större mängd grafikminne per anrop än vad som tidigare varit möjligt, vilket enligt AMD ska kunna ge avkastning i form av högre bildfrekvens i spel.

MSI_SAM.png

Smart Access Memory fungerar i dagsläget endast ihop med Ryzen 5000-seriens processorer samt styrkretsar ur 500-serien och kräver därtill en BIOS/UEFI-uppdatering till moderkortet för att öppna upp funktionen. Tekniken aktiveras genom att först slå på "Above 4G memory" eller "Above 4G Decode" beroende på tillverkare. Därefter får man möjlighet att aktivera "Re-size BAR Support", vilket i sin tur aktiverar Smart Access Memory och låter processorn adressera hela grafikminnet.

Komponent

Modell

Tack till

Processor

AMD Ryzen 9 5900X

Moderkort

MSI MEG X570 Godlike

Minne

2× 16 GB G Skill Trident Z Royal
3 600 MHz, 16-16-16-36

G.Skill

Kylning

Noctua NH-U12A

Noctua

Lagring

Samsung 970 Evo M.2, 1 TB
Samsung 860 Evo, 1 TB

Samsung

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (2004)

Nämnvärt är att vi har arbetat med betaklassade BIOS-versioner med stöd för Smart Access Memory, där dessa bitvis fungerade rätt kasst. BIOS-versionen till vårt sedvanliga X570-moderkort från Asus (Crosshair VIII Hero) fungerade katastrofalt dåligt, med både minnesproblem och konstiga felmeddelanden vid uppstart. Av denna anledning fick vi gräva lite på lagret och plocka fram ett MSI MEG X570 Godlike för dessa tester.

Uppdatering 2020-11-18: Minnesproblemen med Asus Crosshair VIII Hero ska nu vara åtgärdade med den senaste skarpa BIOS-versionen 2502.

Med den första uppsättningen tester i hand från upplösningen 1080p ser vi snabbt att prestandavinsten från SAM varierar kraftigt mellan olika titlar och inte minst vilket grafikkort som används. I Battlefield V ser vi exempelvis hur Radeon RX 6800 XT presterar identiskt oavsett om funktionen är på- eller avslagen medan lillebror Radeon RX 6800 kliver upp med 3 procent.

Vidare ger vissa spel ingen eller endast marginella prestandaökningar när funktionen aktiveras medan det samtidigt finns ett knippe titlar där betydligt större vinster kan utvinnas. Nämnvärda här är Ghost Recon: Breakpoint, F1 2020 samt Red Dead Redemption 2, där vi ser ganska fina prestandavinster med SAM påslaget.

Något som är intressant med tekniken är att den inte nödvändigtvis är bunden att ge bäst resultat i lägre upplösningar, utan kan även skifta till att ge större avtryck vid större mängder pixelantal. Vid 1440p ser vi exempelvis hur Radeon RX 6800 XT helt plötsligt vinner prestanda från funktionen i Battlefield V, vilket inte var fallet när spelet kördes i 1080p.

Nämnvärda titlar där vi skådade någorlunda stora vinster från tekniken är Ghost Recon: Breakpoint, Gears 5 och Red Dead Redemption 2. I många av de övriga spelen syns antingen stillastående prestanda eller någon bildruta eller två upp på stegen när SAM aktiveras.

Sista anhalten vid 4K UHD och det skuffas om lite bland titlarna där SAM gör avtryck prestandamässigt. I vanlig ordning är det ganska små prestandaskillnader i många av spelen, medan avstickarna här återigen är Red Dead Redemption 2 och Gears 5.

Med alla resultat sammanställda kan vi skapa ett trevlig index för varje upplösning och se vilka prestandavinster som finns att hämta i snitt när Smart Access Memory aktiveras. Som synes är det en prestandauppgång på ungefär 3 procent när funktioner slås igång, vilket varierar något mellan de två korten samt vilken upplösning som körs.

För Radeon RX 6800 XT ger SAM kortet möjlighet att prestera i princip likvärdigt med ett Geforce RTX 3080 vid upplösningen 1080p. I 1440p kan även AMD närma sig rivalen Nvidia mer när Smart Access Memory aktiveras medan gapet fortfarande är förhållandevis stort vid 4K UHD med en prestandafördel på 8 procent till det gröna lagets favör.