Längtan efter ett Star Wars-spel i en öppen värld är äntligen över. I veckan släpper den svenska utvecklaren Massive sin titel Star Wars Outlaws får ta plats i skorna hos hedersskurken Kay Vess för en fartfylld resa genom galaxen med sin lilla kompanjon Nix.
Under huven på spelet syns utvecklarens kompetenta grafikmotor Snowdrop, vilken har uppdaterats med nya muskler för att hantera den öppna spelvärlden. På menyn syns bland annat ett myriad ray tracing-funktioner påslagna ur kartong, vilket lär sätta en del press på dagens grafikhårdvara. Men hur pass krävande är det? Låt oss gå till botten med det idag!
Då Star Wars Outlaws saknar ett inbyggt prestandatest mäts bildfrekvensen från en förbestämd sekvens i själva spelvärlden. Prestandan i spelet varierar enormt beroende på miljö, där exempelvis inomhusscener är betydligt mer lättdrivna än sådana i den öppna världen. Efter lite testande landade vi i att använda en sekvens där man kör en speeder bike på planeten Toshara genom Mirogana Valley, då denna visade sig vara mer tungdriven än andra platser vi besökte.
Drivrutinerna som används är Radeon Software 24.10.37.04, Geforce Drivers 560.94 samt Intel Arc Drivers 32.0.101.5971 – samtliga med uttalade optimeringar för titeln. Bildfrekvensen snappas upp med hjälp av mjukvaran Capframe X och efteranalyseras med Microsoft Excel.
Prestanda vid olika detaljnivåer samt uppskalning med DLSS/FSR
Låt oss börja med att titta på hur spelets fördefinierade detaljnivåer påverkar prestandan hos två populära kort från Nvidia och AMD i form av Geforce RTX 4070 och Radeon RX 7800 XT. Spelet har fyra detaljnivåer – low, medium, high och ultra. Därutöver finns det flertalet kantutjämningstekniker att välja mellan, däribland native-varianterna av DLSS (DLAA), FSR och XESS. Vi använder här spelets inbyggda TAA-metod.
Nämnvärt är att samtliga förinställda detaljlägen har ray tracing aktiverat, då tekniken är en nära integrerad funktion i Star Wars Outlaws och inte går att stänga av helt och hållet via menyn.
RTX 4070 | 1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 |
---|---|---|---|
Low | 113/96 | 79/70 | 42/39 |
Medium | 92/78 | 64/55 | 35/30 |
High | 70/56 | 49/41 | 27/23 |
Ultra | 53/44 | 36/28 | 21/18 |
Först ut är Geforce RTX 4070 utan uppskalning aktiverat, vilket vid upplösningen 1080p presenterar bra flyt vid detaljläget high medan det blir lite för svettigt vid ultra. Steget upp till 1440p blir desto mer tungdrivet och här behöver detaljreglaget vridas ned några snäpp om man vägrar använda uppskalning. Vid 4K UHD anser vi att bildfrekvensen är för låg oavsett detaljinställning, och här behövs någon form av uppskalning för att öka prestandan.
RTX 4070 | 1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 |
---|---|---|---|
Native | 70/56 | 49/41 | 27/23 |
Quality | - | 73/61 | 43/36 |
Balanced | - | 81/67 | 48/41 |
Performance | - | 91/73 | 55/47 |
Då många, om inte en majoritet, av de som spelar moderna titlar använder sig av någon form av uppskalningsteknik så bistår vi även med ytterligare tester med DLSS aktiverat för Geforce RTX 4070. Detaljnivån som används här är high medan tre olika skalningslägen för DLSS används. Nämnvärt är att spelet i sin nuvarande version verkar vara buggat vid 1080p med uppskalning aktiverat, då vi fick samma prestandaresultat oavsett kvalitetsläge.
Med anledning av det sistnämnda hoppar vi över 1080p för uppskalningstesterna och traskar direkt vidare till 1440p. Redan vid Quality får vi fullt spelbara siffror, och det känns som en bra matchning för den som tänkt spela vid denna upplösning och detaljnivå ihop med ett RTX 4070. 4K UHD fortsätter vara svårknäckt med detta grafikkort, där den som är mindre känslig för låg bildfrekvens möjligtvis kan acceptera DLSS Performance.
RX 7800 XT | 1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 |
---|---|---|---|
Low | 99/85 | 68/61 | 36/32 |
Medium | 76/65 | 53/45 | 30/26 |
High | 56/44 | 40/32 | 23/19 |
Ultra | 43/33 | 30/24 | 17/14 |
När vi stegar över till konkurrenten AMD:s kort Radeon RX 7800 XT ser vi att det röda laget är generellt svagare än Nvidia i Star Wars Outlaws. Vid 1080p behöver man plocka ned detaljläget ytterligare ett steg ställt mot RTX 4070 för att bibehålla ett liknande flyt. För 1440p syns en liknande historia, där det inte så vackra low-läget är det enda som erbjuder godkänt flyt utan uppskalning. Att spela i 4K UHD är bara att glömma utan FSR aktiverat.
RX 7800 XT | 1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 |
---|---|---|---|
Native | 56/44 | 40/32 | 23/19 |
Quality | - | 60/49 | 35/28 |
Balanced | - | 66/54 | 40/32 |
Performance | - | 75/61 | 46/39 |
När vi aktiverar FSR för uppskalning hoppar vi likt DLSS över 1080p till följd av den tidigare nämnda buggen. För upplösningen 1440p skulle vi säga att FSR Balanced ger en fullt godkänd upplevelse ihop med detaljläget high. 4K UHD kan här inte räddas av uppskalning, utan här behöver den upplösningen kombineras med en sänkning av detaljnivån.
Prestanda med olika grafikkort
Nu när vi har kikat hur två enskilda kort hanterar olika upplösningar och detaljinställningar har det blivit dags att slänga in hela uppsättningen med grafikkort för att se hur dessa står sig mot varandra. Vi använder oss av det förinställda detaljläget High med TAA för kantjämning. Lite längre ned finns även resultat att skåda med uppskalningsteknikerna DLSS, FSR och XESS aktiverade.
Vid 1080p är det inte helt oväntat många av övre skolans grafikkort som presenterar hög bildfrekvens utan behov av uppskalning, där tabellen toppas av Geforce RTX 4090 helt ohotat. Brytpunkten för att hålla ett genomsnitt över 60 FPS ligger runt Radeon RX 7900 GRE och Geforce RTX 3080 och därefter bör man troligtvis fundera på att använda uppskalning. Kort som Geforce RTX 3070 klarar sig troligtvis på DLSS Quality, men därefter behövs mer aggressiv uppskalning.
Vi observerar här även liknande resultat som tidigare, det vill säga att AMD:s kort är generellt svagare än motsvarande modeller från konkurrenten Nvidia. Intressant är även hur RDNA 2-baserade Radeon RX 6800 XT presterar bättre än Radeon RX 7800 XT.
Spelar man vid 1440p klarar man sig utan uppskalning om man har något av de fläskigare grafikkorten på marknaden likt Geforce RTX 4090 och Geforce RTX 4080. Vi skulle även säga att prestandan som presenteras av Radeon RX 7900 XT är fullt godkänd förutsatt att man har en bildskärm med VRR. Sitter man på storsäljare likt Geforce RTX 4070 kommer DLSS att behöva användas för att få upp flytet till en rimlig nivå.
Upplösningen 4K UHD ställer extrema krav på grafikhårdvaran utan uppskalning, och det enda kortet vi hade en godkänd upplevelse med här var snordyra Geforce RTX 4090 – ett kort som ihop med en VRR-skärm fungerade bra här. Övriga kort behöver definitivt en krycka i form av uppskalning, och modellerna längst ned i tabellen är bortom räddning för att få en vettig bildfrekvens vid denna upplösning.
Sist men inte minst ska vi kika på hur spelet presterar när vi aktiverar uppskalning för samtliga kort. Här används DLSS för Nvidia, FSR för AMD och XESS för Intel samt skalningsläget Quality. Upplösningen 1080p fick dessvärre stryka på foten till följd av skalningsbuggen vi nämnde tidigare.
Vid 1440p är det nu en klart större skara kort som klarar av att hålla en god bildfrekvens, däribland Geforce RTX 4070 och Radeon RX 7900 GRE. Även 2020-års storsäljare Geforce RTX 3080 presenterar fullt spelbara siffror med DLSS Quality. Vid 4K UHD fortsätter det vara ganska svettigt, där nu Geforce RTX 4080 kan ansluta sig till flaggskeppet Geforce RTX 4090 med spelbara siffror. De angränsande korten skulle här behöva lite mer aggressiv uppskalning för att öka prestandan.
Sammanfattande tankar om Star Wars Outlaws
Efter att ha prestandatestat Senua's Saga: Hellblade II och Black Myth: Wukong har undertecknad blivit något bortskämd med en klassledande grafisk presentation. Star Wars Outlaws lever inte riktigt upp till den standarden, men sett till att det faktiskt är ett spel belägen i en öppen spelvärld tycker jag Massive och deras grafikmotor Snowdrop gör ett riktigt bra jobb med att måla upp en vacker bild av Star Wars-universumet, med generellt detaljerade miljöer, snygg växtlighet och smakfull ljussättning.
En öppen spelvärld ställer också ofta ganska höga krav på grafikhårdvaran, och detta är fallet med Outlaws. Givetvis kan man spela vid lägre detaljnivåer, men vi skulle säga att high erbjuder en god grafisk presentation utan några större kompromisser. För de allra flesta skulle vi då rekommendera att aktivera uppskalning ihop med det detaljläget, där DLSS/FSR/XESS Quality räcker för många med modernare grafikkort vid 1440p-spelande.
Flytet i spelet, förutsatt att man har hårdvaran att hantera det, upplevs generellt som mycket bra. Vi har inte sett något antydan till shaderkompilerings-hack eller ojämn bildfrekvens när man färdas mellan områden – det rullar på bra helt enkelt. Det finns dock en hel del grafiska buggar att beskåda i spelvärlden ihop med andra spelmässiga buggar som förhoppningsvis kan patchas bort i framtiden. Detta är trots allt ett open world-spel, och de brukar sällan vara buggfria vid lansering.
Omdömet om spelet som sig låter vi vänta tills fler timmar har lagts i spelvärlden. Vår systersajt FZ gav det 4 av 5, och så här långt ser det lovande ut för den, likt mig själv, som längtat efter Star Wars i en öppen spelvärld.