Test: World In Conflict, Far Cry 2

Det svenskutvecklade World in Conflict är trots åldern ett av de mest krävande RTS-spelet på marknaden. Med detaljnivån inställd på "Very High" får vi även fyra gångers kantutjämning och anistropisk filtrering på köpet.

I detta test misslyckas Radeon HD 5850 för första gången med att besegra Geforce GTX 285, även om marginalen är liten. Radeon HD 5770 och 5750 är än en gång långsammast i leken.

Far Cry 2

Ubisoft tog över facklan från Crytek och levererade en annorlunda uppföljare till det omtyckta FPS-spelet Far Cry. De grafiska ambitionerna är fortfarande höga, men ändå långt ifrån datordräparen Crysis. För att sätta extra press på grafikkorten är spelet inställt på DirectX 10-läge med absolut högsta detaljnivå samt fyra gångers kantutjämning.

Geforce GTX 285 besegras av Radeon HD 5850, men gamla Radeon HD 4870 är kvickare än både HD 5770 och 5750, om än med mycket liten marginal i det förstnämnda fallet. Notera den fantastiska skalningen med Crossfire.