Testmetod
För att skapa en uppfattning om ljudet under olika förutsättningar användes följande ljudenheter:
Ljudkort: Creative X-Fi Fatal1ty FPS
Mp3-spelare: Apple Ipod Nano
Mp3-spelare: Iaudio X5L
Utrustningen som användes i datortestet var en nästan helt passivt kyld Sempron-maskin tillsammans med ett värstingkort från Creative. Equalizer och liknande finesser som färgar ljudet stängdes av. I speltesten valdes högsta möjliga ljudkvalitet tillsammans med EAX. Vid musiktesterna användes mp3-komprimerad musik (Lame vbr 192–320 kb/s).
För att testa ljudet från portabla mediaspelare användes en alldaglig Ipod samt Iaudio X5L, som fått mycket bra kritik för sin ljudkvalitet. Enheterna laddades med samma musikfiler som i datortestet. Equalizer och liknande finesser stängdes av.
Tre populära speltitlar användes för att hårdtesta ljudet i datorspel: Half-Life 2, Stalker och Oblivion. Extra vikt lades vid positionering, detaljrikedom och effekter.