I en tid när mycket fokus ligger på större, högupplösta skärmar är det lätt att glömma att det fortfarande finns en marknad för mindre skärmar med Full-HD-upplösning. En målgrupp är e-sportare där en skärm med låg responstid och väldigt hög uppdateringsfrekvens eftersöks.
AOC Gaming 25G3ZM är en skärm för just denna målgrupp. Skärmen har en VA-panel som lovar bra kontrast och kommer även med en uppdateringsfrekvens på 240 Hz, en responstid på 1 ms (GTG) och stöd för Freesync Premium – allt till ett attraktivt pris runt 2 700 kronor.
Specifikationer AOC Gaming 25G3ZM
Egenskap | Värde |
---|---|
Bildskärmsstorlek | 24,5 tum |
Panelteknik | VA |
Upplösning | 1 920 × 1 080 pixlar |
Bildskärmsformat | 16:9 |
Välvd | Nej |
HDR | Nej |
Responstid | 1 ms (GtG), 0,5 ms (MPRT) |
Maximal uppdateringsfrekvens | 240 Hz |
Bakgrundsbelysning | WLED |
Kontrastförhållande (statiskt) | 3 000:1 |
Ljusstyrka (typisk) | 300 cd/m² |
Pixelstorlek | 0,233 mm |
Pixeltäthet | 90 PPI |
Adaptiv Synkronisering | Freesync Premium |
VRR-uppdateringsintervall | HDMI 2.0 (48–240 Hz) |
Anslutningar | 2× HDMI 2.0 |
VESA-fäste | Ja, 100 × 100 mm |
Ergonomi | Luta: -5/23 grader, vridning: -30/30 grader, höjning: 130 mm |
Pris vid publicering | cirka 2 700 kronor |
Aktuellt pris |
|
Denna skärm kommer som nämnt med en VA-panel som lovar hög kontrast och låg responstid. Kontrastförhållandena ligger på 3 000:1 och ljusstyrkan kring 300 cd/m² och HDR-stöd är således något som uteblir. Färgåtergivningen ligger på 100 procent sRGB och 92 procent av DCI-P3. Det betyder att skärmen kanske inte passar för dig som behöver perfekt färgåtergivning, men duger bra för de som spelar.
Två HDMI 2.0- och en Displayport 1.2-anslutningar ser till att det finns gott om möjligheter att ansluta både datorer och spelkonsoler. I övrigt finns det inte mycket anslutningar då skärmen saknar både USB-hubb och högtalare.
Skärmen stödjer variabel uppdateringsfrekvens i form av AMD Freesync Premium. Den finns ännu inte på Nvidias lista över G-Sync Compatible-skärmar, men jag hade inga problem att slå på G-Sync med mitt Geforce RTX 3080.
Eftersom det här är en produkt riktad mot e-sportande blir responstid extra viktig. AOC ger oss två olika siffror: GtG (Grey to Grey) är tiden det tar att byta mellan två färger. MPRT visar istället hur lång tid en pixel syns. Har en skärm ett lågt GtG-värde men ett högt MPRT-värde kommer du uppleva att bilden smetas ut och även blir lite suddig.
AOC Gaming 25G3ZM kommer med responstider på 1 ms (GtG) och 0,5 ms (MPRT). På pappret är det väldigt bra, men jag har tyvärr inte utrustningen som krävs för att verifiera om siffrorna faktiskt stämmer.
En närmare titt
Många företag har börjat skicka sina produkter i mer anonyma kartongfärgade lådor, men inte AOC. Det är ju ändå en gaming-produkt så du får lite ”häftig” grafik och de viktigast specifikationerna utskriva på lådan. Det viktigaste är dock att lådan skyddat skärmen bra under transporten.
Skärmen, stativet och foten är delade i tre, men det tar inte många minuter att sätta ihop allt. om du inte vill ha stativet så finns det möjlighet att använda ett 100 × 100 VESA-fäste.
Skärmen har en så kallad 3-sidig ramlös design där endast den nedre delen av ramen är lite tjockare. AOC fortsätter med att använda rött som accentfärg på vissa detaljer och jag tycker det är snyggt.
För att vara riktad till gamers har skärmen bra med möjligheter att ställa in den. Den går att luta 5 grader framåt och 23 grader bakåt. Du kan vrida den 30 grader år båda sidorna och även höja den 130 mm. Sist men inte minst går det att rotera den 90 grader och du kan därmed ställa skärmen i högläge.
Stativet är relativt enkelt men funktionellt ändå. Det tar upp lite yta men ser även till att skärmen står stabilt. En kabelkanal sitter på stativet.
De anslutningar som finns sitter på baksidan riktade nedåt. Genom att rotera skärmen 90 grader kommer du lätt åt dem.
On-Screen Display (OSD)
Det finns flera sätt att styra skärmens inställningar. Först och främst sitter det ett antal knappar på undersidan av skärmen. Tyvärr har AOC inte satt någon bakgrundsbelysning på dessa vilket innebär att du måste memorera vad varje knapp gör. Jag kan inte säga hur många gånger jag tryckte fel och backade istället för att välja, gick vänster istället för höger eller helt sonika stängde av skärmen. En liten styrspak hade löst alla problem.
Väl inne i OSD hittar du de vanliga inställningarna för kontrast, ljusstyrka och olika gamma-inställningar, samt lite mer spelspecifika inställningar. AOC erbjuder och mjukvara för datorn som kan hjälpa dig ställa in vissa inställningar. på det sättet kan du slippa behöva göra inställningar via skärmen.
Bland de mer spelinriktade inställningarna finns möjligheten att reducera eftersläp, ändra hur mörka partier visas via Shadow Control, reducera det blå ljuset i bilden via Low Blue Mode och naturligtvis lägga till ett hårkors mitt i bilden. En lustig detalj är att du kan slå på HDR trots att skärmen inte stödjer det. Bilden blir då ... inte bra.
Bildanalys
Jag drog igång min Spyder 5 Elite för att analysera skärmen. Skärmen var inställd på sina standardinställningar och jag valde att inte kalibrera den innan utan se hur prestandan är direkt ur kartong. På min skärm var "Gaming"-profilen inställd från fabrik. Specifikationerna för AOC Gaming 25G3ZM lovar 100 procent av sRGB färgutrymmet och 92 procent av DCI-P3 och mina tester visar att det stämmer.
Skärmen har tre Gamma-inställningar som mäts upp till 1,9, 2,0 och 2,2.
Inställning | Ljusstyrka | Svärta | Konstrastförhållande | Vitpunkt |
---|---|---|---|---|
0 procent | 69,5 cd/m² | 0,00 cd/m² | 69 530:1 | 7 100 K |
25 procent | 128,6 cd/m² | 0,09 cd/m² | 1 510:1 | 7 200 K |
50 procent | 195,1 cd/m² | 0,12 cd/m² | 1 590:1 | 7 300 K |
75 procent | 257,0 cd/m² | 0,17 cd/m² | 1 560:1 | 7 300 K |
100 procent | 323,6 cd/m² | 0,20 cd/m² | 1 630:1 | 7 400 K |
Ljustyrkan vid 100 procent ligger lite över de förväntade 300 cd/m². Kontrast är alltid svårt att mäta och det ser ut som Spyderx inte plockat upp tillräckligt med ljus vid den lägre ljusstyrkan vilket innebär att konstrasten är väldigt hög. Vid högre ljusstyrka når vi inte direkt 3 000:1 i kontrastförhållande utan stannar runt 1 600:1. Vitpunkten är hög vilket gör att bilden drar mot det blåare (kallare) hållet, detta trots att temperaturen är inställd på "warm" i OSD.
Inställning | Ljusstyrka | Svärta | Konstrastförhållande | Vitpunkt |
---|---|---|---|---|
Game | 134,9 cd/m² | 0,00 cd/m² | 33 730:1 | 7 200 K |
Movie | 143,8 cd/m² | 0,10 cd/m² | 1 510:1 | 7 200 K |
Sports | 158 cd/m² | 0,02 cd/m² | 7 520 : 1 | 7 200 K |
Reading | 130 cd/m² | 0,02 cd/m² | 6 840:1 | 7 900 K |
Standard | 190 cd/m² | 0,12 cd/m² | 1 530:1 | 7 200 K |
Skärmen kommer med ett antal förinställda profiler. Ljusstyrkan hos dessa är från 130–190 cd/m² och vitpunkten ligger åt det kallare hållet i alla profiler.
I övrigt presterar skärmen bra. Färgåtergivningen över hela skärmen är bra och varierar inte så mycket och detsamma gäller också för variationen av ljusstyrkan. Då detta inte är en IPS-skärm slipper du "IPS-glow".
Skärmen har eftersläpsreducering som kan ställas in från "Av" upp till "Stark". I OSD hittar du även så kallad MBR, Motion Blur Reduction, men jag lyckades aldrig få det valet att låsas upp utan det var hela tiden avstängt. Jag kände dock inget av dem egentligen behövdes. Även när den var avstängd kunde jag inte se något eftersläp i spel eller i Windows och även tester hos Blur Busters visade lite eller inget eftersläp.
Spel
Jag får tyvärr erkänna att jag inte är en professionell e-sportare. Jag tycker det är kul att spela FPS, men som hobby och för avkoppling. Jag kan alltså inte säga om denna skärm ger dig "det lilla extra" i exempelvis Counter-Strike eller Fortnite när det kommer till gaming på elitnivå.
Med det sagt startade jag FPS-spelen som jag just nu spelar: Halo: Infinite och Battlefield V.
Fördelen med en FHD-skärm är att du inte behöver ett monstergrafikkort för att få hög uppdateringsfrekvens. Då jag har ett Asus Geforce RTX 3080 väljer jag inställningar som ser till att jag får så bra FPS som möjligt då jag vill nå upp mot 240 FPS. Det är inga problem med Halo: Infinite där jag med rätt inställningar ligger just runt 230–240 FPS. I Battlefield V når jag istället runt 160 FPS.
Min upplevelse var mycket positiv. Jag upplevde inget eftersläp eller suddighet och speciellt Halo: Infinite tycker jag ser riktig bra ut även med lägre detaljinställningar. Jag spelar mycket Fiesta i spelet och har inga problem att ligga på topp 2–3 i de flesta matcherna.
Sammanfattning
Det finns mycket att gilla med AOC Gaming 25G3ZM. Jag var först lite orolig att upplösningen på 1 920 × 1 080 pixlar skulle upplevas för låg men det tog inte lång tid för mig att vänja mig i Windows och i spel tänkte jag inte ens på det.
I övrigt är det en bra gamingskärm, som visserligen kanske inte överraskar, men som ändå har bra spelrelaterade funktioner till ett bra pris – runt 2 700 kronor. Bildkvaliteten har jag egentligen inget att klaga på. Jag mätte upp att bilden är lite "kall" men det var inget som jag tänkte på förrän jag faktiskt fick siffror på det. Färgåtergivningen är dock bra och kombineras med utmärkt kontrast. Skärmen har stöd för eftersläpreducering men jag hade faktiskt ingen anledning att slå på det.
För e-sportspelare är naturligtvis den höga uppdateringsfrekvensen, Freesync Premium-stödet och den låga responstiden intressanta, särskilt som den låga upplösningen gör det enklare att nå höga FPS i spel. Visst hade det varit trevligt med ett par högtalare eller en inbyggd USB-hubb men det skulle troligtvis drivit upp priset så jag ser det egentligen inte som en nackdel.
Prismässigt ligger AOC Gaming 25G3ZM bra till. Visst finns det billigare skärmar men det finns få FHD-skärmar i denna storlek som även kommer med en uppdateringsfrekvens på 240 Hz och så pass låg responstid (1 ms GtG, 0,5 ms MPRT).
Personligen vill jag fortfarande ha lite högre upplösning på mina skärmar, till exempel 1440p, och kan leva med något lägre uppdateringsfrekvens, men jag har inga problem att rekommendera AOC Gaming 25G3ZM om du är ute efter en bra gamingskärm till ett bra pris.
Positivt
Hög uppdateringsfrekvens
Låg responstid
Bra färgåtergivning
Bra kontrast
Bra möjligheter att ställa in stativet
Bra anslutningsmöjligheter
Prisvärd
Negativt
Ingen positiv OSD-upplevelse
Saknar högtalare och USB-hubb
AOC Gaming 25G3ZM kostar i skrivande stund cirka 2 700 kronor inklusive moms.