Permalänk
Medlem

hur arrangerar jag bäst "mediaskåp"

bor i ett nyproducerat hus och har ett sånt där metall "mediaskåp" i hallen där el och nätverk sitter. skulle behöva klämma in både router och switch i detta skåp men det känns väldigt svårt att få till det på ett bra sätt.

hur är det tänkt att man skall fästa saker i det? det finns bara två uttag för ström i skåpet och jag hade behövt ett till för att kunna driva switch, router och modem. finns det något smart förgreningsdosa som man kan knö in i detta skåp?

har ni själva lyckats få till en snygg lösning så skulle jag uppskatta bildexempel och liknande.

bonusfråga: vad är plastbiten mitt på skåpsluckan till för? ser ut som en stor wifi symbol på den...

skåpet jag har är av märket Garo och ser ut ungefär såhär

Permalänk

Har tyvärr inga tips på hur du ska möblera skåpet, men plastluckan på fronten är för att wifi-signalen från routern ska "nå ut" från plåtskåpet.

Permalänk
Medlem

Standardlösningen för att koppla är att ha brandväggen (routern) så nära internet det går och Wi-Fi (routern) så centralt det går, dvs inte i skåpet. Inga vanliga användarenheter ska kopplas in utanför brandväggen (routern).

Så om du får fiber in i skåpet: Fiber - mediaomvandlare i skåp - patchkabel från mediaomvandlare till rum - patchkabel till routers WAN-port i rum - patchkabel från routers LAN-port till skåp - patchkabel i skåp till switch i skåp - patchkablar från switch till resten av rummen i skåp.

Ovanstående kräver ett rum med dubbelt nätverksuttag där du kan placera routern. Att du bara har två eluttag är en feature som får dig att tänka till och koppla rätt. Buntband, silvertejp eller dubbelhäftande tejp för att fästa grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Standardlösningen för att koppla är att ha brandväggen (routern) så nära internet det går och Wi-Fi (routern) så centralt det går, dvs inte i skåpet. Inga vanliga användarenheter ska kopplas in utanför brandväggen (routern).

Så om du får fiber in i skåpet: Fiber - mediaomvandlare i skåp - patchkabel från mediaomvandlare till rum - patchkabel till routers WAN-port i rum - patchkabel från routers LAN-port till skåp - patchkabel i skåp till switch i skåp - patchkablar från switch till resten av rummen i skåp.

Ovanstående kräver ett rum med dubbelt nätverksuttag där du kan placera routern. Att du bara har två eluttag är en feature som får dig att tänka till och koppla rätt. Buntband, silvertejp eller dubbelhäftande tejp för att fästa grejer.

Korrekt. Detta är det enda sättet att göra det på enligt mig. Visst, har du en mindre router och kör AP:s så kan du såklart ha den i skåpet.

Gör inte som andra och tryck in routrar och grendosor i skåpet för att sen felanmäla till stadsnätet att det är dålig uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en edgerouter X I mediaskåpet och 2 asus routrar konfigurerade som ap i vardera del av huset.

Permalänk

Kört med router+PoE switch i sådana skåp, fäst med buntband. Sedan en eller flera APs på bra ställe ute i lägenheten/hus med hänsyn till täckning och wife approval factor.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Använder sådana här för mina soho switchar/raspberry's.
https://www.elbutik.se/product.html/garo-monteringsplat-for-t...

Finns även dessa, men tycker de tar upp för mycket plats i de pytte små skåpen.
https://www.garo.se/sv/proffs/produkter/tillbehor/mont-plat-h...

Tycker för övrigt de skåpen är kassa, skulle hellre vilja haft ett vägg rack men antar att gemene man inte vill ha dylikt.
Hur snyggt det blir beror nog mest på hur mycket sladdar/utrustning man vill ha in
Själv har jag dragit 2 fiber patch kablar vidare till router i annat rum med ett vägghängt rack, men behöver fortfarande ha soho switch i skåpet.

Permalänk
Medlem

Mitt val skulle vara ett 10" väggskåp med glasdörr som detta:
https://www.dustin.se/product/5011205838/10-6u-vaggskap-svart

Permalänk
Medlem

Router utan WiFi i skåpet
WiFi Accesspunkter ute i huset

Väljer du rätt saker så kan du t.ex mata allt från samma 12V/24V/48V nätdel.