Publik IP kostar 50kr/mån extra hos Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Om inte det här är annorlunda på olika näten de levererar till så ska inte publik IP kosta något. De har den här sidan där man kan skicka en förfrågan i ett formulär: https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/ vilket OP även inkluderat, men osäker hur det blev att det skulle kosta något från det?

Jag har beställt det från de vid två tillfällen utan problem, ena gången så byttes nätverksoperatören där jag bor och då återställdes det tillbaks till CGNAT men skicka in en ny begäran, dock verkade något gå fel så jag använde deras online chatt support och frågade om den hade gått igenom ordentligt så fixade de det direkt.

Viktigt att det inte förvirras med fast IP vilket kostar pengar från flesta leverantörerna.

När jag hade anmält att jag ville ha en publik adress så fick jag detta mail:

"tack för din beställning av en publik IP-adress!
Din beställning har ärendenummer 1810211.

En publik IP-adress kostar 50 kr/mån så för att gå vidare med beställningen behöver du godkänna den kostnaden. Det kan du göra genom att svara på det här mejlet eller genom att kontakta oss via telefon på 010-510 00 00 eller via chatten som du hittar på www.bahnhof.se/minasidor.
Om du istället kan använda en IPv6-adress så är de alltid publika och medför ingen extra kostnad. Vill du ha hjälp att kontrollera om det är möjligt att använda en IPv6-adress där du bor så kan du kontakta oss.
Vänliga hälsningar,
Bahnhof"

Jag ställde frågan till Bredband 2 kundtjänst och fick detta svar:

"Bredband 2
Vi kan givetvis lösa en publik IP-adress men tjänsten måste först bli påslagen innan vi kan lägga till denna förändringen.

Det kostar inget extra utan brukar i regel kunna göras med ett knapptryck"

Dom verkar alltså generellt sätta en bakom NAT, men fixar en publik adress om man ber om det. Vilket känns som en rimlig policy för att både spara på ipv4-adresser, och ändå göra oss fåtal som har behov av en publik adress nöjda.

Den tredje leverantören jag kollade upp var Ownit. På deras hemsida hittade jag detta:

"Extern IP-adress

Vi erbjuder enbart så kallade externa eller publika IP-adresser till alla våra kunder. Vi sysslar alltså inte med så kallade Carrier-grade NAT/CGN/CGNAT-adresser. Detta för att du som kund ska få den bästa möjliga uppkopplingen hos oss, utan de problem som ovan kan innebära.

I vårat egna nät erbjuder vi en fast IP tilldelad genom DHCP och i de öppna stadsnäten är IP-adresserna helt dynamiska.
Undantaget för detta är våra företagsuppkopplingar samt de föreningar som själva valt statisk IP.

Vi kan tyvärr inte erbjuda statisk IP till privatpersoner."

Permalänk
Medlem
Skrivet av stillton:

När jag hade anmält att jag ville ha en publik adress så fick jag detta mail:

"tack för din beställning av en publik IP-adress!
Din beställning har ärendenummer 1810211.

En publik IP-adress kostar 50 kr/mån så för att gå vidare med beställningen behöver du godkänna den kostnaden. Det kan du göra genom att svara på det här mejlet eller genom att kontakta oss via telefon på 010-510 00 00 eller via chatten som du hittar på www.bahnhof.se/minasidor.
Om du istället kan använda en IPv6-adress så är de alltid publika och medför ingen extra kostnad. Vill du ha hjälp att kontrollera om det är möjligt att använda en IPv6-adress där du bor så kan du kontakta oss.
Vänliga hälsningar,
Bahnhof"

Jag ställde frågan till Bredband 2 kundtjänst och fick detta svar:

"Bredband 2
Vi kan givetvis lösa en publik IP-adress men tjänsten måste först bli påslagen innan vi kan lägga till denna förändringen.

Det kostar inget extra utan brukar i regel kunna göras med ett knapptryck"

Dom verkar alltså generellt sätta en bakom NAT, men fixar en publik adress om man ber om det. Vilket känns som en rimlig policy för att både spara på ipv4-adresser, och ändå göra oss fåtal som har behov av en publik adress nöjda.

Den tredje leverantören jag kollade upp var Ownit. På deras hemsida hittade jag detta:

"Extern IP-adress

Vi erbjuder enbart så kallade externa eller publika IP-adresser till alla våra kunder. Vi sysslar alltså inte med så kallade Carrier-grade NAT/CGN/CGNAT-adresser. Detta för att du som kund ska få den bästa möjliga uppkopplingen hos oss, utan de problem som ovan kan innebära.

I vårat egna nät erbjuder vi en fast IP tilldelad genom DHCP och i de öppna stadsnäten är IP-adresserna helt dynamiska.
Undantaget för detta är våra företagsuppkopplingar samt de föreningar som själva valt statisk IP.

Vi kan tyvärr inte erbjuda statisk IP till privatpersoner."

Skulle rekommendera att du använder Bahnhof chat support om du inte testat det istället för mailen, då kan du även nämna att du vet andra som använder bahnhof inte betalar för sina publika IP'n och att det INTE är fast IP du vill ha för det förstår du att det kostar. Har haft bra erfarenhet med att använda deras chatt support personligen då de har löst de problem jag stött på (inklusive fixa publikt IP)

Låter potentiellt som den som hanterade ärendet inte visste riktigt vad som gäller men kan även vara så har du några specifika regler för just ditt lokala nät men då bredband2 sa att det inte kostade nått för de så känns det inte så jätte troligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreatBlondino:

50:-/månaden? Vad är problemet?

Du får typ en kaffe för 50:-

600:-/år så är det löst.

Tror det är den simplaste lösningen.

Det är klart att ISP måste debitera för extratjänster.

Sedan har jag haft Bahnhof sedan 1994 och jag stödjer mer än gärna Bahnhof i deras kamp för integritet på internet.

Att köpa en IPV4 adress kostar ~500kr.

Att Bahnhof ska ta 600kr per år extra för att leverera förväntad tjänst är lite dålig stil, speciellt när man vet att efter ungefär ett år har man rakt av betalat en ny IPV4 adress åt dem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog undvika Bahnhof numera eftersom dom tar betalt för en publik IP, i alla fall för de personer som behöver en sådan. De flesta klarar sig nog bra utan. De tär ju inte så att CGNAT systemet är direkt slött, visst påverkar det en del men med tanke på hur pass kraftfulla dagens brandväggar är för konsumenter så har jag svårt att se någon inverkan från enterprise prylar.

Man kanske märker av något om man har extremt höga hastigheter och har otroliga krav på sin uppkoppling men då betalar man därefter och kan byta till leverantör som ger dig en publik dynamisk IP utan någon extra kostnad. Kunde jag inte få en dynamisk publik IP även om jag fick betala en engångskostnad för att få detta hade jag bytt leverantör. Inte en chans att jag betalar en avgift varje år bara för att slippa CGNAT. I sådana fall får dom baka in det i priset på tjänsten.

IPv6 finns men tyvärr inte så utbyggt, det här är det stora problemet i Sverige. Annars hade kanske 50% redan kört med IPv6 och CGNAT problematiken inte varit lika påtaglig.

Jag har tänkt byta till IPv6 för att prova men måste skaffa två andra switchar först och fixa lite med konfiguration av routern.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Jag har tänkt byta till IPv6 för att prova men måste skaffa två andra switchar först och fixa lite med konfiguration av routern.

Routerkonfiguration förstår jag, men varför nya switchar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Jag har tänkt byta till IPv6 för att prova men måste skaffa två andra switchar först och fixa lite med konfiguration av routern.

Jag vill varna att IPv6 only internet är ganska trasigt, men helt klart en nyttig övning. Om du nu inte mena dns64/nat64/xlat eller dual stack.

Permalänk
Medlem

Kikade om jag hade publik ip hos Bredband2 och nope, det var det icke. Frågade dock supporten om det gick att fixa och en dag senare var det ordnat. Kostade inget extra, hade det gjort det hade jag nog bytt till Ownit som verkar ha publik ip som default.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av varget:

Jag vill varna att IPv6 only internet är ganska trasigt, men helt klart en nyttig övning. Om du nu inte mena dns64/nat64/xlat eller dual stack.

Dual Stack är ju det mest naturliga valet om man inte har tvingande behov att välja något av de andra.

Permalänk
Medlem

@varget precis. Vad jag förstår funkar inte IPv6 så bra ännu i Sverige, det är nästan lite tragiskt att vi inte kommit längre. Jag kan köra båda i min router, eller åtminstone välja att köra IPv4 eller IPv6 och jag tänkte prova det. Jag hade turen att slippa CGNAT utan att betala något för Bredband2 var snäll mot mig. En del saker jag gör funkar inte bakom CGNAT.

Nya switchar behöver jag eftersom två av dom jag använder inte har stöd för IPv6 vad jag vet. Men det kanske är fel ? Måste kolla upp den saken i alla fall.

@Clasito lång från alla behöver publik dynamisk IP men det har påverkan helt klart, vissa saker funkar inte. Som tur är funkar de flesta tjänster numera även om det blir som dubbel NAT. Det har att göra med att många tjänster med tiden anpassats för NAT då IPv4 adresserna skulle ta slut för länge sedan om man inte kom med den lösningen. Tanken var att IPv6 skulle tagit över för länge sedan men så blev det inte.

Mitt IPv6 äventyr lär dock dröja, har för mycket annat som är viktigare att lägga tid på just nu. Jag tycker ändå det är lite surt av Bahnhof att ta så mycket betalt för något man hade tidigare utan kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Svårt att se att det skulle vara en extratjänst.
Det är som att erbjuda en dörr som bara går att låsa upp inifrån och du ska betala 50 kr extra för att kunna använda en nyckel.

Bör väl vara mer jämförbart med att man får en dörr som leder ut i ett trapphus men alla där måste dela på ytterdörren, vill man ha egen ytterdörr betalar man lite extra och köper en villa?

Permalänk
Skrivet av backlulund:

Bör väl vara mer jämförbart med att man får en dörr som leder ut i ett trapphus men alla där måste dela på ytterdörren, vill man ha egen ytterdörr betalar man lite extra och köper en villa?

Alla har haft var sitt radhus med egen ytterdörr, men nu bygger man in allt och ställer en vakt vid ytterdörren som hindrar alla i bostadsområdet att bjuda in gäster om de inte först mutar honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@varget precis. Vad jag förstår funkar inte IPv6 så bra ännu i Sverige, det är nästan lite tragiskt att vi inte kommit längre. Jag kan köra båda i min router, eller åtminstone välja att köra IPv4 eller IPv6 och jag tänkte prova det. Jag hade turen att slippa CGNAT utan att betala något för Bredband2 var snäll mot mig. En del saker jag gör funkar inte bakom CGNAT.

Nya switchar behöver jag eftersom två av dom jag använder inte har stöd för IPv6 vad jag vet. Men det kanske är fel ? Måste kolla upp den saken i alla fall.

@Clasito lång från alla behöver publik dynamisk IP men det har påverkan helt klart, vissa saker funkar inte. Som tur är funkar de flesta tjänster numera även om det blir som dubbel NAT. Det har att göra med att många tjänster med tiden anpassats för NAT då IPv4 adresserna skulle ta slut för länge sedan om man inte kom med den lösningen. Tanken var att IPv6 skulle tagit över för länge sedan men så blev det inte.

Mitt IPv6 äventyr lär dock dröja, har för mycket annat som är viktigare att lägga tid på just nu. Jag tycker ändå det är lite surt av Bahnhof att ta så mycket betalt för något man hade tidigare utan kostnad.

Dina switchar pratar troligen bara på lager 2 och bryr sig inte om din IP adress.

Bredband2, NetatOnce, Bahnhof och Telia kör dual stack, är säkert fler. Sen behöver ju nätägaren ha stödet också. Telia har som mål att 80% av deras nät ska ha stöd för IPv6 år 2025, detta gäller alltså Telia Öppen Fiber.

Att köra endast IPv6 går inte idag, men det är kul att testa vilka sidor man kommer ut på och inte.

Permalänk
Medlem

När jag hade bredband2 och var satt bakom cgnat märkte jag att all min trafik routades till Stockholm. Inte helt optimalt för en skåning som mig.

När jag sedan bad om publik ip gick trafiken direkt till sin destination. Det borde finnas en bättre spridning på cgnat routrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stillton:

Har hållit på och strulat med min Plex-server under en lång tid, och lyckades slutligen komma fram till att ip-adressen jag får från Bahnhof ligger bakom en NAT, så den är inte publik. Detta trodde jag bara var ett bekymmer på mobila bredbandslösningar, inte fiber.

Efter ett antal rundor med Bahnhofs support, som inte förstod skillnaden på publik IP och fast IP, så lyckades jag själv hitta att man kunde beställa en publik ip från bahnhof https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/
Men då vill dom ha 50kr/mån extra för det.

Frågade IP-only som äger nätet, om det är samma hos alla leverantörer. Dom förstod inte heller frågan riktigt, och undrade om jag ville ha en fast ip...

Så min fråga är om detta är något som gäller alla leverantörer, eller om det är tekniken på min ort som sätter begränsningen?

Vad exakt är det jag ska fråga säljarna hos dom andra leverantörerna för att dom ska förstå min fråga?

Finns det någon annan lösning på mitt problem? Om det är bristen på IPv4-adresser som ställer till det. Kan jag få en IPv6-adress som är publik och använda den till min Plex-server?

Jag hade samma problem med Bredband2 (Fiber i Västra Götaland), ringde och frågade och de fixade direkt över telefonen
TROR inte jag betalar för denna ändring.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@varget precis. Vad jag förstår funkar inte IPv6 så bra ännu i Sverige, det är nästan lite tragiskt att vi inte kommit längre. Jag kan köra båda i min router, eller åtminstone välja att köra IPv4 eller IPv6 och jag tänkte prova det. Jag hade turen att slippa CGNAT utan att betala något för Bredband2 var snäll mot mig. En del saker jag gör funkar inte bakom CGNAT.

Nya switchar behöver jag eftersom två av dom jag använder inte har stöd för IPv6 vad jag vet. Men det kanske är fel ? Måste kolla upp den saken i alla fall.

Då är nog dual stack ett bra val att testa. Jag uppfatta dig som om att du skulle _byta_ till IPv6.

Ang switcharna så behöver du inte byta dem, speciellt inte om du kör dual stack då kan ev management . Det är om du skulle ha ett mer labbnät och köra routing på dem.

Skrivet av Engann:

Att köra endast IPv6 går inte idag, men det är kul att testa vilka sidor man kommer ut på och inte.

Beror ju helt på vad man menar med endast IPv6. Om man lägger till DNS64/NAT64 funkar väldigt mycket. Lägger man till 464XLAT så är det nästan allt. Och kör man på en mobil är läget mycket bättre redan. Men det är som sagt en rolig övning att göra om man är intresserad.

Men att bara slå på IPv6 så skulle jag nog våga säga att troligen kommer mer än 50% av ens trafik gå över IPv6 för normala användare. Även om IPv4 kommer behövas i nån form lång tid framöver.

Permalänk
Medlem

Finns det något enkelt sätt att se om nätägaren support IPv6? Jag har Bredband2 som ISP och det är GlobalConnect (fd IP-Only) som driftar nätet.

Permalänk
Skrivet av stillton:

Har hållit på och strulat med min Plex-server under en lång tid, och lyckades slutligen komma fram till att ip-adressen jag får från Bahnhof ligger bakom en NAT, så den är inte publik. Detta trodde jag bara var ett bekymmer på mobila bredbandslösningar, inte fiber.

Efter ett antal rundor med Bahnhofs support, som inte förstod skillnaden på publik IP och fast IP, så lyckades jag själv hitta att man kunde beställa en publik ip från bahnhof https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/
Men då vill dom ha 50kr/mån extra för det.

Frågade IP-only som äger nätet, om det är samma hos alla leverantörer. Dom förstod inte heller frågan riktigt, och undrade om jag ville ha en fast ip...

Så min fråga är om detta är något som gäller alla leverantörer, eller om det är tekniken på min ort som sätter begränsningen?

Vad exakt är det jag ska fråga säljarna hos dom andra leverantörerna för att dom ska förstå min fråga?

Finns det någon annan lösning på mitt problem? Om det är bristen på IPv4-adresser som ställer till det. Kan jag få en IPv6-adress som är publik och använda den till min Plex-server?

Det är olika beroende på tjänsteleverantör när det gäller CGNAT och publik IP.
Jobbar hos GC.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Finns det något enkelt sätt att se om nätägaren support IPv6? Jag har Bredband2 som ISP och det är GlobalConnect (fd IP-Only) som driftar nätet.

Är inte helt säker men IPV6 är inget som vi erbjuder på GC.
Edit: Det är upp till Tjänsteleverantörerna att erbjuda det men det är otroligt sällan. Har aldrig behövt drifta det.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Finns det något enkelt sätt att se om nätägaren support IPv6? Jag har Bredband2 som ISP och det är GlobalConnect (fd IP-Only) som driftar nätet.

Med en modern router är det inte osannolikt att du har IPv6-adresser om hela kedjan fram till dig (nätägare->kommunikationsoperatör->ISP) stöder det. Oftast är det KO som sätter käppar i hjulet i Sverige idag, med gammal och/eller dåligt konfigurerad utrustning, om jag förstått det rätt.

https://ipv6-test.com/
Med moderna features som iCloud Private Relay kan du inte i alla lägen lita helt på ovanstående sida, men har du samma ISP för både IPv4 och -v6 enligt den så har du troligen IPv6 hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Routerkonfiguration förstår jag, men varför nya switchar?

Många stadsnät använder L3-switchar som endast hanterar med IPv4. Ibland har de även DHCP-relay på dem mot en central DHCP. DHCPv6 med prefix-delegation kräver lite specifika grejor helt enkelt och många KO har inget intresse byta switchar.

För rena L2/VLAN nät är det mindre problem.

Permalänk
Skrivet av maDa:

Många stadsnät använder L3-switchar som endast hanterar med IPv4. Ibland har de även DHCP-relay på dem mot en central DHCP. DHCPv6 med prefix-delegation kräver lite specifika grejor helt enkelt och många KO har inget intresse byta switchar.

För rena L2/VLAN nät är det mindre problem.

Hopblandning av två ämnen, tror jag. 🙂 Det du skriver gäller säkerligen för KO på många platser, men personen jag svarade på i ämnet pratade av allt att döma om två switchar i sitt boende, vilka sannolikt är vanliga L2-switchar.

Permalänk
Medlem

Upptäckte idag att jag nu sitter på en publik IP. Är det nån vänlig själ på Bahnhof som löst mitt problem, eller kan det råka vara så tillfälligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elmarockano:

Är inte helt säker men IPV6 är inget som vi erbjuder på GC.
Edit: Det är upp till Tjänsteleverantörerna att erbjuda det men det är otroligt sällan. Har aldrig behövt drifta det.

Skrivet av stillton:

Upptäckte idag att jag nu sitter på en publik IP. Är det nån vänlig själ på Bahnhof som löst mitt problem, eller kan det råka vara så tillfälligt?

IP-only numera Globalconnect stödjer IPv6 med Bahnhof. Bara att aktivera med routern med DHCPv6-PD och /56 så får man publik-ip.

Sen är det bara att prova: https://test-ipv6.se

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Snusfri

N'r vi bytte från Zitius till iTux här så försvann mina publika IP'n, behövde bara maila Bahnhof med mitt NAT och MAC på pfsenseburken så fick jag ett publikt igen, kostade inget.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tror nästan de skadar dem mer genom att ha lite inkonsekvent hantering runt publik IPv4. Vissa får det gratis och andra får betala. Jag undrar om det är områdes-beroende eller vad det är. Blir väldigt dålig stämning på sikt tror jag.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Hopblandning av två ämnen, tror jag. 🙂 Det du skriver gäller säkerligen för KO på många platser, men personen jag svarade på i ämnet pratade av allt att döma om två switchar i sitt boende, vilka sannolikt är vanliga L2-switchar.

Ja jag hoppa nog över några inlägg. Trodde det handla om varför vissa stadsnät/KO inte kan erbjuda IPv6.

Permalänk

Har haft publik IPv4 ifrån Bahnhof i många år utan att betala extra, inte statisk. Dock har routern inte varit av länge nog för att jag skulle få en ny förrän jag flyttade senast ~2år sen.

Kör dock med dynamisk DNS så domnänen pekades om snabbt.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Med en modern router är det inte osannolikt att du har IPv6-adresser om hela kedjan fram till dig (nätägare->kommunikationsoperatör->ISP) stöder det. Oftast är det KO som sätter käppar i hjulet i Sverige idag, med gammal och/eller dåligt konfigurerad utrustning, om jag förstått det rätt.

https://ipv6-test.com/
Med moderna features som iCloud Private Relay kan du inte i alla lägen lita helt på ovanstående sida, men har du samma ISP för både IPv4 och -v6 enligt den så har du troligen IPv6 hemma.

Jag testade den sidan men får "Not supported" på IPv6 Connectivity.

Edit: Jag behöver förmodligen ändra lite på routern (Ubiquiti UDM Pro) för att det skall fungera.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag testade den sidan men får "Not supported" på IPv6 Connectivity.

Edit: Jag behöver förmodligen ändra lite på routern (Ubiquiti UDM Pro) för att det skall fungera.

Som sagt, det ska funka om alla i kedjan fram till dig stöder det. Majoriteten av Sveriges befolkning bor inte i områden där detta stöds (än). Får du ingen adress/prefix så finns helt enkelt inte stödet hos dig.

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnhof i IP-onlys nät och fick publik IP påslagen utan extra kostnad 2019, men det kanske har ändrats. Om dom börjar ta betalt blir det någon annan leverantör; Bahnhof är bra men verkligen inte prispressare.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Tänkte höra om någon nyligen beställt publik ip och om det var kostnad för det? Kan inte se det på Bahnhofs hemsida.