Flera accesspunkter utan extra hårdvara?

Permalänk

Flera accesspunkter utan extra hårdvara?

Jag bygger ut huset och tänkte då ha två st accesspunkter ihop med pfSense. (Har en gammal Ac-66U i AP-läge idag). Jag var inställd på en UniFi 6 Lite men läste nu att det krävs att man har nån annan av deras hårdvara (eller i alla fall en mjukvara snurrandes nånstans?).

Annars försvinner ett av mina krav:
”Seamless and quick roaming between multiple access points is not supported.”

Finns det andra alternativ där man får denna funktion utan extra prylar? Det bör vara något i taket eftersom jag förberett för det i bygget med rör och dosa.

Permalänk

Eller är funktionen med ”semless roaming” en föråldrad teknik som jag inte behöver bry mig om? Läser nu att det inte är så viktigt utan det är ändå klienten som ska styra valet av AP, och att detta fungerar bättre ju nyare pryl/klient du har.

Permalänk

Du kan ha en UniFi AP standalone, då kör du uppsättningen via mobilen (Bluetooth). Efter uppsättningen kommer du åt den via nätverket. Anledningen till att många helst kör endast unifi är att du har det enklare att överskoda och underhålla samtliga enheter i ett och samma UI.

Angående band steering så är det som du säger att klienten väljer, så det har alltid berott på klienten om den vill hoppa till en annan AP.

Förtydligande om åtkomst efter uppsättning (AP).
Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Skillnaden är väl att den släpper AP tidigare än utan då den gör allt för att sitta kvar på den man lämnade?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av mechersmith:

Du kan ha en UniFi AP standalone, då kör du uppsättningen via mobilen (Bluetooth). Efter uppsättningen kommer du åt den via nätverket. Anledningen till att många helst kör endast unifi är att du har det enklare att överskoda och underhålla samtliga enheter i ett och samma UI.

Angående band steering så är det som du säger att klienten väljer, så det har alltid berott på klienten om den vill hoppa till en annan AP.

Jag vill inte ha en AP utan två stycken, annars är ju min fråga inte relevant. Men det var kanske du menade? Men du skrev ”en UniFi” så vill bara kontrollera…

Det var här jag läste först om att ”raomingen” inte stöds:
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/12594679474071-Standalo...-

Men som sagt så behövs kanske inte den tekniken längre utan klienterna ska vara tillräckligt smarta att välja starkaste källa själv? I praktiken är det väl mest telefoner man vandrar runt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Jag bygger ut huset och tänkte då ha två st accesspunkter ihop med pfSense. (Har en gammal Ac-66U i AP-läge idag). Jag var inställd på en UniFi 6 Lite men läste nu att det krävs att man har nån annan av deras hårdvara (eller i alla fall en mjukvara snurrandes nånstans?).

Annars försvinner ett av mina krav:
”Seamless and quick roaming between multiple access points is not supported.”

Finns det andra alternativ där man får denna funktion utan extra prylar? Det bör vara något i taket eftersom jag förberett för det i bygget med rör och dosa.

Det är bra att ha en "Unifi Controller" körandes men inget krav.
Det skall gå att köra "Unifi Controller" på FreeBSD så du kan ha den på pfSense burken.
Finns en Unifi 6+ som verkar vara en nyare variant av Lite, den har dubbla 5Ghz nät, i Unifi store har den samma pris som Lite.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

Jag vill inte ha en AP utan två stycken, annars är ju min fråga inte relevant. Men det var kanske du menade? Men du skrev ”en UniFi” så vill bara kontrollera…

Det var här jag läste först om att ”raomingen” inte stöds:
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/12594679474071-Standalo...-

Men som sagt så behövs kanske inte den tekniken längre utan klienterna ska vara tillräckligt smarta att välja starkaste källa själv? I praktiken är det väl mest telefoner man vandrar runt med.

Verkar vara förvirring kring vad fast roaming är

Wifienheter har alltid kunnat byta till det starkaste nätet när/om den vill, det är varken något nytt eller "smart". Vad fast roaming gör är att minimera ner-tiden så att det knappt märks att enheten byter accesspunkt. Exempelvis om du ringer ett videosamtal över wifi så ska det knappt märkas, om alls, när den byter. Har du inte fast roaming så kommer det märkas.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FanaticBee:

Jag vill inte ha en AP utan två stycken, annars är ju min fråga inte relevant. Men det var kanske du menade? Men du skrev ”en UniFi” så vill bara kontrollera…

Det var här jag läste först om att ”raomingen” inte stöds:
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/12594679474071-Standalo...-

Men som sagt så behövs kanske inte den tekniken längre utan klienterna ska vara tillräckligt smarta att välja starkaste källa själv? I praktiken är det väl mest telefoner man vandrar runt med.

Riktig roaming kräver en wifikontoller men den funktionen finns sällan i annat än stora företagsnät, riktigt roaming gör att kontrollern styr var klienten kan ansluta sig, den kan alltså vägra anslutning mot "fel" ap för att lastbalansera lanet eller på annat sätt optimera det och att man kan ocks byta ap utan att förbindelsen bryts men en riktig wifikontroller är i sammanhanget rätt dyr och inget man brukar ha hemma eller i mindre företagsnät och idag har många tillverkare också börjat erbjuda wifikontollers som en köp till molntjänst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som nämnt så är Ubiquiti:s implementation utav 802.11r inte äkta implementation utan en lösning som fungerar som denna utan att klienterna behöver förstå sig på 802.11r. Det krävs ingen UniFI-kontroller för att aktivera "Fast Roaming" som UniFi-implementationen heter, utan du kan aktivera detta per trådlöst nätverk via antingen mobilappen och standalone konfiguration utav dina accesspunkter, eller via UniFi-kontroller/CloudKey.

Värt att känna till är att prestandan sänks någon procent vid aktivering av detta, men fördelen är förstås att antalet handskaknings-steg när din wifi-klient får för sig att byta accesspunkt drastiskt minskas så en övergång som annars kan ta säg 14 sekunder minskas ner till 0.6 sekunder. Här finns en bra beskrivning utav UniFi:s "Fast Roaming".
https://community.ui.com/releases/Fast-Roaming-on-UniFi-/2ebd...

Sen så är det förstås viktigt att du planerar placering av accesspunkterna samt signalstyrka på dessa så att du får en lagom "överlappning" av räckvidd för att roaming ska fungera optimalt, detta kräver lite finlir och enklast är att placera ut accesspunkterna med långa nätverkskablar innan montering så du kan verifiera bästa roaming innan du monterar fast accesspunkterna. Tänk på att UniFI-accesspunkter inte ska monteras på vägg då den mesta delen radiovågorna strålar ut i sidled från tallriken, så takmontering är korrekt montering för dessa.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Okej, lite förvirrande fortfarande vad som gäller…
Jag tolkar Prelatur och länken säger att det inte stöds, men Pitr- säger att det går.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/12594679474071-Standalo...

Men jag köper väl 1-2st ändå och så får det bli med eller utan denna funktion. Hottar ingen annan takmonterad vid att ha ändå.

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Det är bra att ha en "Unifi Controller" körandes men inget krav.
Det skall gå att köra "Unifi Controller" på FreeBSD så du kan ha den på pfSense burken.
Finns en Unifi 6+ som verkar vara en nyare variant av Lite, den har dubbla 5Ghz nät, i Unifi store har den samma pris som Lite.

6+ kostar 300kr mer, men det är inte så farligt och den är fortfarande bara 16cm då. Men konstigt det finns så lite info om den? Hittade en fråga på Reddit som var nästan 300 dagar gammal så verkar inte vara en helt ny produkt heller. När man googlar jämförelser är det alltid LR-varianten som kommer upp men skulle bara vilja läsa lite mer om just Lite vs 6+.

Permalänk
Medlem

@FanaticBee ta en titt på Alta Labs.

https://www.alta.inc/

https://www.prisjakt.nu/search?search=alta%20labs

Har själv inte fått mina jag beställt för att utvärdera ännu men betvivlar inte att de kommer fungera minsta lika bra som Unifi.
Nackdelen eller fördelen beroende hur man ser det är att det är cloud-styrt. Själva kontrollern till AP finns i molnet hos Alta Labs som enda alternativ.

Vill man ha egen 100% kontroll som inget bolag kommer åt får man välja något annat.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av FanaticBee:

6+ kostar 300kr mer, men det är inte så farligt och den är fortfarande bara 16cm då. Men konstigt det finns så lite info om den? Hittade en fråga på Reddit som var nästan 300 dagar gammal så verkar inte vara en helt ny produkt heller. När man googlar jämförelser är det alltid LR-varianten som kommer upp men skulle bara vilja läsa lite mer om just Lite vs 6+.

Så vitt jag kan se så är U6+ en förbättrad U6 Lite.
De är samma storlek (160x33 mm).
Det som skiljer är:
En extra 5Ghz
Bättre antenn
Mindre strömförbrukning
100g tyngre

I UIstore har de samma pris.
https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-wifi/products/...
https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-wifi/products/...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W