Permalänk
Medlem

Corsair RM750e 750W ATX 3.0

Tja! NoN har bra pris på denna psu https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/modu.... Någon som har åsikt och erfarenhet av modellen? Har läst några som nämner något om fläkten jämfört med RMX modellen tex. Corsair är väll annars ett säkert kort?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk

Det är en bra modell. Fläkten är mindre 120mm vs 135mm på rmx så den låter lite mera samt startar tidigare.

Något sämre komponenter men det är ändå 7 år garanti (10 på rmx) så troligtvis inte skräp de stoppat i.

Köpte en själv på BF till min lillebrors bygge och hade inga bekymmer med det. Tyst nog och ingen coilwhine på just det agget iaf.

Permalänk

Köpte exakt den modellen på NoN igår till mitt nya bygge, läst ruskigt många negativa kommentarer om detta nätaggregatet men chansade ändå då jag haft bra erfarenhet utav Corsair tidigare.

Mitt exemplar fungerar hur fint som helst, tyst och inget coil whine Är otroligt nöjd med detta och kan inget annat än att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är en bra modell. Fläkten är mindre 120mm vs 135mm på rmx så den låter lite mera samt startar tidigare.

Något sämre komponenter men det är ändå 7 år garanti (10 på rmx) så troligtvis inte skräp de stoppat i.

Köpte en själv på BF till min lillebrors bygge och hade inga bekymmer med det. Tyst nog och ingen coilwhine på just det agget iaf.

Okej! Läste lite kommentarer på inet om agget och där blir man ju avskräckt när man läser. Sitter på ett CV650 just nu som jag tycker funkar bra men har köpt ett Asus Prime AP201 chassi så skulle vilja ha ett modulärt agg nu för att slippa lite kablar. Vill ju tro att det är en uppgradering för min del iaf.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pangkulan89:

Köpte exakt den modellen på NoN igår till mitt nya bygge, läst ruskigt många negativa kommentarer om detta nätaggregat men chansade ändå då jag haft bra erfarenhet utav Corsair tidigare.

Mitt exemplar fungerar hur fint som helst, tyst och inget coil whine Är otroligt nöjd med detta och kan inget annat än att rekommendera.

Låter lovande!

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Funderar lite på denna också https://www.inet.se/produkt/6905108/deepcool-dq750-m-v2l-750w... då de är i samma prisklass. Vet inte hur DeepCool är men ändå 10års garanti.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk
Skrivet av f0rslind:

Funderar lite på denna också https://www.inet.se/produkt/6905108/deepcool-dq750-m-v2l-750w... då de är i samma prisklass. Vet inte hur DeepCool är men ändå 10års garanti.

Också ett bra agg men du tappar atx 3.0 standarden.

Permalänk

Jag tar tillbaka det jag skrev tidigare idag.. strax efter mitt inlägg så började datorn stänga av sig helt random, ibland vid idle och ibland vid belastning.

Felsökt allt i flera timmar och kommit fram till att min psu är sopslut efter knappt 1 dygn.. kan givetvis vara måndagsexemplar men mitt byts ut imorgon mot ett annat märke helt klart!

Fyfan vad sjukt

Permalänk
Medlem

@Pangkulan89 auch.

Tur jag köpte mitt på rean och sparade en del. Anledningen var att jag köpte ett år tidigare också vid samma tid och med rea ett RM750x som jag använt i mer en ett år nu. Mycket stabilt och inget oljud osv.

Kan inte tänka mig att RM750e är sämre, det borde vara relativt snarlikt. Det är ju inte så att man designar om en massa saker bara för att man byter namn osv. Har ni sett videos på YT om hur dom designar, testar och tar fram nätagg till datorer? Man kanske har sparat in lite pengar på fläkten och annat iom att man anpassade till ATX 3.0 men vad vet jag, kvaliten kanske inte är samma. Jag har inte hunnit montera in mitt RM750e ännu, ska göra det imorgon kanske.

Antar man kan känna sig säker efter en till två månaders drift att det inte kommer bli plötsligt kommer bli knas då man kört in grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pangkulan89:

Jag tar tillbaka det jag skrev tidigare idag.. strax efter mitt inlägg så började datorn stänga av sig helt random, ibland vid idle och ibland vid belastning.

Felsökt allt i flera timmar och kommit fram till att min psu är sopslut efter knappt 1 dygn.. kan givetvis vara måndagsexemplar men mitt byts ut imorgon mot ett annat märke helt klart!

Fyfan vad sjukt

Ja det var ju sjukt 😳 tveksamt om jag törs köpa det alltså, samtidigt så har jag ju ett cv650 just nu som har snurrat i över ett år och fungerar klockrent.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Aj, aj…

Mitt anländer imorgon fr Amazon. Bådar inte gott det här… får intrycket av betydligt fler negativa upplevelser med RMe modellen jämfört med tidigare RM och RMx.

Läste någonstans att RMe egentligen är det tidigare ”Vengeance” i ny skepnad, men citera mig inte.

Jag har satt en strikt budget för PSU till 1100-1200 kr till kommande bygge.

Försöker nypa ett Tier A för det priset, frågan är bara vilket.

Funderar just nu på

RM750e - 1090kr
NZXT C750 (2020) - 1029kr

Båda alternativen har 120mm fläkt vilket avskräcker…

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Aj, aj…

Mitt anländer imorgon fr Amazon. Bådar inte gott det här… får intrycket av betydligt fler negativa upplevelser med RMe modellen jämfört med tidigare RM och RMx.

Läste någonstans att RMe egentligen är det tidigare ”Vengeance” i ny skepnad, men citera mig inte.

Jag har satt en strikt budget på PSU till 1100-1200 kr till kommande bygge.

Försöker nypa ett Tier A agg för det priset, frågan är bara vilket.

Funderar just nu på

RM750e - 1090kr
NZXT C750 (2020) - 1029kr

Båda alternativen har 120mm fläkt vilket avskräcker…

Ja jag vågade inte beställa det. Valet föll på https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/ASUS-TUF-GAMING-75... Har läst några få kommentarer om att en del tycker att fläkten låter lite men sånt kan jag leva med. Sen tycker jag att kablarna ser sjukt smidiga ut när de är sleevade så det avgjorde också.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Ja jag vågade inte beställa det. Valet föll på https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/ASUS-TUF-GAMING-75... Har läst några få kommentarer om att en del tycker att fläkten låter lite men sånt kan jag leva med. Sen tycker jag att kablarna ser sjukt smidiga ut när de är sleevade så det avgjorde också.

Läser jag listan rätt kvalar det knappt in på Tier B pga knapphändiga recensioner/info?

https://cultists.network/140/psu-tier-list/

Då ”bör” ju RMe vara snäppet vassare.

Är inte rätt person att förklara skälen till de olika klasserna, just PSU som komponent är jag minst insatt i.

Jag följde listan förr när jag byggde en del system, då med såväl EVGA GQ, BR och Corsair TX, CX och RMx som alla levererat klockrent. Givet har kvalitén på aggen anpassats efter systemkrav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Läser jag listan rätt kvalar det knappt in på Tier B pga knapphändiga recensioner/info?

https://cultists.network/140/psu-tier-list/

Då ”bör” ju RMe vara snäppet vassare.

Är inte rätt person att förklara skälen till de olika klasserna, just PSU som komponent är jag minst insatt i.

Jag följde listan förr när jag byggde en del system, då med såväl EVGA GQ, BR och Corsair TX, CX och RMx som alla levererat klockrent. Givet har kvalitén på aggen anpassats efter systemkrav.

Okej! Den listan visste jag inte fanns. Jag kollade lite Youtube videos och läste lite här och var och fick en bra känsla och att de lämnar 10års garanti känns också bra. Om det inte hade gått som det gjorde för Pangkulan89 så hade det nog blivit Corsair men iom att jag var något skeptisk innan så blev valet lätt. RMx modellen tror jag är ett bättre val men lite för dyrt för mig.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Corsair RMe serien har 10 års garanti vilket innebär att Corsair tror på sin produkt.

De säljer tusentals av dessa enheter och givetvis kommer ett fåtal ej fungera som förväntat, överlag är de dock kända för sin kvalité.

Det är nog ett relativt tryggt köp, med hänsyn tagen till ovanstående

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pangkulan89:

Jag tar tillbaka det jag skrev tidigare idag.. strax efter mitt inlägg så började datorn stänga av sig helt random, ibland vid idle och ibland vid belastning.

Felsökt allt i flera timmar och kommit fram till att min psu är sopslut efter knappt 1 dygn.. kan givetvis vara måndagsexemplar men mitt byts ut imorgon mot ett annat märke helt klart!

Fyfan vad sjukt

Hur har det gått sedan du bytte ut det? Fortfarande fel eller funkar datorn som den ska nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Corsair RMe serien har 10 års garanti vilket innebär att Corsair tror på sin produkt.

De säljer tusentals av dessa enheter och givetvis kommer ett fåtal ej fungera som förväntat, överlag är de dock kända för sin kvalité.

Det är nog ett relativt tryggt köp, med hänsyn tagen till ovanstående

Mvh

Jo men så är det ju! Klart Corsair är bra grejer det råder ingen tvekan om.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Corsair RMe serien har 10 års garanti vilket innebär att Corsair tror på sin produkt.

De säljer tusentals av dessa enheter och givetvis kommer ett fåtal ej fungera som förväntat, överlag är de dock kända för sin kvalité.

Det är nog ett relativt tryggt köp, med hänsyn tagen till ovanstående

Mvh

Det är väl 7års garanti på RMe..
10år på RMx

Jag har en RM750x som har gått till Corsair på RMA då det slutade fungera efter drygt 4år.

Permalänk
Skrivet av f0rslind:

Okej! Den listan visste jag inte fanns. Jag kollade lite Youtube videos och läste lite här och var och fick en bra känsla och att de lämnar 10års garanti känns också bra. Om det inte hade gått som det gjorde för Pangkulan89 så hade det nog blivit Corsair men iom att jag var något skeptisk innan så blev valet lätt. RMx modellen tror jag är ett bättre val men lite för dyrt för mig.

Att använda n = 1 för att ta beslut är inte det bästa man kan göra.

Däremot är säkert Asus agget lika bra som RMe. Dessutom 10 års garanti istället för 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0rslind:

Jo men så är det ju! Klart Corsair är bra grejer det råder ingen tvekan om.

Skrivet av happy_per:

Det är väl 7års garanti på RMe..
10år på RMx

Jag har en RM750x som har gått till Corsair på RMA då det slutade fungera efter drygt 4år.

Tack för rättelsen, det är 7 års garanti, inte 10 år.

Oavsett vad så är det en oerhört lång garantitid, särskilt när andra märken endast lämnar tre år (i regel).

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av miizoo:

Hur har det gått sedan du bytte ut det? Fortfarande fel eller funkar datorn som den ska nu?

Åkte in till NoN med nätagget och fick det bytt mot ett "ASUS TUF Gaming 850W Gold" mot en liten mellanskillnad men det rullar på riktigt fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pangkulan89:

Åkte in till NoN med nätagget och fick det bytt mot ett "ASUS TUF Gaming 850W Gold" mot en liten mellanskillnad men det rullar på riktigt fint.

Härligt att höra! Vad tycker du om kablarna? Av det jag sätt i videos verkar de riktigt smidiga att jobba med fast man kanske får lägga lite tid på att stripa ihop dem.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz

Permalänk

Kablarna kom lite som en överraskning för min del, en väldigt positiv sådan blir som du skriver väldigt fint om man tar sig tiden och man slipper köpa massa extra sleevade förlängnings kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pangkulan89:

Kablarna kom lite som en överraskning för min del, en väldigt positiv sådan blir som du skriver väldigt fint om man tar sig tiden och man slipper köpa massa extra sleevade förlängnings kablar.

Låter bra. Skönt att det löste sig!

Visa signatur

Ryzen 5 5600 | ASRock B550M-HDV | 16GB DDR4 3200Mhz | XFX RX 6600 XT Speedster MERC 308 8GB | ASUS TUF Gaming 750W | MSI Optix 25" IPS 165Hz