Starfield – den stora tråden

Permalänk
Skrivet av Fulci:

AMD släppte en spec med sina rekommendationer.
https://www.amd.com/en/gaming/featured-games/starfield.html

Visserligen är den en del av deras samarbete och en promotion för att sälja AMD produkter. Men man kan väl anta att det är en fingervisning. De rekommenderar RX 6800 för 1440p. Om du tweakar ner grafiken en del borde det fungera. När det gäller CPU rekommenderar de 7700. Men skillnaderna på CPU är mindre än för GPU så det bör inte vara något problem med en 5700 där.

Spelet kommer stödja alla AMD tekniker för uppskalning, vilket gör att man har mer möjligheter att tweaka för att få en inställning som passar.

Ok, datorn byggs nu och får någon kupong till starfield så tänkte kolla om de funkar att lira på, annars ingår de på gamepass också.

Har aldrig lirat 1440p då varken dator eller skärm klarat det, har du någon kunskap om skärmar och kan ge en liten input om vad jag borde skaffa?

#20115383

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oduglig gosse:

Ok, datorn byggs nu och får någon kupong till starfield så tänkte kolla om de funkar att lira på, annars ingår de på gamepass också.

Har aldrig lirat 1440p då varken dator eller skärm klarat det, har du någon kunskap om skärmar och kan ge en liten input om vad jag borde skaffa?

#20115383

Ser att Laxpudding svarat i den där tråden - han är Sweclockers guru när det gäller skärmar och tekniken i dem, så kika igenom hans inlägg i tråden. Första skärmen du länkade är en 1080-skärm, de andra 1440-skärmar. Det skiljer lite i pris, och upplösningen 1440 ställer lite högre krav på din hårdvara. Du kan nog absolut få ett 6700-kort och en 5700-processor att spela Starfield i 1440, men då får du nog ställa ner förväntningarna på både framerate och/eller grafik samt vara generös med uppskalningstekniken.

Jag kan tycka lite så här: Det finns inget direkt egenvärde att köra en upplösning över en annan - som 1440p jämfört med 1080p. Det handlar bara om fler pixlar som kan mosas in på en yta. Det ena är inte nödvändigtvis bättre än det andra. Det handlar ytterst om skärmstorlek. Om man kliver uppåt 27" storlek på skärm, då kan det vara läge att växla över till 1440p också, tycker jag. En 27-tumsskärm "fylls ut bättre" av 1440 stycken pixlar än 1080 stycken.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oduglig gosse:

Funkar detta och lira på

Ryzen 7 5700x
Rx 6700 xt 12g

Kommer fungera toppenbra skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Inte så många veckor kvar till release nu, 6-7 veckor ungefär.

Permalänk
Medlem

Några korta animerade videos som ger lite story, men info på länken.

The Settled Systems – A Starfield Animated Anthology
https://bethesda.net/en/game/starfield/article/ddtEkby0KjT7Vk...

Supra Et Ultra

Where Hope is Built

The Hand that Feeds

Permalänk
Medlem

Ja, detta är första gången på många år jag ser fram emot ett spelsläpp. Jag spelar fortfarande Skyrim enorm mycket, tolv år senare. Om Starfield blir lika öppet, smidigt och underhållande, så vore det fantastiskt!

Ska bli intressant att se vad min burk klarar av att leverera i 4K med grafiken på max eller nära max.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, detta är första gången på många år jag ser fram emot ett spelsläpp. Jag spelar fortfarande Skyrim enorm mycket, tolv år senare. Om Starfield blir lika öppet, smidigt och underhållande, så vore det fantastiskt!

Ska bli intressant att se vad min burk klarar av att leverera i 4K med grafiken på max eller nära max.

Haha ja rätt sjukt att man sitter och plöjer timmar i ett 12 år gammalt spel fortfarande.

Just att Starfield är ett Bethesda-spel gör att jag tror att det kommer ha de här detaljerna som gör att man inte blir trött på att spela det, samt att det antagligen kommer växa fram en enorm mod-community som fyller på med oändligt med content även till Starfield.

Permalänk
Medlem

Har nu kollat på den trekvart långa videon som länkats till nån sida bakåt. Mycket mer fokus på rymdskepp och flygning än jag hade trott och hoppats. Men, då är frågan om det kommer att gå att använda en joystick? Vad jag läst mig till på andra håll är det osannolikt att det finns ett direktstöd för det, men att det bör gå att "emulera" andra stödda kontroller med en joystick, så det blir ungefär samma resultat. Nån som har en känsla för hur rimligt detta är?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har nu kollat på den trekvart långa videon som länkats till nån sida bakåt. Mycket mer fokus på rymdskepp och flygning än jag hade trott och hoppats. Men, då är frågan om det kommer att gå att använda en joystick? Vad jag läst mig till på andra håll är det osannolikt att det finns ett direktstöd för det, men att det bör gå att "emulera" andra stödda kontroller med en joystick, så det blir ungefär samma resultat. Nån som har en känsla för hur rimligt detta är?

Den enklaste joysticken att använda ser ut såhär:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den enklaste joysticken att använda ser ut såhär:
<Uppladdad bildlänk>

Nån joystick är det inte, och mitt hat mot handkontroller vet inga gränser. Så, det jag undrade var mer hur troligt det är att det går att simulera/emulera så en joystick ser ut som en "godkänd" kontroll för spelet?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nån joystick är det inte, och mitt hat mot handkontroller vet inga gränser. Så, det jag undrade var mer hur troligt det är att det går att simulera/emulera så en joystick ser ut som en "godkänd" kontroll för spelet?

Jag misstänker att PC-versionen blir "kontroller-agnostisk", för jag antar att du ska spela det på PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag misstänker att PC-versionen blir "kontroller-agnostisk", för jag antar att du ska spela det på PC?

Absolut på PC, ja. Låter ju bra om det är så.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Absolut på PC, ja. Låter ju bra om det är så.

Jag kan tillägga att jag också enbart kommer köra det på PC.

Jag köpte den Starfield-brandade handkontrollen till 50% som ett samlarobjekt då det inte gick att få tag på en fysisk låda utan att köpa Collectors Edition, och till 50% som backup om det visar sig att kontrollerna i spelet inte går att sköta på ett vettigt sätt med mus och tangentbord för flygdelarna. Nu har jag flugit i väldigt många spel med mus+tgb, och blev t.ex. snabbt känd i BF2 back in the day för mina snabba och exakta helikopterlandningar, så är inte direkt orolig för att det kommer vara så mycket svårare i Starfield.

Permalänk
Medlem

Ett customdesignat Starfield case av Benito Quintanilla (modsbyben). Visas upp på Quakecon.
https://www.instagram.com/p/CvxPvMhgslV/

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett litet svalt intresse för Starfield men nu är jag taggad och redo!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag har haft ett litet svalt intresse för Starfield men nu är jag taggad och redo!

vad har ändrats ?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

vad har ändrats ?

Vet faktiskt inte, tror nog mitt intresse för spel har förändrats en del på sistone och när det det började dyka upp videos för detta spel för längesen var jag "nog inte riktigt där" Nu ser jag dock väldigt mycket fram mot ett rymd RPG

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Börjar bli löjligt hypad, och jag älskar den känslan! Tänk när man får gå upp dagen det släpps, sätta sig med en nybryggd kopp kaffe och låta äventyret börja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av James Ulrich:

Börjar bli löjligt hypad, och jag älskar den känslan! Tänk när man får gå upp dagen det släpps, sätta sig med en nybryggd kopp kaffe och låta äventyret börja.

Det kommer släppas 02:00 för fredagen 1e September oss här i Sverige som köpt Collectors eller Digital Deluxe. En vecka senare för andra. Jag har redan tagit ut en flex dag, damen och barnen åker till hennes mamma över helgen och hypen är på max. Har turen att min sambo är väldigt förstående för mitt spel intresse trots att hon inte delar det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganzo:

Det kommer släppas 02:00 för fredagen 1e September oss här i Sverige som köpt Collectors eller Digital Deluxe. En vecka senare för andra.

Bra, då hinner det komma ut recensioner och åsikter, och kanske även tips, inför att vi snåljåpar har möjlighet att köpa det...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Game pass Ultimate

Halloj!
Funderar på att skaffa Starfield via Ultimate och därigenom välja hur jag ska spela, xbox series x med en 75" tv och Atmos, eller köra med pc.
Tänker jag rätt här, att Game pass Ultimate ger mig access mot både xbox och pc? Kanske flexa mellan enheterna när jag vill stänga in mig i hörlurarna, när gumman ser på Dr Phil.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicata:

Halloj!
Funderar på att skaffa Starfield via Ultimate och därigenom välja hur jag ska spela, xbox series x med en 75" tv och Atmos, eller köra med pc.
Tänker jag rätt här, att Game pass Ultimate ger mig access mot både xbox och pc? Kanske flexa mellan enheterna när jag vill stänga in mig i hörlurarna, när gumman ser på Dr Phil.

Ja du får access på både PC och XBOX, observera dock att av allt jag läst är spelet inte crossplay/cloudsave så du kan INTE hoppa mellan PC/xbox och det blir helt separata spelsessioner då.

Permalänk
Medlem

Börjar bli sjukt taggad, speciellt nu när det börjar läcka ut tweets (x's???) om att spelet är otroligt bra från dom som fått review codes.

Ska köra på min gaminglaptop med ett i7 12700h, 32gb ram och 3070Ti, kör den kopplad till min LG OLED C2 och kör alla spel med DLSS Balanced för att få 60fps, har fungerat chockerande bra för alla titlar jag testat, är grymt nöjd med den tekniken. Dock har jag läst nu att Starfield bara kommer ha FSR som ger både sämre bild och sämre prestanda Många titlar får dock DLSS inmoddat till sig, hoppas så blir fallet med Starfield också.
I värsta fall får jag låsa det på 30fps och köra med handkontroll tills DLSS är inmoddat och FSR inte orkar driva runt det till en början.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Ok!
Jag velar mellan pc och xbox, så det vore skönt att få prova några månader mellan enheterna innan köp, låt väl att man får skapa sig 2 olika karaktärer för att få det nöjet.
Tack snälla för din insikt, det hjälper mig att förstå hur det fungerar.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Ska köra på min gaminglaptop med ett i7 12700h, 32gb ram och 3070Ti, kör den kopplad till min LG OLED C2 och kör alla spel med DLSS Balanced för att få 60fps, har fungerat chockerande bra för alla titlar jag testat, är grymt nöjd med den tekniken. Dock har jag läst nu att Starfield bara kommer ha FSR som ger både sämre bild och sämre prestanda Många titlar får dock DLSS inmoddat till sig, hoppas så blir fallet med Starfield också.
I värsta fall får jag låsa det på 30fps och köra med handkontroll tills DLSS är inmoddat och FSR inte orkar driva runt det till en början.

DLSS och uppskalningstekniker är en blessing när det gäller att spela i högre upplösning. Jag spelar nog inget grafiktyngre spel i native om uppskalningsalternativ finns. Vet dock inte om du behöver ha ont i magen över att FSR är så hopplöst mycket sämre än DLSS. Den kanske inte är fullt lika bra alla gånger, men glappet mellan dem verkar generellt vara som minst i 4K (förutsatt att du nu spelar i 4K på din tv). Skillnaden varierar lite grann beroende på hur "hård" uppskaling som krävs - Quality kontra Balanced och så vidare - men i vilket fall tvivlar jag väldigt starkt på att FSR är så pass uselt att du hellre låser spelet till 30 hemska bildrutor/sekund. Där är vi alla olika, så klart, men 30fps är borderline ospelbart, tycker jag.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

DLSS och uppskalningstekniker är en blessing när det gäller att spela i högre upplösning. Jag spelar nog inget grafiktyngre spel i native om uppskalningsalternativ finns. Vet dock inte om du behöver ha ont i magen över att FSR är så hopplöst mycket sämre än DLSS. Den kanske inte är fullt lika bra alla gånger, men glappet mellan dem verkar generellt vara som minst i 4K (förutsatt att du nu spelar i 4K på din tv). Skillnaden varierar lite grann beroende på hur "hård" uppskaling som krävs - Quality kontra Balanced och så vidare - men i vilket fall tvivlar jag väldigt starkt på att FSR är så pass uselt att du hellre låser spelet till 30 hemska bildrutor/sekund. Där är vi alla olika, så klart, men 30fps är borderline ospelbart, tycker jag.

Kommer självklart prova FSR och hoppas på det bästa Kör mycket riktigt 4K på TVn. Sista utväg är 30fps låsta och köra med kontroll, spelar mycket PS5 så är hyfsat van vid 30 bildrutor.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Varning för Starfield-läckage!

Verkar som att någon tjomme lagt upp en video med gameplay från spelets första halvtimme. Urusel video som spelats in vertikalt på telefonen, men lyckas ändå spoila inledningen en skvätt.

Permalänk
Medlem

Om man köper spelet digitalt och plussar på med Premium Edition upgrade, kan man då spela från den 1/9?

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ja du får access på både PC och XBOX, observera dock att av allt jag läst är spelet inte crossplay/cloudsave så du kan INTE hoppa mellan PC/xbox och det blir helt separata spelsessioner då.

Skrivet av spicata:

Ok!
Jag velar mellan pc och xbox, så det vore skönt att få prova några månader mellan enheterna innan köp, låt väl att man får skapa sig 2 olika karaktärer för att få det nöjet.
Tack snälla för din insikt, det hjälper mig att förstå hur det fungerar.

Det har nyligen fått märkningen "xbox play anywhere" så progress borde följa med över mellan xbox och PC
https://www.xbox.com/en-US/games/store/starfield/9NCJSXWZTP88