Färre IT-jobb på distans gör att fler slutar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Jag är själv och har inga barn heller. Jag kan bara föreställa mig helvetet som uppträder när man skall försöka synka med hämtning och lämning av barn och alla deras aktiviteter.

Det som frustrerade mig mest var att trots att det bokstavligen inte finns något alternativ (bussar har inte gått på samma sträcka sedan hedenhös) så kunde det inte alltid erbjudas ersättningsbussar när det sket sig. I alla fall inte före man suttit på ett stillastående tåg i minst fyra timmar redan. Och det faktum att priserna för månadskort fortsätter att gå upp hela tiden, trots att den produkt man levererar bara blir sämre. Själva definitionen av en monopolsituation där det inte finns några andra alternativ. Annat är att ta bilen såklart...

Fick återigen smaka på samma skit när jag återvände hemåt inför julhelgen och fastnade i Södertälje två dagar för jul. Tur i oturen så rullade vi just in på perrongen när strömmen gick och aldrig återvände. De pratade om att *kanske* fixa ersättningsbussar men fick till slut (efter tre timmar) erkänna att de inte klarade av det och att alla fick ta sig hem på egen hand istället... Fick fixa egen skjuts och var hemma efter ett på natten. Vilken fantastiskt service!

En annan förälder fick en anmälan till socialtjänsten för att hon var 5 minuter sen (sista barnet på förskolan). Med den premissen blir det ju lite stökigt när hemresan själv kan variera mellan 1.5-7h beroende på spårens tillgänglighet. Annars skulle jag behöva vända i dörren och börja hemresan på förmiddagen för att kunna garantera att vara hemma i tid de flesta dagarna…

Nej, alla politiker och de som jobbar med tågen har verkligen en extrem bakläxa att göra. Och nu är det ju många färre som åker än 2019, det borde ju gå att fixa marginaler då

Permalänk
Skrivet av medbor:

En annan förälder fick en anmälan till socialtjänsten för att hon var 5 minuter sen (sista barnet på förskolan). Med den premissen blir det ju lite stökigt när hemresan själv kan variera mellan 1.5-7h beroende på spårens tillgänglighet. Annars skulle jag behöva vända i dörren och börja hemresan på förmiddagen för att kunna garantera att vara hemma i tid de flesta dagarna…

Nej, alla politiker och de som jobbar med tågen har verkligen en extrem bakläxa att göra. Och nu är det ju många färre som åker än 2019, det borde ju gå att fixa marginaler då

När Sossarna hade makten var de så galet frustrerande att tågdebatten då huvudsakligen handlade om att man absolut ville satsa *500 miljarder* på ett snabbtåg för att spara 45 minuter mellan Stockholm och Göteborg. Inte om att börja med att satsa kanske en tredjedel av det och uppgradera 150 år gamla spårsystem så att de tåg vi faktiskt har *kommer och går i tid*.

Jag vill inte ens veta hur många tiotals miljarder om året det kostar samhället i förlorad produktivitet för att folk sitter på stillastående tåg (eller står på perronger) istället för att jobba.

Det är också ett gott tecken på att de flesta av de politiker som tar dessa beslut inte har sett ett pendlingståg på vykort ens. Skulle de själva pendla med tåg så skulle problemet vara löst sedan länge. Istället har det varit ungefär lika jävligt i femton år nu.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Om min arbetsgivare inte ger mig det jag vill ha så går jag någon annanstans. Så enkelt är det.

Vad som gör att jag söker nytt jobb:
Kontorslandskap. Sätter inte min fot där, aldrig någonsin.
Obetald lunch.
Oflexibla arbetstider. Jag kommer och går när jag vill inom rimliga tider. Så länge mitt jobb blir gjort så har de inget att gnälla på.
Obetald resa till jobbet. Från att jag går ut genom ytterdörren till jag kliver in igen går stämpelklockan.
Oflexibel arbetsplats. Vill jag jobba hemma så gör jag det. Jag gör det inte ofta då jag föredrar att vara på plats men jag bestämmer själv.
Planerad semester. Jag tar upp till 1 vecka semester när jag vill utan planering.

Detta är min arbetsgivare mycket medveten om.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Obetald lunch.
Obetald resa till jobbet. Från att jag går ut genom ytterdörren till jag kliver in igen går stämpelklockan.
Planerad semester. Jag tar upp till 1 vecka semester när jag vill utan planering.
...
Detta är min arbetsgivare mycket medveten om.

Vilken arbetsgivare? / hur många har såna vilkor?
Nästan sign me up. *g*

Håller med dig till 100% annars, men det låter nästan lite för bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Vilken arbetsgivare? / hur många har såna vilkor?
Nästan sign me up. *g*

Håller med dig till 100% annars, men det låter nästan lite för bra.

Nej de har inte sådana allmänna villkor men om de vill ha mig kvar så är det det som gäller. Ja det eller höja min lön ordentligt. De valde den första vägen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör