Telia 5G med Nokia Fastmile 5G antenn rakt in i Ubuquiti USG

Permalänk
Medlem

Telia 5G med Nokia Fastmile 5G antenn rakt in i Ubuquiti USG

Vi bor mitt ute i skogen och kommer aldrig få fiber grävt till oss. Nu har Telia byggt en 5G mast dryga 8-900m från oss och vi ser hinderljusets röda lampa och det är inte mycket träd i vägen. Så jag tänkte sätta upp Nokia Fastmile 5G antennen ute under takfoten på ett maströr och vinkla den mot masten, och sedan skarva på kabel eller byta till utomhuskabel då den drivs via en medföljande POE-injektor för att underlätta min kabeldragning. Nu kommer frågan kan jag köra in kabeln från antennen rakt in i WAN porten på min Ubiquiti USG eller måste man ha den medföljande Telia Routern för att det ska funka. Det är även TV i abonnemanget men den verkar inte köra den gamla lösningen där man har en dedikerad port för tv i routern, utan man laddar ner en app till smart-tv och kör där igenom alt via en app i Google TV (chrome cast) med fjärr.

Vill inte ha ytterligare en pryl som jag inte behöver. Jag har flera Ubiquiti acc-punkter som jag själv styr över. Kollar jag i instruktionsdokumentet för antennen så är det någon typ av router i den och det ska vad jag kan läsa mig till gå att sätta den i Bridge mode och sedan köra allt via USGen.

Vad tror ni?

Visa signatur

i5 10400 | Asus 3060-TI | Asus ROG Strix Z490-G | Corsair VENGEANCE 32GB 3600mhz | 1TB WD SN750 NVMe | Corsair HX750W | X | BenQ 27" |

Permalänk
Medlem

Frågan är om du Behöver Fastmile antenn. Jag har 5G bredband från Telia tillsammans med ZTE MC888 Pro som man får med och med den kommer ingen antenn, jag har 700meter till masten.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Den ingick i paketet, så jag tänkte bara använda den då simkortet sitter i antennen och inte i routern som följer med. Bara en nyfiken fråga vilken hastighet och svarstid får du på 700m?

Visa signatur

i5 10400 | Asus 3060-TI | Asus ROG Strix Z490-G | Corsair VENGEANCE 32GB 3600mhz | 1TB WD SN750 NVMe | Corsair HX750W | X | BenQ 27" |

Permalänk
Medlem

Jaha okej. Ja då är det nog bäst att använda den.

Har aldrig över 25ms svarstid, som bäst kan man ligga på ca 10ms på en söndag natt mot måndag

Alltid runt 300mbit. Så jag är mer än nöjd jämfört med ADSL som jag hade tidigare. Jag spelar även FPS spel och inga problem där heller.

Lycka till med det andra.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Skrivet av wbugs:

Vi bor mitt ute i skogen och kommer aldrig få fiber grävt till oss. Nu har Telia byggt en 5G mast dryga 8-900m från oss och vi ser hinderljusets röda lampa och det är inte mycket träd i vägen. Så jag tänkte sätta upp Nokia Fastmile 5G antennen ute under takfoten på ett maströr och vinkla den mot masten, och sedan skarva på kabel eller byta till utomhuskabel då den drivs via en medföljande POE-injektor för att underlätta min kabeldragning. Nu kommer frågan kan jag köra in kabeln från antennen rakt in i WAN porten på min Ubiquiti USG eller måste man ha den medföljande Telia Routern för att det ska funka. Det är även TV i abonnemanget men den verkar inte köra den gamla lösningen där man har en dedikerad port för tv i routern, utan man laddar ner en app till smart-tv och kör där igenom alt via en app i Google TV (chrome cast) med fjärr.

Vill inte ha ytterligare en pryl som jag inte behöver. Jag har flera Ubiquiti acc-punkter som jag själv styr över. Kollar jag i instruktionsdokumentet för antennen så är det någon typ av router i den och det ska vad jag kan läsa mig till gå att sätta den i Bridge mode och sedan köra allt via USGen.

Vad tror ni?

Ska inte vara några problem att plugga in den där. Fick själv en Nokia 5G Fastmile från Telia igår, sitter dock med Mikrotik grejer. Men samma princip.

Fastmilen är ju en antenn / modem så behövs ingen bryggning etc.

Sedan. Du behöver inte byta ut plattkabeln som följer med den är redan vatten och uv tålig etc.

Bara att dra in via fönster eller lämpligt hål genom fasaden till nätverksskåp etc vars man placerar själva injektorn.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamus85:

Ska inte vara några problem att plugga in den där. Fick själv en Nokia 5G Fastmile från Telia igår, sitter dock med Mikrotik grejer. Men samma princip.

Fastmilen är ju en antenn / modem så behövs ingen bryggning etc.

Sedan. Du behöver inte byta ut plattkabeln som följer med den är redan vatten och uv tålig etc.

Bara att dra in via fönster eller lämpligt hål genom fasaden till nätverksskåp etc vars man placerar själva injektorn.

Ok. Men en förutsättning är att den står i bridge mode annars är ju risken att det blir dubbel NAT då antennen även har en router funktion. Jag vill ju ha oroutat in i min USG så sköter jag mitt nätverk därifrån.

Visa signatur

i5 10400 | Asus 3060-TI | Asus ROG Strix Z490-G | Corsair VENGEANCE 32GB 3600mhz | 1TB WD SN750 NVMe | Corsair HX750W | X | BenQ 27" |

Permalänk
Medlem

Då har Telia slagit igång grejerna och jag har anslutit antennen till min USG 3P på WAN port 2 och allt verkar funka, har 35Mbit och 25ms svarstid med antennen inomhus, har beställt en switch till nu så jag kan montera den ute på fasaden och mata den direkt från switchens POE så dår vi se om bandberedden ökar lite.

Visa signatur

i5 10400 | Asus 3060-TI | Asus ROG Strix Z490-G | Corsair VENGEANCE 32GB 3600mhz | 1TB WD SN750 NVMe | Corsair HX750W | X | BenQ 27" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wbugs:

Då har Telia slagit igång grejerna och jag har anslutit antennen till min USG 3P på WAN port 2 och allt verkar funka, har 35Mbit och 25ms svarstid med antennen inomhus

Ouch. 35Mbit med 5G låter ju riktigt värdelöst. Jag fick 270Mbit över 4G med riktantenn mot en mast som låg 9km bort så 35Mbit känns ju inte direkt okej.

Edit: Såg nu att du hade antennen inomhus så det förklarar ju kanske varför det är så dåligt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Vi har 4G innan och har ca 25Mbit med 9km till masten med riktantenn. Så jag hoppas detta ska bli bättre, vi kunde inte få 4G+ som dom kallar det på Telia vilket jag tror du hade med 270Mbit. Vi bor på landet mitt ute i skogen så vi är minst prioriterade Så dom kan leverera 30-150Mbit men garanterar minst 30Mbit via 5G. Hade vi haft 5G+ så är det andra bandbredder. Så jag håller tummarna att det blir högre när jag fått min nya switch så jag kan få ut antennen på den sidan av huset som vetter mot masten.

Visa signatur

i5 10400 | Asus 3060-TI | Asus ROG Strix Z490-G | Corsair VENGEANCE 32GB 3600mhz | 1TB WD SN750 NVMe | Corsair HX750W | X | BenQ 27" |

Permalänk
Medlem

En nackdel med Nokia Fastmile är att antennen inte är nåt vidare på de låga frekvenserna:
5G NR antenna gains:
• n78: 4-9 dBi
• n7/n38/n40/n41: 3-6.5 dBi
• n1/n3: 3-4 dBi
• n5/n8/n20/n28: 1-2 dBi

https://en.wikipedia.org/wiki/5G_NR_frequency_bands

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av wbugs:

Vi har 4G innan och har ca 25Mbit med 9km till masten med riktantenn. Så jag hoppas detta ska bli bättre, vi kunde inte få 4G+ som dom kallar det på Telia vilket jag tror du hade med 270Mbit. Vi bor på landet mitt ute i skogen så vi är minst prioriterade Så dom kan leverera 30-150Mbit men garanterar minst 30Mbit via 5G. Hade vi haft 5G+ så är det andra bandbredder. Så jag håller tummarna att det blir högre när jag fått min nya switch så jag kan få ut antennen på den sidan av huset som vetter mot masten.

Ja, jag bor också mitt ute på landet - det var därför jag behövde rikta in mig på en mast 9km bort. Det gäller ju att man vet vad man gör så att man ser till att ansluta mot en mast med 1800MHz-band, låser frekvensen så det inte hoppar över till lägre frekvens och hastighet, att man har en riktig riktantenn (inte rundstrålande) m.m.

Men absolut att det kan vara så att du verkligen inte har någon mast inom en mil (eller mer) med högre frekvenser och då hjälper det ju ingenting. Men risken att det är så är rätt liten.

Åk runt med ett Telia-abonnemang i en Android-telefon och använd CellMapper för att hitta master med 1800Mhz eller högre. Rikta in dig där.

Vad Telia säger är irrelevant för Telias kundtjänst ger dig inte information om var alla master ligger eller vilka frekvenser dom har, eller om dom är överbelastade. Det arbetet måste man göra själv.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Dessvärre är detta den enda 5G masten i trakten i nuläget. Vi har knappt haft GSM täckning innan tills dom uppgraderade till 4G på den andra masten och dom aktiverade Telia WIFI samtal så vi kunde få bättre mobiltäckning. Nu byggde dom denna mast för något år sedan och har äntligen byggt ut den för att klara 5G bredband/smalband. Så jag har inte så många fler master att välja på.

Eller så får man uppgradera till en Mikrotik 5G mottagare med externa antenn med SMA anslutningar så man kan sätta riktantenner på gamla maströret på taket.

För fiber verkar dom inte vilje dra till oss på våran väg, enligt planen så drar dom till dom första 4 hushållen på vägen sen är det ytterligare 3 hushåll som ligger 1km längre in som inte är med i planen.

Visa signatur

i5 10400 | Asus 3060-TI | Asus ROG Strix Z490-G | Corsair VENGEANCE 32GB 3600mhz | 1TB WD SN750 NVMe | Corsair HX750W | X | BenQ 27" |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wbugs:

Dessvärre är detta den enda 5G masten i trakten i nuläget. Vi har knappt haft GSM täckning innan tills dom uppgraderade till 4G på den andra masten och dom aktiverade Telia WIFI samtal så vi kunde få bättre mobiltäckning. Nu byggde dom denna mast för något år sedan och har äntligen byggt ut den för att klara 5G bredband/smalband. Så jag har inte så många fler master att välja på.

Eller så får man uppgradera till en Mikrotik 5G mottagare med externa antenn med SMA anslutningar så man kan sätta riktantenner på gamla maströret på taket.

För fiber verkar dom inte vilje dra till oss på våran väg, enligt planen så drar dom till dom första 4 hushållen på vägen sen är det ytterligare 3 hushåll som ligger 1km längre in som inte är med i planen.

Vem är det som inte vill dra fiber ? Ni har inte funderat på att själva lösa det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av wbugs:

Dessvärre är detta den enda 5G masten i trakten i nuläget. Vi har knappt haft GSM täckning innan tills dom uppgraderade till 4G på den andra masten och dom aktiverade Telia WIFI samtal så vi kunde få bättre mobiltäckning. Nu byggde dom denna mast för något år sedan och har äntligen byggt ut den för att klara 5G bredband/smalband. Så jag har inte så många fler master att välja på.

Eller så får man uppgradera till en Mikrotik 5G mottagare med externa antenn med SMA anslutningar så man kan sätta riktantenner på gamla maströret på taket.

För fiber verkar dom inte vilje dra till oss på våran väg, enligt planen så drar dom till dom första 4 hushållen på vägen sen är det ytterligare 3 hushåll som ligger 1km längre in som inte är med i planen.

När du mätte 35mbps ner hade du antennen riktad mot vars masten är? Det låter annars som att Telia inte riktigt har kapacitet till den ännu. Alternativt att den där lilla USGn inte orkar med av någon anledning...

Du kan installera Nokia Wireless på din telefon och se hur signal etc ser ut när du testar dig fram till vars det fungerar som bäst.

Jag bor som sagt också mitt ute i ingenstans har drygt 4.5km till masten. Telia kör iaf här på n28 bandet och med det har jag drygt 300 ner och 40 upp. Att ha antennen här innanför fönsterrutan kontra utanför gjorde absolut ingen skillnad.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4