Råd ang nekad ånger, läropengar?

Permalänk
Medlem

Råd ang nekad ånger, läropengar?

Hej.

Jag köpte ett nytt grafikkort via Tradera från ett företag
https://www.tradera.com/item/341372/622709779/helt-ny-gigabyt...-

Kan sluta med läropengar. Då jag missade texten: ånger gäller ej. Oavsätt hur det slutar i det här så kan min historia avråda andra att göra samma misstag att köpa från detta företag.

Det började med att jag kontaktade säljaren med lite vanliga frågor, och fick då ett väldigt oprofessionellt svar. Jag meddalade då att jag önskade ångra beställningen. I detta läge var varan ej skickat från säljaren. Företaget svarade att dem nekar till ånger och hänvisar till:

"vänligen noter att köpt aktion "622709779" är skriftligt undantaget från ångerrätt, detta finner ni skrivet på svenska rakt ut i köpt aktion. Detta enligt lag och undantag som ges via 2 Kap, 11 § under Lag (2005:59)."

Googlade lagen som den hänvisar:
Undantag från ångerrätten

2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen.

Tyckte att detta kändes absurt. Om inte ångerrätt gäller här, när gäller den. Kan ett företag bara skriva att ånger inte gäller och sedan är dem undantagna. Det är inte guld eller bitcoins jag har köpt.

Jag lämnar då ett dåligt omdöme på tradera där jag skriver: säljaren nekar ånger på betald men ej skickad vara, måste driva tvist via klarna/tradera

Säljaren ringer via telefon och hotar att jag kommer förlora i tingsrätten och att dem kan få mig svartlistad från tradera pga omdömet. Men säger sedan att dem skall acceptera min ånger. Jag ber om skriftlig bekräftelse men får aldrig det. Och blir sedan nekad igen via Tradera chatt några dagar senare.

Detta är fortfarande en ånger på en vara som inte ens är skickat från säljaren.

Tradera tar bort mitt omdöme 2 gånger utan kommentar. och när jag ringer till tradera och klagar att mitt omdöme är borttaget så hänvisar dem till ett mail som säljaren skickat till ifrån Konsumentverket där det bedöms att jag inte har ångerrätt pga den lagpunkten. Så jag får inte lämna dåligt omdöme om säljaren.

Roliga är att jag själv ringde konsumtverket tidigare för jag var nyfiken, och dem då meddelade mig att jag hade ångerrätt oavsätt vad säljaren skrev på tradera.

Traderas egna info om ångerrätt vid köp från företag:

https://info.tradera.com/sakerhetscenter/regler-pa-tradera/an...

Aja, får se vad som händer. Men störigt är det.

Permalänk
Medlem

Det är styrt i lagen, säljaren kanske har en bild av att hen säljer som privatperson. Distansavtalslagen gäller.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumserik:

Det är styrt i lagen, säljaren kanske har en bild av att hen säljer som privatperson. Distansavtalslagen gäller.

Sjukt att tradera inte tillåter mig att lämna dåligt omdöme. Skrev endast att säljaren nekar ånger på betald men ej skickad vara. Så att andra köpare kan uppmärksamma detta innan köp. Känns som tradera skyddar säljare som dessa. Förstår inte hur den lagen som hänvisas till här kan vara relevant för ett grafikkort som sälj från ett företag.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan du ha en mycket jobbig resa framför dig.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1592226-min-resa-med-t...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Jag sjunger gärna med i kråksången att Tradera är ett skitföretag. Du får bara deras eventuella hjälp om man köper till deras extra försäkring vid varje köp. Dom tar nol ansvar och ger dig inget för avgiften dom tar.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk

Vet att det finns ett litet loop-hole på blocket (vet ej hur tradera hanterar betalning). Om man köper med köpskydd så håller blocket pengarna åt dig tills du godkänt varan efter att du hämtat ut den på posten. Jag hade en köpare som också ångrade sitt köp efter att han hade betalt men valde att inte hämta ut paketet på posten så det blev returnerat, han behövde bara stå för fraktkostnaden men fick resterande pengar tillbaka. Blocket har samma regler där gällande ångerköp. Kanske funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumserik:

Jag sjunger gärna med i kråksången att Tradera är ett skitföretag. Du får bara deras eventuella hjälp om man köper till deras extra försäkring vid varje köp. Dom tar nol ansvar och ger dig inget för avgiften dom tar.

Roliga är att jag har köpt traderas köpesskydd i detta läge. Går via klarna. Har nu reklamerat den vägen.

Men bra att veta att ett företag på tradera tydligen kan neka all ånger med hänvisning till den punkten i lagen. Den kan man ju tyda gäller exakt alla typer av varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stonecore:

Vet att det finns ett litet loop-hole på blocket (vet ej hur tradera hanterar betalning). Om man köper med köpskydd så håller blocket pengarna åt dig tills du godkänt varan efter att du hämtat ut den på posten. Jag hade en köpare som också ångrade sitt köp efter att han hade betalt men valde att inte hämta ut paketet på posten så det blev returnerat, han behövde bara stå för fraktkostnaden men fick resterande pengar tillbaka. Blocket har samma regler där gällande ångerköp. Kanske funkar?

Jag har faktiskt betalat extra för att få just köpeskydd. Och har reklamerat via klarna enligt traderas instruktion. Tänker att jag inte hämtar ut någon vara om det faktiskt skickas. (har inte skickats ännu på 9 dagar)

Permalänk
Medlem

Är inte jurist men företagets motivering låter konstig. Jämför med vad som sägs på https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/2732732/far-vi-...
I annonsen du budade hem står "Alla vår hårdvara specialbeställs och kommer helt fabriksny i plomberad förpackning med full fabriksgaranti, undantagen från ångerfrist." Men det framgår ju inte vad som skulle vara specialbeställt i detta fall, är det något särskilt med produkten eller finns samma att köpa från andra företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omipoen:

Är inte jurist men företagets motivering låter konstig. Jämför med vad som sägs på https://www.hallakonsument.se/fragor-och-svar/2732732/far-vi-...
I annonsen du budade hem står "Alla vår hårdvara specialbeställs och kommer helt fabriksny i plomberad förpackning med full fabriksgaranti, undantagen från ångerfrist." Men det framgår ju inte vad som skulle vara specialbeställt i detta fall, är det något särskilt med produkten eller finns samma att köpa från andra företag?

Exakt. Vad menar man med specialbeställt här. Det är ett vanligt grafikkort som säljs på init och Elgiganten. Köpte på tradera pga att dem är slut i många vanliga butikers lager. Dumt av mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumserik:

Det är styrt i lagen, säljaren kanske har en bild av att hen säljer som privatperson. Distansavtalslagen gäller.

På sidan TS länkar så stor det saker som

"Varför skall jag köpa från ert företag och inte ifrån privatperson?
Vänligen observera att våra varor och IT-delar säljes till er från oss som företag, ej privatperson. ............."

så jag har svårt att tro på just den teorin om vad som ligger bakom.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Joerå57:

Jag har faktiskt betalat extra för att få just köpeskydd. Och har reklamerat via klarna enligt traderas instruktion. Tänker att jag inte hämtar ut någon vara om det faktiskt skickas. (har inte skickats ännu på 9 dagar)

Vad jag kan läsa på tradera så har säljaren 7 dagar på sig att lämna in paketet hos ombudet. Om du har öppnat en tvist med säljaren så kan du ju hänvisa till detta? Det borde ju vara ett rimligt skäl till att avbryta köpet när tradera ser över ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stonecore:

Vad jag kan läsa på tradera så har säljaren 7 dagar på sig att lämna in paketet hos ombudet. Om du har öppnat en tvist med säljaren så kan du ju hänvisa till detta? Det borde ju vara ett rimligt skäl till att avbryta köpet när tradera ser över ärendet.

Tack för den infon! Bra att ha med sig i tvisten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Tyvärr kan du ha en mycket jobbig resa framför dig.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1592226-min-resa-med-t...

Usch och fy. Värsta är att tradera hjälper till genom att ta bort mitt varnande omdöme på säljarens begäran. Så det är större risk att andra gör samma misstag som mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joerå57:

"vänligen noter att köpt aktion "622709779" är skriftligt undantaget från ångerrätt, detta finner ni skrivet på svenska rakt ut i köpt aktion. Detta enligt lag och undantag som ges via 2 Kap, 11 § under Lag (2005:59)."

Googlade lagen som den hänvisar:
Undantag från ångerrätten

2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen.

Varför har du återgett just punkt 2 av de 14 punkterna i den paragrafen? Hur kom du till slutsatsen att det är den punkten som företaget åberopar?

Jag vet inte hur alla Tradera-auktioner någonsin gått till, men punkt 10 medger undantag från ångerrätten om det även går att lägga bud som inte är på distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Varför har du återgett just punkt 2 av de 14 punkterna i den paragrafen? Hur kom du till slutsatsen att det är den punkten som företaget åberopar?

Jag vet inte hur alla Tradera-auktioner någonsin gått till, men punkt 10 medger undantag från ångerrätten om det även går att lägga bud som inte är på distans.

Det var den paragrafen företaget hänvisade till när dem nekade min ånger. Det var köpt med fast pris via traderas hemsida.

Permalänk
Medlem

Orkar du så kan du absolut driva detta vidare. Kortet har ett ok pris och är du ute efter ett 4080 super så har du gjort en ok affär. Är det bara att du fick ett okunnigt och som jag tolkar dig lite nonchalant attityd i telefon efter köpet - Svälj detta och njut av produkten du köpt.
Om du vill gå vidare så kan du både gå på Tradera samt i första hand säljaren. Deras hänvisning till undantaget tror jag tyvärr inte håller. Konstigt att företaget direkt hänvisar till tingsrätten. Kanske skiter de i vad ARN skulle besluta och att du därför måste driva ärendet i tingsrätten. Utan att vara jurist så tror jag att du hade vunnit tvisten. De har helt enkelt dragit en rövare för att slippa kostnaden som seriösa företag har pga ångerrätten. Hade du beställt ett modifierat grafikkort, så absolut men inte i detta fallet. Värt det? Inte om jag var i dina skor. Men, du känner dig själv bäst.
Vidare så hänvisar tradera till Konsumentverket - som jag tolkar det finns ett utskick från dem som styrker företagets syn på konsumentköplagen. Du skriver att Konsumentverket i samtal med dig säger att de inte skickat sådan information. Har de det inte så kan det här handla om bedrägligt beteende alternativt urkundsförfalskning. Återigen är jag inte jurist utan egenföretagare. Du kan precis som företaget gjort mot dig, hota med att du kommer anmäla dem alternativt tradera för ovan punkter(kommer inte ihåg från din text vem som sagt vad riktigt).

Detta blev ett långt svar - Hoppas det ger dig lite 🤩

Konstig mening :)
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joerå57:

Det var den paragrafen företaget hänvisade till när dem nekade min ånger. Det var köpt med fast pris via traderas hemsida.

Om du menar "2 Kap, 11 § under Lag (2005:59)" så syftar det inte på punkt två utan kapitel två, paragraf 11 (utläses "andra kapitlet, elfte paragrafen").
Dvs allt detta:

Klicka för mer information

11 § Ångerrätten gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts
- mot betalning om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts, eller
- i utbyte mot endast konsumentens personuppgifter,
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
4. avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,
6. avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra,
7. avser alkoholhaltig dryck till ett bestämt pris, när leverans inte kan ske inom 30 dagar och värdet på drycken vid leveransen beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka,
8. avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten,
9. avser lösnummer av en tidning eller en tidskrift,
10. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation,
11. avser tillhandahållande av digitalt innehåll på något annat sätt än på ett fysiskt medium om tillhandahållandet har påbörjats och, ifall avtalet innebär en betalningsförpliktelse för konsumenten,
- konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tillhandahållandet påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt, och
- näringsidkaren antingen gett en bekräftelse på avtalet enligt 4 § eller gett en kopia av eller en bekräftelse på avtalet enligt 5 § andra stycket,
12. avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod,
13. avser en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd vid ett besök i konsumentens bostad, om besöket äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och reparations- eller underhållsåtgärden omfattas av konsumentens begäran eller har ett direkt samband med denna, eller
14. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har begärt ett besök från näringsidkaren i syfte att denne ska utföra reparationsåtgärder och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras.

Visa mer

Vad jag kan se så gäller ingen punkt dig. Punkt 1 gäller ju bara tjänster, inte varor.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om du menar "2 Kap, 11 § under Lag (2005:59)" så syftar det inte på punkt två utan kapitel två, paragraf 11 (utläses "andra kapitlet, elfte paragrafen").
Dvs allt detta:

Klicka för mer information

11 § Ångerrätten gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts
- mot betalning om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts, eller
- i utbyte mot endast konsumentens personuppgifter,
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
4. avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,
6. avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra,
7. avser alkoholhaltig dryck till ett bestämt pris, när leverans inte kan ske inom 30 dagar och värdet på drycken vid leveransen beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka,
8. avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten,
9. avser lösnummer av en tidning eller en tidskrift,
10. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation,
11. avser tillhandahållande av digitalt innehåll på något annat sätt än på ett fysiskt medium om tillhandahållandet har påbörjats och, ifall avtalet innebär en betalningsförpliktelse för konsumenten,
- konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tillhandahållandet påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt, och
- näringsidkaren antingen gett en bekräftelse på avtalet enligt 4 § eller gett en kopia av eller en bekräftelse på avtalet enligt 5 § andra stycket,
12. avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod,
13. avser en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd vid ett besök i konsumentens bostad, om besöket äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och reparations- eller underhållsåtgärden omfattas av konsumentens begäran eller har ett direkt samband med denna, eller
14. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har begärt ett besök från näringsidkaren i syfte att denne ska utföra reparationsåtgärder och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras.

Visa mer

Vad jag kan se så gäller ingen punkt dig. Punkt 1 gäller ju bara tjänster, inte varor.

Där det iofs inte heller finns något som styrker säljarens syn på det

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om du menar "2 Kap, 11 § under Lag (2005:59)" så syftar det inte på punkt två utan kapitel två, paragraf 11 (utläses "andra kapitlet, elfte paragrafen").
Dvs allt detta:

Klicka för mer information

11 § Ångerrätten gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts
- mot betalning om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts, eller
- i utbyte mot endast konsumentens personuppgifter,
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
4. avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,
6. avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra,
7. avser alkoholhaltig dryck till ett bestämt pris, när leverans inte kan ske inom 30 dagar och värdet på drycken vid leveransen beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka,
8. avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten,
9. avser lösnummer av en tidning eller en tidskrift,
10. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation,
11. avser tillhandahållande av digitalt innehåll på något annat sätt än på ett fysiskt medium om tillhandahållandet har påbörjats och, ifall avtalet innebär en betalningsförpliktelse för konsumenten,
- konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tillhandahållandet påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt, och
- näringsidkaren antingen gett en bekräftelse på avtalet enligt 4 § eller gett en kopia av eller en bekräftelse på avtalet enligt 5 § andra stycket,
12. avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod,
13. avser en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd vid ett besök i konsumentens bostad, om besöket äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och reparations- eller underhållsåtgärden omfattas av konsumentens begäran eller har ett direkt samband med denna, eller
14. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har begärt ett besök från näringsidkaren i syfte att denne ska utföra reparationsåtgärder och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras.

Visa mer

Vad jag kan se så gäller ingen punkt dig. Punkt 1 gäller ju bara tjänster, inte varor.

Det kan ju vara så att de 2 licenserna de skickar med gör att de använder sig utav undantaget. Men, dessa är även de produkter som enbart förbrukas om nyckeln används (dessutom troligen från någon gråmarknadssajt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om du menar "2 Kap, 11 § under Lag (2005:59)" så syftar det inte på punkt två utan kapitel två, paragraf 11 (utläses "andra kapitlet, elfte paragrafen").
Dvs allt detta:

Klicka för mer information

11 § Ångerrätten gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts
- mot betalning om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts, eller
- i utbyte mot endast konsumentens personuppgifter,
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
4. avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,
6. avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra,
7. avser alkoholhaltig dryck till ett bestämt pris, när leverans inte kan ske inom 30 dagar och värdet på drycken vid leveransen beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka,
8. avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten,
9. avser lösnummer av en tidning eller en tidskrift,
10. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation,
11. avser tillhandahållande av digitalt innehåll på något annat sätt än på ett fysiskt medium om tillhandahållandet har påbörjats och, ifall avtalet innebär en betalningsförpliktelse för konsumenten,
- konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tillhandahållandet påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt, och
- näringsidkaren antingen gett en bekräftelse på avtalet enligt 4 § eller gett en kopia av eller en bekräftelse på avtalet enligt 5 § andra stycket,
12. avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod,
13. avser en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd vid ett besök i konsumentens bostad, om besöket äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och reparations- eller underhållsåtgärden omfattas av konsumentens begäran eller har ett direkt samband med denna, eller
14. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har begärt ett besök från näringsidkaren i syfte att denne ska utföra reparationsåtgärder och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras.

Visa mer

Vad jag kan se så gäller ingen punkt dig. Punkt 1 gäller ju bara tjänster, inte varor.

Tack för bra info! När han ringde mig på telefon så var det den han pratade om. Men bra att veta att det gäller hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Orkar du så kan du absolut driva detta vidare. Kortet har ett ok pris och är du ute efter ett 4080 super så har du gjort en ok affär. Är det bara att du fick ett okunnigt och som jag tolkar dig lite nonchalant attityd i telefon efter köpet - Svälj detta och njut av produkten du köpt.
Om du vill gå vidare så kan du både gå på Tradera samt i första hand säljaren. Deras hänvisning till undantaget tror jag tyvärr inte håller. Konstigt att företaget direkt hänvisar till tingsrätten. Kanske skiter de i vad ARN skulle besluta och att du därför måste driva ärendet i tingsrätten. Utan att vara jurist så tror jag att du hade vunnit tvisten. De har helt enkelt dragit en rövare för att slippa kostnaden som seriösa företag har pga ångerrätten. Hade du beställt ett modifierat grafikkort, så absolut men inte i detta fallet. Värt det? Inte om jag var i dina skor. Men, du känner dig själv bäst.
Vidare så hänvisar tradera till Konsumentverket - som jag tolkar det finns ett utskick från dem som styrker företagets syn på konsumentköplagen. Du skriver att Konsumentverket i samtal med dig säger att de inte skickat sådan information. Har de det inte så kan det här handla om bedrägligt beteende alternativt urkundsförfalskning. Återigen är jag inte jurist utan egenföretagare. Du kan precis som företaget gjort mot dig, hota med att du kommer anmäla dem alternativt tradera för ovan punkter(kommer inte ihåg från din text vem som sagt vad riktigt).

Detta blev ett långt svar - Hoppas det ger dig lite 🤩

Tack! Ja det var tanken först. Men efter hur han var i telefon så känns det extremt osäkert. Vill inte hämta ut en fake produkt eller andra problem. Vill inte ha med dem att göra om det går.

Permalänk
Medlem

Man skall inte ha med "företag" att göra på Tradera då en majoritet är rena "bluff-företag", ofta med rena lögner att de betalar moms, skickar kvitton etc etc... utan är i grund och botten privatpersoner trots att de utgör sig för att vara företag. Gör att de kommer undan rättsligt på rätt många punkter.

Varför Tradera fortsätter skydda dessa?
Enkelt, de tjänar enorma pengar på dem då de nu för tiden utgör en stor del av säljarna där. Ofta sitter de med x antal olika konton som används för olika saker. Vissa konton är för att köpa, andra sälja och vissa för att buda upp priset på sina egna auktioner. Råkar de vinna sin egen produkt lämnar de bara in till Tradera att köparen inte vill betala (då slipper de betala provision) och sen är det upp till användaren om negativt omdöme lämnas eller inte. Rotera x antal konton så blir inte något av dem avstängt heller.

Och genom att ha olika köp/sälj konton kommer de undan att det går över summan för "hobbyverksamhet" eller att de lever på att köpa och sälja vidare begagnat gods.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Missar jag nått? det är väl bara att inte hämta ut paketet och låta det gå i retur? de kan då ta betalt för frakten men inte för paketet. Bör vara lättlöst det här ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Missar jag nått? det är väl bara att inte hämta ut paketet och låta det gå i retur? de kan då ta betalt för frakten men inte för paketet. Bör vara lättlöst det här ärendet.

Jag har redan betalt via klarna (betalning dras innan vara skickas vid köp från företag på tradera)
Men ja, hoppas klarna kan hjälpa mig med återbetalning när jag inte hämtar ut paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joerå57:

Jag har redan betalt via klarna (betalning dras innan vara skickas vid köp från företag på tradera)
Men ja, hoppas klarna kan hjälpa mig med återbetalning när jag inte hämtar ut paketet.

Ja de kan ju inte ta betalt för en vara som inte tagits emot. Är det skickat via ombud är det ju inga problem att inte hämta ut. värre om han skickar hem till brevlådan då kan säljaren påsta vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joerå57:

Tradera tar bort mitt omdöme 2 gånger utan kommentar. och när jag ringer till tradera och klagar att mitt omdöme är borttaget så hänvisar dem till ett mail som säljaren skickat till ifrån Konsumentverket där det bedöms att jag inte har ångerrätt pga den lagpunkten. Så jag får inte lämna dåligt omdöme om säljaren.

Kan säljaren ha fejkat info i sin kontakt med Tradera? Har du sett det påstådda mailet från Konsumentverket? Jag tror deras mailsvar är offentliga handlingar så borde gå att begära ut svaret från Konsumentverket i så fall. Om säljaren fejkat ett sånt mail i sin kontakt med dig och Tradera och det går att bevisa så kan det kanske hjälpa dig i kontakten med Tradera om omdöme m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Ja de kan ju inte ta betalt för en vara som inte tagits emot. Är det skickat via ombud är det ju inga problem att inte hämta ut. värre om han skickar hem till brevlådan då kan säljaren påsta vad som helst.

Iom att han redan har betalat så kommer han istället stå utan grafikkkort och pengar om han låter kortet gå i retur. Detta verkar vara ett riktigt bluff-företag då inget seriöst företag hade hållt på på detta sättet.
Jag är ganska säker på att Ts vinner detta hos ARN eller i rätten men jag personligen hade inte orkat hålla på. Att gå igenom allt det och sen ändå riskera att företaget bara konkar och poppar upp som ett annat är helt enkelt inte värt besväret. Hämta ut grafikkortet och sälj det vidare bara.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Tyvärr kan du ha en mycket jobbig resa framför dig.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1592226-min-resa-med-t...

Handla en 2 retail licens på win 10 med honom. Fick inte koden var tvungen att ge negativt på tradera. Han kontra med negativt mot mig..samt att han skicka inte koden. Vilket jag inte fick.

Däremot han var riktigt tänd på att jag skulle släppa mitt omdöme ifall han tog bort sitt också. Ergo han är livrädd för negativt som står kvar. Och sen fick jag en kod som först är inte pro men senare under installerar så ge pro koden , dvs 2 koder. Seriöst...

Jag skulle aldrig köpt något av större värde från honom eller hans företag..han är ett skämt.

Håller med om en sak varför låter tredera han hållas...

Då skall vi inte prata om. Hans silver annonser osv. Där kan du väl seriöst tappa pengar eller...

redigering
Permalänk

Måste bara fråga av alla ställen i svearike varför där. Jag inser att köpa inet, komplet osv högre pris.

Varför där. Inte lätt att vara insatt, men varför.

Tänker skall jag blåsa jag 20 000 så, jag skulle välja mellan 5 företag. Inte det. Men det är jag har inga synpunkter undrar bara hur du tänker. Alla tar ansvar för sitt liv.

Inte ont om dig...bara undrar.

Mvh