Veckans fråga: Vad är viktigast när du köper SSD?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad är viktigast när du köper SSD?

Mycket prestanda i ett litet format – men räcker det? Nu behöver Kingston SweClockers hjälp med att bena ut var fokus ska ligga när de utvecklar framtidens SSD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att det är TLC nand med DRAM cache. Sen helt enkelt billigaste pris/TB med de kriterierna.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Pris
DRAM cache
TBW

Resten är inte så viktigt

Permalänk
Medlem

Livslängd - Hastighet/Värmeutveckling/Throttling - Pris/Storlek.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Jag tycker det börjar bli dags att SSD blir billigare än stora snurrdiskar. Våra TimeMachine-backuper hemma skrivs fortfarande till mekanisk disk, för det finns ingen chans att jag betalar för en (eller flera!) 6-8 TB SSD lämplig för hemmabruk med dagens priser…

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se SSD som iallafall närmar sig HDD priser för oss data-hoarders. 16TB Sata för 5000:- skulle vara en bra början, fortfarande dyrare än HDD men det går att börja ersätta lite diskar.

Permalänk
99:e percentilen
  • Pris

  • Rabatter och kampanjer

Vad menas egentligen?

"Jo men alltså A kostar 999:- och B som är likvärdig kostar 1399:- men är just nu nedsatt med 200 kr. Då blir det B då!"

Eller va? 😅

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Pris/TB, livslängd/TBW, och rimlig hastighet är typ det enda jag bryr mig om, utöver att den ska passa i datorn. Sedan väljer jag väl märken som känns pålitliga och inget no-name Kinesiskt blufföretag, men det finns fortfarande många att välja på även då. De får använda vilken teknik som helst, bara de klarar av kraven i övrigt. I praktiken blir det väl dock TLC, då SLC/MLC är ganska ovanligt i konsumentprodukter, och QLC har väl fortfarande en del problem med skrivcykler och att den fyller upp cachen och går ner i HDD-hastigheter för större volymer data.

Naturligtvis finns det ju smärtgränser för övriga aspekter också, men om vi håller oss till de större kända tillverkarna så är det ju sällan några punkter som sticker ut som speciellt dåliga för någon av dem. Hastigheterna på vilken hyffsad M.2 som helst är så pass hög att jag inte känner något behov av att ha någon selektion specifikt för det, och inte heller skaffa något som kräver aktiv kylning. Ge mig en Samsung 980 eller motsvarande så är jag nöjd. Har ett par Corsair i min nuvarande dator, och de fungerar bra de också.

Bör väl dock nämnas att det beror på användningsområdet också. Jag har övervägt långsammare QLC till min filserver, där det inte sker så mycket ändringar att TBW blir ett problem, och skriv/läshastigheten för det mesta är begränsad till vad som kan gå över en nätverkskabel. Dock måste priset ner en bra bit för att det ska kunna ersätta HDD.

Permalänk
Medlem

Storlek känner jag kommer rätt högt upp på listan då det i många fall påverkar hur länge disken känns rimlig att ha med i leken.

Har ett par stycken nu som är 256 GB som är fullt kapabla och i gott skick, men för små för att ha något större värde.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Storleken, känner att ni nog missat det bland frågorna.

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är Arkimedes 2:a princip som gäller här:
"Storleken har ingen beydelse...."

"...det är tyngden som räknas."

Dold text
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Som andra pååekat, ni saknar viktiga faktorer:
* Formfaktor (2,5", M.2 etc)
* TBW
* Teknik (QLC, 3D TLC, TLC etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Som andra pååekat, ni saknar viktiga faktorer:
* Formfaktor (2,5", M.2 etc)
* TBW
* Teknik (QLC, 3D TLC, TLC etc)

Det täcks väl mestadels, men ur ett annat perspektiv, av:
Hastighet
Förväntad livslängd

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Pålitlighet, som livslängd, TBW, typ av minnen/minnesceller, DRAM cache.
Pris per TB
Prestanda

Permalänk
Medlem

Jag vill fan inte ha en kylfläns!

I vissa fall hindrar det en från att överhuvud taget montera den för att den krockar med GPU eller CPU-kylare. De flesta nvme-ssd:er har långt över den hastighet som jag behöver, det har blivit lite av en non-issue för mig. Allt är blixtsnabbt. Jag vill ha så snabbt som jag kan få den utan kylfläns.

Att de är så fantastiskt små är underbart. Förstör inte det med att kräva en towerkylare ovanpå...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Pris spelar nästan ingen roll
Varumärke, det är ju samma alltihop, bara olika logo
Hastighet spelar ingen roll numera, alla är tillräckligt snabba.
Garanti, mycket viktigt, att det inte är RH, och det ska vara en vettig garanti som täcker problemen, inga kryphål.
Design.. Nja, den försvinner ju under all plast, men får inte vara så tjock att den krockar med nåt ovanpå mobot.
Förväntad livslängd, viktigast av allt.
Rabatter, nej bort med allt sånt, bättre att sätta rätt pris från början och hålla det.
Tester och recensioner litar jag inte på, alltför många är "köpta" eller har nån märkesreligion för sig.

Permalänk
Medlem

Storleken,
Pris

Om det finns en disk som är dubbelt så snabb för några hundra mer så väljer jag det.
Men storleken är viktigast med marginal så läge pris/TB är rimligt

Permalänk
Medlem

Pris i förhållande till storlek behöver bli mycket bättre.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Skulle vilja se SSD som iallafall närmar sig HDD priser för oss data-hoarders. 16TB Sata för 5000:- skulle vara en bra början, fortfarande dyrare än HDD men det går att börja ersätta lite diskar.

LAN hastigheterna man skulle kunna komma upp med detta utan att raida till sig prestanda.... Dessutom helt tyst.
Vore smutt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Ni måste ha glömt storleken?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Pålitlighet viktigast, nyckelkomponent, inget man vill få fel på eller ha problem med... kompabilitet, firmware etc

Permalänk
Medlem

Pålitlighet är nr ett, trist om data försvinner.
Pris är såklart också viktigt.
Känns som att prestandan inte har så stor praktisk betydelse sen pcie3.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Vill egentligen säga all of the above hahah men behöver jag prioritera en grej vore det nog ändå hastighet och kapacitet samt pris.

Permalänk
Medlem

SSD är för mig lika med 2,5" enheter på SATA.
Tekniskt sett är det ju Solid State Drive så även NVME diskar, men det är långtifrån själklart för de flesta shops sorterar SSD för sig och NVME för sig. Eller sorterar på anslutning SATA mot M.2.

SATA SSD har jag i stort sett slutat köpa då det har lägre I/O än M.2. Hade det funnits riktigt stora SATA SSD med 6-12 TB + hade jag köpt dem att ersätta mina HDD, men det finns ju inte till vettiga priser. Exempel: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5419281

Så vad gäller denna tråd egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

SSD är för mig lika med 2,5" enheter på SATA.
Tekniskt sett är det ju Solid State Drive så även NVME diskar, men det är långtifrån själklart för de flesta shops sorterar SSD för sig och NVME för sig. Eller sorterar på anslutning SATA mot M.2.

SATA SSD har jag i stort sett slutat köpa då det har lägre I/O än M.2. Hade det funnits riktigt stora SATA SSD med 6-12 TB + hade jag köpt dem att ersätta mina HDD, men det finns ju inte till vettiga priser. Exempel: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5419281

Så vad gäller denna tråd egentligen?

Jag förutsätter alla SSD, oavsett M.2 eller 2.5" och oavsett SATA eller NVMe.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Livslängd, hastighet och pris.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

SSD är för mig lika med 2,5" enheter på SATA.
Tekniskt sett är det ju Solid State Drive så även NVME diskar, men det är långtifrån själklart för de flesta shops sorterar SSD för sig och NVME för sig. Eller sorterar på anslutning SATA mot M.2.

SATA SSD har jag i stort sett slutat köpa då det har lägre I/O än M.2. Hade det funnits riktigt stora SATA SSD med 6-12 TB + hade jag köpt dem att ersätta mina HDD, men det finns ju inte till vettiga priser. Exempel: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5419281

Så vad gäller denna tråd egentligen?

Denna tråd gäller SSD. Oavsett om det är 2.5" eller M.2 format.
(Det finns för övrigt M.2 diskar med SATA såväl som med NVME)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Denna tråd gäller SSD. Oavsett om det är 2.5" eller M.2 format.
(Det finns för övrigt M.2 diskar med SATA såväl som med NVME)

Det finns även SSD i 2.5"-format med SATA såväl som NVMe.

Sedan finns det ju regelrätta PCIe-kort också för den delen...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

LAN hastigheterna man skulle kunna komma upp med detta utan att raida till sig prestanda.... Dessutom helt tyst.
Vore smutt.

Har du snabbare än 2.5Gbit LAN ?

Sitter man med bara 1Gbit så är de flesta någorlunda moderna hårddiskar snabbare än det när det kommer till sekventiell läsning/skrivning.
2.5Gbit LAN, ja det är väl runt de hastigheterna en modern 3.5" HDD kommer upp i när det gäller sekventiell skrivning/läsning.

Slumpmässig skrivning/läsning går långsammare.
Men om man inte kör program direkt från sin NAS/Filserver utan mer kopierarar saker fram och tillbaka är väl oftast HDD prestanda inte en större begränsning på ett 1Gbit LAN åtminstone.
Om den åtminstone delar av tiden är bottleneckad av nätverket så får den chansen att åtminstone delvis maskera sina söktider.

Sen går det att bygga NAS/Filserver med RAM cache och/eller SSD cache.

En relativt budget SSD NAS där den nya andra generationen, där varianten med plats för 12 SSD har dubbla 10Gbit portar som kan aggregeras till en 20Gbit länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag vill fan inte ha en kylfläns!

I vissa fall hindrar det en från att överhuvud taget montera den för att den krockar med GPU eller CPU-kylare. De flesta nvme-ssd:er har långt över den hastighet som jag behöver, det har blivit lite av en non-issue för mig. Allt är blixtsnabbt. Jag vill ha så snabbt som jag kan få den utan kylfläns.

Att de är så fantastiskt små är underbart. Förstör inte det med att kräva en towerkylare ovanpå...

Ska dock vara värt att tänka på att jag (nyligen) insett att både min 970EVO och 960PRO throttlat vid normal användning (legat på 90+ på controllern) utan heatsink.
Nu sitter de båda två under heatsinks och har droppat 20 grader (970 passiv kylare) och 40 grader (960 under aktiv kylare)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P