Färre IT-jobb på distans gör att fler slutar

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Varför väcker diskussioner om distansarbete så starka känslor hos folk egentligen?

Avundsjuka

Permalänk

Jag har möjligheten att jobba hemifrån när jag vill.
Tycker bägge delarna har sina fördelar.
Mycket tid på kontoret läggs på att snacka med kollegor, svara på redundanta frågor och springa mellan olika mötesrum.
Jobbar jag hemifrån så får jag mer tid till att faktiskt lösa uppgifter, samt att jag har märkt att många möten som hålls enbart via Teams brukar ofta bli kortare/effektivare kontra irl möten.

Däremot så kan jag tycka att det ofta blir kreativare möten irl, lättare att lösa större problem.
Samt att ibland är det skönt med omväxlingen och att träffa folk.

Men anser att man ska få välja själv, funkar det bättre för individen att jobba hemifrån så ska man få göra det.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem

Vi får köra 2 dagar hemma i veckan på mitt jobb. Min fru har samma upplägg på sitt jobb. Det betyder att vi kan jobba hemma upp till 4 dagar totalt per vecka vilket underlättar enormt då vi har småbarn. Vi kan båda få ihop jobbet, arbeta 100% men ändå fixa hämtning/lämning och andra aktiviteter utan den värsta stressen. Senaste året har det varit en enda VAB-dag (tack i ur & skur), men året innan var det galet och då var nog både arbetsgivarna och vi själva tacksamma för att vi kunde köra hemma några dagar medans barnet ändå mest låg och sov.

Jag har sett studier på att det finns en fälla i att många kvinnor städar och tvättar samtidigt som dom jobbar hemma, men i vårt fall tycker jag det blivit bättre jämställdhet av att jobba hemma, för jag kan dra igång en maskin, dammsuga, diska eller liknande mitt på dagen så är det gjort när min fru kommer hem.

Skulle det ändras till att vi inte får jobba hemma något alls skulle jag nog överväga att byta jobb.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Precis. Det är så roligt. Sverige, landet där allt ska anpassas efter alla. Mångkulturens land. Acceptansens land. Men Gud förbjude att man har olika förutsättningar och preferenser vad gäller jobb på plats eller hemma.

Det bör vara mellan arbetsgivaren och arbetstagaren. Inte nån tomte här på forumet som ska bestämma vem som ska jobba vart och hur.

Jösses.

Det är helt upp till arbetsgivaren. Det är de som bestämmer vad de tycker är mest effektivt eftersom de betalar din lön och bestämmer vad ditt arbete innebär. Distansarbete är ingen rättighet ( om man inte kommit överens om detta vid anställningen). Gillar man inte sin arbetsgivares policy får man försöka hitta en annan arbetsgivare med en policy som passar en bättre.

Permalänk
Medlem

Jag får välja om jag vill jobba hemifrån eller på kontoret och jag är mestadels hemma men tycker det är kul att komma in till kontoret och träffa kollegor också. Jag får absolut mer gjort hemma men på kontoret kan jag tycka att vissa möten fungerar bättre och att dessa kan bli mer kreativa när man träffas på riktigt än via teams.

Att jag jobbar mycket hemifrån har egentligen inte så mycket med tidsvinst att göra, jag bor i stan och kan gå till kontoret på 10 minuter men jag känner att jag har mer fokus på specifik uppgift när jag får jobba mer ostört.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är helt upp till arbetsgivaren. Det är de som bestämmer vad de tycker är mest effektivt eftersom de betalar din lön och bestämmer vad ditt arbete innebär. Distansarbete är ingen rättighet ( om man inte kommit överens om detta vid anställningen). Gillar man inte sin arbetsgivares policy får man försöka hitta en annan arbetsgivare med en policy som passar en bättre.

Du har missförstått mitt inlägg. Läs även inläggen jag citerar (och håller med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Folk har blivit för bekväma och lata helt klart idag.

Det där har jag aldrig förstått. Det finns inget som heter för bekvämt. Alla effektiviseringar och förbättringar driver oss mot ett mer bekvämt samhälle. Varje generation har det bättre än föregående i den aspekten. Till slut kommer vi som människor förmodligen inte att behöva arbeta ö.h.t. Någonstans är det ju det vi strävar och rör oss emot. Idén om att det skulle vara någon mening med att inte ha det för bra eller bekvämt ger jag inte mycket för.

Lite sandlådenivå på vissa inlägg i den här diskussionen där det ska klankas ned och klaga på de som hellre väljer kontor än hemmajobb eller vice versa. Inse bara att folk är olika. Själv är jag hybrid och föredrar att blanda lugnet hemma med det sociala på kontoret. Brukar bli tre dagar på kontor och två hemma. Senaste fem åren har jag jobbat i fullt distribuerade team så det är videomöte som gäller oavsett så det är inte därför jag tar mig till kontoret. Inte heller avstår jag det för pendlingen då det tar mig 15 minuter med cykel.

Företag som envisas med 100% närvaro kommer säkerligen ha en nackdel när det kommer till att rekrytera talang.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Varför väcker diskussioner om distansarbete så starka känslor hos folk egentligen?

Det är samma sak som när någon gläntar lite på dörren till diskussionen om 6 timmars arbetsdag med bibehållen lön. Eller vilken fråga som helst egentligen som berör arbetsrätt eller förbättrade villkor för arbetstagare. Kommer alltid en klick som är av åsikten att man bara ska spotta i nävarna och aldrig gnälla och sätter någon sorts ära i det. Jag vill påstå att jag har yrkesstolthet och sätter värde på ett väl utfört arbete. Men jag inser ju också att arbete inte har något egenvärde och att vi mer och mer bör sträva mot ett samhälle där vi arbetar mindre och effektivare med mer fritid för en ökad livskvalitet. Detta syns ju också i historien med fler och fler semesterveckor och kortare arbetsdagar. Det är en naturlig utveckling.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag skulle aldrig återgå till regelbundet schema på kontoret. Ibland är det stormöten/workshops/temadagar och team-aktiviteter eller annat där folk gör ett bra jobb på plats, men annars jobbar jag bättre ostört hemma, och till och med oftast bättre samarbete med kollegor via skärmdelning och liknande (jämfört med traditionell parkodning alltså)

Sen är det ju livet utanför jobbet också, att kunna veta och planera saker som vem som hämtar barnen eller starta en diskmaskin och inte alltid leva med förbehållet ’om tågen går idag’. Jag tror inte det var en enda månad där jag var hemma rätt tid varje dad en hel vecka. Minst 5 gånger fick frun åka 8 mil med bil för att hämta mig för att jag ens skulle komma hem

Nej, verkligen aldrig mer

Jag försökta tågpendla till jobbet (i mälardalen) kring 2010. Vilket var helt ok när tågen gick som de skulle. Det kunde man dock aldrig lita på. När det var som värst kom jag inte ens hem från STHLM utan fick leta en sängplats någonstans. Andra gånger (alldeles för ofta) så påbörjades resan kring 18 och avslutades kring 12-01. När man skall upp sex morgonen efter.

Och då bodde jag alltså ynka åtta mil från STHLM (dvs 50 minuter när tågen kom och gick som de skulle). Det var bitvis horribelt och inte värdigt en modern välfärdsstat. Jag trodde att det skulle bli bättre efter att de byggt ut spåren på ett par ställen sedan dess. Men uppenbarligen är det ungefär lika illa fortfarande. Femton år senare....

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Jag försökta tågpendla till jobbet (i mälardalen) kring 2010. Vilket var helt ok när tågen gick som de skulle. Det kunde man dock aldrig lita på. När det var som värst kom jag inte ens hem från STHLM utan fick leta en sängplats någonstans. Andra gånger (alldeles för ofta) så påbörjades resan kring 18 och avslutades kring 12-01. När man skall upp sex morgonen efter.

Och då bodde jag alltså ynka åtta mil från STHLM (dvs 50 minuter när tågen kom och gick som de skulle). Det var bitvis horribelt och inte värdigt en modern välfärdsstat. Jag trodde att det skulle bli bättre efter att de byggt ut spåren på ett par ställen sedan dess. Men uppenbarligen är det ungefär lika illa fortfarande. Femton år senare....

Fullständigt haveri! Japanska och schweiziska turister lär ju se oss som ett U-land i det avseendet.

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Fullständigt haveri! Japanska och schweiziska turister lär ju se oss som ett U-land i det avseendet.

Jag påstår mycket av problemen beror på urbanisering. För många Jobb så är Uppsala, Linköping, Västerås m.m som att bo i en liten byhåla. Alla jobb ska finnas på några få platser i Stockholm och Göteborg. Vi ska ha en kollektivtrafik som klarar av att hantera denna extrema folkmängd som varje dag ska pendla till jobbet.
Det är ingen enkel sak att fixa denna kollektivtrafik, men en lösning kan vara om man kan minska ner antalet som varje dag behöver pendla långa sträckor till sina jobb.

Många seniora personer har tröttnat på ståplats varenda dag till jobb, tåg/bussar och annat som blir inställda etc. De vill hellre lägga denna tid på annat som självstudier.

Jag själv vet flera företag som har insett detta nu och gått från pandemiläget, till nästan heltid på kontor och nu valfritt.
De har absolut inga svårigheter att se vad personerna har presterat och när de jämför resultat med dem som i lugn och ro kan jobba hemma emot de som varenda dag har en liten utmaning att ta sig till och från jobbet. Så har de insett att jobba hemifrån inte är så dåligt.

Permalänk
Medlem

bör vara logiskt att det blir så då man läste om alla som tog på sig 2 jobb och bara gjorde absolut minimum. måste man fara in på jobbet så kan det ju vara svårt att vara på 2 ställen samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Då kanske mötet inte är riktat till dig och att du hade egentligen inte borde vara med.
Det är på tok för mycket möten om inte rör en själv men folk vill gärna ha med några extra personer. Det äter upp min produktivitet och det tar både tid innan och efter mötet innan man är produktiv igen.

Om det ändå vore så väl.
Jag har det enkelt genom att jag kan och gör. Tackar nej till det jag anser inte passar mig.

Majoriteten av mötena är viktiga för mig.
Tar vi mötena fysiskt över kaffe interagerar man mer med kroppsspråk.

Allt sådant tappar jag via en ruta på datorn.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Fullständigt haveri! Japanska och schweiziska turister lär ju se oss som ett U-land i det avseendet.

Vi är ett U-land i det avseendet.

Tågtrafiken är numera en jävla katastrof, hade nyligen en vän på besök, tågresa via Göteborg, normalt knappt 5 timmars resa med byte i Göteborg. Nu var det sex jävla byten med bussar och skit och åtta timmars resa. Dessutom ville ersättningsbussen för en sträcka inte acceptera den inköpta biljetten, så extra biljettköp krävdes. I vintras blev samma vän under hemresa avslängd mitt ute i skogen sent på kvällen av en ersättningsbuss, under en snöstorm, efter att bussens chaufför helt plötsligt meddelat att ersättningsbussen inte skulle åka den sträckning som först sagts. Det höll på att sluta riktigt olyckligt och inte ens en jävla ursäkt från operatören.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

På min arbetsplats är det fritt val om vi vill jobba hemifrån. Bara för två veckor sedan så fick jag order om att beställa 14 extra 27'tums skärmar med inbyggd dockningsstation, åt ett gäng kollegor som behövde en extra skärm hemma.

Men jag har väldigt svårt att tro att någon skulle säga upp sig om dem tvingade tillbaka.

Kan ju tillägga att idag, när Taylor Swift uppträder på Friends, så var det ett gäng specifikt, som hade valt att jobba hemifrån

Och det är inte ovanligt att någon skickar ett klipp klockan 15.45 där det hälls upp en kall öl ute i solen.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Jag försökta tågpendla till jobbet (i mälardalen) kring 2010. Vilket var helt ok när tågen gick som de skulle. Det kunde man dock aldrig lita på. När det var som värst kom jag inte ens hem från STHLM utan fick leta en sängplats någonstans. Andra gånger (alldeles för ofta) så påbörjades resan kring 18 och avslutades kring 12-01. När man skall upp sex morgonen efter.

Och då bodde jag alltså ynka åtta mil från STHLM (dvs 50 minuter när tågen kom och gick som de skulle). Det var bitvis horribelt och inte värdigt en modern välfärdsstat. Jag trodde att det skulle bli bättre efter att de byggt ut spåren på ett par ställen sedan dess. Men uppenbarligen är det ungefär lika illa fortfarande. Femton år senare....

Ja det var precis samma för mig (och fortsätter vara), min största fas av pendling var minst 4 dagar i veckan 2016-2020 (corona)

Sedan dess har jag varit på kontoret och testat tågen några gånger bara. Inte ens 50% har jag kommit fram när tidtabellen säger. Senast var sista dagen innan föräldraledigheten i slutet på februari i år:
1. Stopp södergående all trafik för problem någonstans vid Södertälje (minns inte exakt, kanske Gnesta?)
2. Stopp Märsta, nedriven kontaktledning
3. Stopp Arlanda, någon eldade i tunneln
4. Ingen information om alternativ
5. Inga ersättningsbussar (i alla fall 2 timmar senare)
6. Även stopp på blå linjen vid Kungsträdgården, men påverkade inte mig

Min fru fick avbryta sin första arbetsdag, hämta andra ungen från förskolan, köra bil i över en timme och möta mig vid Mörby C

Min mobil var urladdad, och det var första dagen som mamma och bäbis var separerade längre än någon timme…

Det finns fler liknande, minst varje månad. Det är helt enkelt inte värt det! Aldrig mer

Tror faktiskt inte att jag kom hem avsedd tid alla dagar i en enda vecka. Alltid är det något som strular

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja det var precis samma för mig (och fortsätter vara), min största fas av pendling var minst 4 dagar i veckan 2016-2020 (corona)

Sedan dess har jag varit på kontoret och testat tågen några gånger bara. Inte ens 50% har jag kommit fram när tidtabellen säger. Senast var sista dagen innan föräldraledigheten i slutet på februari i år:
1. Stopp södergående all trafik för problem någonstans vid Södertälje (minns inte exakt, kanske Gnesta?)
2. Stopp Märsta, nedriven kontaktledning
3. Stopp Arlanda, någon eldade i tunneln
4. Ingen information om alternativ
5. Inga ersättningsbussar (i alla fall 2 timmar senare)
6. Även stopp på blå linjen vid Kungsträdgården, men påverkade inte mig

Min fru fick avbryta sin första arbetsdag, hämta andra ungen från förskolan, köra bil i över en timme och möta mig vid Mörby C

Min mobil var urladdad, och det var första dagen som mamma och bäbis var separerade längre än någon timme…

Det finns fler liknande, minst varje månad. Det är helt enkelt inte värt det! Aldrig mer

Tror faktiskt inte att jag kom hem avsedd tid alla dagar i en enda vecka. Alltid är det något som strular

Och så säger dom att vi blir mer och mer mesiga/veka, you go ahead and prove them wrong..

Permalänk
Skrivet av PlongPling:

Ingenting är rättvist i livet, speciellt inte inom företag.

Har personligen aldrig förstått mig på folk som blir irriterade på andra om saker som inte påverkar dem själv över huvud taget.

Att "go the extra mile" tjänar bara företaget på

En chef som inte tycker att hens medarbetare ska stötta varandra och jobba som ett lag. Ok.

Sen att man inte påverkas av hur andra i samma företag jobbar eller inte, det låter som att man får ha en ganska snäv definition av "påverkas" för att det ska vara sant.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Ja det var precis samma för mig (och fortsätter vara), min största fas av pendling var minst 4 dagar i veckan 2016-2020 (corona)

Sedan dess har jag varit på kontoret och testat tågen några gånger bara. Inte ens 50% har jag kommit fram när tidtabellen säger. Senast var sista dagen innan föräldraledigheten i slutet på februari i år:
1. Stopp södergående all trafik för problem någonstans vid Södertälje (minns inte exakt, kanske Gnesta?)
2. Stopp Märsta, nedriven kontaktledning
3. Stopp Arlanda, någon eldade i tunneln
4. Ingen information om alternativ
5. Inga ersättningsbussar (i alla fall 2 timmar senare)
6. Även stopp på blå linjen vid Kungsträdgården, men påverkade inte mig

Min fru fick avbryta sin första arbetsdag, hämta andra ungen från förskolan, köra bil i över en timme och möta mig vid Mörby C

Min mobil var urladdad, och det var första dagen som mamma och bäbis var separerade längre än någon timme…

Det finns fler liknande, minst varje månad. Det är helt enkelt inte värt det! Aldrig mer

Tror faktiskt inte att jag kom hem avsedd tid alla dagar i en enda vecka. Alltid är det något som strular

Jag upplever samma sak. Väldigt ofta något problem, inte ofta ett stort problem. Det kan vara så lite saker som man fixar den sista sittplatsen och är så glad. På nästa station kommer en person med cykel och cykel har företräde till den sittplats man precis fixade. Så man får helt plötsligt stå resten av resan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Avundsjuka

Jasså, jag tror snarare att kontorsjobbarna har så dåliga erfarenheter av distansarbetare att det är därför dom är negativt inställda.

klart att hemmaarbetarna kommer försvara sin ställning, oavsett dom sköter sitt jobb eller inte.

Jag ogillar hemmajobbarna för jag VET att dom fuskar, när jag är pappaledig så träffar jag på folk hela tiden. När jag jobbar så märker man hur hemmajobbarna ofta är svåra att nå - alltid oranga på teams och tar ofta en halvtimme på sig att läsa sina mess om man inte måste ringa dom. Påvekar mitt jobb varje dag negativt och i slutändan mina kunder/användare när enkla problem kan ta flera dagar att lösa för man inte får tag på dom viktiga personerna.

Permalänk
Skrivet av boibo:

Jasså, jag tror snarare att kontorsjobbarna har så dåliga erfarenheter av distansarbetare att det är därför dom är negativt inställda.

klart att hemmaarbetarna kommer försvara sin ställning, oavsett dom sköter sitt jobb eller inte.

Jag ogillar hemmajobbarna för jag VET att dom fuskar, när jag är pappaledig så träffar jag på folk hela tiden. När jag jobbar så märker man hur hemmajobbarna ofta är svåra att nå - alltid oranga på teams och tar ofta en halvtimme på sig att läsa sina mess om man inte måste ringa dom. Påvekar mitt jobb varje dag negativt och i slutändan mina kunder/användare när enkla problem kan ta flera dagar att lösa för man inte får tag på dom viktiga personerna.

Jag ogillar VBAarna för jag VET att dom fuskar, när jag jobbar hemifrån så träffar jag på VAB-folk på staden hela tiden.
Jag är ironisk, min poäng är att många idag får betalt för vad de gör, inte att de gör detta vid en viss tidpunkt. Det innebär att en hemarbetare kan vara mer flexibel med tiden, ta en timme ledigt på dagen och istället ha börjat en timme tidigare. Detta för saker som att handla, gå på gym och andra sysslor mitt på dagen. Och det är bra för alla om de gör sysslor mitt på dagen så det inte blir extremkaos varenda dag efter kl 17:00. Vissa butiker försöker lösa denna skeva kundfördelning med rabatt för pensionärer om de handlar den tid då de flesta jobbar..

Men ett problem är responsivitet som du nämner. Det är väldigt få som har jobb som de inte behöver vara kontaktbara på. Men med att bara ta med mobilen så kan man svara på samtal ändå. Jag ser ingen anledning till att inte svara snabbt.
Jag vet dock vissa personer som är tröga och det är både hemarbetare och såna som är på kontor. Ofta hänger det ihop med deras arbetssätt att de inte har något ljud på vare datorn eller mobilen.

Men visst finns det missbruk. Speciellt folk som får för sig att dra väldigt långt ifrån deras arbetsplatser.
Det finns även motsatta problem med kontorsfolk. Jag gör ofta jobb som det är lite bråttom med, jobbet "måste" bli utförd på en enda dag. Väldigt många arbetare är i liknande sits, en person som byter fönster bör såklart både ha tagit ut och satt in det nya fönstret samma dag.

I vilket fall, vi hemarbetare börjar ofta tidigt, kanske runt 06:00. Kontorsfolk kan komma in till jobbet efter kl 09:30, de skyller på inställda bussar/tåg och annat. Sedan när klockan närmar sig 18:00 så ska dessa kontorspersonerna hem, de har ärende som de måste göra. Medans vi som jobbar hemifrån kan jobba till efter midnatt om det skulle vara så.
Ibland är det flera personer som har förberett detta jobb, vi alla får skuld i om jobbet ej hann att utföras. Och så kommer personen som ska göra jobbet in till kontoret kl 10:00 (p.g.a. inställt tåg) och man fick en väldigt dålig start bara för att personen ej valde att jobba hemifrån.

När man jobbar hemifrån så kan självklart strul uppstå då med, men har man redundans med dubbla internetanslutningar (vilket nog de flesta har idag tack varje mobilen). Minst dubbla datorer som fungerar, batteriförsörjning som räcker en hel dag ifall om strömmen är nere, så är man tillräckligt garderad för de flesta vanliga jobb.

Permalänk
Medlem

Det viktiga är flexibiliteten annars vill jag kunna vara på kontoret.

Notera att många jobb som stänger ner sina möjligheter att jobba på distans ofta har andra tunga restriktioner i sin utvecklingsmiljö.

Permalänk
Skrivet av riche:

Det viktiga är flexibiliteten annars vill jag kunna vara på kontoret.

Notera att många jobb som stänger ner sina möjligheter att jobba på distans ofta har andra tunga restriktioner i sin utvecklingsmiljö.

Jobbar hemifrån innebär såklart nya säkerhetsproblem. Men dessa restriktioner i utvecklingsmiljö så ligger ofta servrarna i ett väl skyddat miljö, som man absolut inte har tillgång till eller ens får veta var den finns eller något alls.
Så alla jobbar då distans, skillnaden är bara var distans man sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

klart att hemmaarbetarna kommer försvara sin ställning, oavsett dom sköter sitt jobb eller inte.

Likaväl som att dom som är inne på kontoret kommer att försvara sitt agerande oavsett om dom gör nåt vettigt eller inte.

Skrivet av boibo:

Jag ogillar hemmajobbarna för jag VET att dom fuskar, när jag är pappaledig så träffar jag på folk hela tiden.

Du vet mao att du inte klarar av att jobba hemma utan att fuska. Det betyder inte att alla andra fuskar när dom jobbar hemifrån. Om du VET att någon inte sköter sitt jobb så är det läge att ta ett snack med chefen.

Skrivet av boibo:

När jag jobbar så märker man hur hemmajobbarna ofta är svåra att nå - alltid oranga på teams och tar ofta en halvtimme på sig att läsa sina mess om man inte måste ringa dom.

Bara för att teams visar en som orange så betyder det inte att man inte jobbar. Att sitta vid tangentbordet och surfa på diverse sidor går att göra både på kontoret och hemma och visar en som grön på teams, men för de flesta ingår det inte i ens arbetsuppgifter. Att vidarebefordra mejl och frågor till kollegor visar en också som grön i teams, men bidrar sällan till något verkligt resultat i verksamheten, även om det ibland verkar som att vissa har den uppfattningen.

Det är klart att det finns arbetsuppgifter där det ingår att man är tillgänglig, kanske kundsupport, drift och liknande, och då är det såklart så att man ska vara snabbt tillgänglig.

Men det betyder inte att alla som kan jobba hemifrån har såna jobb. En del av oss jobbar faktiskt med saker som har med tankearbete att göra och en del av oss är såpass gamla att vi, hör och häpna, använder papper och penna och gärna klurar på saker på någon plats borta från tangentbordet där vi finner att det är lätt att fokusera och koncentrera sig. Vill man ha tag i någon omgående så ringer man.

Personligen har jag alla former av notifieringar i teams och outlook avstängda eftersom det stör när det rasslar in irrelevant skit hela tiden och jag svarar sällan direkt på meddelanden, oavsett status i teams och oavsett om jag är på kontoret eller inte, eftersom jag är upptagen med att göra mitt jobb. Vill man ha tag i mig omgående så får man allt prata med mig, antingen genom att komma förbi min plats på kontoret när jag är där, eller ringa när jag jobbar hemifrån.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Likaväl som att dom som är inne på kontoret kommer att försvara sitt agerande oavsett om dom gör nåt vettigt eller inte.

Du vet mao att du inte klarar av att jobba hemma utan att fuska. Det betyder inte att alla andra fuskar när dom jobbar hemifrån. Om du VET att någon inte sköter sitt jobb så är det läge att ta ett snack med chefen.

Bara för att teams visar en som orange så betyder det inte att man inte jobbar. Att sitta vid tangentbordet och surfa på diverse sidor går att göra både på kontoret och hemma och visar en som grön på teams, men för de flesta ingår det inte i ens arbetsuppgifter. Att vidarebefordra mejl och frågor till kollegor visar en också som grön i teams, men bidrar sällan till något verkligt resultat i verksamheten, även om det ibland verkar som att vissa har den uppfattningen.

Det är klart att det finns arbetsuppgifter där det ingår att man är tillgänglig, kanske kundsupport, drift och liknande, och då är det såklart så att man ska vara snabbt tillgänglig.

Men det betyder inte att alla som kan jobba hemifrån har såna jobb. En del av oss jobbar faktiskt med saker som har med tankearbete att göra och en del av oss är såpass gamla att vi, hör och häpna, använder papper och penna och gärna klurar på saker på någon plats borta från tangentbordet där vi finner att det är lätt att fokusera och koncentrera sig. Vill man ha tag i någon omgående så ringer man.

Personligen har jag alla former av notifieringar i teams och outlook avstängda eftersom det stör när det rasslar in irrelevant skit hela tiden och jag svarar sällan direkt på meddelanden, oavsett status i teams och oavsett om jag är på kontoret eller inte, eftersom jag är upptagen med att göra mitt jobb. Vill man ha tag i mig omgående så får man allt prata med mig, antingen genom att komma förbi min plats på kontoret när jag är där, eller ringa när jag jobbar hemifrån.

100% Detta.

Sen innebär detta givetvis att det finns yrkesroller som kanske kräver mer av personen ifråga som ett resultat av detta agerande (projektledare, chefer etc) men det handlar väl mest bara om att en omställning till nya förutsättningar måste ske?

När jag satt som produktexpert på ett säljbolag blev jag ständigt störd av säljare som ställde frågor som de antingen redan borde veta svaret på eller i alla fall kunna fråga en säljkollega om. Detta resulterade i att vi fick slopa möjligheten att "knacka mig på ryggen" och att de fick skriva mail istället så tog jag tag i det när jag fick möjlighet. Helt plötsligt slutade frågorna och dokumenationen börjades användas mer flitigt då det började komma in vettiga frågor och förtydlingsförfrågningar kring det som stod där istället.
Så när man pratar om att hemarbetare skulle vara latare etc då bör man nog se över varför man faktiskt behöver ha dem på plats eller om det inte räcker med något slags SLA/maximal svarstid om man arbetar med direkt tidskritiska uppgifter på distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Varför väcker diskussioner om distansarbete så starka känslor hos folk egentligen?

Det är arbetare som inte har möjlighet att jobba hemifrån som klagar.
"jag kan jobba hemma om jag vill", kommer någon säkert att svara.

Nej, du ljuger.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Som tur är är det uttryckligen sagt på jobbet att vi aldrig ska återgå till 100% kontorstvång. Har varit 50% länge nu, och det hoppas jag fortsätter.

Skruvas det till slut ändå upp till 100% igen, så ... hejs svejs leverpastejs, tack för mig, adjöss.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

alltid oranga på teams och tar ofta en halvtimme på sig att läsa sina mess om man inte måste ringa dom.

Så är det att vara på kontoret för mig, alltid orange för alltid någon som stör så man får inte sitta vid datorn.

Kan ta timmar innan jag ser meddelanden på teams/email för man sitter aldrig vid datorn.

När man är hemma är man dock klistrad vid datorn så allt sånt syns direkt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jag är lokförare och kan aldrig jobba hemifrån 😄 Men jag jobbar 8 dagar och är sedan ledig 6 och då gör jag inte många knop hemma, definitivt inget arbete!

Hustrun jobbade mycket hemma på senaste jobbet innan det klappade igen. Det är såklart grymt skönt att slippa morgon- och eftermiddagsrusning men lite trist när hemmet blir en arbetsplats. Jag kunde vara hemma ledig och slappa medan hon var hemma rent fysiskt men väldigt mycket i jobbmode med möten och skit. Blir en konstig känsla

Permalänk
Skrivet av medbor:

Ja det var precis samma för mig (och fortsätter vara), min största fas av pendling var minst 4 dagar i veckan 2016-2020 (corona)

Sedan dess har jag varit på kontoret och testat tågen några gånger bara. Inte ens 50% har jag kommit fram när tidtabellen säger. Senast var sista dagen innan föräldraledigheten i slutet på februari i år:
1. Stopp södergående all trafik för problem någonstans vid Södertälje (minns inte exakt, kanske Gnesta?)
2. Stopp Märsta, nedriven kontaktledning
3. Stopp Arlanda, någon eldade i tunneln
4. Ingen information om alternativ
5. Inga ersättningsbussar (i alla fall 2 timmar senare)
6. Även stopp på blå linjen vid Kungsträdgården, men påverkade inte mig

Min fru fick avbryta sin första arbetsdag, hämta andra ungen från förskolan, köra bil i över en timme och möta mig vid Mörby C

Min mobil var urladdad, och det var första dagen som mamma och bäbis var separerade längre än någon timme…

Det finns fler liknande, minst varje månad. Det är helt enkelt inte värt det! Aldrig mer

Tror faktiskt inte att jag kom hem avsedd tid alla dagar i en enda vecka. Alltid är det något som strular

Jag är själv och har inga barn heller. Jag kan bara föreställa mig helvetet som uppträder när man skall försöka synka med hämtning och lämning av barn och alla deras aktiviteter.

Det som frustrerade mig mest var att trots att det bokstavligen inte finns något alternativ (bussar har inte gått på samma sträcka sedan hedenhös) så kunde det inte alltid erbjudas ersättningsbussar när det sket sig. I alla fall inte före man suttit på ett stillastående tåg i minst fyra timmar redan. Och det faktum att priserna för månadskort fortsätter att gå upp hela tiden, trots att den produkt man levererar bara blir sämre. Själva definitionen av en monopolsituation där det inte finns några andra alternativ. Annat är att ta bilen såklart...

Fick återigen smaka på samma skit när jag återvände hemåt inför julhelgen och fastnade i Södertälje två dagar för jul. Tur i oturen så rullade vi just in på perrongen när strömmen gick och aldrig återvände. De pratade om att *kanske* fixa ersättningsbussar men fick till slut (efter tre timmar) erkänna att de inte klarade av det och att alla fick ta sig hem på egen hand istället... Fick fixa egen skjuts och var hemma efter ett på natten. Vilken fantastiskt service!

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||