Helgsnack: Varför valde du ditt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Strömförbrukningen. Behövde ett svalt och lättkylt kort för 1440p, för att köras extremt tyst.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Billigt (relativt i alla fall) och tillgängligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Beställde 3st Rtx 3080 TUF på lanseringsdagen pga Sweclockers tyckte det var ett av de tystare korten, var lagom trött på mitt radeon 290 som lät som ett tröskverk.
Funkade dåligt I SLI, lol.
Det ena kortet makulerades av webhallen och sålde det andra billigt till en kompis.

Tur att jag inte väntade, AMDs kort var dyrare och sämre..

Kommer nog aldrig att köpa en ny GPU igen, jävla ockerpriser.. Mitt 3080 är billigare per krona än dagens kort.

Permalänk
Medlem

När AMDs 6000-serie var runt hörnet blev jag sugen på att testa. Fick tag i ett XFX-referens 6800XT på release, blev att bygga dator runt det. Så lite kombo av att testa nytt, vilja slippa Geforce Experience, och tur att få ett av väldigt få release-kort.

Men, det håller än, bra kort!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Pris/prestanda. Veckan innan Black Friday '23 fick jag tag på en 7900XT för 8800 kr inkl. frakt.
(Rätt så ruggigt ändå, att man tycker att nästan 9000 kr för ett grafikkort är ett klipp.)

Permalänk
Datavetare

Kanske inte riktigt "grafikkort", men att huvuddatorn kör M3 Max är till stor del för att komma åt dess GPU. Det är med råge den billigaste (well, mest prisvärda i alla fall för den är inte precis billig) "GPUn" man kan köpa just nu om man vill ha riktigt mycket VRAM (går realistiskt att använda ~90 GB "VRAM" här).

Sättet den GPUn skalar med upplösning gör den också till en förvånansvärt trevlig bekantskap om man spelar i hög upplösning, typ 3456x2234(native för 16" MBP) eller extern 4k skärm. T.ex. flyter BG3 riktigt bra i den upplösningen! Men som gaming GPU är den knappast "prisvärd"...

Sen kör Ubuntu-datorn RTX2070, det (till skillnad vad man brukar läsa...) till stor del då Nvidias propretära (de öppna är usla) GPU-drivarna är i nuläget det bästa man kan hitta för ett fullständigt GPU-stöd under Linux.

Nvidia verkar också fatta att de måste göra vissa uppoffringar på Linux, om inte annat för att förenkla för dem själva. Sen någon release tillbaka är nu kernel-delen av de propretära drivarna öppen källkod. De skeppas inte med kernel.org kärnan och som jag förstått det kommer det dröja ett bra tag innan det bli aktuellt (men verkar vara slutmålet).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Satt på ett gammalt 1080ti-kort fram till Mars förra året så det fanns en bunt anledningar till att byta.
Blev ett 4070-ti.
Prestandan var väl självklart en sak.
Men det var en bunt saker som hänt utöver det mest uppenbara med prestanda och raytracing, DLSS mm.
Dels hade jag en LG Oled-TV som klarade 120 i 4k vid 10 bit o 4:4:4 OCH Gsync o möjklighet att köra HDR vid det.
Något som mitt 1080ti absolut inte klarade av.
Sen var det också andra saker som mer accellerering av bättre videocodecs, DLSS-uppskalningen av video (Youtube tex) och AI-stöd.
Att det blev Nvidia och inte AMD berodde främst på bättre Raytracing och DLSS-stöd.

Permalänk
Medlem

Letade kort runt 2-3Kkr, Behövde vara 2 expansionsplatser. Inte för brett heller, fick av någon anledning för mig att kylflänsen skulle vara korsgående(utblåst mot moderkort och sidopanelen). Blev ett RX580 Pulse. Behöver jag ett nytt kort är kriterierna fortfarande ganska lika.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

På grund av man fick Diablo IV på köpet som motsvarade 10% av priset för ett 4070.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Sapphire RX 5700XT Pulse som en del av senaste datorbygget 2019. Föredrar AMD då de brukar ha bra prestanda per krona, och har ”native” support i Linux.

Sapphire föredras då de vad jag förstått tillverkar eller tillverkade AMD:s referenskort. Det är en bra kvalitetsstämpel för mig. Även Powercolor då de är exklusiva för AMD. Brukade köra EVGA för Nvidia förr, av samma anledning.

Håller än för mina behov, men lutar åt nybygge om något år eller två. RX 8800XT kan nog bli aktuellt då, troligtvis från Sapphire.

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem

Köpte mitt nuvarande 5700XT för att det är kompatibelt med macos. Skulle bygga hackintosh men det har ännu inte blivit av med det kortet (gjorde det på laptopen istället med intel igpu). Tänkte också få det att fungera med davinci resolve på linux (och macos) Och det har jag lyckats med på linux. Ska ta tag i hackingtoshen igen nu när jag fått igång GPU passthrough med 5700 XT. Ska slltså köra det i en VM. Visade sig att jag behöver en linux-modul vendor-reset som jag fått att fungera med Windows VM. 5700 XT har en reset-bugg som fixade sig med den modulen. Tja man ska inte göra det lätt för sig.

Har också ett nvidia GTX 1070 i servern. Det köpte jag för mining och det gjorde jag ett par år tills det hade betalat sig självt. Nu snvänder jag det för streaming av en windows 11 virtuell maskin med sunshine. Kör moonlight som klient på debian linux i min gamla laptop som inte uppfyller hårdvarukraven för windows 11. På så sätt kan jag använda klen hårdvara för snabb grafikprestanda (med mina mått mätt). Har till och med kört windows 11 till min chromecast google tv utan problem.

I övrigt har jag sålt alla grafikkort. Ett tag hade jag ett gäng (5 stycken) som jag minade på det var skoj och gav lite tillskott i kassan. Typ så att jag fick gratis värme i garaget på vintern.

Jag har alltså mina grafikkort till annat än spel. I nuläget mest för videoredigering samt visa datorskrivbord. Några har barnen fått för att spela på.

Funderar på att köpa något billigt begagnat RX 580 eller liknande för att sätta i servern för att streama ut macos VM. Fast det kanske drar onödig energi när det puttrar i idle. Får se. Ska först få igång det på desktopsdatorn med mitt 5700 XT i virtuell maskin och testa lite.

Permalänk
Medlem

Bäst prestanda med i princip helt tyst kort till det lägsta möjliga pris, andrahand.

Inget egentligt skäl till att jag valde köpa den och inte fortsätta använda mitt förra, än att det var en bra deal.

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli att slå till på ett EVGA 3090 FTW3 som föll under min budget då.

Permalänk
Medlem

Komplett bestämde kort. Jag valde en färdig modell Komplett epic gaming
Mest samma delar som jag själv hade valt. Tittade inte alls på priset.
CPU Ryzen 9 och GPU Palit RTX 4080 Gamerock är knappast prisvärd och oftast overkill men det kanske är livets sista dator.
Vad ska jag med pengar till när jag ligger i kistan?
Är mycket nöjd med datorn. Tyst och snabb när den väl kommit igång.

Permalänk

För att det kom med datorn!

Det är ett Nvidia Quadro K2200, och verkar fortfarande sparka bak med Steamspelen jag spelar då och då på min linuxarbetsstation.

Permalänk
Medlem

För att mitt gamla grafikkort hade gått sönder och detta fanns i lager och det hade bättre prestanda än mitt gamla kort

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk

Speldatorn: jag köpte ett bra 1080p-kort med 8GB VRAM, utifrån någon inbillad viktning av pris kontra kvalitet. Starkare än AMD:s 5500-serie var inte aktuellt vid den tiden eftersom jag inte hade lust att bränna mer än jag gjorde på detta.

Macen: jag utgick från att jag ibland kommer vilja spela på laptopen också, och valde därför att blåsa lite mer pengar än absolut nödvändigt på grafikdelen; jag köpte M1 Max med mellanvarianten av aktiva GPU-kärnor. Som Yoshman skrev är det absolut absurt att se spel som funkar bra fungera bra även i datorns nativeupplösning.

Permalänk
Medlem

Gick från ett GTX 1070 till ett AMD RX 6750 XT i början av detta året. Främst för att det var mest grafikkort för runt 4000kr då grafikkortet även var på rea. Är jävligt nöjd med prestanda hoppet. Måste också säga att AMDs drivrutiner har verkligen blivit bättre jämnfört när jag köpte ett R9 390X för massa år sen. Då var det så kasst kunde inte ens spela det spelet jag ville spela ordentligt så fick lämmna tillbaka kortet. Denna gången är jag betydligt mer nöjd med att ha valt det röda laget.

Permalänk
Medlem

Formatet (bärbart) betydde Steam Deck och det grafikkortet som satt i

Ganska ofta har det tidigare varit det som satt i datorn som var vettig i övrigt, eller fynd från vänner eller till och med elskroten

Senast jag köpte grafikkort nytt var länge sedan

Permalänk
Medlem

RTX3080 för 7990kr

Gick från ett Radeon 290x typ 6 år gammalt.
Var dags att byta.
Köpte ett ASUS TUF OC pga pris/prestanda och jag litar på Asus.

Permalänk

Stod mellan 4070 och det jag slutligen valde, ett 6800 XT då RT inte var något jag hade något behov eller intresse av och prislappen var ett antal tusen kronor lägre.

Mitt första kort från AMD, är nöjd med allt förutom att kylaren kunde varit något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Bäst prestanda för pengarna 👍💪

Its all about the money baby

Menar du sett till komponenten i sig eller på hela datorns prisvärdhet då?

Permalänk
Medlem

Bästa GPUn på marknaden med FOSS-drivrutiner för Linux: Radeon 7900 XTX.

Permalänk
Medlem

Blev ett begagnat 1070. Lagom för de som jag spelar och inte allt för dyrt

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det erbjöd väldigt mycket prestanda för en acceptabel peng (RTX 3080 vid launch).

Permalänk
Medlem

1) Måste funka i MacOS (och Windows såklart, samt inte vara kasst för Linux)
2) Fläktlöst eller åtminstone avstängd fläkt vid idle/slösurf. Ok om den varvar upp under spel / bildfilter osv.
3) Rimligt pris, dvs, under 1000kr.
4) Därför har jag rx580, köpt begagnat.
5) Kommer inte att köpa Gigabyte igen då deras mjukvara för att ändra inställningarna på grafikkortet (RGB, fläkt osv) nukade 4 st RAM-stickor för mig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Pungar inte ut 20k för ett grafikkort om jag inte har onödigt mycket pengar att spendera.
Så fick bli ett 5700xt som då ändå kostade ca 8500 riksdaler.
Lite bättre pris/prestanda, men fortfarande egentligen lite för dyrt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Asus Rtx 3080 tuf, 8000kr vid lansering då Asus lovat matcha Nvidias pris, något dom ändrade fort efteråt, Så "bra" pris för bra kort

Permalänk

Under 2000 för ett rx580 som duger än idag för 1080p. Aldrig någonsin jag skulle slänga mer än 4000 idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det erbjöd väldigt mycket prestanda för en acceptabel peng (RTX 3080 vid launch).

Samma här. Galet att det snart har gått fyra år sedan dess.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500