Vilket VR-headset ska jag köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Jag har jättesvårt att bestämma mig. Vill ha Vives tracking. Tycker Rift är snyggare. Är mer förtjust i Oculus Touch-kontrollerna än Vive-pinnarna. Touch är inte ute på marknaden. Gillar inte alla sladdar i Vive. Gillar kameran i Vive.

Gaaaaaaaaah!!!

Varför kan man inte ha det bästa av båda?

Skickades från m.sweclockers.com

Rift + 250:- Leap Motion från Ebay + vänta på Touch och dess extrakamera?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Hulle:

Du behöver inte utnyttja "room scale" på något vid med en Vive. Du kan lika gärna sitta vid ditt skrivbord och självklart fungerar vanliga kontroller, det har inget med headsettet att göra utan spelet. Branschstandard är 360-kontrollen, den fungerar i princip med allt. Men kör du bil- eller flygspel kan du köra med ratt/HOTAS såklart.

Mus och tangentbord är vidrigt i VR även om det fungerar rent tekniskt.

Det handlar främst om detta enligt mig:

1. Vill du ha de spel som är exklusiva för Rift (för tillfället)?

2. Vill du ha spårade handkontroller nu eller köpa till i slutet av året eller bryr du dig inte alls?

3. Pengarna. Rift är billigare nu, men priset för Rift+Touch lär vara i praktiken ungefär samma som för Vive nu.

4. Room scale. Vill du använda detta? Även om Rift med den extra kameran som medföljer Touch (om du köper dessa i slutet av året) rent tekniskt kan stödja en liknande lösning som Vive (med lite mera meck) kommer spelen som utnyttjar detta vara optimerade just för Vive och de kontrollerna.

Jag valde Vive, men jag fuskar lite iom att jag har en Rift DK2 så jag kan ändå köra Oculus-grejer med något sämre kvalitet.

Rift fungerar utmärkt med en 360-kontroll.

/hulle.

Jasså du din gottegris!, du har både en Rift DK2 och väntar på HTC Vive... VR Proffs snart då

1. Jag vet faktiskt inte vilka spel som är exklusiva för Rift, finns det en lista ?
- Vad gäller för HTC Vive här?, har de inga exklusiva titlar själva ?...

2. Spårade handkontroller hade varit kul att leka med ibland, men tror som sagt att de mest blir liggande efter en tags användande om jag känner mig själv rätt. 9/10 gånger kommer jag nog spela med handkontroll, om inte mer.
Mest för att jag har kontoret i ett rum och öppen yta för att röra mig på först i rummet intill...

3. Visst det skiljer lite, men pengarna är inte allt. Jag tänker väl att jag vill ha ha den bästa upplevelsen och det som håller längst (vilket är omöjligt att svara på idag och ett tag framöver) Men skall jag lägga 7k eller 9k spelar det mindre roll. Jag får ju extra kontroller på köpet som du nämner med HTC Vive - något som kostar extra för Oculus Rift. Och vill man ha det - är det samma summa totalt.

4. Nu är jag inte så påläst om terminologin, men Room Scale, är det vad som visas i denna videon ?
Alltså de röda "kanterna" som bildar en box omkring dig ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: @oqvist: @Hulle:

Ja det går tydligen bra med andra kontroller till OR också!

Jag undrar om det skiljer nämnvärt i upplösning/bildkvalitet o.s.v mellan de båda?
Det känns viktigare än vilka tillbehör som finns...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av xpanterx:

@andreas_dock: @oqvist: @Hulle:

Ja det går tydligen bra med andra kontroller till OR också!

Jag undrar om det skiljer nämnvärt i upplösning/bildkvalitet o.s.v mellan de båda?
Det känns viktigare än vilka tillbehör som finns...

Upplösningen på skärmarna som används är detsamma för HTC Vive och Oculus Rift;
1080x1200 per öga

Så de är i mångt och mycket lika...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Jodå, det gör de. Förutsatt Touch, det klart.

En annan skillnad är att Rifts kameror inte behöver ha någon nätsladd.

Skickades från m.sweclockers.com

Fel. Detta kan vi inte garantera i större utsträckning. Oculus uppmanar utvecklare att göra alla touch spel designade för 180 grader, eftersom många inte kommer köpa Touch och ha den extra kameran. De vill inte att folk köper spel till sin rift med en kamera och får spårnings problem. Så vill man ha garanterad bra roomscale med det största möjliga spelbiblioteket fins det bara ett val . De bästa rift exlusiva är/var bara tids exlusivt och kommer snart till vive. Adr1ft är snart här och Eve Valkyrie senare i år. Sedan är det många utvecklare som inte utvecklar exlusivt med Vive , men de börjar där i år och portar eventuellt till Touch senare men de har inte utvecklingsenheter och vet inte hur de kommer funka ännu. Så i min mening kommer vive ha fler VR spel ganska länge. Roomscale är något som ger väldigt mycket för upplevelsen menar många. Riftens kameror behöver ju va kopplad till datorn istället dock så det blir det samma om du ska ha en på vardera sida om dig.

Permalänk
Medlem

@Heymelon:
Väldigt svårt att tro att Hover Junkers, Budget Cuts, mfl. skulle bli för 180 grader. Ingen större mening med att skicka med en extra kamera om spelen inte ska utnyttja det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

@Heymelon:
Väldigt svårt att tro att Hover Junkers, Budget Cuts, mfl. skulle bli för 180 grader. Ingen större mening med att skicka med en extra kamera om spelen inte ska utnyttja det...

Den behövs la för att kontrollerna inte ska tappa spårning . De har ju också rekommenderat att ha båda kamerorna framför dig , för bättre spårning i spel där man inte vänder sig om.

Permalänk
Medlem

@Heymelon: Ja, det är sant. Men de har också visat upp room scale med bara två kameror;

http://www.roadtovr.com/oculus-rift-room-scale-tracking-volum...

Och med en (tracking area test):

https://www.youtube.com/watch?v=l_HlXzELHgo

https://www.youtube.com/watch?v=vyNKR_-uKfs

Permalänk
Medlem

@duked: Jodå det funkar fint . Ändar dock inte vad de säger till utvecklarna att designa. Så det återstår att se .

Permalänk

Jag börjar luta mer åt Vive men tycker att kontrollerna ser tunga ut. Vad säger ni som känt på dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Jag börjar luta mer åt Vive men tycker att kontrollerna ser tunga ut. Vad säger ni som känt på dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte testat själv men testare säger att kontrollerna är väldigt lätta.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av EkorrenHJ:

Jag börjar luta mer åt Vive men tycker att kontrollerna ser tunga ut. Vad säger ni som känt på dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Hulle:

Har inte testat själv men testare säger att kontrollerna är väldigt lätta.

/hulle.

De är lätta Så inget ni behöver oroa er för, skulle jag säga. Det var inget jag reagerade över iaf. när jag provade

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

@EkorrenHJ: Jag har testat och vill påstå att vikten är mycket väl avvägt. Man vill ändå ha lite substans i kontrollerna när man interagerar med objekt, svingar svärd, skjuter eller spelar golf.

Permalänk
Medlem

Majoriteten om inte alla recensioner som finns ute just nu är till fördel av Vive. Detta mest p.g.a. att Vive kommer med sina kontroller direkt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Har detta tagits up någonstans?
https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4cy8ec/how_oculus_home...

Vive känns just nu som det självklara valet, särskilt med tanke på snacket om att facebook vill samla in data här och där.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

"Oculus has issued the following official statement:

Users and content developers own all the content and IP they create using Oculus services. We are not taking ownership. Our terms of service give Oculus a license to user created content so we can enable a full suite of current and future products and services on our platform, like sharing a piece of VR content with a friend. People continue to own the rights to the content and can do whatever they like with it outside of our platform. This is very clear in our terms: “Unless otherwise agreed to, we do not claim any ownership rights in or to your user content.”

At this time, there are not many places where people can upload their content to the Oculus platform. As we add more features, we’re working to understand the best ways to give people more control over how they share content in VR.

We want to create the absolute best VR experience for people, and to do that, we need to understand how our products are being used and we’re thinking about privacy every step of the way. The Oculus privacy policy was drafted so we could be very clear with the people who use our services about the ways we receive or collect information, and how we may use it. For example, one thing we may do is use information to improve our services and to make sure everything is working properly — such as checking device stability and addressing technical issues to improve the overall experience.

Lastly, Facebook owns Oculus and helps run some Oculus services, such as elements of our infrastructure, but we’re not sharing information with Facebook at this time. We don’t have advertising yet and Facebook is not using Oculus data for advertising – though these are things we may consider in the future."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns onödigt svårt valet mellan dem. Optimala skulle vara Rifts headset med Vives FOV kombinerat med Vives lighthouse och Rifts touch controllers.

Även om målet är Vives kombination av både room scale och sitta ned så känns det för mycket som en utvecklarversion fortfarande och till ett alldeles för galet pris. Nästa generation av Vive kommer bli väldigt intressant. En trådlös version skulle vara drömmen.

När det gäller Rift så känns headsetet mer färdigt även fast det finns en hel del att jobba med där också. Men utan touch controller och att de ser till att utvecklare fokuserar på en gamepad för spelen känns ju helt galet. Visst gamepad kommer alltid finnas kvar, men det håller tillbaks utvecklingen med hur de begränsar det nu. Sen att deras egna plattform inte alls känns framtidssäker och påtvingad är något som talar emot dem. Dessutom blir priset av Rift + touch controllers alldeles för dyrt med mest troligt.

Känns som de helt enkelt stressat varandra att släppa ett år för tidigt. Vilket inte bara är negativt för man vill ju uppleva VR redan nu, men är bara inse att man är testpilot och får betala ordentligt för det.

Köper jag något i år blir det troligtvis Rift ändå. Så gärna som jag vill köra room scale så kommer det i slutändan bli kanske 10% sånt och 90% sitta ned ändå. Åtminstone tills man kan dedikera ett helt rum och det hunnit komma ut mycket mer room scale saker än conceptgrejerna som är nu. Tror även att Rift med touch controller kommer vara tillräckligt även om det inte blir 360 grader.

Permalänk
Medlem

Inte tror jag de låser ute rift användare med rift 2? Vadan att plattformen skulle va osäker?

Nog verkar det rätt så moget ändå bara de lyckas få ut dem. Tror inte nästa generation som de släpper om något år kanske är enormt mycket bättre. Jobbar de med att släppa dem billigare kan de bli sämre på en rad punkter.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har som tidigare nämnt beställt en Oculus Rift. Efter att ha sett Lighthouse och Vives kontrollers (samt "Facebookproblemet") börjar jag få lite buyers remorse...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Rift + 250:- Leap Motion från Ebay + vänta på Touch och dess extrakamera?

https://www.youtube.com/watch?v=ke7e-CiX_Q8

Här är en snubbe som testar Leap Motion med OR (och room scale). Det ser ju rätt bra ut, men jag misstänker att stödet är sådär...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Blir en HTC Vive på Elgiganten i sommar när de fått in den i sortimentet och skatteåterbäringen kommit. Ska bli intressant att se hur Skyrim fungerar i riktig VR, kört det en hel del med Rift DK1 och DX-injektor och känslan var otrolig men den grafiska upplevelsen var inte lika kul. Att möta en Hagraven i VR i Skyrim är bra mycket läskigare än man tror:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig. Blev en Vive.
Det blir svårare och svårare att inte köpa ju mer man kollar på alla som använder en.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har som tidigare nämnt beställt en Oculus Rift. Efter att ha sett Lighthouse och Vives kontrollers (samt "Facebookproblemet") börjar jag få lite buyers remorse...

Jag hade också en Rift på preorder men avbeställde och bytte till Vive när jag insåg hur stor betydelse handkontrollerna och Room scale har för upplevelsen. Boka en Vive demo på Webhallen och upplev det själv. Visst, Oculus kommer att komma ikapp lite när deras kontroller släpps, men om man ändå väntar på den är det ju onödigt att ligga ute med pengarna under tiden.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se om det kommer några riktiga lir som använder sig av roomscale vettigt. Wii höll inte folk ståendes allt för länge. Jag kör iof fortfarande tiger woods PGA Tour där har vi en klart möjlig killer app. Spatsera runt i korrekt modellerade golfbanor. Lira på Andrews utan att behöva betala 1500 i green fee. Hitta rätt infallsvinkel mot hål eller kolla lutning på green sen svinga loss klockrent måste bara komma.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hej! Jag håller på att letar ny skärm till dator man just köpt och började fundera på Virtual Desktop med antingen HTC Vive eller Oculus Rift. Vad tror ni om potentialen för detta med någon dem, tror ni man kan använda dessa för 1-2h om dagen till spelande istället för ha en riktig skärm?

Skulle det kunna funka tillsammans med alla VR upplevelser man kan tänka sig så är ju valet givet vart pengarna bör spenderas!

Permalänk

@Anchor2:

personligen säger jag Viven eftersom den är mera mångsidig och folk har mindre problem med viven.

Visa signatur

Moderkort: Z790 Aorus Master CPU: i9 13900K Minnen: Kingston 128GB DDR5 5600MHz GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X PSU: Corsair AX1500i Skärm: 3st XB270HU Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO HDD: Kingston KC3000 2Tb X2 Övrigt: "Kan du inte backa upp ett påstående med fakta eller erfarenhet så bör du hålla fingrarna i styr och käften stängd."

Permalänk
Medlem

@Anchor2 Personligen säger jag Riften eftersom den är cirka 20% lättare, mindre framtung (Viverecensenter har klagat på ömhet i nacke och mellan skulderbladen) att text visas lite skarpare och att hörlurarna är integrerade så du får mindre kabelspaghetti.

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på Riften också främst för att SDE är sjukt störande och sabbar djupkänslan. På min nuvarande monitor kan jag dyka in i bilden så länge jag inte får SDE. 35" 2560x1080p det är på gränsen med 50 cm tittavstånd men 95 % av tiden kan jag dyka rätt in. Kör jag ULMB så blir det massvis av SDE dock. Alla recensioner jag läst hittills är överens om att Riften har klart mindre SDE. Om det är tillräckligt för att det är acceptabelt vet jag inte... Lågupplöst grafik går att vänja sig vid har haft mycket kul med wii på 50" trots allt men SDE är en svår fiende.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Köttig jämförelse mellan Rift och Vive på Tested (In Depth):

Tl;dr: Rift bättre valet på sikt (när Touch kommer) pga överlägsen komfort, Vive bättre valet på kort sikt för att motion controllers är coolast och finns nu.

De diskuterar givetvis alla delar i mycket mer detalj i videon.

Permalänk
Medlem

Själv är jag intresserad av vilken som är bäst för oss som inte har utrymme, och som måste sitta ner!!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"