Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Avstängd

Beställde en ny mobil förra helgen, den skickades på söndagen och har "varit på väg till sorteringsterminalen" sedan i måndags. Idag är det lördag och 1 vecka snart gått, telefonen är fortfarande fast och har inte kommit.. det brukar ta högst 2 dagar att få paket där ifrån, har posten slarvat bort min telefon tro?

Permalänk
Medlem

@cyprus: Det kanske är så att det är olika brevbärare?
Jag har för mig att det är upp till brevbäraren av avgöra om paketet lämnas i brevlåda eller till utlämning. Är det då 2 eller fler brevbärare som delar på rutten så blir det olika bedömningar.

Permalänk
Medlem

@Mieriola: Tja en normalbegåvad brevbärare kan väl avgöra efter första rutten vilken storlek som passar i ett normalt postfack.

Eller som PTS skriver "Fastighetsboxar gör det också lättare för mottagarna att få även större försändelser utburna direkt till hemadressen i stället för att dessa, efter avisering, måste hämtas hos ett postombud."

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

Beställde en ny mobil förra helgen, den skickades på söndagen och har "varit på väg till sorteringsterminalen" sedan i måndags. Idag är det lördag och 1 vecka snart gått, telefonen är fortfarande fast och har inte kommit.. det brukar ta högst 2 dagar att få paket där ifrån, har posten slarvat bort min telefon tro?

Vad innebär "varit på väg till sorteringsterminalen"? Har försändelsen skannats in hos posten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hubertus:

Vad innebär "varit på väg till sorteringsterminalen"? Har försändelsen skannats in hos posten?

Skickad från ombud på väg till terminalen, varit så hela veckan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

Skickad från ombud på väg till terminalen, varit så hela veckan nu.

Innebär det att den är inskannad hos Posten?

Permalänk
Medlem

Postnord slår till igen, tog över 2 veckor för oss att få paketet från det att postnord plockat upp det från sportkost...

Vågar man dricka dom här tro? Kollat på några burkar rätt noga, men kan inte se att det ska vara något hål tilltäppt eller att burken blivit återansluten, har väl inte direkt någon erfarenhet av det heller, så vet inte vad jag ska kollla efter i så fall.

http://imgur.com/a/zu4ic

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

aldrig haft några som helst problem med dom

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Postnord slår till igen, tog över 2 veckor för oss att få paketet från det att postnord plockat upp det från sportkost...

Vågar man dricka dom här tro? Kollat på några burkar rätt noga, men kan inte se att det ska vara något hål tilltäppt eller att burken blivit återansluten, har väl inte direkt någon erfarenhet av det heller, så vet inte vad jag ska kollla efter i så fall.

http://imgur.com/a/zu4ic

Säkerligen inga problem att dricka dem, varför skulle någon spruta in några extra tillsatser i en slumpmässig människas energidrycker? Eller varför skulle någon öppna och sedan stänga någon annans energidrycker?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Jag tror att trenden med att paket försvinner eller förstörs kommer att bli högre, eftersom medarbetarna vantrivs pga. all stress till följd av mindre personal. varför ska medarbetarna bry sig när företaget inte bryr sig om dem? Personalomsättningen är nog skyhög på postnord skulle jag tro. Jag har bara hört negativt om postnord både som kund och som medarbetare där.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Jag tror att trenden med att paket försvinner eller förstörs kommer att bli högre, eftersom medarbetarna vantrivs pga. all stress till följd av mindre personal. varför ska medarbetarna bry sig när företaget inte bryr sig om dem? Personalomsättningen är nog skyhög på postnord skulle jag tro. Jag har bara hört negativt om postnord både som kund och som medarbetare där.

Inte så mycket av vantrivsel tror jag som av att ju mer man har att göra och ju stressigare ens jobb är desto mindre tid har man till att titta en extra gång om man fått med allt, eller ta det försiktigt med det där paketet det står akta på eller andra sådana där saker vi mottagare skulle gilla men som man inte hinner med om man knappt hinner utföra alla sina arbetsuppgifter utan övertid och supertempo...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag tror att trenden med att paket försvinner eller förstörs kommer att bli högre, eftersom medarbetarna vantrivs pga. all stress till följd av mindre personal. varför ska medarbetarna bry sig när företaget inte bryr sig om dem? Personalomsättningen är nog skyhög på postnord skulle jag tro. Jag har bara hört negativt om postnord både som kund och som medarbetare där.

Jag frågade efter källa till ett av dina tidigare påståenden. När svarar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag frågade efter källa till ett av dina tidigare påståenden. När svarar du?

Det han påstår om att personalen vantrivs stämmer tyvärr..

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Ett av de största problemet jag har haft var ett bälte som kom några dagar sent, ett brev som kom hem ganska mosat samt att någon jävel till brevbärare hade ner min och 5 andra hyresgästers brevlådor när han försökte trycka ner ett paket som inte fick plats! Sen lämnade han bara det där, paketet halvt nere i brevlådan. Men detta är inget jag inte kan leva med.

Däremot känner jag folk som har haft enorma problem. Krossade paket, leveranser som är över 2 veckor sena samt brev som försvinner etc. Det är oacceptabelt. Postnord MÅSTE förändras eller bytas ut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 1700x med be quiet! Pure Rock | GPU: 2x GTX 760 2GB i SLI | RAM: 16GB DDR4 | OS: Debian

Permalänk
Medlem

@gaminggirl: Psykopater finns överallt, säkerligen även på postnord.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Jag tror att trenden med att paket försvinner eller förstörs kommer att bli högre, eftersom medarbetarna vantrivs pga. all stress till följd av mindre personal. varför ska medarbetarna bry sig när företaget inte bryr sig om dem? Personalomsättningen är nog skyhög på postnord skulle jag tro. Jag har bara hört negativt om postnord både som kund och som medarbetare där.

Dåligt argument till att göra livet surt för andra, är många andra yrkesgrupper som vantrivs.
Är det så man känner bör man börja se sig om efter nytt jobb så får man hålla ut till chansen ges, kommer man med bortförklaringar till att inte söka andra jobb så skulle jag klassa individen som lat och oengagerad men det är klart har man vanskött sig på sitt förra jobb så kanske nästa arbetsgivare inte vill ha med personen att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Den sannolikheten är i princip 0 med tanke på vad som är i paketet och det har inte kommit några uppgifter på att tullen har problem att hinna med..
Tror faktiskt inte att paketet är sent, större chans att någon anställd på posten stulit det...

Inget ovanligt förekommande verkar det som, här är ett brev jag fått länsat på innehåll.
Att det inte va REK köper jag inte, ganska uppenbart att det har hänt internt och jag ser inte anledningen att betala extra för att deras egna personal kan vara klåfingriga.

Permalänk
Medlem

14 dagar försenad post och nu är det 72 nummer i kön till kundtjänst, utmärkt.

Permalänk
Medlem

Har haft ett packet från frankrike som studsat runt mellan mellan två städer i landet hela veckan.
Posten gav upp tillslut och sa att det ej kunde levereras.
Pratat med posten 4 gånger, anmält saknat osv. Var lovad det på tisdag/onsdag men dom fortsatte skicka det till helt fel stad.

Känner dock en som jobbar på terminalen närmast mig där det stannade och han sa att dom hade skickat ut det till mitt utlämningsställe i går.

Gick dit och bad att få det, var inte där. Då ringde han mig och sa att han hittat det på terminalen så det hade aldrig skickats ut igen.
Jag får det personligt levererat av han också så det är ju jävligt snällt men det är ju igen standard rutin direkt.

Att man ska behöva känna folk där för att få paketen levererade är ju helt otroligt.

Men nu vet jag att det är i hans händer då vi bor i samma håla så får jag det i kväll rätt i näven utan postmords strul.

Permalänk
Medlem

Enligt postnord skulle de skicka avi till min e-postadress, men inte fasen har jag fåt någon avi på e-post. Tur att jag fick spårningsnummret från säljaren så att jag själv kunde hämta ut mitt paket. När jag frågade "supporten" varför de skulle skicka avi på e-post trots att de inte hade min e-postadress så "visste" hon (såklart) inte.

Till alla er som beställer från utlandet, ring postnord innan och meddela att ni själva vill hämta pakeket på utlämningsstället så kör dem dit den direkt iställer för att hävda "misslyckad leverans" och sedan skicka paketet till huvudlagret, för att sedan nästa dag köra ut den igen. Postnords tull är också kass. Mitt paket la i tullen 1 vecka innan den blev inskannad eftersom den skickades från danmark 6 dagar innan. Inte fasen kan det tagit 6 dagar att flyga ett paket från danmark till malmö?

Jag väntar på ett paket från USA, blir intressant att de hur ineffektiva postnord är denna gången också. Inte fasen ska det ta längre tid att få paketet levererat inom rikets gränser, än det tar att skicka pakeket från en liten håla i USA till danmark? Det tog 3 dagar att skicka paketet från USA till kastrup förra gången och sedan 10 dagar totalt från att paketet kommit in i sverige tills att jag hämtade den.

Vad fan håller postnord på med? 100% av mina paket jag beställt sista tiden har kommit till sverige på kortare tid än den interna leveransen. Något måste ju vara fel. Inte kan det vara fel på alla andra utom svenska postnord? Och det är inga långa avstånd heller paketen fraktas inom riket, vanligtvis mellan malmö och jönköping.

Postnord är helt klart ineffektiva att hantera utrikespaket och ibland inrikespaket också. Jag minndes att det gick snabbare innan för några år sedan. Då kunde man hämta paketen i regel en dag efter att de anlänt till sverige. Men nu så kan det dröja en vecka innan paketen hamnar på utlämningsstället efter att paketet kommit innanför gränserna exkluderat tiden i tullen.

Att de skyller nedskärningar och interna kriser på minskade volymer brev är patetiskt då e-handeln bara ökar, vilket borde de gem nog med intäkter speciellt eftersom de höjt portot med 50% senaste åren.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Att de skyller nedskärningar och interna kriser på minskade volymer brev är patetiskt då e-handeln bara ökar, vilket borde de gem nog med intäkter speciellt eftersom de höjt portot med 50% senaste åren.

Det var Maud Olofsson med diverse tjänstemän som aldrig namngivs som tyckte att det var en skitbra ide att sälja 40% till danska staten och även ge dom 50% utav rösterna i bolagsstyrelsen.

Idag går PostNord Danmark miljardbelopp back varje år, PostNord Sverige skall lösa detta igenom att omvandla hela danska delen till något helautomatiserat och kunderna i Danmark får hämta sin post på närmaste ICA butik eller något liknande. Problemet är att personalen i Danmark har ett uppsägningstid på 5 år som statligt anställda, detta vill inte såklart svenska staten betala för utan lägger hela bördan på danska staten som gör vise versa mot svenska staten.

Den stora bördan ligger just nu hos politikerna.

Permalänk
Medlem

Maud olofsson var den sämsta politikern någonsin som inte gjort annat än förlustaffärer inkl. etanoltillverkning.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.ehandel.se/Kursbocker-skickades-med-PostNord-bytte...

"Du hittar aldrig Fantomen – han hittar dig."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VideoyGTX:

Maud olofsson var den sämsta politikern någonsin som inte gjort annat än förlustaffärer inkl. etanoltillverkning.

Hon har skarp konkurrens från många nu, speciellt på senare tid, skulle akta mig för att säga sämsta. Bland de sämre kanske?

Permalänk
Medlem

Vi "svenskar" ska vara glada att andra hanterar våra pengar vi får ju till och med chansen att köpa lotter på avbetalning, vilket underbart land .

Permalänk
Medlem

Enligt mina upplevelser så tycker jag postnord fungerar bra. Schenker/privpak däremot har ett system som luktar lågbudget.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Väntade på ett rek tre veckor men det dök upp till slut.. inte drabbats tidigare men nu blir det annan speditör för sånt som måste komma fram.

Permalänk
Medlem

Jag tror postnord är europas sämsta leverantör av brev och post. Jag har beställt grejer från utomlands flera gånger och de skickas vidare till sortering samma dag som de hämtas, även på helgerna. Och vanligtvis lämnar de landet snabbt. Allt går snabbt tills att breven kommer till Sverige. Då börjare det att hända långsamma grejer. Kanske bättre att avveckla postnord helt, reformera skatterna och låta utlänska företag agera som på svensk mark på heltid.

Sverige ligger bakom gällande posttjänster och fibernät.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Jag tror postnord är europas sämsta leverantör av brev och post. Jag har beställt grejer från utomlands flera gånger och de skickas vidare till sortering samma dag som de hämtas, även på helgerna. Och vanligtvis lämnar de landet snabbt. Allt går snabbt tills att breven kommer till Sverige. Då börjare det att hända långsamma grejer. Kanske bättre att avveckla postnord helt, reformera skatterna och låta utlänska företag agera som på svensk mark på heltid.

Sverige ligger bakom gällande posttjänster och fibernät.

Ser man till mätningen för ungefär ett år sedan (oktober 2016) så var vi i mitten med 89,7% av försändelserna levererade över natt. Idag ligger vi på 91,82% dvs lite bättre totalt och alla de andra lär knappast ha bättrat sig så mycket att de skulle ha gått över det... Rumänien låg vid den mätningen på 23,2% och Polen på 60,8% t.ex.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/postnord-rasar-i-europeisk...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Postnord har 1.2 stjärnor utav 5 möjliga på facebook, behöver jag säga mer?