Testpilot: Qnap TS-464 – en kompetent låda för mer avancerade användare

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Qnap TS-464 – en kompetent låda för mer avancerade användare

Testpiloten Björn Endre sätter tänderna i Qnap TS-464, som kommer med uppdaterad processor, två NVM Express-platser och dubbla 2.5 Gbps Ethernet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Testade QNAPs enheter för några år sedan men Synology var fullkomligen överlägsen i användarvänlighet på den tiden iallafall.
Jag hade däremot gärna sett Synology enheters utrustade med QNAPs hårdvara, Synology har tendens att snåla lite på hårdvaran tycker jag.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Jag funderar på en NAS snart. Ska snart få en ny jobbdator med hyffsat specifikation med Wifi 6, thunderbolt 4 osv. Men med 1Gbit Ethernet Så för min del känns det som att jag skulle trycka in datan genom USB eller så får det bli wifi 6.

Nå TS-464 känns för dyr för mig. Jag älskar bra prestanda men får man ändå inte ut den p.g.a annan flaskhals.
För mig känns hdd + ssd cache som det som ger den bästa upplevelsen med hänsyn till plånboken.

Permalänk
Medlem

Kör Qnap med 10Gb och prestandan mot ssd cappar helt klart min 10Gb länk så att du inte får fullt flås på den setupen är ju knepigt.
Testa att sätta upp det igen, testa även som singeldiskar etc.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har den äldre TS-453D och det går faktiskt trycka in mer än 16GB. Kruxet är att det måste vara dubbelsidiga moduler om man ska köra 16GB so-dimms.

Permalänk
Medlem

Som vanligt så tycker jag dem är på tok för dyra när de kommer utan disk.
då lägger jag pengarna på att bygga en Fil Server lösning istället för en NAS. man får mer för pengarna då tycker jag då den kan användas till fler saker än bara som NAS.

Men den verkar ju najs.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Efter min synology bränt 3 diskar så har de även bränt mig en del så jag kikar på alternativ och denna verkar ju trevlig. Nu agerar min router fil server med en extern usb disk och det funkar rätt bra men vill gärna ha mer än bara fil lagring.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har en lite äldre TS-453BT3 men som har fördelen att den har Thunderbolt3 interface vilket hjälper prestandan bra. Teoretiskt bandbredd är väl 40 Gbps för Thunderbolt 3.
Får lite över 600 MB/s Write och strax under 600 MB/s enlig Crystaldiskmark.

Denna modellen har 2xSSD (som är SATA SSD'er) för cachefunktion också.

Den kom med 8 GB RAM (2x4GB moduler) vilket QNAP påstår är max som går att köra men hittade ett par 8GB moduler av passande sort och går nu utmärkt att köra med 16GB RAM.

Men NAS med Thunderbolt verkar vara ganska sällsynta nuförtiden...

Tyvärr kommer det inte heller längre några fler firmwareuppgraderingar till denna modellen, något om att det skulle ställa till problem för thunderbolt...

Komplettering + stavfel
Visa signatur

- "Only a fool would say that!"

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att testet avslutas med "utmärkt prestanda", köprekommendation och guldmedalj när skrivhastigheten var som den var? Antingen presterar den ganska dåligt, eller så var något trasigt med setupen och inga slutsatser kan dras.
Och varför bara använda en av nätverksportarna? Läshastigheten var ju begränsad av nätverksinterfacet så vi fick aldrig veta hur bra den eg kan prestera. De logiska i det läget vore att ansluta båda, eller?
Tack för en i övrigt trevlig recension

Permalänk
Medlem

Som @pHr33 skrev så var läshastigheten klart begränsad av en singel 2.5Gbit anslutning.

Sen så är detta ett direkt fel påstående.
"Resultatet för de vanliga hårddiskarna är som väntat. Att skriva till RAID kommer aldrig gå snabbare än för en disk, eftersom du måste skriva datan på flera diskar samtidigt"

I en Raid 5 så ökar Läs/Skriv prestandan efter antalet diskar det är i poolen. Min egen raid5 med 8st blandade modeller av Seagate 10TB mekaniska diskar ger mig en skriv prestanda på ca 460-470 MB/s

root@girlie:/storage/Temp/speedtest# sudo dd if=/dev/zero of=test1.img bs=2G count=1 oflag=dsync
0+1 records in
0+1 records out
2147479552 bytes (2.1 GB, 2.0 GiB) copied, 4.51398 s, 476 MB/s

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.