Google förlänger Chromebook-supporten till 10 år

Permalänk
Melding Plague

Google förlänger Chromebook-supporten till 10 år

Efter skriverierna om kort livslängd på Chromebook-datorer förlänger Google tiden datorerna får automatiska uppdateringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag visste inte ens att Google erbjöd 8 år med uppdateringar, och nu 10 år på sina Chromebooks.
Det är ju riktigt bra!
Inte för att jag kommer köpa en Chromebook, men jättebra för de som gör det.

Sen kommer man väl säkert behöva byta en del delar under tiden, och frågan är väl också hur snabb den är efter 8-9 år🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Jag visste inte ens att Google erbjöd 8 år med uppdateringar, och nu 10 år på sina Chromebooks.
Det är ju riktigt bra!
Inte för att jag kommer köpa en Chromebook, men jättebra för de som gör det.

Sen kommer man väl säkert behöva byta en del delar under tiden, och frågan är väl också hur snabb den är efter 8-9 år🙂

Jag har för mig de hade mindre förut. Typ 5 år men ökade för ett tag sedan.

Jämfört med telefoner är 10 år bra. Jämför man med datorer som väl är mer lämpligt då det är datorer så har Windows 10 10 års support. 2015 till 2025. Köpte man dessutom en dator som stödjer Windows 11 typ en 8700K har man ju antagligen många år med det också.

Apple stödjer runt 10 år med. MacBook Pro 2012 slutade fick sista säkerhetsuppdateringen förra året tror jag när Catalina slutade få support.

Hur användbara beror på hur bra de är från början. En MacBook från 2012 är fortfarande användbar. Speciellt om det är 15 tums modellen som har 8 trådar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Bra, Mac har idag ca 9-10 års säkerhetssupport; hur länge de kan köra senaste operativsystemet (som ibland är det enda som får alla säkerhetsuppdateringar) varierar, när Mojave släpptes 2018 drogs gränsen vid 2012 (2015 om man hade en low-end Macbook), så hade man en Mac från 2011 var man rökt. Ventura som släpptes 2022 rensade bort alla Macar äldre än 2017 (Macbook Air 2018), så det var ännu värre.

(och, det går i många fall att köra nyare MacOS på äldre hårdvara, via diverse patchar, OCLP exv, på liknande sätt som man kan köra Windows 11 på gamla skorvar som min dator i .sig)

Sonoma (MacOS) som snart släpps kräver imac från 2019 och framåt, Macbook Pro från 2018. Dvs, riktigt vassa och dyra burkar med få år bakom sig rensas. Sedan får man räkna med ca 2 år till support (då Apple tycks supporta senaste OS + de två tidigare)

https://arstechnica.com/gadgets/2023/07/with-macos-sonoma-int...

Hur som helst, 10 år är bra, Windows 7 hade väl drygt 10 år, Windows 8 bara 6 år men lägger man till Windows 8.1 vilket de flesta automatiskt kunde uppdatera till så fick man drygt 10 år även där. Även Windows 10 får ca 10 år (+LTSC); Windows 11 återstår ju att se vad det blir i praktiken.

Sedan tror jag ju personligen att medel-svensson som köper en "rimligt bra" dator att ha till enklare saker som, tja, slösurfande, betala räkningar, greja med budgeten, spela minröj, göra bank-arbete, sortera familjefoton, ja, sånt som folk som inte spelar gör, lätt kommer att klara mer än 10 år på en dator de köper idag, rent hårdvarumässigt. Burken jag har nu är ju äldre (MB, CPU, RAM och SSD iaf) och den kör så det ryker fortfarande. En del damm som ryker kanske.
Så det vore ju lite trist om burken får pensioneras "i förtid" pga bristande mjukvaruuppdateringar. Får hoppas burken inte är låst och att det går att installera Linux eller nästa Windows på den kanske. Gällande Chromebook har de ofta ett pris och prestanda som gör att man kanske inte ska räkna med mer än 10 år ändå.

Liten fotnot: Billigaste Imacen som Apple sålde 2021 var egentligen en 2017-modell, så köpte man en sådan från Apple 2021 får man ju inte så många års uppdateringar därefter faktiskt. En parallell kan dras med de Windows 10-burkar som såldes strax innan Windows 11 kom, och som saknar hårdvara att köra Windows 11 utan "fixar". Det kan ju också vara något att tänka på.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Jag visste inte ens att Google erbjöd 8 år med uppdateringar, och nu 10 år på sina Chromebooks.
Det är ju riktigt bra!
Inte för att jag kommer köpa en Chromebook, men jättebra för de som gör det.

Sen kommer man väl säkert behöva byta en del delar under tiden, och frågan är väl också hur snabb den är efter 8-9 år🙂

Skrivet av dagas:

Jag har för mig de hade mindre förut. Typ 5 år men ökade för ett tag sedan.

Jämfört med telefoner är 10 år bra. Jämför man med datorer som väl är mer lämpligt då det är datorer så har Windows 10 10 års support. 2015 till 2025. Köpte man dessutom en dator som stödjer Windows 11 typ en 8700K har man ju antagligen många år med det också.

Apple stödjer runt 10 år med. MacBook Pro 2012 slutade fick sista säkerhetsuppdateringen förra året tror jag när Catalina slutade få support.

Hur användbara beror på hur. Ta de är från början. En MacBook från 2012 är fortfarande användbar.

Med tanke på nischen så räcker ju hårdvaran rätt länge; det vi pratar om är ju en billig (normalt typ 2000-5000 spänn beroende på modell), underhållsfri (relativt iaf) "surfdator" som även kan köra lite android-applikationer som bonus.

Nedlåstheten som sådan är inget jag vill ha själv (varken avseende funktion och denna typ av fördefinierad livslängd), men det finns ju en nisch där detta passar utmärkt. Och åtminstone kostnadsmässigt är det inte så mycket att tjafsa om angående 10 år.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Jag visste inte ens att Google erbjöd 8 år med uppdateringar, och nu 10 år på sina Chromebooks.
Det är ju riktigt bra!
Inte för att jag kommer köpa en Chromebook, men jättebra för de som gör det.

Sen kommer man väl säkert behöva byta en del delar under tiden, och frågan är väl också hur snabb den är efter 8-9 år🙂

Har en riktigt gammal Chromebook, skulle gissa på att den är runt 8 år, som fortfarande känns lika snabb/slö som ny. Den får dock inte uppdateringar längre så den används tyvärr inte.

Permalänk
Medlem

Bravo.
10 års uppdateringar är ju ändå ganska länge.
Speciellt med tanke på att Chromebooks (vanligtvis) inte är dyra premiumdatorer.

Om man också kör allt/det mesta i "molnet" så är det ju dessutom enklare att migrera till en nyare dator än om man har mycket installerat lokalt.
Kan i vissa avseenden vara mindre anledning att hänga kvar vid en gammal dator då.
(och i andra avseenden kan det finnas mer anledningar att byta oftare om man kör mycket lokalt. Så lite både och beroende på användningsområde).

Permalänk
Medlem

Bra att se att det funkar mer konkurrens, Google hade absolut *sämst* policy men när det blev skriverier kunde de snabbt börja köra samma standard som MS/Apple.
egentligen rätt löjligt att Google av alla skulle snåla in med mjukvara, men snålheten bedrar visheten.

Sen är det synd att chromebooks i sig är så ytterst låsta och begränsade, duger till lättare skrivande men inte mycket mer än så. Hade varit kul om de på allvar kunde konkurrera med laptops, snarare än konkurrera med iPad.

Permalänk

Jag köpte några chromebooks för länge sedan för att testa det. Bl.a. till mina föräldrar, som jag gång på gång behöver förklara samma sak att nej det är ingen windowsdator, windowsapplikationer fungerar ej.
De var billiga och t.om youtube småhackade.

Nå jag sitter i köpsits igen. Men det känns inom datorteknik att oavsett vad man köper så blir man besviken. Jag vill ha en schysst Chromebook i 15,6" formatet. Det blir runt 7000kr, om jag lägger till några tusen så får jag en macbook som är en helt annan dator, fast om jag lägger till lite mer får jag en 15" macbook, sedan vill jag ha mer ram och ssd, snart är jag uppe i 30 000kr, när jag först funderade på en enkel chromebook för runt 3000kr.

Det jag vill ha är bra billiga chromebooks, jag har svårt att se varför det ska vara omöjligt? Med bra så tangentbord och annat som ej känns dåliga. Min uppfattning är att chromebooks inte är lika prispressade som en windowslaptop.

Permalänk
Medlem

Börja göra det för telefonerna istället…

Permalänk
Medlem

Det går sämre med Pixel Watch

"Google makes a big deal out of its partnership with iFixit and the availability of replacement parts for its products, but one Google product that doesn't seem fixable is the Pixel Watch. After spotting some posts from Pixel Watch users seeking a remedy after cracking the glass and coming up with no clear answers, The Verge got Google to confirm that, even 11 months after launch, there is no repair plan right now. Google can't fix your watch. There are no parts."

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Det går sämre med Pixel Watch

"Google makes a big deal out of its partnership with iFixit and the availability of replacement parts for its products, but one Google product that doesn't seem fixable is the Pixel Watch. After spotting some posts from Pixel Watch users seeking a remedy after cracking the glass and coming up with no clear answers, The Verge got Google to confirm that, even 11 months after launch, there is no repair plan right now. Google can't fix your watch. There are no parts."

Vad har det där med nyheten om Chromebooks?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad har det där med nyheten om Chromebooks?

Exakt! Det undrade jag också.

Skrivet av CymbalCrasher:

Det går sämre med Pixel Watch

"Google makes a big deal out of its partnership with iFixit and the availability of replacement parts for its products, but one Google product that doesn't seem fixable is the Pixel Watch. After spotting some posts from Pixel Watch users seeking a remedy after cracking the glass and coming up with no clear answers, The Verge got Google to confirm that, even 11 months after launch, there is no repair plan right now. Google can't fix your watch. There are no parts."

Inte det att jag försöker att försvara Google...

Denna produkt verkar hamna mellan stolarna under utveckling av sin framtida support. Google kanske tänker sig att denna produkt inte blir så populär och massproduktion av reservdelar kan uteslutas.

Som sagt. Dåligt planering bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag köpte några chromebooks för länge sedan för att testa det. Bl.a. till mina föräldrar, som jag gång på gång behöver förklara samma sak att nej det är ingen windowsdator, windowsapplikationer fungerar ej.
De var billiga och t.om youtube småhackade.

Nå jag sitter i köpsits igen. Men det känns inom datorteknik att oavsett vad man köper så blir man besviken. Jag vill ha en schysst Chromebook i 15,6" formatet. Det blir runt 7000kr, om jag lägger till några tusen så får jag en macbook som är en helt annan dator, fast om jag lägger till lite mer får jag en 15" macbook, sedan vill jag ha mer ram och ssd, snart är jag uppe i 30 000kr, när jag först funderade på en enkel chromebook för runt 3000kr.

Det jag vill ha är bra billiga chromebooks, jag har svårt att se varför det ska vara omöjligt? Med bra så tangentbord och annat som ej känns dåliga. Min uppfattning är att chromebooks inte är lika prispressade som en windowslaptop.

"Några tusen" den billigaste macbooken är ju nästan dubbelt upp från det. Men jag hamnar också ofta i samma fälla och lägger till en massa nice to have.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt lätt att tänka att detta är bra, och det är det också, MEN det är nog mycket ett försäljningsargument för att få in folk i Googles värld.
Hoppas det smittar av sig på andra områden och aktörer inom branschen.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Börja göra det för telefonerna istället…

Problemet är att upplägget som det är nu kräver tillverkarens inblandning, utöver det som Google lyft ut till Play. Google kan förstås förbättra när det gäller Pixel, men det är en rätt liten del av marknaden. I sak håller jag förstås med om att mjukvarustödet för telefonerna behöver bli bättre, men tillverkarna har inte särskilt stora incitament utöver att göra ett minimum av vad som förväntas. De lever på att sälja telefoner, inte uppdatera mjukvara. Risken är nog att det är tvång som behövs, precis som laddkontakt och batterier som går att byta utan en hjärnkirurg, tyvärr. Med det sagt så är det ändå lite bättre än det var för några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Bra, Mac har idag ca 9-10 års säkerhetssupport; hur länge de kan köra senaste operativsystemet (som ibland är det enda som får alla säkerhetsuppdateringar) varierar, när Mojave släpptes 2018 drogs gränsen vid 2012 (2015 om man hade en low-end Macbook), så hade man en Mac från 2011 var man rökt. Ventura som släpptes 2022 rensade bort alla Macar äldre än 2017 (Macbook Air 2018), så det var ännu värre.

(och, det går i många fall att köra nyare MacOS på äldre hårdvara, via diverse patchar, OCLP exv, på liknande sätt som man kan köra Windows 11 på gamla skorvar som min dator i .sig)

Sonoma (MacOS) som snart släpps kräver imac från 2019 och framåt, Macbook Pro från 2018. Dvs, riktigt vassa och dyra burkar med få år bakom sig rensas. Sedan får man räkna med ca 2 år till support (då Apple tycks supporta senaste OS + de två tidigare)

https://arstechnica.com/gadgets/2023/07/with-macos-sonoma-int...

Hur som helst, 10 år är bra, Windows 7 hade väl drygt 10 år, Windows 8 bara 6 år men lägger man till Windows 8.1 vilket de flesta automatiskt kunde uppdatera till så fick man drygt 10 år även där. Även Windows 10 får ca 10 år (+LTSC); Windows 11 återstår ju att se vad det blir i praktiken.

Sedan tror jag ju personligen att medel-svensson som köper en "rimligt bra" dator att ha till enklare saker som, tja, slösurfande, betala räkningar, greja med budgeten, spela minröj, göra bank-arbete, sortera familjefoton, ja, sånt som folk som inte spelar gör, lätt kommer att klara mer än 10 år på en dator de köper idag, rent hårdvarumässigt. Burken jag har nu är ju äldre (MB, CPU, RAM och SSD iaf) och den kör så det ryker fortfarande. En del damm som ryker kanske.
Så det vore ju lite trist om burken får pensioneras "i förtid" pga bristande mjukvaruuppdateringar. Får hoppas burken inte är låst och att det går att installera Linux eller nästa Windows på den kanske. Gällande Chromebook har de ofta ett pris och prestanda som gör att man kanske inte ska räkna med mer än 10 år ändå.

Liten fotnot: Billigaste Imacen som Apple sålde 2021 var egentligen en 2017-modell, så köpte man en sådan från Apple 2021 får man ju inte så många års uppdateringar därefter faktiskt. En parallell kan dras med de Windows 10-burkar som såldes strax innan Windows 11 kom, och som saknar hårdvara att köra Windows 11 utan "fixar". Det kan ju också vara något att tänka på.

Arstechnica-länken innehåller lite intressant data.

"Intel has generally opted to stop providing updates and support for most processors around six or seven years after their initial release." Detta i princip sätter ju begränsning på hela Intels x86-plattform oavsett operativsystem.

Man kan hoppas på alla former av hårdvarutillverkare får politisk press på sig att stödja klimatet genom att supporta sin plattform så länge det är relevant. Speciellt nuförtiden när mer och mer av säkerheten hamnar på hw-plattformen i stil med TPM-chip etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Med tanke på nischen så räcker ju hårdvaran rätt länge; det vi pratar om är ju en billig (normalt typ 2000-5000 spänn beroende på modell), underhållsfri (relativt iaf) "surfdator" som även kan köra lite android-applikationer som bonus.

Nedlåstheten som sådan är inget jag vill ha själv (varken avseende funktion och denna typ av fördefinierad livslängd), men det finns ju en nisch där detta passar utmärkt. Och åtminstone kostnadsmässigt är det inte så mycket att tjafsa om angående 10 år.

ChromeOS har ett utvecklarläge som låter en att installera vanliga Linux-appar. Kör vs code, med alla möjliga plugin och tools, utan större problem. Perfekt lekdator!

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande och nice att man kan installera det på många vanliga gamla burkar också.

https://support.google.com/chromeosflex/answer/11513094?hl=en

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD