M3-kretsar kan bli enda nyheten när Apple släpper nya Mac-modeller 2024

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Att döma av A17 lär vi inte se så stora förbättringar generellt.
N3B och N3E är så lika prestandamässigt på papper att implementationen spelar stor roll.
Den som lever får se.

På grafiksidan, jo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min poäng var att de som har 3st skärmar ofta just har denna storlek eller mindre.

De Mac-användarna som har behov av tre skärmar har troligtvis redan skaffat en Mac Studio.

Du glömmer även bort att macOS fungerar dåligt med lågupplösta skärmar. Istället är det 4K eller högre som gäller på Mac.

Själv kör jag med en QHD-skärm (1440p) till min MacBook, men behöver köra BetterDummy för att få HiDPI-inställningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

De Mac-användarna som har behov av tre skärmar har troligtvis redan skaffat en Mac Studio.

Du glömmer även bort att macOS fungerar dåligt med lågupplösta skärmar. Istället är det 4K eller högre som gäller på Mac.

Själv kör jag med en QHD-skärm (1440p) till min MacBook, men behöver köra BetterDummy för att få HiDPI-inställningarna.

Även Mac Mini M2 Pro fungerar med tre skärmar.

Jag kör med två stycken 4K skärmar till min Mac mini M2 Pro och det fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min poäng var att de som har 3st skärmar ofta just har denna storlek eller mindre. De hade klarat sig med 2st stora skärmar, men av olika anledningar har de ej det. Vanligaste orsaken är att de stora är svindyra och det ofta inte blir bra, de bör vara kurvade etc.

Som någon skrev ovanför, så har de flesta fler skärmar inte för de behöver ha fler skärmar utan större skärmyta.

Då är jag med på vad du menade och jag håller helt med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

För jag som endast webbläser, youtube och kanske främst bildredigerar på amatörnivå. Så känns inte en uppgradering från MacM2 direkt angeläget. Sannolikt första gången sedan 1992, kommer jag att ha en och samma dator under minst tre år framöver.

Att använda bärbar dator under lång tid kan komma med andra problem.
Batteriet kan tappa kapacitet och ge väldigt dålig batteritid eller sluta fungera helt.
Eller ännu värre svälla och läcka.
Eller i värsta fall börja brinna.

Att öppna och stänga locket många många gånger och bära med sig datorn och koppla in och ut strömadapter och andra saker igen och igen och igen kan ge mekaniskt slitage på ett annat sätt än en stationär dator som sällan flyttas.

Annars låter det som att en Core i5 2500 skulle kunna räcka för dina behov.
Eller nästan vad som helst som är DDR3 eller DDR4 baserat system.

Om man använder en PC behöver man inte en Core i9 13900K med 128GB DDR5 och RTX 4090 för att kunna surfa på SweClockers och kolla YouTube.
Inte ens om man har dubbla skärmar och gör det samtidigt.
En 5-10 år gammal dator kan räcka utmärkt för enklare användningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

På grafiksidan, jo.

Definitionsfråga. Det kan bli 20% fler generella GPU ALUer, och sannolikt kommer den nya RT funktionaliteten att inkluderas, liksom NPU utökningen.
OM det händer så är det en personlig bedömning om man anser det vara en stor förändring vid den första processupdateringen på tre år.
Att M3 blir lite kraftfullare är naturligtvis ingen nackdel, i synnerhet om de bibehåller sin låga energiförbrukning!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Definitionsfråga. Det kan bli 20% fler generella GPU ALUer, och sannolikt kommer den nya RT funktionaliteten att inkluderas, liksom NPU utökningen.
OM det händer så är det en personlig bedömning om man anser det vara en stor förändring vid den första processupdateringen på tre år.
Att M3 blir lite kraftfullare är naturligtvis ingen nackdel, i synnerhet om de bibehåller sin låga energiförbrukning!

CPU-delen lär inte få speciellt stor uppdatering i M3, blir rimligen liknande som för Iphone då denna design verkar gå att klocka lite högre.

För M3Max är ryktena att den kommer får fler P-kärnor, pratas om 12P+4E, upp från dagens 8P+4E i M2Max, vilket var upp från M1Max med 8P+2E.

Sen fick E-kärnorna en rätt stor prestandaökning i M2, men även dessa verkar vara rätt likvärdiga i M3.

Vad det gäller GPU-delen var det ju primärt den som fick en boost i M2 och nu verkar det bli ungefär samma boost i M3, d.v.s. ~20-30 % ökning per generation för 3D-grafik.

För GPGPU var M2 en långt större uppgradering, t.ex. ser Blender 70-80 % högre prestanda hos M2Pro och M2Max vs motsvarande M1 modeller. Även PyTorch och Tensorflow ser långt större boost än 20-30 % hos M2 över M1. Positiva här är att Apple är väldigt bra på mjukvara kring GPGPU, näst efter Nvidia är de i nuläget de som har mest stöd från applikation för GPGPU.

Det skrivet: hade varit väldigt mycket mer spännande att se en rejält hopp i CPU-kraft hos M3, samtidigt blir GPU-delen rätt viktig om Apples satsning MacOS som spelplattform ska ha någon realistiskt chans att lyckas.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Det är alltid intressant att följa Apples utveckling när det gäller prestanda per Watt. Ingen slår dem där.

Notchen ryktas vara på väg bort för att ersättas med Dynamic island i någon form. Läste det på någon av de större bloggarna. Understryker att det är ett rykte. De har tidigare avslöjat läckor genom att planera falsk information så jag tar rykten med en stor nypa salt.

Dynamic island hade varit en bättre kompromiss iaf, då kan man få lite nyttig information iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För M3Max är ryktena att den kommer får fler P-kärnor, pratas om 12P+4E, upp från dagens 8P+4E i M2Max, vilket var upp från M1Max med 8P+2E.

Varför fler P-kärnor? Är inte idén att antingen behöver man maximal prestanda på ett fåtal kärnor (t ex surfa på webben, GUIn i allmänhet) eller så är problemet nästintill pinsamt parallelliserbart (t ex kompilera väldigt massa filer) och då lönar det sig både i form av prestanda, kiselstorlek och strömförbrukning att sprida ut det på många små effektiva kärnor istället?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Definitionsfråga. Det kan bli 20% fler generella GPU ALUer, och sannolikt kommer den nya RT funktionaliteten att inkluderas, liksom NPU utökningen.
OM det händer så är det en personlig bedömning om man anser det vara en stor förändring vid den första processupdateringen på tre år.
Att M3 blir lite kraftfullare är naturligtvis ingen nackdel, i synnerhet om de bibehåller sin låga energiförbrukning!

A17s kärnor verkar vara utformade för att köra på högre effekt, varför de inte gjorde så stor ökning på mobilsidan. Min förhoppning är att de kommer passa bättre i M3, men tiden får visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Att använda bärbar dator under lång tid kan komma med andra problem.
Batteriet kan tappa kapacitet och ge väldigt dålig batteritid eller sluta fungera helt.
Eller ännu värre svälla och läcka.
Eller i värsta fall börja brinna.

Att öppna och stänga locket många många gånger och bära med sig datorn och koppla in och ut strömadapter och andra saker igen och igen och igen kan ge mekaniskt slitage på ett annat sätt än en stationär dator som sällan flyttas.

Annars låter det som att en Core i5 2500 skulle kunna räcka för dina behov.
Eller nästan vad som helst som är DDR3 eller DDR4 baserat system.

Om man använder en PC behöver man inte en Core i9 13900K med 128GB DDR5 och RTX 4090 för att kunna surfa på SweClockers och kolla YouTube.
Inte ens om man har dubbla skärmar och gör det samtidigt.
En 5-10 år gammal dator kan räcka utmärkt för enklare användningsområden.

Jag tror du läste lite tokigt men tack ändå. Jag har alltså en macmini m2.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av EntropyQ3:

Definitionsfråga. Det kan bli 20% fler generella GPU ALUer, och sannolikt kommer den nya RT funktionaliteten att inkluderas, liksom NPU utökningen.
OM det händer så är det en personlig bedömning om man anser det vara en stor förändring vid den första processupdateringen på tre år.
Att M3 blir lite kraftfullare är naturligtvis ingen nackdel, i synnerhet om de bibehåller sin låga energiförbrukning!

Inser att vi (och antagligen rätt många andra) gjort misstaget att försöka använda prestandaökningen mellan A16 (Iphone 14 Pro/Max) och A17 (Iphone 15 Pro/Max) som en indikator på vad ökningen mellan M2 och M3 kan tänkas bli.

Rimligen lär M3 använda samma mikroarkitektur som A17, men M2 använder samma mikroarkitektur som A15 (Iphone 13 Pro/Max), inte A16.

Jämför man ökningen från A15 till A17 ser det genast lite roligare ut. Mellan dessa ökade CPU-prestanda mellan 20-25 % medan GPU-prestanda ökade 30-60 % (rätt stora skillnader beroende på vad som testas).

För egen del så känns M3 som en "spännande release" om ökningen i single-thread blir tillräckligt hög för att likt M1 ge M3 titeln som "bäst presterande CPU i ST vid release i alla kategorier".

Givet prestandan hos A17 och givet vad vi vet om 14900K (som lär få den titeln när den lanseras) är det realistiskt för M3 att nå dit, men blir på tråkigast möjliga sätt: det hände om man klockar M3 "tillräckligt" högt (lär krävas någonstans mellan 4,0-4,2 GHz).

Skrivet av trudelutt:

Varför fler P-kärnor? Är inte idén att antingen behöver man maximal prestanda på ett fåtal kärnor (t ex surfa på webben, GUIn i allmänhet) eller så är problemet nästintill pinsamt parallelliserbart (t ex kompilera väldigt massa filer) och då lönar det sig både i form av prestanda, kiselstorlek och strömförbrukning att sprida ut det på många små effektiva kärnor istället?

Är bara ett rykte och just för Apple-produkter har dessa rykten en tendens att ha rätt usel träffsäkerhet. Förklaringen jag sett till varför det ändå kanske är realistiskt är att vissa populära videoredigeringsprogram (något Apple verkar prioritera för MBP) har visat sig skala väl med P-kärnor (går ju att titta på M2 Ultra som har 20 st P-kärnor).

Men håller med det du skriver. Huvudprioritet ska vara ST prestanda på P-kärnorna. Bara titta på Intel/AMD, precis som väntat är förbättringar i ST prestanda långt mer värdefull jämfört med fler kärnor för majoriteten (dock inte allt) av alla program.

15-20 % mer ST prestanda ger en CPU som i en klar majoritet av fallen är snabbare än 0 % mer ST prestanda och 100 % fler CPU-kärnor. Intel/AMD är så smärtsamt medveten om detta att de ser till att deras toppmodeller både har högst ST och flest kärnor.

Hos Apple där alla modeller har nära nog identisk ST-prestanda inom en generation är modellerna med fler kärnor i praktiken långt mer nischade. Trodde jag skulle använda min M1Pro (8P och 2E) mer i dockat läge, men känns rätt poänglöst då jag redan har en MacMini M1 (4P och 4E) som utanför väldigt speciella fall är lika snabb. Är de få gånger en lite bättre iGPU varit användbart som det känts värt att byta till M1Pro.

Sen har vi nu börjat se det som borde varit en självklarhet: för de fall som är väldigt lätta att skala med kärnor så är inte massvis med E-kärnor det optimala, utan där kör man GPGPU. Blender/machinelearning och liknande ser en till två tiopotenser högre prestanda med GPGPU jämfört med de snabbaste konsument-CPUerna.

GPGPU användningen har ökat så snabbt i MacOS att det lär bli en MxMax nästa gång för min del.

Finns ett par nischfall som skalar väl, men inte passar GPGPU, kompilering av stora projekt lär vara det som ligger närmast tillhands. Men det är i praktiken en nisch av en nisch, i de flesta fall gör man inkrementella uppdateringar och då är man tillbaka till att ST-prestanda är det som i praktiken har någon relevant påverkan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Det var länge sedan jag var superintresserad av hårdavar även om jag försöker hänga med. Vi har en Ryzenmaskin hemma som är övertagen av ett barn i övre tonåren och som mest används för spel men som uppdateras med viss regelbundenhet. Själv köpte jag för 2 år sedan en Air med M1. Jag gör regelbundet rätt stora arbeten i photoshop och illustrator men inte så mycket mer förutom mail och surf. Jag fullkomligt älskar min M1 och ser inget som helst behov av att uppgradera den just nu. Jag har kört litet after effects på prov och det funkar rätt ok men kanske inte mer (jag jobbar inte med det).

Jag drar mig oerhört att sätta mig med min Ryzen för att göra det grafiska jobbet och då har jag ändå en betydligt större skärm till den och betydligt mer arbetsminne.

Jag förstår utifrån mitt arbetsbehov som nog matcher relativt stor del av de som använder apples ARM i arbetsflödet att de håller på det hela om de kan. Sen inser jag att det absolut finns applikationer dår M3 skulle ha sin plats och komma till gagn för en del. Får man gissa att de släpper den till Studio och Pro i första hand, kanske med rätt stor tidsmarginal till dess M3 kommer till dem med någorlunda normal privatbudget (jag driver ett företag som inte i främsta ledet hanterar data i större utsträckning).

Permalänk
Skrivet av brandemannen:

Jag förstår utifrån mitt arbetsbehov som nog matcher relativt stor del av de som använder apples ARM i arbetsflödet att de håller på det hela om de kan. Sen inser jag att det absolut finns applikationer dår M3 skulle ha sin plats och komma till gagn för en del. Får man gissa att de släpper den till Studio och Pro i första hand, kanske med rätt stor tidsmarginal till dess M3 kommer till dem med någorlunda normal privatbudget (jag driver ett företag som inte i främsta ledet hanterar data i större utsträckning).

De stora problemet är inflation som har gjort precis alla laptops dyra. Och då kommer frågan, om man har begränsad budget ska man då välja M1, M2 vs M3 och på M1an istället utöka ram och ssd så man kommer upp i samma budget?
För min egen del så är 16" version första steget, andra steget är 16GB ram, tredje steget är 500GB ssd. Därefter skulle jag välja M2 eller M3 kretsen.

Vissa personer vill ha 13", då väljer de den. Men välja M3, 8GB ram, 256GB ssd istället för M1, 16GB ram, 500GB ssd om priset är samma, så ser jag att det är för en nitch. Men de flesta vanliga användare kommer gör välja M1an med den ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brandemannen:

Det var länge sedan jag var superintresserad av hårdavar även om jag försöker hänga med. Vi har en Ryzenmaskin hemma som är övertagen av ett barn i övre tonåren och som mest används för spel men som uppdateras med viss regelbundenhet. Själv köpte jag för 2 år sedan en Air med M1. Jag gör regelbundet rätt stora arbeten i photoshop och illustrator men inte så mycket mer förutom mail och surf. Jag fullkomligt älskar min M1 och ser inget som helst behov av att uppgradera den just nu. Jag har kört litet after effects på prov och det funkar rätt ok men kanske inte mer (jag jobbar inte med det).

Jag drar mig oerhört att sätta mig med min Ryzen för att göra det grafiska jobbet och då har jag ändå en betydligt större skärm till den och betydligt mer arbetsminne.

Jag förstår utifrån mitt arbetsbehov som nog matcher relativt stor del av de som använder apples ARM i arbetsflödet att de håller på det hela om de kan. Sen inser jag att det absolut finns applikationer dår M3 skulle ha sin plats och komma till gagn för en del. Får man gissa att de släpper den till Studio och Pro i första hand, kanske med rätt stor tidsmarginal till dess M3 kommer till dem med någorlunda normal privatbudget (jag driver ett företag som inte i främsta ledet hanterar data i större utsträckning).

Hur mycket RAM har du i din Mac?

För både M1 och M2 har de först släppt den "vanliga", sedan Pro och Max samtidigt, och slutligen Ultra. Om man ska dra det ett steg längre, så föregås de allihop dessutom av chippen i iPhone (A15 osv). Den här gången ska man gå på en ny tillverkningsnod, 3nm, och då är det extra fördelaktigt att börja med mindre chip och jobba sig uppåt. Att få fram fungerande chip i en ny nod är avsevärt svårare ju större de är. Så jag är ganska övertygad om att vanliga M3 kommer först.

Det är antagligen extremt få som känner att det är värt att uppgradera från M1/M2 till M3. Och av de som gör det är nog mest folk som tycker det är roligt med nya saker snarare än något de behöver. Däremot om man behöver mer RAM/SSD eller vill gå från M1/M2 "standard" till M3 Pro/Max/Ultra finns det ju en poäng.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Hur mycket RAM har du i din Mac?

För både M1 och M2 har de först släppt den "vanliga", sedan Pro och Max samtidigt, och slutligen Ultra. Om man ska dra det ett steg längre, så föregås de allihop dessutom av chippen i iPhone (A15 osv). Den här gången ska man gå på en ny tillverkningsnod, 3nm, och då är det extra fördelaktigt att börja med mindre chip och jobba sig uppåt. Att få fram fungerande chip i en ny nod är avsevärt svårare ju större de är. Så jag är ganska övertygad om att vanliga M3 kommer först.

Det är antagligen extremt få som känner att det är värt att uppgradera från M1/M2 till M3. Och av de som gör det är nog mest folk som tycker det är roligt med nya saker snarare än något de behöver. Däremot om man behöver mer RAM/SSD eller vill gå från M1/M2 "standard" till M3 Pro/Max/Ultra finns det ju en poäng.

Jag har bara 16GB. Det var en chansning men oas så ville jag primärt ha en dator för att bara göra vanliga saker, kontorsjobb. Jag är rätt förbluffad över vad den hanterar faktiskt. Största bekymret är SSD som bara är på 512gb. En priskompriss. Det tar slut fort. Oas så hanterar jag de flesta filerna med dropbox så det funkar men jag kan inte installera obegränsat med mjukvara tyvärr.

Jag håller med om din slutledning. Det ska mycket till för att uppgradera och jag tror absolut att apple har det i åtanke. M2 var annorlunda. Då kunde de verkligen spinna på M1s framgång men knappast nu eftersom både M1 och M2 funkar så oerhört bra.

Permalänk

16 är väl rätt standardvettigt - om just de unika applikationer och arbeta men gör kräver mer. Köpte TYVÄRR bara med 8Gb i min MBP M1 13". Alltid haft 16 Gb tidigare men fick höra att med denna nya arkitektur så behövs inte...blah, blah... Detta sades på flera Yutube-kanaler, och jag brukar verkligen inte vara naiv. Men var så i detta fallet. Visst, den duger till det mesta - men kanske inte helt optimalt för vad den skulle användas till: bildhantering med råfiler. Men men... Annars är lagget jag upplever mest i scroll på nätet. Nåt med grafiken där som de inte fixat ännu (trots flera OS uppdateringar). Läser om problemet ofta på olika sidor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Falistar:

För jag som endast webbläser, youtube och kanske främst bildredigerar på amatörnivå. Så känns inte en uppgradering från MacM2 direkt angeläget. Sannolikt första gången sedan 1992, kommer jag att ha en och samma dator under minst tre år framöver.

Hrregud vad du måste ha bränt pengar på datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

För jag som endast webbläser, youtube och kanske främst bildredigerar på amatörnivå. Så känns inte en uppgradering från MacM2 direkt angeläget. Sannolikt första gången sedan 1992, kommer jag att ha en och samma dator under minst tre år framöver.

Skrivet av användare-234:

Hrregud vad du måste ha bränt pengar på datorer.

Man blir ju nyfiken om behov / användning har ändrats för annars spontant så funkar webbläsare och amatör-bildredigering snudd på lika bra på en 10år gammal mbp retina som en ny m2-mac.. men visst är det kul med nya prylar. ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Man blir ju nyfiken om behov / användning har ändrats för annars spontant så funkar webbläsare och amatör-bildredigering snudd på lika bra på en 10år gammal mbp retina som en ny m2-mac.. men visst är det kul med nya prylar. ;D

Inte konstigare än att haft pc och pcgameing som hobby, men numer spelar på en Xbox Series X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Hrregud vad du måste ha bränt pengar på datorer.

Jätte mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Inte konstigare än att haft pc och pcgameing som hobby, men numer spelar på en Xbox Series X.

Ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

För både M1 och M2 har de först släppt den "vanliga", sedan Pro och Max samtidigt, och slutligen Ultra. Om man ska dra det ett steg längre, så föregås de allihop dessutom av chippen i iPhone (A15 osv). Den här gången ska man gå på en ny tillverkningsnod, 3nm, och då är det extra fördelaktigt att börja med mindre chip och jobba sig uppåt. Att få fram fungerande chip i en ny nod är avsevärt svårare ju större de är. Så jag är ganska övertygad om att vanliga M3 kommer först.

Verkar som jag får äta upp det här... Lutar åt att M3 Pro och Max lanseras först, eller tillsammans med vanliga M3.

Det är svårt att göra förutsägelser, särskilt om framtiden.

Permalänk
Medlem

Verkar vara apple-event på gång på måndag. Då känns ju M3 lite mer rimlig

https://www.apple.com/apple-events/