Permalänk
Medlem

Gräva ner TP kabel

Ska flytta ut mina serverar i det isolerade förrådet var tanken och funderar lite på hur jag ska dra sladden.
20cm ner och i ett VP-rör räcker det för att skydda sladden ?

Vi pratar kanske max 5 meter så inget stort projekt direkt men vill helst inte behöva gräva upp det igen heller.

EDIT: förrådet har ström och vi pratar alltså bara nätverkskabeln (kanske två) skärmade

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kommer att räcka, när vi drog in fiber så grävde jag ner ett sånt här rör https://www.bauhaus.se/kabelror-evopipes-med-dragtrad-25m som de sedan drog in fibern i.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur VP-rör klarar sig i mark riktigt, med kyla och så. Ändarna som sticker upp går väl åt av UV-ljus. Gräv ner riktigt installationsrör vetja, om du behöver dra mer kabel. Hur kommer förresten elen ut dit idag, kan du inte tjuvåka på det röret?

EDIT: Fy mig! Se nedan.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jonasc:

Vet inte hur VP-rör klarar sig i mark riktigt, med kyla och så. Ändarna som sticker upp går väl åt av UV-ljus. Gräv ner riktigt installationsrör vetja, om du behöver dra mer kabel. Hur kommer förresten elen ut dit idag, kan du inte tjuvåka på det röret?

Signal- och kraftkablar skall ej blandas i samma rör och är en otillåten installation.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ett markskyddsrör är att rekommendera.
Var lite vaksam på att det kan bildas kondens i rör när det går från varmt utrymme till kallt som kan rinna ut så att inte änden sitter så att det riskerar att droppa på känsliga saker. Likaså om något hål skulle råka uppstå på röret så att det läcker in genom det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Signal- och kraftkablar skall ej blandas i samma rör och är en otillåten installation.

Tack!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Tänk på potentiell potentialskillnad mellan husen, fiber är föredraga i det fallet.

Permalänk
Medlem

Alltså....det är många tips nu.

När vi var yngre slängde vi COAX kabeln över häckar till varandra (TP när det kom). Grävdes kanske ner med spade utan skydd på cirka 5 cm djup. Under de år man bodde hemma så var det inga problem alls.

Nu på äldre dagar har jag grävt ner precis som du mellan byggnader. Vill du följa alla normer och bestämmelser så kan du lika gärna skita i det...eller så gräver du ner kabeln precis som du säger i ett VP rör och var glad. Jag har det så och har haft det så i snart 9 år sen vi flyttade in i detta hus. 16mm eller 20mm VP rör kvittar men kör 20mm för enkelhetens skull. Skulle det vara så att kabeln ger upp så har du 20mm rör där du kan backa kabeln tillbaka och dra ny om det någonsin kommer att behövas.

Bara gör det är mitt tips.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av hakd:

Ska flytta ut mina serverar i det isolerade förrådet var tanken och funderar lite på hur jag ska dra sladden.
20cm ner och i ett VP-rör räcker det för att skydda sladden ?

Vi pratar kanske max 5 meter så inget stort projekt direkt men vill helst inte behöva gräva upp det igen heller.

Jag har dragit kabel och skickat in mina servrar i varmförrådet jag med.
Använde följande för att gräva ner i backen mellan husen.

Ett kabelskyddsrör (50cm ner) i backen:
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationsror...

Sen körde ja in nätverkskabeln i ett flexrör, både längs huset (ovan mark) och genom kabelskyddsröret. Blev lättast att köra flexslangen hela vägen från hus till hus.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationsror...

Ström och jord kommer ifrån centralen i huset, så jag antar att potentialskillnader inte varit ett problem för mig. Har inte varit några problem de 5 senaste åren ja haft installationen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Signal- och kraftkablar skall ej blandas i samma rör och är en otillåten installation.

Det är ju bara att se till att signalkabeln är isolerad ifrån kraftkabeln 😉, eller om kraftkabeln har flera lager isolering

Permalänk
Medlem

Drog utomhuskabel CAT6 i nedgrävd PEM-slang istället (alltså vattenslang för fast installation under mark).
Hade nog räckt med vanlig CAT6 i den slangen eller så kunde man köra just den kabeln jag köpte direkt i mark, men jag ville kunna byta ut den enkelt vid behov så drog den i slang ändå.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ikariwarrior:

Det är ju bara att se till att signalkabeln är isolerad ifrån kraftkabeln 😉

Likt många andra ämnen så får vi hålla oss på rätt sida lagen. Elsäkerhetslagarna i Sverige är dessutom rätt sunt grundade även om de är lite mer strikta än nödvändigt vissa gånger.

Du har rätt i sak att man kan komma runt det med korrekt implementation, men om man kan göra rätt så nämns inte andra varianter i ett internetforum.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Använd rätt kabeltyp, det bör vara en installationskabel för utomhusbruk med vattenskydd och inte en vanlig installationskabel.
typ > https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/natverk...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Likt många andra ämnen så får vi hålla oss på rätt sida lagen. Elsäkerhetslagarna i Sverige är dessutom rätt sunt grundade även om de är lite mer strikta än nödvändigt vissa gånger.

Du har rätt i sak att man kan komma runt det med korrekt implementation, men om man kan göra rätt så nämns inte andra varianter i ett internetforum.

Vilken lag hänvisar du till? Titta bara på exempelvis industrilokaler och dess kabelstegar i taken, där ligger ju högspänningskablar bredvid signalkablar, det är ju pga partvinnad kabel och balanserad transmission, således inga problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Vilken lag hänvisar du till? Titta bara på exempelvis industrilokaler och dess kabelstegar i taken, där ligger ju högspänningskablar bredvid signalkablar, det är ju pga partvinnad kabel och balanserad transmission, således inga problem.

Elinstallationsreglerna föreskriver att samtliga samförlaggda ledare ska ha en isolering som är godkänd för den högsta spänning som förekommer, det kan gå att uppfylla (eller inte).
Jag tror det är mycket enklare att klara det på en industri än vid nån hempulsinstallation.
Fiber är inte heller så dyrt idag så det kan kanske vara ett alternativ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för samtliga svar,
förtydligar dock att jag inte ska gräva ner el då det redan finns och jag tänker inte pilla på det.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag delade internet med grannen för många år sedan. Gjorde en skåra ca. 5cm djup i gräsmattan och tryckte ner sladden. Sedan in genom en ventilations ventil till källaren. Fungerade i många år tills vi båda fick fiberanslutning i samband med fjärrvärmeinstallation.
Om man inte gör det för krångligt är det lätt att reparera om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag delade internet med grannen för många år sedan. Gjorde en skåra ca. 5cm djup i gräsmattan och tryckte ner sladden. Sedan in genom en ventilations ventil till källaren. Fungerade i många år tills vi båda fick fiberanslutning i samband med fjärrvärmeinstallation.
Om man inte gör det för krångligt är det lätt att reparera om det behövs.

För många år sen, innan det fanns fiber där jag bodde (tror 8 Mbit ADSL var max), så stod jag för abbonemanget och delade till tre vänner som bodde i samma lägenhetshus. Drog bara en vanlig tp-kabel som klämdes i balkongdörrarna till en switch i varje lägenhet Körde så i ca 5 år, var aldrig några problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vanlig tp installationskabel i billigaste biltema flexslangen. Klart.
Ej skärmad kabel eller något tok för guds skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Tack för samtliga svar,
förtydligar dock att jag inte ska gräva ner el då det redan finns och jag tänker inte pilla på det.

Det kan vara smart att dra två TP-kablar i samma rör när du ändå håller på. Så slipper du dra om ifall den ena fallerar eller att du behöver flera valmöjligheter i framtiden.

Jag drog två fiber och en två TP mellan garage och hus. Blev väldigt glad när jag skulle göra om lite i kopplingsskåpen.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

punkt 1.
skippa skärmen - du har ingen nytta av den och den kan röra till det med spänningsskillnad mellan husen. Signalledarna är lugna (1400V trafo på nätverkskort/switchar)

Punkt2.
Som påpekat blanda inte signalkabel och kraft i samma rör, att lägga dem i olika rör bredvid varandra går bra. Ethernet blir inte stört av elkraft i en bostad, glöm det. Jag har vanlig installationskabel i ett 50 mm skyddsrör. Den kabeln är 15-20 år nu ....

Punkt3.
Vill du ha åskskydd så dra en förkontakterad fiber (vp 25 rör eller grövre rekommenderas)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Gillar vanlig PEM-slang till markförläggning av signalkabel. Bra grävskydd, lätt att dra ny kabel i om du skulle vilja byta i framtiden, och man kan använda kopplingar för dylik slang i skarvar/väggpenetreringar/etc för att göra den helt tät mot utemiljön.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

punkt 1.
skippa skärmen - du har ingen nytta av den och den kan röra till det med spänningsskillnad mellan husen. Signalledarna är lugna (1400V trafo på nätverkskort/switchar)

Punkt2.
Som påpekat blanda inte signalkabel och kraft i samma rör, att lägga dem i olika rör bredvid varandra går bra. Ethernet blir inte stört av elkraft i en bostad, glöm det. Jag har vanlig installationskabel i ett 50 mm skyddsrör. Den kabeln är 15-20 år nu ....

Punkt3.
Vill du ha åskskydd så dra en förkontakterad fiber (vp 25 rör eller grövre rekommenderas)

Har man redan skärmad kabel hemma kan man ju alltid ansluta skärmen i ena ändan istället för båda, slippa jordloopar/eventuella mantelströmmar, och få sannolikt helt onödigt RFI-skydd

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Som flera andra föreslagit så funkar det bra med PEM-slang.
Ett tips är att dra två parallella kablar direkt när du kände ändå drar i.
Även om vanlig inomhuskabel kanske kommer funka bra så rekommenderar jag att ska kabel som är godkänd för förlängning utomhus/i rör i mark. Vanlig kabel är inte säkert att den överlever flera år av att ligga i vatten om det bildas kondensvatten i röret.

Att dra nätverkskabel i samma rör som 230V kraftkabel är inte farligt, men kan inducera strömmar i datakabeln som kan störa signaler eller skada utrustning.

Oskärmad kabel kommer antagligen funka lika bra som skärmad.
Däremot tror jag mer att det är värt sätta överspänningsskydd för att skydda dyr elektronisk från eventuella åsknedslag i närheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Elinstallationsreglerna föreskriver att samtliga samförlaggda ledare ska ha en isolering som är godkänd för den högsta spänning som förekommer, det kan gå att uppfylla (eller inte).
Jag tror det är mycket enklare att klara det på en industri än vid nån hempulsinstallation.
Fiber är inte heller så dyrt idag så det kan kanske vara ett alternativ.

Absolut, men skriver man lag, så är den tvingade, regler är rekommendationer, råd osv. Dvs en väsentlig skillnad. Man ska inte banka på stora trumman när man skjuter från höften, jag vet att det inte var du som skrev det initiala. Trevlig helg.

Permalänk
Medlem

+1 På vanlig PEM-slang. Grävde ner det mellan mig och grannen för över 20 år sedan med en cat5 i. Funkar fortfarande felfritt.
Kom ihåg att dra en tråd till om du vill komplettera med något i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Absolut, men skriver man lag, så är den tvingade, regler är rekommendationer, råd osv. Dvs en väsentlig skillnad. Man ska inte banka på stora trumman när man skjuter från höften, jag vet att det inte var du som skrev det initiala. Trevlig helg.

Det formella är ELSÄK-FS 2008:1 vilket är myndighetsutövning och därmed tvingande.
"1 § En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller sakskada på grund av el.

Om svensk standard tillämpas som komplement till föreskrifterna anses anläggningen utförd enligt god elsäkerhetsteknisk praxis om inget annat visas. Om en anläggnings utförande helt eller delvis avviker från svensk standard ska de bedömningar som ligger till grund för utförandet dokumenteras. "

Därmed så måste du följa elinstallationsreglerna eller själv kunna bevisa att din lösning är minst lika säker och kunna dokumentera hur du har kommit fram till det (tex provningsresultat, beräkningar osv)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Absolut, men skriver man lag, så är den tvingade, regler är rekommendationer, råd osv. Dvs en väsentlig skillnad. Man ska inte banka på stora trumman när man skjuter från höften, jag vet att det inte var du som skrev det initiala. Trevlig helg.

Jag tror du har missuppfattat det hela. Det är rätt vanligt att lagar innehåller det övergripande och sedan fastställs det att en viss myndighet ska utfärda närmare bestämmelser. Dessa bestämmelser eller regler får då bindande status. Dessutom är det mot normalt språkbruk att påstå att regler är rekommendationer, råd.

Permalänk
Medlem

"Less is more" och "keep it simple"!
Herregud. Vill du inte köpa nåt så klipp av 5m av din vattenslang och dra i.
Vill du handla, köp PEM-rör.
Kabeln ska ju ner i marken och inte från luften och ner i byggnaderna, så vatten som kryper längs kabeln lär du ju inte behöva oroa dig för.
Men kul med alla brillianta, "livrem och hängsel", förslag i tråden. 😀

JUST DO IT!

Edit. Däremot hade jag varit mer noggrann med djupet jag la kabeln i. Inte för att det i sig har betydelse men så att ett missriktat spadtag inte klipper den. 30cm+ hade jag gått på mest för att jag vet vad som händer när jag får en spade i näven...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Måste du dra kabel öht? Jag kör ett par Powerline/powerplug/homeplug/vad nu det heter (nätverk över elnät) adaptrar på 1 Gbit mellan hus och förråd. Går prima det, jag ska inte lira fps spel från förrådet så lite mer latens spelar ingen roll för mig.

Nu ligger mitt förråd som en undercentral till huset så det blir rätt fina hastigheter med

Visa signatur

——————
It’s life…