Så stoppar Telia och Tre fulstreaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaforce:

Bahnhof kommer att sannolikt tillhandahålla filtrerad dns i dhcp men ofiltrerad som manuell vald dhcp. Troligen med filtrering av sajter som innehåller virus och bedrägerier (falska handelssajter)

Nej, Bahnhof kommer få samma krav på sig som de andra operatörerna, och de kommer följa det kravet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, Bahnhof kommer få samma krav på sig som de andra operatörerna, och de kommer följa det kravet.

Det var 2017 första domen föll mot Bredbandsbolaget.

Bahnhof har sedan dess inte stämts för dito.

Vitesbeloppet är också relativt lågt i dessa domar, så vi ska inte ta något för givet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det var 2017 första domen föll mot Bredbandsbolaget.

Bahnhof har sedan dess inte stämts för dito.

Vitesbeloppet är också relativt lågt i dessa domar, så vi ska inte ta något för givet.

Senast jag hade Bahnhof som leverantör så var tpb blockat.

Nej, vitesbeloppen är inte låga. De kan sättas precis hur högt som helst. Vitet sätts till ett belopp där det kan antas, utifrån omständigheterna, att de kommer följa föreläggandet. Det kan också vara ett löpande belopp. Om inte föreläggandet följs kan det bestämmas ett nytt belopp.

Företag kan inte bara betala sig ifrån att följa domstolsbeslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Senast jag hade Bahnhof som leverantör så var tpb blockat.

Nej, vitesbeloppen är inte låga. De kan sättas precis hur högt som helst. Vitet sätts till ett belopp där det kan antas, utifrån omständigheterna, att de kommer följa föreläggandet. Det kan också vara ett löpande belopp. Om inte föreläggandet följs kan det bestämmas ett nytt belopp.

Företag kan inte bara betala sig ifrån att följa domstolsbeslut.

Nej, Bahnhof blev aldrig stämda och ålagda att blockera The Pirate Bay.

Däremot blockerade de LibGen och Sci-Hub efter en stämning, men eftersom föreläggande var tre år är (gäller inte bara Bahnhof) dessa domännamn inte längre blockerade. Sci-Hub har t.o.m. ett svenskt domännamn som aldrig har förverkats. I det målet hade det varit 500 000 kr i vite, hade upphovsmännen velat ha mer hade de behövt göra en helt ny stämningsansökan. Så jag hade fel i att de inte blivit stämda att blockera annat. Känner inte till att de har något föreläggande eller förbud nu som de följer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, Bahnhof blev aldrig stämda och ålagda att blockera The Pirate Bay.

Däremot blockerade de LibGen och Sci-Hub efter en stämning, men eftersom föreläggande var tre år är (gäller inte bara Bahnhof) dessa domännamn inte längre blockerade. Sci-Hub har t.o.m. ett svenskt domännamn som aldrig har förverkats. I det målet hade det varit 500 000 kr i vite, hade upphovsmännen velat ha mer hade de behövt göra en helt ny stämningsansökan. Så jag hade fel i att de inte blivit stämda att blockera annat. Känner inte till att de har något föreläggande eller förbud nu som de följer.

Nu skrev jag förvisso att Bahnhof blockat tpb.

Rättighetshavarna får vända sig till domstol igen om inte vitet har någon effekt, och de väcker då talan om vite. Jag vet inte vad du försöker göra för poäng där. Det finns ingen övre gräns för vite och företag kan inte bara strunta i att följa domstolsbeslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nu skrev jag förvisso att Bahnhof blockat tpb.

Du skrev det, men du har inte visat detta. Bahnhof blev aldrig stämda gällande TPB.

Skrivet av DasIch:

Rättighetshavarna får vända sig till domstol igen om inte vitet har någon effekt, och de väcker då talan om vite. Jag vet inte vad du försöker göra för poäng där. Det finns ingen övre gräns för vite och företag kan inte bara strunta i att följa domstolsbeslut.

Domen har satt ett vite, vite betalas till domstolen så vad upphovsrättsinnehavaren sedan gör är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du skrev det, men du har inte visat detta. Bahnhof blev aldrig stämda gällande TPB.

Enkelt att testa för den som sitter på Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Enkelt att testa för den som sitter på Bahnhof.

Visa ett DNS-uppslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Visa ett DNS-uppslag.

Hur tycker du jag ska göra det när jag inte är kund hos Bahnhof?

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Enkelt att testa för den som sitter på Bahnhof.

Absolut, och det är inte blockerat. har haft Bahnhof många år och det har aldrig varit blockerat vad jag känner till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasaduras:

Absolut, och det är inte blockerat. har haft Bahnhof många år och det har aldrig varit blockerat vad jag känner till.

Okej, med Bahnhofs egna DNS då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Okej, med Bahnhofs egna DNS då?

ja, samma här
EDIT: inte blockad alltså.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Okej, med Bahnhofs egna DNS då?

Svar ja