Permalänk
Medlem

Excel hjälp

Tjena alla, Skulle behöva lite hjälp i MS Excel. Som ni kan se på bilden nedan så har jag en massa tal huller om buller. Jag skulle behöva räkna ut medel och median av dessa, och även kunna sortera dom på olika sätt men kunna få tillbaks dom så som dom sitter nu. Har jobbat en del i Excel innan men sånt här kan jag inte och de borde finnas någon lösning. Bilden är bara så att ni ska få se, länkar själva dokumentet nedan åxo så ni kan ta en titt på det om ni har lust och tid!

Tacksam för svar!

https://dl.dropboxusercontent.com/u/49623833/OMX%20Index%205-period.xlsx länk till Dropbox

Permalänk
Medlem

Om du bara vill räkna ut median och medelvärde för alla värden kan du använda följande formler:

Engelskt excel:
Medel: =average(B5:F19)
Median: =median((B5:F19)

Svenska
Medel: =medel(B5:F19)
Median: =median((B5:F19)

Placera på valfri plats så behöver du inte röra siffrorna och riskera att de blir sorterade på något galet sätt. Du skulle även kunna byta ut dina hårdkodade belopp för lägst och högst med formlerna =min((B5:F19)/=max((B5:F19). Om du verkligen vill kunna vrida och vända på siffrorna skulle jag "platta" all data och sedan använda pivotfunktionalitet. Vet dock inte hur bekväm du är med pivotfunktionaliteten.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

JA! Precis så, tack så mycket

vet dock inte så mycket om vad du kallar för pivotfunktionalitet. Men det ska jag absolut ta en titt på vid tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Hej igen, skulle behöva lite mer hjälp i Excel, förhoppningsvis nånting du kan. Återigen har jag ett dokument med över 3500 rader, alla är sorterade med datum på varje rad. Det jag nu önskar är att bara visa visa nyckeldatum, har vart inne på Sort & Filet (har Excel på engelska) men inte ens undermenyn Custom kan hjälpa mig. Ctrl+F fungerar inte som i webbläsaren. Det jag gjorde igår var att fick listan i webbläsaren och skrev in varje specifikt datum jag ville ha i Ctrl+F konsolen. Resultatet av det såg Du igår, nu kan jag endast ladda ner datan till Excel om jag vill se all, så det jag har nu är värdet på en Index varje dag i 15 år. Några tips eller lösningar på detta? Tack för all hjälp än så länge!

Bifogar Excel-dokumentet från DropBox, skippar bild idag
https://dl.dropboxusercontent.com/u/49623833/ATCO%2098-12.xls

Permalänk
Medlem

Enklast är att göra följande:

1,Infoga en ny rad så att rad 4 är blank. Högerklicka på 4an längst till vänster. Högerklicka och tryck på insert.

2, markera cell c5 och gå till "sort and filter" där du var tidigare. Tryck på "filter". Detta aktiverar excels autofilter som du sen kan använda för att sortera ut de datum du vill visa.

3, För att göra det ännu lättare så kan du formatera alla datum i datumformat.

Visa signatur

//Bacon