Måste man kunna JavaScript först för att kunna jQuery?

Permalänk

Måste man kunna JavaScript först för att kunna jQuery?

Hej!

Alla vet att jQuery är ett bibliotek för just JavaScript och jag har hört att jQuery är mycket bättre än JavaScript. Man gör mindre för mer. Men måste man inte kunna först JS för att kunna JQ elller?

Kan man direkt "skita" i JS och lära sig JQ istället?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heretic16:

Kan man direkt "skita" i JS och lära sig JQ istället?

Visst går det. Jag rekommenderar att du prövar lite och blir varm i kläderna med t.ex. variabler, arrays och events innan du helt hoppar på jQuery. När du väl börjar med jQuery kommer du att lära dig "vanlig" JavaScript samtidigt.

Kör hårt

Permalänk
Avstängd

jQuery är inte bättre än Javascript, jQuery ÄR javascript. Det är en uppsättning hjälpmetoder för att söka i DOM och för att manipulera element i DOM. Personligen använder jag enbart jQuery för UI-nära saker som transitions-effekter etc. Resten gör jag i Knockout eller Angular

Visa signatur
Permalänk

Ja. jQuery är trots allt ett Javascript-bibliotek.

"jag har hört att jQuery är mycket bättre än JavaScript. Man gör mindre för mer."

Det de menar är att med jQuery kan du utföra vissa operationer enklare jämfört med "standard Javacript". Det är därför jQuery är bra, det finns en del användbara hjälpmetoder som man sen aldrig vill vara utan.

Permalänk
Medlem

jQuery är som sagt 100% JavaScript.

jQuery kan inte lösa allt, även om det finns väldigt många tredjepartsplugins, så personligen skulle jag inte strunta i traditionell JavaScript, utan lära mig både JavaScript och jQuery.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

jQuery är som sagt 100% JavaScript.

jQuery kan inte lösa allt, även om det finns väldigt många tredjepartsplugins, så personligen skulle jag inte strunta i traditionell JavaScript, utan lära mig både JavaScript och jQuery.

Du kan inte använda jQuery utan att kunna traditionell JavaScript, för jQuery ÄR helt vanlig javascript

$ är en helt vanlig function som du anropar med helt vanlig javascript

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Du kan inte använda jQuery utan att kunna traditionell JavaScript, för jQuery ÄR helt vanlig javascript

$ är en helt vanlig function som du anropar med helt vanlig javascript

Tack, Kapten Uppenbar. Du vet vad jag menade.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Mitt inlägg var mest för trådskaparen så han verkligen förstår att det inte är någon skillnad mellan JavaScript och jQuery, han måste fortfarande kunna skriva JavaScript för att kunna använda jQuery.

En sak till, jQuery löser inte inte allt, jag har sett jättesnoriga lösningar där för mycket av den vynära domänlogiken gjorts med jQuery, jQuery är jättebra för små UI nära saker som att fada in och ut element etc. Men logiken bör man göra i Knockout eller Angular. Detta är grov överkurs för trådskaparen utan ett mer generellt tips om jQuery.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur