Verktyg Visningsval
2012-04-13, 21:55   #1291

Gender Bender

Medlem

Gender Benders avatar

Registrerad: nov 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ArakanI2 Visa inlägg
Kör på lite "fresnel" reflektioner så kommer det bli ännu snyggare! Bara att googla "Fresnel + *den renderaren du kör med*" om du inte redan vet hur man sätter upp dem.
Ska ominstallera 3ds Max 2012 i helgen (sitter på 2013 nu), och då har jag så ja kan installera Vray som jag föredrar framför Mental Ray. Nu slängde jag bara på MRs egna car paint och renderade i stort sätt direkt
__________________
Intel i5 2500K @ 4.6 GHz | ASUS P8P67 PRO | Gigabyte Geforce GTX 680 | 16GB Corsair XMS3 Vengeance | Fractal Design Define XL
Gender Bender är uppkopplad nu Folding
2012-04-14, 15:57   #1292

Gender Bender

Medlem

Gender Benders avatar

Registrerad: nov 2008

Här kommer en liten uppdatering, nu med Vray
__________________
Intel i5 2500K @ 4.6 GHz | ASUS P8P67 PRO | Gigabyte Geforce GTX 680 | 16GB Corsair XMS3 Vengeance | Fractal Design Define XL
Gender Bender är uppkopplad nu Folding
2012-04-20, 14:49   #1293

Furbee

Medlem

Furbees avatar

Registrerad: maj 2009

Jäklar vilka grejer! Gjorde en testrendering i Modo 601. Kom gärna med tips på förbättringar.

Furbee är inte uppkopplad
2012-04-22, 04:26   #1294

Patan77

Medlem

Patan77s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2009

Gjorde en kniv idag

Renderings tid(5120x2880px): 20min

[ 4000x2250px ] (öppna bild i ny flik för full res )

deviantart http://patan77xd.deviantart.com/art/...e-3D-297809649

Senast redigerad av Patan77 2012-04-22 klockan 19:53.
__________________
EVGA Classified SR2 | 48GB 1600mhz | 2st xeon x5650 4ghz 24 trådar | GTX 780 6GB
Mitt Galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/6...600mhz-patan77
Min Hemsida: www.patan77.com
Patan77 är inte uppkopplad
2012-04-22, 10:36   #1295

BigPeteM

Medlem

Plats: Örnsköldsvik

Registrerad: apr 2009

Väldigt detaljerad och vacker kniv!
BigPeteM är inte uppkopplad
2012-04-22, 19:52   #1296

Patan77

Medlem

Patan77s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BigPeteM Visa inlägg
Väldigt detaljerad och vacker kniv!
Tack så mkt
__________________
EVGA Classified SR2 | 48GB 1600mhz | 2st xeon x5650 4ghz 24 trådar | GTX 780 6GB
Mitt Galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/6...600mhz-patan77
Min Hemsida: www.patan77.com
Patan77 är inte uppkopplad
2012-04-22, 21:55   #1297

Mikael07

Medlem

Mikael07s avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Patan77 Visa inlägg
Gjorde en kniv idag

Renderings tid(5120x2880px): 20min
Schysst. Har du lagt på någon form av chromatic abberation filter? Tycker mig se en liten color bleed vid högkontrastområdena...
__________________
.:: Linux Mint :: i5 2500k :: Gainward GTX580 Phantom :: XMS3 8Gb :: Seagate 2Tb ::.
Mikael07 är inte uppkopplad
2012-04-23, 10:36   #1298

Patan77

Medlem

Patan77s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mikael07 Visa inlägg
Schysst. Har du lagt på någon form av chromatic abberation filter? Tycker mig se en liten color bleed vid högkontrastområdena...
Aa har lite chromatic abberation och även svag dof

EDIT:

Och har även lagt till lens flare, colored noise, vignetting och lite damm på linsen x)

Senast redigerad av Patan77 2012-04-23 klockan 16:39.
__________________
EVGA Classified SR2 | 48GB 1600mhz | 2st xeon x5650 4ghz 24 trådar | GTX 780 6GB
Mitt Galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/6...600mhz-patan77
Min Hemsida: www.patan77.com
Patan77 är inte uppkopplad
2012-04-23, 11:44   #1299

Mikael07

Medlem

Mikael07s avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Patan77 Visa inlägg
Aa har lite chromatic abberation och även svag dof
Ser bra ut! Jag gillar att man, särskilt med 3D, ofta strävar efter att återinföra effekter som man i fotografi ofta gör allt för att undvika! Men jag kan bara hålla med, tycker det gör bilden mer levande om man gör den lite mer "analog", även om man inte ska sammanfoga/matcha/compa den med filmat material. Och det är intressant att det är så mest för bilder. Man skulle ju inte få för sig att lägga vinylknaster på sitt musikbibliotek precis...
__________________
.:: Linux Mint :: i5 2500k :: Gainward GTX580 Phantom :: XMS3 8Gb :: Seagate 2Tb ::.
Mikael07 är inte uppkopplad
2012-04-23, 16:44   #1300

Patan77

Medlem

Patan77s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mikael07 Visa inlägg
Ser bra ut! Jag gillar att man, särskilt med 3D, ofta strävar efter att återinföra effekter som man i fotografi ofta gör allt för att undvika! Men jag kan bara hålla med, tycker det gör bilden mer levande om man gör den lite mer "analog", även om man inte ska sammanfoga/matcha/compa den med filmat material. Och det är intressant att det är så mest för bilder. Man skulle ju inte få för sig att lägga vinylknaster på sitt musikbibliotek precis...
Dom små detaljerna gör ganska stor skillnad om man försöker göra fotorealistiska bilder, det gäller bara att man hittar en balans så man inte överspelar alla effekter som chromatic aberration m.m.
__________________
EVGA Classified SR2 | 48GB 1600mhz | 2st xeon x5650 4ghz 24 trådar | GTX 780 6GB
Mitt Galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/6...600mhz-patan77
Min Hemsida: www.patan77.com
Patan77 är inte uppkopplad
2012-04-23, 18:30   #1301

BigPeteM

Medlem

Plats: Örnsköldsvik

Registrerad: apr 2009

Hur gjorde du reporna på bladet? Handmålade i Photoshop el dyl?
BigPeteM är inte uppkopplad
2012-04-23, 20:14   #1302

Mikael07

Medlem

Mikael07s avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Patan77 Visa inlägg
Dom små detaljerna gör ganska stor skillnad om man försöker göra fotorealistiska bilder, det gäller bara att man hittar en balans så man inte överspelar alla effekter som chromatic aberration m.m.
Har fortfarande inte testat någon "physically based" renderare, men är jäkligt intresserad! Tyckte mig se att du använder v-ray? Funderar på att testa blender med luxrender då båda är open source och finns till linux. Vet du hur pass kapabla dom är? Innan jag sätter mig ner och lär mig ett nytt 3d-program från scratch... känns lagom lockande
__________________
.:: Linux Mint :: i5 2500k :: Gainward GTX580 Phantom :: XMS3 8Gb :: Seagate 2Tb ::.
Mikael07 är inte uppkopplad
2012-04-24, 00:35   #1303

Patan77

Medlem

Patan77s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av BigPeteM Visa inlägg
Hur gjorde du reporna på bladet? Handmålade i Photoshop el dyl?
Tänkte först måla de i z-brush men testade först att göra en enkel uvm map i 3Ds max och tyckte det blev bra så körde med det

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mikael07 Visa inlägg
Har fortfarande inte testat någon "physically based" renderare, men är jäkligt intresserad! Tyckte mig se att du använder v-ray? Funderar på att testa blender med luxrender då båda är open source och finns till linux. Vet du hur pass kapabla dom är? Innan jag sätter mig ner och lär mig ett nytt 3d-program från scratch... känns lagom lockande
Blender med luxrender och SmallLuxGPU fungerar bra för det flesta om man gillar blenders gränssnitt (:
__________________
EVGA Classified SR2 | 48GB 1600mhz | 2st xeon x5650 4ghz 24 trådar | GTX 780 6GB
Mitt Galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/6...600mhz-patan77
Min Hemsida: www.patan77.com
Patan77 är inte uppkopplad
2012-04-24, 23:44   #1304

ArakanI2

Medlem

ArakanI2s avatar

Plats: Gävle

Registrerad: okt 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Patan77 Visa inlägg
Gjorde en kniv idag

Renderings tid(5120x2880px): 20min

[ 4000x2250px ] (öppna bild i ny flik för full res )
http://www.patan77.com/download/knife_4000x2250.jpg
deviantart http://patan77xd.deviantart.com/art/...e-3D-297809649
Flygande kniv ;P Snygg förövrigt, kanske lite konstiga repor på eggen.

Gjorde ett nätaggregat till tävlingen här på SC, inget avancerat. Men jag har haft noll motivation att modellera sedan jag postade senast i tråden ;P




ArakanI2 är uppkopplad nu
2012-04-25, 09:34   #1305

Patan77

Medlem

Patan77s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ArakanI2 Visa inlägg
Flygande kniv ;P Snygg förövrigt, kanske lite konstiga repor på eggen.
Att den ser "flygande ut" är för att jag räknade att metall klumpen på handtaget var så pass tung att den höll bladet uppe (;

Har gjort en skärbräda till kniven nu

renderingstid: 48min

För full res öppna bilden i ny flik: [5120x2880px]


Bilden fast instagram:ad x)


http://instagr.am/p/J1W9HTqDRP/
__________________
EVGA Classified SR2 | 48GB 1600mhz | 2st xeon x5650 4ghz 24 trådar | GTX 780 6GB
Mitt Galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/6...600mhz-patan77
Min Hemsida: www.patan77.com
Patan77 är inte uppkopplad
2012-04-25, 11:38   #1306

curage

Medlem

Plats: Kungsbacka

Registrerad: jul 2010

Halloj!
Har precis gjort ett vardagsrum och håller på att rendera det nu.. Men jag upptäckte att bara 4 av 8 kärnor arbetar, och dem som jobbar kör i 10-50% (Total CPU power 15-25%) Kan man göra något för att öka farten lite?
Lite skumt att ett så CPU krävande program inte tar vara på all kraft från CPUn.. Hm...

Mvh
curage är inte uppkopplad
2012-04-25, 12:06   #1307

OlSom

Medlem

OlSoms avatar

Registrerad: jan 2012

Inte en bild, och inte min heller, men klart den bästa 3ds max arbetet jag har sett.

OlSom är inte uppkopplad
2012-04-25, 23:09   #1308

FUtech

Medlem

FUtechs avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: nov 2007

Den här tråden hade jag helt missat, gillar starkt. Kul att se så mycket duktigt 3d folk på forumet.

Här kommer mitt första bidrag iaf:


Software: Zbrush, Maya, Mental Ray, Photoshop

Skulptering och texturering gjorde jag i ZBrush. GoZ:ade över till Maya lade till hår, fur, ljussättning och renderade i Mental Ray. Lite comp i Photoshop med render layers och bakgrund.

Kom gärna med lite konstruktiv kritik om gillar eller inte gillar vad ni ser!
FUtech är inte uppkopplad
2012-04-25, 23:34   #1309

epiQ

Medlem

Registrerad: jul 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FUtech Visa inlägg
Den här tråden hade jag helt missat, gillar starkt. Kul att se så mycket duktigt 3d folk på forumet.

Här kommer mitt första bidrag iaf:
http://mathew.myownb3.com/undergroun...dMan_close.jpg

Software: Zbrush, Maya, Mental Ray, Photoshop

Skulptering och texturering gjorde jag i ZBrush. GoZ:ade över till Maya lade till hår, fur, ljussättning och renderade i Mental Ray. Lite comp i Photoshop med render layers och bakgrund.

Kom gärna med lite konstruktiv kritik om gillar eller inte gillar vad ni ser!
Kan verkligen ingenting om 3D etc. så särskilt konstruktivt blir det inte, men riktigt härlig bild! Älskar känslan i bilden, bra jobbat!
__________________
ASRock P67 Extreme4 GEN 3 - Intel Core i7 2700K@4500MHz - Corsair H80 - G.Skill Ripjaws X Performance 16GB - Powercolor HD6970 CF
Corsair Force 3 Series 120GB - 2TB Seagate - Asus Xonar DX - NZXT HALE90 850W - Fractal Design Define R3
epiQ är inte uppkopplad Folding
2012-04-25, 23:47   #1310

tobbe305

Medlem

tobbe305s avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2009

Modellerad efter "USS Harry S Truman CVN-75" (inte en exakt modell).

Jag och min kompis har tillsammans modellerat detta fartyget som projektarbete. modellen är inte texturerad och vi blev inte helt klara men jag tykte att det kunde vara kul att visa upp lite bilder iaf.
Bilderna är renderade i Octane Render med olika shaders (ej texturerat).
Det är små vita prickar på bilderna, detta är pga att renderingen inte var klar och första bilden var i ganska låg upplösning.


Grå "car paint" shader, 1400*1400
Det finns geometri som korsas nere i högra hörnet, jag är medveten om detta..



Grå "car paint" shader, 3200*2800
Det är någonting konstigt med geometrin mitt på båten som syns från vissa vinklar(t.ex här)



Borstad aluminium shader, 4k
Detta var ingen fin rendering men den visar detaljer och det var den enda bilden jag har ifrån aktern (i Octane)



Nu kanske vårat arbete inte når upp till den nivån som många här verkar vara på men jag är nöjd
kom gärna med kritik.


Jag har bilder renderade i mentalray, några med physical sun and sky och en med ambien occlusion. Om någon är intresserad så kan jag ladda upp dem med.
__________________
i5 2500K (4,2Ghz) | Nv 770 | Asus Sabertooth P67 | 8GB 1600MHz | Samsung 840 Pro 250gb + 500gb + 2tb Extern
tobbe305 är inte uppkopplad Folding
2012-04-25, 23:59   #1311

Mikael07

Medlem

Mikael07s avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FUtech Visa inlägg
Den här tråden hade jag helt missat, gillar starkt. Kul att se så mycket duktigt 3d folk på forumet.

Här kommer mitt första bidrag iaf:
http://mathew.myownb3.com/undergroun...dMan_close.jpg

Software: Zbrush, Maya, Mental Ray, Photoshop

Skulptering och texturering gjorde jag i ZBrush. GoZ:ade över till Maya lade till hår, fur, ljussättning och renderade i Mental Ray. Lite comp i Photoshop med render layers och bakgrund.

Kom gärna med lite konstruktiv kritik om gillar eller inte gillar vad ni ser!
Gillar stilen! Om du vill ha det där lilla extra så kan du piffa upp området där ögat möter ögonlocket. Det ser lite mörkt ut runt kanten, kanske lite subsurface scattering eller ökad ambient occlusion hjälper att lätta upp lite. Det gör även stor skillnad att modellera vattenkanten som bildas mellan ögat och ögonlocket (meniscus), och se till att någon highlight syns. Till exempel som i den här bilden längst upp och längst ner:
http://www.flickriver.com/photos/weirdcolor/3326042456/

Bra jobbat för övrigt!
__________________
.:: Linux Mint :: i5 2500k :: Gainward GTX580 Phantom :: XMS3 8Gb :: Seagate 2Tb ::.
Mikael07 är inte uppkopplad
2012-04-26, 12:04   #1312

Mikael07

Medlem

Mikael07s avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av OlSom Visa inlägg
Inte en bild, och inte min heller, men klart den bästa 3ds max arbetet jag har sett.

Damn, där har vi en motiverad (och duktig) snubbe!

"Rendering 110 days"...
__________________
.:: Linux Mint :: i5 2500k :: Gainward GTX580 Phantom :: XMS3 8Gb :: Seagate 2Tb ::.
Mikael07 är inte uppkopplad
2012-04-26, 19:55   #1313

curage

Medlem

Plats: Kungsbacka

Registrerad: jul 2010

Här är vardagsrummet jag pratade om tidigare Fick bli 2 olika eftersom jag glömde ta bort ljus och sänka ljusnivån i rummet på första..




Bild1 tog ca 12 timmar att rendera
Bild2 tog ca 8 timmar att rendera

Ska försöka fixa en enkel scene och lära mig Vray på riktigt.. Men det är svårt att göra något enkelt när man kan göra något roligare
Såg nu att jag hade failat med väggen bakom Tv:n... Fan..
curage är inte uppkopplad
2012-04-28, 22:06   #1314

hinkik

Medlem

hinkiks avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: nov 2011

En macbook pro gjord i c4d



Det tog typ 2 dagar att modelera (jag vet att det är länge men är ju bara fjorton ju ) och 2 timmar att rendera.
__________________
CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus
hinkik är inte uppkopplad
2012-05-01, 11:54   #1315

Generalkyckling

Medlem

Generalkycklings avatar

Plats: Skövde

Registrerad: nov 2007

Gjorde en liten rendering som jag hade tänkt ha på mitt bankkort. Tyvärr gick den inte igenom då varumärken inte år användas. Oh well

__________________
Besök gärna min sida på DA!
Kycklings DeviantART
Generalkyckling är inte uppkopplad
2012-05-02, 23:37   #1316

Ryden

Medlem

Rydens avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2002

Ett borrstati modellerat i Catia V5 och renderat med Vray i 3dsMax
__________________
RydenD90 @ Flickr
Ryden är inte uppkopplad
2012-05-03, 00:33   #1317

Roze

Medlem

Rozes avatar

Plats: Luleå

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Patan77 Visa inlägg
Att den ser "flygande ut" är för att jag räknade att metall klumpen på handtaget var så pass tung att den höll bladet uppe (;

Har gjort en skärbräda till kniven nu

renderingstid: 48min

För full res öppna bilden i ny flik: [5120x2880px]
http://www.patan77.com/download/knif..._5120x2880.jpg

Bilden fast instagram:ad x)

http://distilleryimage11.instagram.c...380fcd7e_7.jpg
http://instagr.am/p/J1W9HTqDRP/
Fy fasen vad snyggt det där vart! Håller inte på med 3D själv, men kul att se på vad folk har gjort.
__________________
AMD FX-8350 @4,0GHz || Gigabyte Radeon HD7970 3072MB || 16GB RAM || SSD 128GB

Roze är inte uppkopplad
2012-05-05, 16:41   #1318

highsound

Medlem

highsounds avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: jan 2007

wallpaper, text gjord i c4d.


Lekte lite med particles, fick en relativt schysst render. (DOF och CC i AE)


För att se en 5sec render av kuberna:
https://vimeo.com/39041399
__________________
CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB
highsound är inte uppkopplad
2012-05-08, 14:06   #1319

ArakanI2

Medlem

ArakanI2s avatar

Plats: Gävle

Registrerad: okt 2007

Har en fråga till alla som använder V-ray:

Hur får man bort grynigheten i skuggor, har testat att öka alla samples och minskat/ökat filer storlekar på AA, Irradiance mappen, Light Cachen men ingen ändring har gjort någon direkt större skillnad, förutom att öka renderingstiden.

Börjar bli ganska irriterande när man ändrar överallt, utan att se någon skillnad ;P

Lägger upp en liten test rendering snart.

Alla inställingar på default:


Det var inte riktigt så grynigt förut, men grynigheten var på samma ställen, dvs i skuggorna, där "photonerna" inte når fram.

Senast redigerad av ArakanI2 2012-05-08 klockan 14:29.
ArakanI2 är uppkopplad nu
2012-05-08, 16:49   #1320

Patan77

Medlem

Patan77s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ArakanI2 Visa inlägg
Har en fråga till alla som använder V-ray:

Hur får man bort grynigheten i skuggor, har testat att öka alla samples och minskat/ökat filer storlekar på AA, Irradiance mappen, Light Cachen men ingen ändring har gjort någon direkt större skillnad, förutom att öka renderingstiden.

Börjar bli ganska irriterande när man ändrar överallt, utan att se någon skillnad ;P

Lägger upp en liten test rendering snart.

Alla inställingar på default:
http://nukeaduke.com/img/gryn.png

Det var inte riktigt så grynigt förut, men grynigheten var på samma ställen, dvs i skuggorna, där "" inte når fram.
Sättet du renderar på med irradiance map plus lightcach så är det egentligen inga "photoner". Light cach fungerar på ett lite speciellt sätt så att "photonerna" skjuts inte ut från lamporna utan snarare att det skjuts ut från kameran vilket gör att ljuset kan studsa "oändligt" många gånger så att det blir inga problem med hörn och t.ex under möbler.

Men testa sänka DMC noise threshold till 0.005 det borde lösa problemet

http://youtu.be/HjyqFmUV6ew 13:42
__________________
EVGA Classified SR2 | 48GB 1600mhz | 2st xeon x5650 4ghz 24 trådar | GTX 780 6GB
Mitt Galleri: http://www.sweclockers.com/galleri/6...600mhz-patan77
Min Hemsida: www.patan77.com
Patan77 är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker