Presenta.nu - Kritik på design och användarvänlighet

Permalänk
Medlem

Presenta.nu - Kritik på design och användarvänlighet

Hej,

Vi har precis släppt vår första version av www.presenta.nu, vilket är en presentgenerator som ger presentförslag vid givet tillfälle. Alla funktioner är inte igång ännu (pris exempelvis). Men själva känslan hoppas vi finns där ändå? Har tidigare haft en tråd om detta på Wn.se med riktigt bra feedback så kör därför en till nu när vi fixat en massa under huven. Vi vet att underlaget av presenter fortfarande är rätt tunt men det jobbar vi på...

Vad tycker ni, är vi rätt på det? Något som inte fungerar? Är det enkelt att använda? Kan du tänka dig använda tjänsten? Ja ni förstår...

Så önskar väldigt gärna feedback främst på användarvänlighet och design, men allt välkomnas. Såga gärna, men önskar om så att du berättar vad du stör dig på. Eller vad vi missat.

Stort tack!

/Johan, en av tre bakom presenta.nu...som hoppas på mycket feedback.

Beskrivning av sidan för de som är mer intresserad:

1. Idén
En algoritm som räknar ut vilken present som passar vid givet tillfälle. Lär sig ju mer folk använder den.

2. Intäktsmodell
För tillfället affiliate på ca 80 % av länkarna, vilka genererar i snitt ca 4-6 % i kommission.

3. Begränsningar
Finns relativt få presenter i databasen nu, vilket gör sökningarna verkligen sådär på vissa kombinationer.
Väldigt många av de "roliga" funktionerna, till exempel som att sätta en prenumeration på födelsedagspresent till kvinna, 55 år från sitt barn på ett givet datum, kommer vi lägga till efterhand om vi känner att detta blir kul.

4. Framtid
Antingen att sälja projektet där värdet främst finns i "motorn" som kan appliceras på andra branscher, presenter är bara ett exempel.
Alternativ två är att driva sidan som sidoverksamhet då minimiunderhållet egentligen enbart består av underhålla affiliatelänkarna, vilket kan automatiseras relativt mycket.

Visa signatur

Driver Presenta.nu som ger dig presenttips när du behöver det

Permalänk
Musikälskare

"En tjej" "En kille"

Varför inte bara

"Tjej" "kille"

Vad utgör "en"?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är beredd att hålla med #2 på den punkten. I övrigt var den väldigt snyggt gjord - både funktions- och designmässigt. Gillar hur ni är konsekventa med färgerna. Vet dock inte riktigt om jag är så förtjust i den vita linjen mellan skuggan och den grå-vit-tonade "baren". Sen blir inte heller riktigt klok på tanken bakom rutan "Ny sökning". Självklart ska den vara där - men när kommer den fram? Efter ett visst antal rader? Och i så fall, varför inte ha den där direkt? Känns bra att hela tiden veta vad man har för möjligheter. Något ni lyckats mycket bra med i övrigt.

Jag tror definitivt att detta är något att bygga vidare på; finns många användningsområden för en sökmotor som denna. Jag har själv haft funderingar på utveckla något liknande, dock inte inom samma kategori. Ett komplement till sidan skulle kunna vara att databasen hela tiden uppdateras automatiskt så att ni inte behöver lägga in alla nya presenter (eller vad det nu slutar med) manuellt. Kanske något att fundera över Till idén jag hade vore detta nämligen en nödvändighet...

Lycka till fortsättningsvis!

Permalänk
Medlem

Gemen begynnelsebokstav på ord som inte är egennamn (tjej och kille). Detsamma gäller "Djur och Natur", "Hem och Trädgård" m.fl.

Dessutom, "[...] och du kommer att få möjlighet att ange fler sökalternativ." Gärna okursiverat.

Varför ett utropstecken efter "Exklusivt pussel i aluminium!"?

Punkt efter "Läs det finstilta kring Presenta i våra Användarvillkor", "Det har vi med. läs mer" och "Tveka inte att höra av dig till info at presenta dot nu". Gemen begynnelsebokstav på "användarvillkor" och versal på "läs".

Känns lite tråkigt med att en del av texten på http://blogg.presenta.nu/om förekommer två gånger på samma sida. Varför skickas man vidare till subdomänen blogg förresten?

Glöm inte bindestrecken: Alla hjärtans dag-present, Mors dag-present och Fars dag-present.

I övrigt, en väldigt snygg och välgjord sida!

Permalänk
Medlem

Gillar sidan, bra idé och snyggt utförd!
Såg att ni kodar om svenska tecken till HTML-entiteter. Eftersom ni kör utf-8 på sidan är det bättre att ha lämna kvar dem i textmassan.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

"En tjej" "En kille"

Varför inte bara

"Tjej" "kille"

Vad utgör "en"?

Hmm, det var ett mycket relevant påstående. Tack!

Skrivet av crake:

Är beredd att hålla med #2 på den punkten. I övrigt var den väldigt snyggt gjord - både funktions- och designmässigt. Gillar hur ni är konsekventa med färgerna. Vet dock inte riktigt om jag är så förtjust i den vita linjen mellan skuggan och den grå-vit-tonade "baren". Sen blir inte heller riktigt klok på tanken bakom rutan "Ny sökning". Självklart ska den vara där - men när kommer den fram? Efter ett visst antal rader? Och i så fall, varför inte ha den där direkt? Känns bra att hela tiden veta vad man har för möjligheter. Något ni lyckats mycket bra med i övrigt.

Jag tror definitivt att detta är något att bygga vidare på; finns många användningsområden för en sökmotor som denna. Jag har själv haft funderingar på utveckla något liknande, dock inte inom samma kategori. Ett komplement till sidan skulle kunna vara att databasen hela tiden uppdateras automatiskt så att ni inte behöver lägga in alla nya presenter (eller vad det nu slutar med) manuellt. Kanske något att fundera över Till idén jag hade vore detta nämligen en nödvändighet...

Lycka till fortsättningsvis!

Mycket bra feedback, det tackar vi för! Ny sökning kommer, precis som du säger, några rader ner. Är det smartare att alltid ha den uppe även fast den är irrelvant i början? Nu har vi semiautomatisk inläsning av presenter men jag håller med dig om att vi måste få det än mer automatiskt för att få det att fugnera på riktigt...

Skrivet av usb:

Gemen begynnelsebokstav på ord som inte är egennamn (tjej och kille). Detsamma gäller "Djur och Natur", "Hem och Trädgård" m.fl.

Dessutom, "[...] och du kommer att få möjlighet att ange fler sökalternativ." Gärna okursiverat.

Varför ett utropstecken efter "Exklusivt pussel i aluminium!"?

Punkt efter "Läs det finstilta kring Presenta i våra Användarvillkor", "Det har vi med. läs mer" och "Tveka inte att höra av dig till info at presenta dot nu". Gemen begynnelsebokstav på "användarvillkor" och versal på "läs".

Känns lite tråkigt med att en del av texten på http://blogg.presenta.nu/om förekommer två gånger på samma sida. Varför skickas man vidare till subdomänen blogg förresten?

Glöm inte bindestrecken: Alla hjärtans dag-present, Mors dag-present och Fars dag-present.

I övrigt, en väldigt snygg och välgjord sida!

Tack! Utförligt och konkret det gillas!

Gemenerna helt rätt, det borde ändras. Subdomänen blogg och allt med användarvillkor har vi inte jobbat knappt något med så där finns nog massvis av tunna saker...

Vart ser du Mors dag-present? Jag måste vara blind eller inte gnuggat sömnen ur ögonen...

Skrivet av Teknocide:

Gillar sidan, bra idé och snyggt utförd!
Såg att ni kodar om svenska tecken till HTML-entiteter. Eftersom ni kör utf-8 på sidan är det bättre att ha lämna kvar dem i textmassan.

Bra tips! Stort tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är galet imponerad. Mitt i prick och min flickvän fyller snart år. Otroligt bra alternativ jag fick.

Vad jag saknade direkt:
1: Område - vart bor personen eller vart presenten ska "användas"
2: nytta / nöje - är det en present som ska vara till nytta eller bara för nöje?
3: Kultur - Folk från olika kulturer har olika högtider där man får en traditionell gåva (hanukkah, bar mitzvah, ramadan osv). Blir så mycket bredare om dom valen också finns.

Det jag kommer på så här nu. Vet inte om det går att genomföra men det är saker som skulle kunna göra tjänsten bättre för flera grupper / bredare användbarhet.

Annars... Toppen idé!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Måste säga att jag är galet imponerad. Mitt i prick och min flickvän fyller snart år. Otroligt bra alternativ jag fick.

Vad jag saknade direkt:
1: Område - vart bor personen eller vart presenten ska "användas"
2: nytta / nöje - är det en present som ska vara till nytta eller bara för nöje?
3: Kultur - Folk från olika kulturer har olika högtider där man får en traditionell gåva (hanukkah, bar mitzvah, ramadan osv). Blir så mycket bredare om dom valen också finns.

Det jag kommer på så här nu. Vet inte om det går att genomföra men det är saker som skulle kunna göra tjänsten bättre för flera grupper / bredare användbarhet.

Annars... Toppen idé!

Smart! Vi har liknande på g. Ätbar eller in, upplevelse eller pryl och några till. De är redan byggda men inte implementerade ännu.

Kultur är en intressant aspekt. Den får vi klura mer på...

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har lite svårt för att loggan ser ut som en reklamaffisch... föreslår att minska ned den lite. Dessutom föreslår jag att ni döljer den undre sektionen innan man valt till tjej/kille, det gör att ingen sidoscroll uppstår vilket ger ett gediget intryck. Den undre sektionen fyller heller ingen funktion innan man gjort det första valet, mer än att förklara vad sidan går ut på. Det stör dock mer än det hjälper, är min bedömning.

Vill ni förtydliga vad besökaren skall välja mellan, kan ni låta valknapparna (tjej/kille) ta fokus t.ex. genom en långsam fade från opacity 1 till 0.7 och sedan tillbaka. Enkelt med jQuery, som ni för övrigt måste uppdatera till version 1.4.4. Jämfört med 1.3.2 är det enorma prestandaökningar och jQuery har haft få breaking changes mellan versionerna.

Permalänk
Musikälskare

Jag tyckte de var relevant iaf, behöver ju inte dra på sarkasmen för de ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg, men om du fråga mig så behåll "En tjej, En kille" annars låter det som grottmänniska språk, jag sten har, jag kille, osv.

Riktigt smart sida

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

En till sak som man kanske vill ha in är budget, vad får presenten kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan7:

Vart ser du Mors dag-present? Jag måste vara blind eller inte gnuggat sömnen ur ögonen...

http://blogg.presenta.nu/om/ - längst ner, under "Presenter till henne".

Permalänk
Medlem

jag tycker att "Din relation till personen" är en lite luddig rubrik på alternativet.
eftersom siten går ut på att få förslag på presenter till en person, så drar man nog slutsatsen att det man väljer är något som beskriver personen, men rubriken kan tolkas som att man frågar efter vad _jag_ är i förhållande till personen.
ex: om jag vill ha förslag på en present till min son, så ska man (nog?) välja "Barn", men jag väljer hellre "Förälder" istället, då den faktiskt frågar efter _min_ relation till personen.

att den sedan föreslår "Mousserande vin" i båda fallen gör det inte mycket lättare att förstå vad man ska välja...

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Medlem
Skrivet av azoapes:

Har lite svårt för att loggan ser ut som en reklamaffisch... föreslår att minska ned den lite. Dessutom föreslår jag att ni döljer den undre sektionen innan man valt till tjej/kille, det gör att ingen sidoscroll uppstår vilket ger ett gediget intryck. Den undre sektionen fyller heller ingen funktion innan man gjort det första valet, mer än att förklara vad sidan går ut på. Det stör dock mer än det hjälper, är min bedömning.

Vill ni förtydliga vad besökaren skall välja mellan, kan ni låta valknapparna (tjej/kille) ta fokus t.ex. genom en långsam fade från opacity 1 till 0.7 och sedan tillbaka. Enkelt med jQuery, som ni för övrigt måste uppdatera till version 1.4.4. Jämfört med 1.3.2 är det enorma prestandaökningar och jQuery har haft få breaking changes mellan versionerna.

Grymt tack! Det med fade var ju en bra idé!

Skrivet av flashen:

Jag tyckte de var relevant iaf, behöver ju inte dra på sarkasmen för de ^^

Tack!

Skrivet av KRQKAN:

Riktigt snygg, men om du fråga mig så behåll "En tjej, En kille" annars låter det som grottmänniska språk, jag sten har, jag kille, osv.

Riktigt smart sida

Tack för berömmet! Sitter med och funderar på om det inte är bättre precis som du säger....

Skrivet av Bonden_88:

Helt rätt, det är redan inbyggt och presenterna är taggade med priser. Har bara inte lagts in ännu i den som syns publikt.

Skrivet av usb:

http://blogg.presenta.nu/om/ - längst ner, under "Presenter till henne".

Aha! Tack, det ska ses över!

Skrivet av jovnas:

jag tycker att "Din relation till personen" är en lite luddig rubrik på alternativet.
eftersom siten går ut på att få förslag på presenter till en person, så drar man nog slutsatsen att det man väljer är något som beskriver personen, men rubriken kan tolkas som att man frågar efter vad _jag_ är i förhållande till personen.
ex: om jag vill ha förslag på en present till min son, så ska man (nog?) välja "Barn", men jag väljer hellre "Förälder" istället, då den faktiskt frågar efter _min_ relation till personen.

att den sedan föreslår "Mousserande vin" i båda fallen gör det inte mycket lättare att förstå vad man ska välja...

Mousserat vin passar väl alltid?

Jag tror du har rätt här. Detta får vi nog tänka över...mycket bra feedback! Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jovnas:

Mycket sant! Du är inte det första som påpekar det. Har ni några förslag på vad det skulle kunna stå istället? Gärna något kort och lättförståeligt.

Skrivet av Bonden_88:

Absolut! Det finns som sagt redan i det underliggande systemet, men vi valde att inte ta med det i första versionen av sidan (eftersom antalet presenter fortfarande är ganska lågt). Pris kommer fungera på följande vis; en slider med max och min vad man kan tänka sig att betala för presenten... presenter inom intervallet visas, andra döljs.

Skrivet av azoapes:

Intressant ide! Anledningen att vi kör jQuery 1.3.2 är att det var det som gällde när projektet drog igång, sedan när 1.4 släpptes var det mycket av våra egna script som krånglade så det har inte blivit att vi uppdaterat än.

Visa signatur

// Mickel - PixelTango och Presenta.nu | @Miickel på Twitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av miickel:

Intressant ide! Anledningen att vi kör jQuery 1.3.2 är att det var det som gällde när projektet drog igång, sedan när 1.4 släpptes var det mycket av våra egna script som krånglade så det har inte blivit att vi uppdaterat än.

Här står alla ändringar som kan påverka:
http://jquery14.com/day-01/jquery-14#backwards

Här finns alla release notes för senare minors:
http://docs.jquery.com/Downloading_jQuery

Permalänk
Medlem
Skrivet av azoapes:

Här står alla ändringar som kan påverka:
http://jquery14.com/day-01/jquery-14#backwards

Här finns alla release notes för senare minors:
http://docs.jquery.com/Downloading_jQuery

Jag vet, men övergången är ändå inte helt enkel om man räknar med att lite drygt 2.000 rader JavaScript måste ses över. Vi kommer gå över till 1.4, men inte idag eller imorgon

Visa signatur

// Mickel - PixelTango och Presenta.nu | @Miickel på Twitter

Permalänk
Medlem

Har ni några idéer på hur vi ska nå ut till fler människor?

Adwords i samband med Alla hjärtans dag är första planen...har en del mer gerillaliknande idéer med. Några tips där?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kännde rent spontant att sättet presenterna visades på var lite taffligt, kanske inramade eller något åt det hållet?

Ang. kulturaspekten så skulle ni kunna ha ett sidoalternativ eller något i den stilen, typ "kultur-relaterade presenter".

Formuleringen lämnar jag åt er

Kanske även att åldern skulle kunna delas in i kategorier. I början av livet så spelar åldern större roll än senare i livet, därför känns möjligheten att välja ålder 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8... osv ganska relevant medans att kunna välja mellan 41, 42, 43... osv känns ganska orelevant, då 41-åringar och 43-åringar troligen "leker" med samma saker

Skulle gilla något i stil med valfri ålder upp till 12, sedan två års intervaller upp till 20, sedan 5-årsintervaller på resten

För att tillföra fler funktioner skulle ni även kunna ha underalternativ till vissa presenter, t ex julrim om det gäller julklapp, en liten söt dikt till alla hjärnans dag-presenter osv.

Sen måste jag även säga att det faktum att ni kopierar texterna på produkterna från ursprungssidan känns lite sådär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Kännde rent spontant att sättet presenterna visades på var lite taffligt, kanske inramade eller något åt det hållet?

Ang. kulturaspekten så skulle ni kunna ha ett sidoalternativ eller något i den stilen, typ "kultur-relaterade presenter".

Formuleringen lämnar jag åt er

Kanske även att åldern skulle kunna delas in i kategorier. I början av livet så spelar åldern större roll än senare i livet, därför känns möjligheten att välja ålder 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8... osv ganska relevant medans att kunna välja mellan 41, 42, 43... osv känns ganska orelevant, då 41-åringar och 43-åringar troligen "leker" med samma saker

Skulle gilla något i stil med valfri ålder upp till 12, sedan två års intervaller upp till 20, sedan 5-årsintervaller på resten

För att tillföra fler funktioner skulle ni även kunna ha underalternativ till vissa presenter, t ex julrim om det gäller julklapp, en liten söt dikt till alla hjärnans dag-presenter osv.

Sen måste jag även säga att det faktum att ni kopierar texterna på produkterna från ursprungssidan känns lite sådär...

Tack!

Åldersfeedbacken var riktigt bra. Det läggs på framtida todolist.

Texterna på produkterna är av blandad karaktär, vissa är kopierade andra inte. Vi får väga det mot extra tiden att lägga in fler presenter. Men i sak har du helt rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Ny uppdatering efter feedbacken från er. Tack för er hjälpen förra gången. Man blir ofta blind och ju fler ögon desto bättre...något nytt ni ser? För inte är väl tjänsten perfekt ännu? Tänkte väl det...

*Cirka 200 presenter inlästa, det behövs ännu fler för det ekar tomt under vissa kategorier eller så är urvalet begränsat så förslagen blir sådär. Men det kommer snart en stor inläsning till.
*Prisparameter finns numera
*Uteslutande parametrar som ätbar, upplevelse mfl är inlagda
*Framsidan något modifierad
*Alla utlänkar (tror vi) är rättade
*Diverse mindre buggar och textändringar

På todo finns bland annat att åldersintervaller, prenumerera på en sökning samt texter runtomkring såsom om oss mm

Så, närmar vi oss något bra? http://presenta.nu

Må väl!

Visa signatur