Önskar kritik till min hemsida.

Permalänk
Medlem

Önskar kritik till min hemsida.

Hej alla!

Var ett bra tag sen jag skrev här på swec, eller ens var inloggad för den delen!
Men idag bestämde jag mig för att skriva efter bra många år av inaktivitet.

Har i dagarna samt helgen lekt med en gammal hemsida som jag började pula med för över 1 år sedan.
En ren spelsida med diverse spel jag lånat från lite sajter som jag funnit roliga.

Skulle vilja ha lite kritik, både bra och dålig, på vad jag kan göra bättre, och vad som man mer skulle kunna vilja ha där?
Funktionen för att sortera efter populärast är på gång.

Den är skapad med PHP som serverspråk, sen har jag försökt implementera en del AJAX efter testande så har blivit lite mer hajj på det. I övrigt jobbar jag på att snygga upp koden, att fixa med alla filer så det blir snyggt samt bara göra den bättre överlag, men lite tips och idéer vore underbart!

Här är länken: www.cobeat.se

Ha det bra!

MVH Fredrik

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem

Bannern skulle kunna vara lite mer detaljerad och lite större, allt för trivselns skull.

Samt hostar du sidan på egen dator eller vadå? Den verkar vara lite seg att ladda in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Bannern skulle kunna vara lite mer detaljerad och lite större, allt för trivselns skull.

Samt hostar du sidan på egen dator eller vadå? Den verkar vara lite seg att ladda in.

Tack för svaret, du har rätt i det. Ska åtgärda detta!

Nej faktiskt inte, på binero hostar jag. Vet inte vad det kan vara. Funderat på att byta webhotell.
Nåt tips? Kanske ska hosta själv då jag har 100/10 lina? Men det är rätt mycket jobb med server antar jag.

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk

jag tycker att en brasak att förbättra är färgen på Startsida/Spela texten då denna med en lite för brant vinkel på laptopskärmen fullständigt försvann och blev grått.

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Tycker den ser tråkig ut.. lite dåligt färgval :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

jag tycker att en brasak att förbättra är färgen på Startsida/Spela texten då denna med en lite för brant vinkel på laptopskärmen fullständigt försvann och blev grått.

Okej, ja, jag ska åtgärda detta, kör nog samma stil som på den övriga texten på sidan. D.v.s. svart.

Skrivet av ygd3n:

Tycker den ser tråkig ut.. lite dåligt färgval :S

Okej, ja den är lite "bland" som man uttrycker sig så fint på engelska. Min färgsmak är inte alltför bra, något tips på ett par färger som kanske skulle passa ihop? Gillar att hålla det så enkelt som möjligt, och gärna tydligt!

MVH Fredrik.

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem

Slängde ihop en snabb och enkel banner, är inte den mest grafiska killen men försöker iaf.

Bra, dålig?

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem

Några saker du bör tänka på innan du fortsätter.

*Din kod är inte strukturerad eller genomtänkt. Skapa en extern css-fil för att separera css och html. du kommer inte ångra dig.

*Koda inte i uråldrad html, bygg inte upp hela hemsidan med tabeller. skapa div:ar med hjälp av css istället, mycket smidigare.

Nu kommer lite mer smaksak-detaljer.

*Blanda inte så tråkiga färger, ska du ha tråkiga färger, så få det att se stilrent ut iaf! Själv hade jag blandat vitt, grått och blått. Kan göra en design i PS om du inte tror mig att det blir snyggt.

*Jag själv hade inte jobbat med transitional-standarden, visst, den har lite bakåtkompabilitet men det är saker man inte behöver. Det kompenseras med css3 istället Jobba med xhtml strict istället!

Lycka till! PM:a om du behöver hjälp eller något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FecutyZ:

*Koda inte i uråldrad html, bygg inte upp hela hemsidan med tabeller. skapa div:ar med hjälp av css istället, mycket smidigare.!

De var därför ja tyckte de såg tråkigt ut! kör hellre på css, man kan få ihop mycket snyggare ramar osv

Lycka till

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FecutyZ:

Några saker du bör tänka på innan du fortsätter.

*Din kod är inte strukturerad eller genomtänkt. Skapa en extern css-fil för att separera css och html. du kommer inte ångra dig.

*Koda inte i uråldrad html, bygg inte upp hela hemsidan med tabeller. skapa div:ar med hjälp av css istället, mycket smidigare.

Nu kommer lite mer smaksak-detaljer.

*Blanda inte så tråkiga färger, ska du ha tråkiga färger, så få det att se stilrent ut iaf! Själv hade jag blandat vitt, grått och blått. Kan göra en design i PS om du inte tror mig att det blir snyggt.

*Jag själv hade inte jobbat med transitional-standarden, visst, den har lite bakåtkompabilitet men det är saker man inte behöver. Det kompenseras med css3 istället Jobba med xhtml strict istället!

Lycka till! PM:a om du behöver hjälp eller något!

Tack för kritiken, tar åt mig av allt och håller med dig.
Ska prova den där färgvarianten ikväll, återkommer då med en liten bild.
Sen ska jag börja jobba mer med CSS än tabeller.

Skrivet av ygd3n:

De var därför ja tyckte de såg tråkigt ut! kör hellre på css, man kan få ihop mycket snyggare ramar osv

Lycka till

Tack så mycket, ska testas

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem

Ändrade lite färger till det FecutyZ sade och det här blev resultatet, mycket snyggare enligt mig.
Eller hade du kanske tänkt dig något annat? Provade blå bakgrund, men det blev lite för mycket?
provade även att ha en vit bakgrund som ni ser på bild 2.

Vilken blev bäst, om någon?

mvh fredrik

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem

Lite bättre men ger fortfarande samma intryck. Den här bilden hade jag i huvudet: (Kanske ger dig lite inspiration?)

http://i53.tinypic.com/dmr9rn.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av FecutyZ:

Lite bättre men ger fortfarande samma intryck. Den här bilden hade jag i huvudet: (Kanske ger dig lite inspiration?)

http://i53.tinypic.com/dmr9rn.png

Oj, tack för inspirationen. Nånting sånt där jag ska börja jobba mot.
Det där var snyggt!

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem

Största problemet som jag ser det är att sidan känns väldigt osymmetrisk på nåt vis. Först en fet header och sen några rutor och sen nån smal ruta där nere osv, känns som bara massa random saker uppradade ovanpå varandra. Försök håll bredden enhetlig, gör headern lika smal som thumbnailsen för spelen på förstasidan och listan över spel och allt vad det nu var där nere i samma bredd så kommer det upplevas mycket mer organiserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Största problemet som jag ser det är att sidan känns väldigt osymmetrisk på nåt vis. Först en fet header och sen några rutor och sen nån smal ruta där nere osv, känns som bara massa random saker uppradade ovanpå varandra. Försök håll bredden enhetlig, gör headern lika smal som thumbnailsen för spelen på förstasidan och listan över spel och allt vad det nu var där nere i samma bredd så kommer det upplevas mycket mer organiserat.

Du har rätt.
Beslutat mig för att göra om sidan helt samt mycket mer CSS och mindre tabeller.

Aldrig insett riktigt hur kraftfullt CSS är. Hundra gånger smidigare än tabeller. Men det var ju längesen jag höll på med nåt sånt här. Nu ska det dock bli snyggt!

Tack för all positiv kritik, laddar upp en bild sen när nya designen är klar. FectuyZ bild var en riktig inspiration.

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramagon:

Du har rätt.
Beslutat mig för att göra om sidan helt samt mycket mer CSS och mindre tabeller.

Aldrig insett riktigt hur kraftfullt CSS är. Hundra gånger smidigare än tabeller. Men det var ju längesen jag höll på med nåt sånt här. Nu ska det dock bli snyggt!

Tack för all positiv kritik, laddar upp en bild sen när nya designen är klar. FectuyZ bild var en riktig inspiration.

Ska bli intressant att se resultatet! Skriv i den här tråden när du börjar bli så gott som klar?

Permalänk
Medlem

Gillar spelsidor där det snabbt kommer upp de mest populära spelen i form utav en bild. + På den fronten.

Annars tycker att du kan lägga mer tanke och tid bakom din banner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Gillar spelsidor där det snabbt kommer upp de mest populära spelen i form utav en bild. + På den fronten.

Annars tycker att du kan lägga mer tanke och tid bakom din banner.

Håller med i ditt inlägg till ungefär hälften. Banners idag blir mindre och mindre viktiga. Dels på grund av alla nya möjligheter som dyker upp i samband med jQuery, CSS3 och HTML5. Man behöver inte göra intrycket med hjälp av en bild längre, utan istället med animationer, specialeffekter, snygga bildgallerier, transitions. Se bara på alla välkända hemsidor, hur avancerade och "speciellt genomtänkta" (No offense mot deras loggor nu) är dem egentligen? Det står deras företagsnamn och en liten ring eller nåt, nothing more nothing less.

För att ta några exempel: intel, nvidia med många fler.

Permalänk
Medlem

Kommer en fin printscreen imorgon kanske, pulat rätt många timmar nu och grottat ner mig rejält i CSS-träsket!

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramagon:

Kommer en fin printscreen imorgon kanske, pulat rätt många timmar nu och grottat ner mig rejält i CSS-träsket!

haha låter bra det! Kolla gärna in de senaste css3-yttrycken så som -webkit-transition och sånt för att få till coola animeringar Dynamiska hemsidor är riktigt coola!

Permalänk
Medlem

Jaha, mekat hela dagen.

Lite förtitt kommer här.
Som ni ser tog jag åt mig av en hel del av FecutyZ tips på designen(stort tack till dig).
Den är långt ifrån klar, ska prova lite olika saker.
Allt är gjort i CSS förutom spel-bilderna med länkar, där gjorde jag en enkel tabell.
Rätt snygg hittills enligt mig. Nu ska jag bara börja på en CSS-fil för det där jäkla IE...

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramagon:

Jaha, mekat hela dagen.

Lite förtitt kommer här.
Som ni ser tog jag åt mig av en hel del av FecutyZ tips på designen(stort tack till dig).
Den är långt ifrån klar, ska prova lite olika saker.
Allt är gjort i CSS förutom spel-bilderna med länkar, där gjorde jag en enkel tabell.
Rätt snygg hittills enligt mig. Nu ska jag bara börja på en CSS-fil för det där jäkla IE...

http://cobeat.se/images/cobeat2.png

Börjar se mycket bättre ut nu! Ger ett seriösare och snyggt intryck. IE is a bitch

Permalänk
Medlem

Sidan funkar totalfint på chrome och firefox nu.
Men det går inte att få rundade borders i IE? Inte ens i IE 9(som jag använder som prov).

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramagon:

Sidan funkar totalfint på chrome och firefox nu.
Men det går inte att få rundade borders i IE? Inte ens i IE 9(som jag använder som prov).

IE9 är beta va? Beta-versioner stöder inte css3 tyvärr :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FecutyZ:

IE9 är beta va? Beta-versioner stöder inte css3 tyvärr :/

Det är en Release Candidate, om det nu räknas som Beta?
Stödjer IE 8 css3?

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramagon:

Det är en Release Candidate, om det nu räknas som Beta?
Stödjer IE 8 css3?

IE9 Stable ska nämligen stödja 80-90% a v samtliga CSS3-uttryck, medan IE8 bara stödjer några få. Så IE8 är ingen bra webbläsare för mycekt CSS3, tur att IE äntligen är på nedgång. De har på 4 år tappat 35% av världens användare. Finally

Permalänk
Medlem

Menyn till vänster ser rätt hemsk ut, fundera över alla de blå strecken du har, svart text fungerar inte bra på mörkblå bakgrund. Fundera på att ha den mörkblåa rutan som helvit med blå ram runt istället?

Går definitivt framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FecutyZ:

haha låter bra det! Kolla gärna in de senaste css3-yttrycken så som -webkit-transition och sånt för att få till coola animeringar Dynamiska hemsidor är riktigt coola!

Skrivet av FecutyZ:

IE9 Stable ska nämligen stödja 80-90% a v samtliga CSS3-uttryck, medan IE8 bara stödjer några få. Så IE8 är ingen bra webbläsare för mycekt CSS3, tur att IE äntligen är på nedgång. De har på 4 år tappat 35% av världens användare. Finally

Ja jag såg transitions på en tutorial. Skapligt häftigt. Funkar tyvärr inte i Firefox och IE(svårt att gissa, haha).
Ska börja på en sådan design med lite mer häftiga Transitions så fort jag är nöjd med denna designen jag jobbar på. Jag har provat IE 9 nu ett tag och det är en bättre webläsare än tidigare versioner men Chrome är fortfarande på topp och kommer nog vara det ett bra tag!

Skrivet av Semjonov:

Menyn till vänster ser rätt hemsk ut, fundera över alla de blå strecken du har, svart text fungerar inte bra på mörkblå bakgrund. Fundera på att ha den mörkblåa rutan som helvit med blå ram runt istället?

Går definitivt framåt.

Ja, den är rätt tråkig. Ska se om jag kan göra nåt kul med den. Dom blå strecken gillar jag och nu har jag faktiskt lagt dom lite finare, haha! Det var ett bra tips, blev bättre och tydligare men endå markerat med vit bakgrund. Kör på det.

Tack så mycket!

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramagon:

Ja jag såg transitions på en tutorial. Skapligt häftigt. Funkar tyvärr inte i Firefox och IE(svårt att gissa, haha).
Ska börja på en sådan design med lite mer häftiga Transitions så fort jag är nöjd med denna designen jag jobbar på. Jag har provat IE 9 nu ett tag och det är en bättre webläsare än tidigare versioner men Chrome är fortfarande på topp och kommer nog vara det ett bra tag!

Ja, den är rätt tråkig. Ska se om jag kan göra nåt kul med den. Dom blå strecken gillar jag och nu har jag faktiskt lagt dom lite finare, haha! Det var ett bra tips, blev bättre och tydligare men endå markerat med vit bakgrund. Kör på det.

Tack så mycket!

Nya Firefox kommer dock stödja all form av css3 och det är inte länge kvar tills firefox 4 stable kommer Transiions är riktigt coolt att använda i menyn vid hover-effekter och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FecutyZ:

Nya Firefox kommer dock stödja all form av css3 och det är inte länge kvar tills firefox 4 stable kommer Transiions är riktigt coolt att använda i menyn vid hover-effekter och sånt

Låter inte fel, får börja jobba på det senare då

Slängde upp nya versionen av sidan för 3 minuter sen.
Vad tycks?
Funkar allt? inte för det är mycket funktioner, så det bör vara okey.
Hur ser det ut? Konstigt i någons webläsare. IE borde va lite knasig. Möjligen.

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W